• Ultreya

Satan så illa jag mår...

När jag först läste de inledande inläggen på detta forum, om den unga kille som valt att ta sitt liv "i direktsändning" på ett annat forum, trodde jag faktiskt inte på inläggen. Jag trodde på killen men inte vad som påstods om "påhejare", spydiga och hånfulla kommentarer och liknande. Överdrift och larv tänkte jag, och gick in på det andra forumet för att kontrollera själv. Då var tråden 56 sidor lång och jag läste bara de fyra första sidorna - han dog på den tredje sidan. Jag tittade inte på några bilder, men grinade hejdlöst. Inte för att han valt att avsluta sitt liv utan för beteendet hos de andra i tråden. Inställningen, attityden och den känslomässiga avståndstagandet var så skrämmande och så främmande att jag ändå hade svårt att tro på det jag hade framför ögonen.

Detta forum har liksom "länkar" till andra ställen med "osmakliga grejer" eller vad man ska säga och jag har suttit en dryg timma och tittat på några olika sådana. Om nekrofili till exempel där döda kroppar utsätts för en skändning utan dess like. Om våldstäktsfall och misshandelsfall och styckningar och stympningar som är filmade eller fotograferade in i minsta detalj och utlagda för folk att titta på, med möjlighet att lämna kommentarer och där samtliga kommentarer har samma känslomässiga avståndstagande som kommentarerna om killen som för övrigt har blivit världsbekant under namnet "the swedish hangman".

På en timma i kväll har jag sett mer brutalitet, våld - och frossande i det - än jag i hela mitt tidigare liv ens i mina vildaste fantasier kunnat föreställa mig existerade. Har jag varit naiv? Korkad som inte trott det existerar? Eller finns det fler som faktiskt inte fattat att detta är ren njutning för en del människor? För att använda en sliten klyscha jag själv ansett låter lite löjlig; vars är världen på väg?
    Det är ju så ruskigt skrämmande att vi blivit så ohyggligt känslomässigt avstängda att vi ens "håller" för att titta på sådant och än mindre att folk faktiskt gillar det, går igång på det!!?? Eller?

Varför bedrivs ingen hetsjakt på sådana sajter?

• Svar på tråden Satan så illa jag mår...
  • LyckligtSlut

Jag förstår ändå att du tittade på bilderna av killen (jag har inte följt detta då det känns för verkligt och hemskt och orkar inte med sådan sorg) men du undrar TS vem som tittar på hemska bilder på nätet? Ja, du t ex. Det är folk som du som tittar på dem. Vad får dig att googla på nekrofilbilder om du inte är ute efter att hitta dem oavsett hur du reagerar på dem.

Väldigt många tycker att våld är hemskt och vidrigt och känner ändå en fascination över det. Alla är inte renodlade psykopater, du är jud et själv antagligen inte med tanke på dina känslor kringa detta. Ändå har du tittat och letat efter dessa bilder och filmer. Jag gör också det ibland och jag är väldigt kristen och hatar våldsbrott men förundras ändå, precis som du.

PMS året runt :(
  • 071001

LyckligtSlut, det var då så sant som det är sagt det du skriver! Jag tex tittade ju på den där videon med killen som var gisslan och fick halsen avskuren fast det var så hemskt gick det inte att sluta titta.  Sen mådde jag dåligt över att jag sett den och inte kunde sluta att se på. Märkligt beteende.

• Rosana
    071001 skrev 2010-10-13 14:30:32 följande:
    LyckligtSlut, det var då så sant som det är sagt det du skriver! Jag tex tittade ju på den där videon med killen som var gisslan och fick halsen avskuren fast det var så hemskt gick det inte att sluta titta.  Sen mådde jag dåligt över att jag sett den och inte kunde sluta att se på. Märkligt beteende.
    Det är väl någon nedärvd fascination för det makabra som vi har i oss kanske. Under medeltiden var offentliga halshuggningar ett folknöje, ju mer blod desto bättre gladiatorspel under romartiden...Fast jag vill tro att människan i grunden är en empatisk varelse.
  • blackpuma
    Sharleene skrev 2010-10-13 14:21:51 följande:
    Och hade det varit din mamma, pappa, boror eller barn detta hänt hade du fortfarande tyckt det varit humor på hög nivå om folk skämtade om denne?
    Tror inte att dom som är personligen berörda av detta håller till i skämttrådar på flashback.

