• Mara

Varför är två eller tre barn mer värt än ett?

Jag har läst ett par trådar på detta forum där någon varit säker på beslutet att göra abort när det visar sig handla om tvillingar eller trillingar. Då tänker man om totalt. Då är man utvald och speciell. Varför då? Är det inte lika speciellt om man har ett barn/foster i magen? Är det barnet/fostret inte lika mycket värt eftersom att det bara är ett? Och utvald? På vilket sätt då? Det är väl slumpen som avgör?

• Svar på tråden Varför är två eller tre barn mer värt än ett?
  • Reglementet
    Madame Mom skrev 2010-10-02 19:17:07 följande:
    Nä... men om man är besvärad av tanken på att ta bort ETT barn så blir det kanske inte lättare av att det helt plötsligt handlar om TRE....    Och oavsett vad och vilka anledningar någon har så angår det ingen annan. Man behöver inte ödsla energi och elaka ord på någon som befinner sig i en jobbig situation. Vad angår det oss om hon tycker det är specillet med trillingar...? Gör det oss något ens om hon anser att det är mer speciellt med tre än med en..? Nä...  man kan faktiskt bjuda till lite och försöka vara stöttande i stället för anklagande när en annan människa upplever en ganska jobbig grej. Hennes anledningar är hennes och även om du inte resonerar lika så är ingen hjälpt av att andra skriver en massa negativa saker.
    Så tycker jag.... 
    Det är väl du som pratar om en speciell person, inte ts.
    *Kommersiellt budskap*
  • VirrigaVerna

Bra fråga TS!

Om jag skulle se det ur ett personligt perspektiv om jag stod inför ett beslut att göra abort (i tron om att det var ett embryo) så hade jag absolut gjort abort om det visat sig vara tvillingar/trillingar.
    För om jag inte känner mig redo för ett barn eller om livsituationen är sådan att ett till barn vore en katastrof så hade flera varit än större katastrof.

Många människor behöver man inte parodiera. Det räcker med att citera dem.
  • Mara
    Reglementet skrev 2010-10-02 19:23:46 följande:
    Det är väl du som pratar om en speciell person, inte ts.
    Exakt!
  • Mara
    VirrigaVerna skrev 2010-10-02 19:33:38 följande:
    Bra fråga TS!

Om jag skulle se det ur ett personligt perspektiv om jag stod inför ett beslut att göra abort (i tron om att det var ett embryo) så hade jag absolut gjort abort om det visat sig vara tvillingar/trillingar.
    För om jag inte känner mig redo för ett barn eller om livsituationen är sådan att ett till barn vore en katastrof så hade flera varit än större katastrof.
    Precis så tänker jag också.
  • Madame Mom
    Mara skrev 2010-10-02 20:33:40 följande:
    Exakt!
    Ja...  jag kopplar denna tråden ganska mycket till den om tjejen som ville göra abort men som, när hon fick reda på att det var tre, ändrade sig och ville behålla...   Inte så konstigt kanske när den diskussionen har varit uppe hela dagen här..

Jag läser en massa på FL, men har faktiskt inte stött på just det här tidigare...  så...  jag ber om ursäkt om jag är helt fel ute. Inte för att det spelar så stor roll egentligen. Jag anser fortfarande att det är upp till var och en att avgöra hur man vill göra i en sån situation och om man söker lite stöttning här på FL så kanske man kan ställa upp med det i stället för att framföra en massa, helt oväsentliga, åsikter..
  • Mara
    Madame Mom skrev 2010-10-02 20:41:49 följande:
    Ja...  jag kopplar denna tråden ganska mycket till den om tjejen som ville göra abort men som, när hon fick reda på att det var tre, ändrade sig och ville behålla...   Inte så konstigt kanske när den diskussionen har varit uppe hela dagen här..

Jag läser en massa på FL, men har faktiskt inte stött på just det här tidigare...  så...  jag ber om ursäkt om jag är helt fel ute. Inte för att det spelar så stor roll egentligen. Jag anser fortfarande att det är upp till var och en att avgöra hur man vill göra i en sån situation och om man söker lite stöttning här på FL så kanske man kan ställa upp med det i stället för att framföra en massa, helt oväsentliga, åsikter..
    Men du missförstår. Ja, jag har läst den tråden som du hänvisar till och jag har sett minst en liknande tråd tidigare. Jag är inte ute efter att framföra något budskap till TS i den tråden du pratar om. Det kan jag göra i den tråden. Det jag ville diskutera var fenomenet som sådant, inte ett enskilt fall. Jag är fullt medveten om att man väljer själv hur man vill göra i en sådan situation. Det var inte det den här tråden skulle handla om.
  • Faile

Mer värt är det nog inte. Däremot förstår jag varför man kanske ändrar sig vid en sådan oväntad situation.
    Att ta bort ett barn ( embryo förvisso, men alla tänker kanske inte så ) är nog ofta skitsvårt, så hur svårt ska det inte vara att ta bort tre på en gång?!

Tycker för övrigt att Ulrika 73 skriver det jättebra. Skulle ha citerat och hållit med alla dina inlägg om det fanns nåt enkelt sätt att göra det.

Sluta jiddra, börja trolla!
  • Mei

Tycker också att Ulrika skriver bra!

• Tant Green

Om man bestämt sig för att man inte klarar av ett barn till kan jag omöjligt förstå hur man tror att det är lättare att klara av tre barn till. Det handlar nog mer om att man börjar tveka över beslutet överhuvudtaget (oavsett antal barn) efter att ha sett det på ultraljud.

• Blossi
    Mara skrev 2010-10-02 00:13:56 följande:
    Men man har ju fattat ett beslut att avsluta graviditeten för att man känner att man av någon anledning inte klarar av eller vill ha ett barn. Så pga att det är så ovanligt med tvillingar (vilket det inte är) eller trillingar, klarar man av att kringå det som man tidigare såg som ett problem. Blir dessa problem mindre eller lättare att leva med bara för att man får två eller tre bebisar istället för en?
    Nej, problemen torde ju bli fler eller större med en flerbarnsgraviditet. Kanske blir man så paff att man blir lyrisk istället?
    Brist på information skapar spekulation
  • Blossi
    Tant Green skrev 2010-10-02 21:27:20 följande:

Om man bestämt sig för att man inte klarar av ett barn till kan jag omöjligt förstå hur man tror att det är lättare att klara av tre barn till. Det handlar nog mer om att man börjar tveka över beslutet överhuvudtaget (oavsett antal barn) efter att ha sett det på ultraljud.

Ja, det kan säkert vara ett svar.
    Brist på information skapar spekulation
Svar på tråden Varför är två eller tre barn mer värt än ett?