Miss Cee skrev 2010-10-13 22:25:58 följande:
Nej det är två olika saker!
"Stå till arbetsmarknadens förfogande" är det som facket/a-kassan och arbetsförmedlingen bryr sig om. Dvs att du är tillgänglig för anställning och gör allt för att kunna få ett arbete.
"Arbetsförmåga" är ett uttryck som försäkringskassan använder. Dvs om man har en arbetsförmåga som motsvarar en tjänst på heltid/halvtid/deltid/under vissa förutsättningar osv.
Om man är handikappad och tex bara har en arbetsförmåga på 50% med begränsningen att du inte klarar att lyfta saker, så får du ju söka jobb efter de förutsättningarna. Dvs du behöver inte söka ett heltidjobb som bonde eller inom vården där det är uttalat många lyft och det inte finns redskap som kompenserar.
Om du däremot struntar i att söka ett halvtidsjobb som telefonintervjuare eller liknande så kan du inte anses "stå till arbetsmarknadens förfogande".
Ok.
Men är det inte så att jobb inom tex förskola och äldrevård kräver en viss utbildning? Jag kanske är naiv, men jag har alltid antagit att det är så.
Det finns väl inget som säger att de 100? personer med burka i landet som bär bruka utbildar sig inom vård och omhändertagande. Det är väl bara ett fall som jag känner till där det har hänt? De kan väl lika gärna bli telefonförsäljare, mjukvarutestare, handläggare på försäkringskassan? Eller något annat som inte direkt kräver att man står öga mot öga med folk dagarna i ända.
Jag har vänner med social fobi som aldrig någonsin skulle försätta sig i den situationen att de skulle bli tvugna att arbeta direkt med människor. De har då sett till att utbilda sig till sådant som gör att de kan sitta mol alena bland sina dataservrar tex. Varför utgås det ifrån att brukaklädda personer skulle utbilda sig till yrken som har med ögonkontakt med andra människor att göra?