Folk har för den delen drivit med överkänsliga moralister ganska länge nu, dom få skämt som faktiskt är bra om ämnet är ingeting mot reaktioner dom väcker.
  • puss
    Sharleene skrev 2010-10-13 14:21:51 följande:
    Och hade det varit din mamma, pappa, boror eller barn detta hänt hade du fortfarande tyckt det varit humor på hög nivå om folk skämtade om denne?
    antagligen.
    det är tammefan roligt nästan jämt
  • livsmedel

Tycker inte det är ett dugg konstigt att han fick spydiga kommentarer och påhejning som du kallar det.
    Har man varit inne på flashback, hängt i trådarna och läst en del så förstår man snabbt att det finns en del troll-trådar och att trovärdigheten i.o.m detta snabbt sjunker. Inget konstigt alls att folk trodde han trollade, med tanke på att han skrev med glada gubbar och glimten i ögat.

Istället för att beskylla flashback för att ingen räddade honom kanske man ska tänka på att han flera dagar innan skrivit på sin facebook att han sökte ett rep för att han tänkte hänga sig. Varför slog ingen larm då?
    Säkerligen för att folk trodde att han bara ville ha uppmärksamhet, och det ville han ju?

Sorry om jag gick lite OT.
    Till frågan om vem som tittar på alla sjuka grejer på nätet så håller jag med LyckligSlut.
    Det är vanliga människor som du och jag, nyfikna människor som inte kan hålla sig, man söker spänning och är nyfiken på det okända. Så enkelt är det. Tror inte det är många som tittar på de av njutning.

• Ultreya

Livsmedel; först ska jag göra en sak klar för mig själv så jag slipper fundera över det mera; vad betyder OT?

I övrigt har jag vid ett par tillfällen nu försökt förklara  att min reaktion ligger mot bemötandet! Inte att någon ser några bilder, utan en del människors rekationer på bilderna/filmerna!
    Blir du äcklad och ändå inte kan låta bli att titta så, ja, det är ju ungefär som att åka förbi en bilolycka; folk sträcker på halsarna på långt det går i eventuell förhoppning (?) att få se något otäckt.

Men om du tittar på bilderna/filmerna och reagerar med; var han tvungen att dö i så fula byxor?
    Eller "jamen kanske var hon ful som stryk" (om en kvinna svårt skändad, med ansiktet dolt/mosat av en betonggrej)
    Eller "kreativt och fantasifullt, snygga bilder" om bilder på en ung, avliden kvinna som skurits upp, fått säkerhetsnål genom ena bröstvårtan, där ett öga plockades ut och placerades först i hennes mun och sedan nere vid könsorganet och där "obucenten" avslutade med att föra in ett finger i henne.
    Då handlar det inte om någon "normal fascination". Då handlar det inte ens om svart humor enligt mig.
    Då har man passerat stadiet för humor för länge sedan.
    Nej, jag tycker faktiskt inte att precis allt är tillåtet att skämtas om, jag tycker att vissa saker bör man bara låta vara. Jag antar att flickan i obduktionen ( t ex) har föräldrar. Föreställ dig att dessa föräldrar får se dessa bilder och läsa kommentarerna. Vem vill förklara för dem att "jomen man måste kunna skämta om allt"?

• livsmedel
    Ultreya skrev 2010-10-13 15:32:13 följande:
    Livsmedel; först ska jag göra en sak klar för mig själv så jag slipper fundera över det mera; vad betyder OT?

I övrigt har jag vid ett par tillfällen nu försökt förklara  att min reaktion ligger mot bemötandet! Inte att någon ser några bilder, utan en del människors rekationer på bilderna/filmerna!
    Blir du äcklad och ändå inte kan låta bli att titta så, ja, det är ju ungefär som att åka förbi en bilolycka; folk sträcker på halsarna på långt det går i eventuell förhoppning (?) att få se något otäckt.

