Hur mycket "egentid" och träning är ok under småbarnsåren?
Känner att jag skulle vilja utbyta lite tankar med andra föräldrar om det här med egentid och träning.
Min sambo har ett stort intresse av styrketräning, ja jag skulle kunna säga att det är hans stora passion i livet (han åkte t.o.m till gymet 1h efter att vår dotter hade fötts eftersom "vi ändå skulle sova"). Fram till i somras tränade han 6-7 dagar á 1.5-2h pass i veckan eftersom han skulle ställa upp i en tävling. Nu tränar han ca 4-5 dagar i veckan á 1.5-2h. Han kommer hem ca18-19 på kvällarna.
Min sambo menar att jag har ju hela dagarna på mig att gå promenader och göra hemmaövningar medan jag menar att jag gärna vill ta mig ut ur husets 4 väggar och få göra något utan barn/barnvagn någon gång.
Visst skulle jag kunna gå iväg och träna kl 19, men detta blir ju på bekostnad av kvällsrutiner och samlivet med min sambo, när ska vi hinna umgås och träffa varandra om vi båda ska hålla benhårt på våra träningstider? Jag har börjat ge upp denna diskussion med honom.
Hur gör ni andra med egentid? Vad kan man ställa för krav på sin partner?
Jag vet inte om jag bara är gnällig men har gått hemma ett år nu med dottern, är uppe varje natt och tidiga mornar, städar diskar tvättar etc etc. Jag tycker faktiskt att jag själv är värd lite egentid för att ladda batterierna och för att kunna bli en bättre mamma och partner.
Hur mycket tid ifrån familjen klassas som "ok" under småbarnstiden?