• 1990amanda

Hur mkt "egen tid" är Ok för en mamma att ha?

Hej!

Har nu en son på 8månader och har tagit han om han sen han ploppade ut 24 timmar om dygnet! Min sambo är inte alls till mkt hjälp. Vilket är jätte tråkigt!

Han har nyss startat ett företag och jag vet att de tar mkt tid m.m Men när han väl är hemma vill han inte ens umgås med sin son ...

Jag har sagt till han flera ggr att jag vill skaffa gymkort och komma Iväg och träna. Älskar att träna! Men för hans del är inte mina intressen värda ngt. Han tycker att jag kan träna hemma/gå promenader m.m

Men det jag vill är att iaf 1 timme varana dag vara ensam, träna själv utan barn eller en barnvagn att släpa på. varför förstår han inte att jag kanske vill lämna huset en stund och komma ut ensam?

Är det för mkt begärt att kräva av sin sambo att han ska vara hemma med sin son i 1 timme varannan dag? .....

• Svar på tråden Hur mkt "egen tid" är Ok för en mamma att ha?
  • 071001

Klart du ska få tid att träna. Det finns inte gym med barnpassning där du bor, ifall sambon fortsätter att inte umgås med sin son?

• MalinEddie

Det är absolut inte för mycket begärt! Han är ju lika mycket förälder som du. Varför vill han inte umgås med sin son? Här har vi sett till att vi båda har fått egentid från början.

• MalinEddie

Varför låter du honom bestämma? Om jag var du skulle jag köpa ett gymkort och ge mig iväg och träna ett par kvällar i veckan. Är han hemma så finns det väl ingen anledning till att han inte kan vara med sitt eget barn en timme då och då. Jag skulle verkligen inte acceptera att ha det som du har det. Mina intressen är lika mycket värda som min sambos. Lyckligtvis vill han vara med sina barn..

• 1990amanda

Jag vet inte varför han inte vill umgås! Han tycker att det är jobbigt! eftersom vår son inte vill sitta still en sekund typ, eftersom han vill kråla och försöka krypa, och sen har vi inte köpt grindar äänu, så man måste passa han hela tiden!
    Efter han kommit hem från jobbet sätter han sig vid datorn och säger att han måste jobba och tycker att ja ska ta hand om vår son då jag inte har ngt jobb eller ngt annat att göra! Han tycker att jag lika gärna kan ta med han överallt där jag går! Vilket jag istort sätt gör hela tiden!
    Min sambo har tagit hand om sin son i MAX 10minuter !!! Dvs när jag cyklar till affären eller duschar ..

Vet inte vad ja ska göra, han lyssnar inte på mig när jag säger att jag vill ha egen tid!

• MalinEddie
    1990amanda skrev 2010-10-05 12:27:07 följande:
    Jag vet inte varför han inte vill umgås! Han tycker att det är jobbigt! eftersom vår son inte vill sitta still en sekund typ, eftersom han vill kråla och försöka krypa, och sen har vi inte köpt grindar äänu, så man måste passa han hela tiden!
    Då borde han väl förstå att du behöver en paus från det då och då? Du är ju med grabben hela dagarna.
    Hur är ert förhållande i övrigt? Det låter som att han bryr sig väldigt lite om vad du känner och det är ju inte på något sätt rätt. Ska han vara föräldraledig?
  • Hanniz84

verkligen inte..
    bestäm att nu ska du träna o lämna barnet med pappan... är hans ansvar oxå, vare sej han vill eller inte..

Isa <3
  • MalinEddie
    Hanniz84 skrev 2010-10-05 12:38:56 följande:
    verkligen inte..
    bestäm att nu ska du träna o lämna barnet med pappan... är hans ansvar oxå, vare sej han vill eller inte..
    Jag tror också det är det bästa.
  • Mimmi P

Kräv att han ska ta er son! Skaffa gymkort, packa väskan, ta på dig ytterkläderna och sätt sonen i din sambos knä och säg "hej då, nu åker jag och tränar, ses om en timme!".

Så länge du låter honom "slippa" kommer inte han ändra på sig och nej, en timme varannan dag är inte för mycket begärt! 

• 1990amanda

Nae en timme är ju egentligen ingenting till skyllnad så mkt Fri tid han har utan vår son! Sen är jag för snäll! Är en ganska blyg och osäker person. Så väljer heldre att "lägg mig" än att starta ett bråk/tjaffs.
    Det med att bara lämna min son och gå och träna, vist de skulle ju visa att han måste ta ansvar, men å andra sidan vet jag inte om jag "vågar" lämna han med han! Min sambo Tål inte när han är sur och grinig och gråter! Vill inte att han bara ska lämna han i ett rum och han får skrika! ..