Men om du tittar på bilderna/filmerna och reagerar med; var han tvungen att dö i så fula byxor?
    Eller "jamen kanske var hon ful som stryk" (om en kvinna svårt skändad, med ansiktet dolt/mosat av en betonggrej)
    Eller "kreativt och fantasifullt, snygga bilder" om bilder på en ung, avliden kvinna som skurits upp, fått säkerhetsnål genom ena bröstvårtan, där ett öga plockades ut och placerades först i hennes mun och sedan nere vid könsorganet och där "obucenten" avslutade med att föra in ett finger i henne.
    Då handlar det inte om någon "normal fascination". Då handlar det inte ens om svart humor enligt mig.
    Då har man passerat stadiet för humor för länge sedan.
    Nej, jag tycker faktiskt inte att precis allt är tillåtet att skämtas om, jag tycker att vissa saker bör man bara låta vara. Jag antar att flickan i obduktionen ( t ex) har föräldrar. Föreställ dig att dessa föräldrar får se dessa bilder och läsa kommentarerna. Vem vill förklara för dem att "jomen man måste kunna skämta om allt"?
    OT - Off Topic

Jag tror skämtandet till viss del handlar om att skydda sig själv från att känna någonting, som ett slags försvar för att inte bryta ihop etc, gäller inte alla sålart en del skämtar för att de är dumma i huvudet. Sen det där med att skända döda är ju ren och skär sadism, äckligt rent ut sagt!
  • Fidelis ad urnam

Jag läste hela tråden i efterhand och det var något av det värsta jag någonsin har läst.
    Även efter det var konstaterat att han var död så kom det grova inlägg om hur jorden nu slipper en parasit osv osv. Varför inte visa lite respekt?

Sedan hade jag en "snäll" kompis som länkade en zip fil till mig utan att berätta vad det var och när filerna öppnades spelades skiten upp som en film och jag fick TYVÄRR bevittna hela självmordet och de bilderna har etsat sig fast i min hjärna

• Superbia

Jag måste vara sjuk, har sett bilderna på när han hängde sig och reagerade inte nämnvärt. Folk var så upprörda i tråden på Flashback att jag hade förväntat mig värsta grejerna och sedan när jag väl fick se det så var det.. ingen big deal. Tragiskt att han ville dö, men det var något han hade bestämt sig för. Tror inte att de ord som skrevs på FB gjorde vare sig till eller från.

Morten & Vidar 091029
  • Fidelis ad urnam
    Superbia skrev 2010-10-13 15:59:03 följande:
    Jag måste vara sjuk, har sett bilderna på när han hängde sig och reagerade inte nämnvärt. Folk var så upprörda i tråden på Flashback att jag hade förväntat mig värsta grejerna och sedan när jag väl fick se det så var det.. ingen big deal. Tragiskt att han ville dö, men det var något han hade bestämt sig för. Tror inte att de ord som skrevs på FB gjorde vare sig till eller från.
    Tror inte du är sjuk, men avtrubbad.
    Jag sökte mig inte till bilderna, men trodde samtidigt inte att jag skulle reagera på dem då man ser så mycket skit på nyheterna och fejkat i den ena läkarserien efter den andra.
    Men jag reagerade starkt på det faktum att det handlade om en ung, levande människa som sakta men säkert dog och inte försökte kämpa emot det hela. Så som han ströp sig själv måste han verkligen ha velat dö, för han hade chansen att ställa sig på knä, han hängde inte bortom räddning.
    Det var, för mig, hemskt att bevittna.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Superbia skrev 2010-10-13 15:59:03 följande:
    Vi reagerar olika i olika situationer, inget konstigt med det. Att du inte reagerade speciellt hårt är inget tecken på sjukdom utan ytterligare ett bevis på att vi som människor hanterar saker olika.

Det viktiga här är att inte känna skuld för det man känner, det är inget man kan (eller bör) styra över.
    I am free because I know that I alone am morally responsible for everything I do.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2010-10-13 16:03:27 följande:
    Det viktiga här är att inte känna skuld för det man känner, det är inget man kan (eller bör) styra över.
    Inte för att man kan (eller bör) styra över vad man känner skuld för men ni förstår nog vad jag menar. Det viktigaste är i varje fall att man inte skuldbelägger andras tankar och känslor genom att säga att det är sjukt eller att man är psykopat om man tittar, det stämmer helt enkelt inte överens med verkligheten.
    I am free because I know that I alone am morally responsible for everything I do.
Svar på tråden Satan så illa jag mår...