astro skrev 2010-11-15 22:31:49 följande:
Vi träffades på en språkresa 1985, blev ett par 1987, gifte oss 1990 och är fortfarande lyckliga tillsammans. Just nu väntar vi vårt sjätte barn
Jag tror nog att vi är lite av en solskenshistoria. Trots ganska dåliga odds som kunde satt käppar i hjulet så har det på något sätt alltid ordnat sig och kärleken har stått stark.
Saker vi hade emot oss:
1) Olika bakgrund, hans borgerlig, min kulturvänster.
2) Han har Aspergers.
3) Jag växte upp med en alkoholiserad, suicidal mamma.
4) När vi blev ett par hade vi helt olika värderingar.
5) Vi var bara arton när vi blev ihop.
6) Han var känd som en Casanova och det var ingen överdrift. Jag å andra sidan var oskuld.
7) Jag kunde inte hantera ilska, kunde inte ens höja rösten (se punkt 3) ... och han däremot fick totala utbrott (se punkt 2).
och så vidare ...
I den andra vågskålen låg dock en djup och innerlig vänskap som vi hade odlat i ett par år, en stor respekt för varandra och flera delade intressen.
När det har krisat, för det har det förstås gjort några gånger, så är det just vänskapen och vår gemensamma gudstro - tror jag - som gjort att vi kommit på fötter igen.
Som det är nu så är det han som sköter städning, disk och nästan all matlagning (och det där sista är ganska tappert i en såhär stor familj) medan jag sköter tvätten och har något slags övergripande ansvar för att alla ska må bra. Jag är en otroligt oorganiserad människa så det är oerhört mycket mer praktiskt med den här uppdelningen än med den klassiska
I gengäld är det oftast jag som gör "vardagsjobben" som drar in pengar till företaget, medan han däremot slipper det slitet och kan ägna sig åt mer kreativa saker som marknadsföring och författande. Periodvis har jag stått för 80-90 procent av försörjningen. Den typen av hundgöra är jag nämligen bra på, till skillnad från t ex dammsugning ...
Och det är kanske också ett "knep" - vi har alltid delat in jobbet, både i hemmet, med barnen och i det gemensamma företag vi numera har - efter vad var och en är bra på och vill göra, inte efter traditioner eller könsroller.