• ett

Är jag en piga eller är det rättvist?

Jag och min sambo har två barn. Han har ett jobb och jag jobbar frilans i ett konstnärligt yrke vilket gör att min inkomst är ganska blygsam. Då har vi gjort så att han jobbar heltid och jag hämtar barnen varje dag och lagar mat och handlar etc. Han kommer till dukat bord. Han hjälper sen till under kvällen men jag har huvudansvaret för allt som har med barnen och hemmet att göra. Känns det som i alla fall.

Han betalar för bostaden och en hel del annat. Jag betalar räkningar efter förmåga. Nu undrar jag så här:

Han har en personlig tränare, köper kläder och äter lunch ute medan jag snålar och aldrig köper kläder och försöker hålla matkostnader nere för familjen. Han anser att han har rätt att leva så eftersom han har valt att ha ett jobb som betalar sig, medan jag har valt ett "fattigare" liv.

Jag känner bara att han inte ser värdet av det som jag gör för honom och familjen. Borde inte de uppoffringarna göra att vi borde ha samma liv ungefär ekonomiskt? Eller har jag fel? Han har t ex kommentarer om jag vill köpa en klänning:- Tycker du att vi har råd med det???

Jag vet inte, men något känns fel. Vad tycker ni? Hur gör ni? Är lösningen att jag ger upp min konstnärliga karriär och istället skaffar ett vanligt jobb med regelbunden inkomst? 

• Svar på tråden Är jag en piga eller är det rättvist?
  • ett

Tack för era kloka och omtänksamma svar. Jag ska prata med mannen och reda ut saken ordentligt.

• Thursday

Å andra sidan så undrar man ju lite varför han ska finansiera din livsdröm? Han kanske också drömmer om ett annat, mindre välbetalt yrke? Varför ska ditt yrkesval styra hur han får använda de pangar som han faktiskt drar in i sitt anletes svett?

Säger inte att det ena är rätt eller fel, men de facto så vill ju du låta ditt yrkesval bestämma över honom. Det är inte så enkelt här som att han är dum.

• padelin

Om ni gifter er så har du rätt till hälften av er gemensamma inkomst.
    Varför inte fria????

• Thursday
    padelin skrev 2010-10-09 12:58:16 följande:
    Om ni gifter er så har du rätt till hälften av er gemensamma inkomst.
    Varför inte fria????
    Var har du fått det ifrån?
  • padelin
    Thursday skrev 2010-10-09 19:45:58 följande:
    Var har du fått det ifrån?
    Hört talas om försörjningsplikt?
  • Thursday
    padelin skrev 2010-10-09 19:50:03 följande:
    Hört talas om försörjningsplikt?
    En sak är att man inte har rätt till t.ex. försörjningsstöd om ens partner har en inkomst (men det gäller även för sambos). Det finns däremot inga regöer som ger en maka rätt till hälften av mannens inkomst.
  • svirvel

Jag skulle inte säga att du är piga, men inte är det rättvist heller, inte i mina ögon.

Jag tycker att man behöver hitta en "gemensam standard" för familjen. Båda ska ha möjlighet till nya kläder. Undantaget är förståss om någon behöver 'dyrare' kläder för jobbets skull. Båda ska ha möjlighet till någon hobby. Mår han bra av att ha en pers.tränare så tycker jag att det är helt ok. Men det innebär inte att han också ska kunna köpa sig mera "egentid". 

Han har ju valt dej till sin sambo. Du skulle inte vara du om du skulle jobba med något annat... Han har valt hela paketet och det är konstigt, tycker jag, om man inte vill unna sin partner samma 'standard' som man själv får.   

• Alexi

Det är ju helt orimligt att en lever på en högre standard än den andra när man är en familj med barn. Vi låter alla pengar gå in på räkningskonto och ett konto för alla gemensamma utgifter i övrigt och ser till att vi båda har ungefär lika mycket kvar på våra egna konton om det finns några pengar kvar till det. Nu har vi varit föräldralediga i två år och det är ju ingen skillnad på vem som har mest inkomst, oavsett om en har fp eller övrig tid när han ändå tjänar nästan det dubbla mot mig.

Dock måste ni ju vara överens om att du har ett så lågbetalt yrke, dvs du kan ju inte kräva att han ska jobba stenhårt för att försörja er livstil och du knappt tjäna något i längden. Men är han ok med din låga inkomst måste ni ju ta bort synen på mitt och ditt, allt är ert, både inkomster och utgifter.

Om du gör mer hemma för att du är hemma mer och har mer tid, då må det ju vara hänt tycker jag men du ska ju inte göra mer hemma för att du tjänar mindre. 

• Helene70

Om du känner att din hobby inte resulterar i en tillfredsställande inkomst så rådeer jag dig att skaffa dig ett "riktigt" jobb och syssla med din hobby vid sidan av.

Jag anser att båda föräldrarna har ansvar att sköta barn och hem och dra in pengar till hushållet så gott dom kan. Om du anser att du kan få ett annat jobb som leder till en högre inkomst så förstår jag inte varför du inte gör det.

Varken mannen eller kvinnan ska känna att dom drar ett tyngre lass på något område. Har man beslutat sig för att skapa ett liv tillsammans så är det bådas ansvar att bidra till allt som hör det gemensamma livet till.  

• Tokmamman

Sen när skall detta med pengar vara en fråga i ett förhållade. Visst du bidrar inte med massa pengar. Men å andra sidan tar du hand om barn och hem. Utan betalt kan tilläggas.

Jag går hemma pga av olika omständigheter runt vår dotter. Jag drar in noll i dagsläget. Men lägger å andra sidan 100 % av mig själv på hem och barn och allt annat runt omkring. Det enda min make behöver göra är att gå upp och gå till jobbet!

Aldrig att vi tjaffsar om pengar. Har man valt sin partner beroende av hur mkt denna kan dra in i pengar eller för kärleken undrar jag!

Sen kan jag också tycka att du kanske skall omvärdera detta med ditt konstnässkap. Det är inte lätt att försörja sig på och ett jobb vid sidan om är aldrig fel.

Du säger att du har ett stipendium nu. Ja okej. Men innebär det att du "arbetar" dygnet runt 7 dagar i veckan för detta? Försöka hitta nåt extra jobb några timmar i veckan för att få lite mer pengar och känna dig mer värdig i er relation är mitt råd..

Lycka till med din konstnäs karriär nu :)

• Thursday
    Alexi skrev 2010-10-09 20:18:52 följande:
    Det är ju helt orimligt att en lever på en högre standard än den andra när man är en familj med barn. Vi låter alla pengar gå in på räkningskonto och ett konto för alla gemensamma utgifter i övrigt och ser till att vi båda har ungefär lika mycket kvar på våra egna konton om det finns några pengar kvar till det. Nu har vi varit föräldralediga i två år och det är ju ingen skillnad på vem som har mest inkomst, oavsett om en har fp eller övrig tid när han ändå tjänar nästan det dubbla mot mig.

Dock måste ni ju vara överens om att du har ett så lågbetalt yrke, dvs du kan ju inte kräva att han ska jobba stenhårt för att försörja er livstil och du knappt tjäna något i längden. Men är han ok med din låga inkomst måste ni ju ta bort synen på mitt och ditt, allt är ert, både inkomster och utgifter.

Om du gör mer hemma för att du är hemma mer och har mer tid, då må det ju vara hänt tycker jag men du ska ju inte göra mer hemma för att du tjänar mindre. 
    Bra skrivet!
Svar på tråden Är jag en piga eller är det rättvist?