Vårt förhållande i övrigt går väldigt upp och ner! Vi bråkar nästan varje dag om ngt,  mest små onödoga saker..

Han har tagit ut föräldaledig hela sommar (3mån) MEN han gjorde det för att starat och komma igång med sitt nya företag! .. Och han har under den tiden Inte umgåst eller passat sin son en enda gång! Och jag är arbetslös, och har inte kunnat jobba...

• Mimmi P

Om du verkligen inte vågar lämna er son med sin pappa i en timme skulle jag nog ta mig en allvarlig funderare på om det är så jag vill leva..

min man jobbar också mycket och jag har minimalt med egentid men jag tvekar aldrig över att lämna barnen med honom! 

• 1990amanda
    Mimmi P skrev 2010-10-05 14:19:26 följande:
    Om du verkligen inte vågar lämna er son med sin pappa i en timme skulle jag nog ta mig en allvarlig funderare på om det är så jag vill leva..

min man jobbar också mycket och jag har minimalt med egentid men jag tvekar aldrig över att lämna barnen med honom! 
    Jag funderar hela tiden på vad ja ska göra! Men så stor steg att lämna ngn speciellt när man är arbetslös och har typ 3000kr att leva på, Jag viill inte att min son ska få de sämsta av allt, utan kunna erbjuda och ge han saker.

Men helt klart suger det att ens sambo inte ens kan ha sin son 10min! Varje gång jag ska göra ngt måste jag skynda mig för han vill inte ha sonen! .. 
  • Romantica1981

Tycker du ska ta dig ett snack med din sambo. Påminn honom om att hans pojk inte kommer att vara liten för evigt och snart kommer han att ångra att han inte tog vara på småbarnsåren. Påminn honom om att det är ett gemensamt ansvar att ha barn. Även om du är arbetslös har du rätt att få egen fritid ibland. Är det rimligt att du "arbetar" med att ta hand om er son 24/7 och din sambo arbetar 40+ timmar och dessutom har fri tid och till och med möjligheten att gå på toa själv? Tycker du att det inte fungerar att prata med honom så kanske det kan fungera att skriva ett brev till honom. Är du osäker på vad du ska säga kanske du kan skriva en lista på argument för vad du vill och motargument på din sambos tänkbara svar.

Detta är nog en diskussion där det faktiskt är värt att inte "ge sig" för att undvika en konflikt.

Hoppas att det går bra för dig. Du har all rätt i världen till "egentid" en timme varannan dag.

• mandelblomma
    1990amanda skrev 2010-10-08 22:04:39 följande:
    Jag funderar hela tiden på vad ja ska göra! Men så stor steg att lämna ngn speciellt när man är arbetslös och har typ 3000kr att leva på, Jag viill inte att min son ska få de sämsta av allt, utan kunna erbjuda och ge han saker.

Men helt klart suger det att ens sambo inte ens kan ha sin son 10min! Varje gång jag ska göra ngt måste jag skynda mig för han vill inte ha sonen! .. 
    vet du, det kanske går att lösa utan att ni skiljer er.
    Klart att ni inte kan ha det så här....och klart att det är rätt vanligt att det blir skitjobbigt när man får barn. Men utan att generalisera tror jag att många par skulle klara de här småbarnsåren bättre om de i tid kontaktade någon familjerådgivning, kommunen har för en rätt blygsam summa. Så om ni ändå har några känslor kvar för varandra och ni egentligen inte vill skiljas, försök med några samtal där för att bena ut problemen och se andra vinklar av lösningarna.
  • Flinga 06

Du måste få stöd själv som människa. Har du ett arbete? Har de ngn företagshälsovård där du kan få ngn att prata med? Annars får du söka hjälp via bvc eller vårdcentalen. Du kan också vända dig till fam.rådgivningen i kommunen ensam så att du får någon att bolla med först. De kan sådant här...

Vänta inte ring runt redan imorgon!

Lycka till!

• Maelin

Ser ut som en tråd jag skulle kunna ha startat! Har en dotter på 8mån, min sambo tog ut föräldraledighet och startade ett eget företag och sa upp sig från förra jobbet när dottern bara var några veckor. så han jobbar och är borta väldigt mycket! när han väl är hemma så slappar han, gullar lite med dottern i några minuter...
    samma här vill oxå gå på gym eller bara vara utan barn en stund, men det är tydligen svårt...

Och nej det är inte mycket begärt att kräva sig lite egentid, det är ju hans barn lika mycket som det är ditt.. Kräv på! och struntar han i att du kräver.. så gå bara ändå!

Svar på tråden Hur mkt "egen tid" är Ok för en mamma att ha?