• puss

Bursa vs prostitution

himla mycket diskussioner om brukans vara eller inte vara, på arbetsplats och fritid.
    vissa menar att man måste ta av sig burkan om man vill få ett jobb, och att man så ska vara skyldig att göra. det tar jag inte ställning till här.

ponera: du själv blir arbetslös. AF förmedlar ett arbete på statlig bordell. om du tackar nej blir du utan ersättning.

ska detta förfaringssätt vara tillåtet?

det är tammefan roligt nästan jämt
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-13 14:22
    Det heter Burka.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Bursa vs prostitution
  • Selfish Geene
    Nolle skrev 2010-10-13 22:09:33 följande:
    Tyvärr finns det väl inte det. Det är upp till var och en var man drar gränsen och var man KAN dra gränsen (ekonomiskt ). Men samhället kan inte ta hänsyn till var och en, då skulle allt falla samman. Måste finnas regler som alla går under. Sen håller jag inte med alla regler o kan tycka att det finns undantag men godkänner man ett undantag så får man godkänna andra också. Ska en med burka jobba i förskolan och ta ansiktsuttrycken från barnen ska en med lösnaglar jobba som USK o sprida sjukdommar...man kan inte bara ta hänsyn till en del. 

Anpassning är den enda lösningen jag kan komma fram till, anpassning och det fria valet.  Antingen anpassar du dig på ett proffisionellt plan eller får du leva utan ersättning medans du söker annat jobb.

Låter oerhört hårt men som sagt samhället kan inte ta hänsyn till varje persons personliga skäl.
    Är böjd att hålla med dig i avseendet att man inte har rätt till ersättning från A-kassa om man inte söker alla jobb som finns tillgängliga, även om jobbet strider mot ens moraliska eller religiösa övertygelser

(men jag håller inte med dig om att lösnaglar inom vården måste godkännas ifall burqa tillåts inom barnomsorgen, såvida det inte är styrkt att burqan innebär ett avsevärt försvårande av arbetens utförande)
  • Nolle
    Selfish Geene skrev 2010-10-13 22:15:27 följande:
    Är böjd att hålla med dig i avseendet att man inte har rätt till ersättning från A-kassa om man inte söker alla jobb som finns tillgängliga, även om jobbet strider mot ens moraliska eller religiösa övertygelser

(men jag håller inte med dig om att lösnaglar inom vården måste godkännas ifall burqa tillåts inom barnomsorgen, såvida det inte är styrkt att burqan innebär ett avsevärt försvårande av arbetens utförande)
    Men jag tycker att burka försvårar arbetet inom barnomsorgen, inte för bäraren men för barnen. Som sagt, tycker det är viktigt att barnen får lära sig alla människans uttryck både gester, tonläge och ansiktsuttryck. Med burka tar man bort den möjligheten för barnen.

Men jag får väl nöja mig med att du håller med om ersättningen. Glad
  • Miss Cee
    Raskask skrev 2010-10-13 14:47:39 följande:
    Fast räcker det inte med att man ska kunna utföra något slags arbete överhuvudtaget för att man anses stå till arbetsmarknadens förfogande? (Är inte insatt i sjukförsäkringen, men visst är det så numera?).
    Nej det är två olika saker!

"Stå till arbetsmarknadens förfogande" är det som facket/a-kassan och arbetsförmedlingen bryr sig om. Dvs att du är tillgänglig för anställning och gör allt för att kunna få ett arbete.

"Arbetsförmåga" är ett uttryck som försäkringskassan använder. Dvs om man har en arbetsförmåga som motsvarar en tjänst på heltid/halvtid/deltid/under vissa förutsättningar osv.

Om man är handikappad och tex bara har en arbetsförmåga på 50% med begränsningen att du inte klarar att lyfta saker, så får du ju söka jobb efter de förutsättningarna. Dvs du behöver inte söka ett heltidjobb som bonde eller inom vården där det är uttalat många lyft och det inte finns redskap som kompenserar.
    Om du däremot struntar i att söka ett halvtidsjobb som telefonintervjuare eller liknande så kan du inte anses "stå till arbetsmarknadens förfogande".
  • MirandaSthlm
    rosyposy skrev 2010-10-13 20:19:03 följande:

Kan inte låta bli att dra paralleller till Nederländerna: ett av världens mest liberala länder när det gäller prostitution och bordeller där nu extremhögern är på stark frammarsch och där poltiker vill förbjuda burka, slöja och all slags muslimsk klädsel...

Rätt fascinerande att ett land där kvinnor lagligt kan sälja sina kroppar och där män lika lagligt kan köpa dem ens funderar på att inskränka rätten att klä sig hur man vill. Verkar som om att den rättigheten endast ska gälla att ha så LITE kläder som möjligt på sig.

Lite OT jag vet, men tanken ploppade upp.
    Det är tydligen OK med visst kvinnoförtryck men kvinnor ska inte få tillåtas klä sig hur de vill.

Nu kommer säkert flera komma med argument om att det visst finns kvinnor som säljer sex frivilligt men jag måste säga att jag har svårt att tro att det skulle vara mer än en mycket liten minoritet som njuter av att jobba på bordell, det besök jag gjorde i Red Light District i Amsterdam var nog det mest deprimerande jag varit med om.

Och hur många tror du klarar av att jobba med det om dom avskyr sitt jobb? dom som gör det jobbar bara kanske ett par dagar o sen slutar o söker sig nog in i en annan bransch.
    ~♥~ Ja ja, du är unik.... precis som alla andra. ~♥~
  • Shadilly
    MirandaSthlm skrev 2010-10-14 01:55:58 följande:
    Och hur många tror du klarar av att jobba med det om dom avskyr sitt jobb? dom som gör det jobbar bara kanske ett par dagar o sen slutar o söker sig nog in i en annan bransch.
    Bless!
    Sonen tittar på en bild av en ko som handmjölkas ner i en stäva och utbrister glatt: -TITTA! Kossan OCKSÅ kissa pottan!
  • Selfish Geene
    Nolle skrev 2010-10-13 22:21:39 följande:
    Men jag tycker att burka försvårar arbetet inom barnomsorgen, inte för bäraren men för barnen. Som sagt, tycker det är viktigt att barnen får lära sig alla människans uttryck både gester, tonläge och ansiktsuttryck. Med burka tar man bort den möjligheten för barnen.

Men jag får väl nöja mig med att du håller med om ersättningen. Glad
    ot, men..
    "Men jag tycker att....." duger icke som argument för nästan någonting, eller hur!?
  • Nolle
    Selfish Geene skrev 2010-10-14 07:21:10 följande:
    ot, men..
    "Men jag tycker att....." duger icke som argument för nästan någonting, eller hur!?
    Jag har inga som helst käller för mina andra argument heller utan just att det är min åsikt. Och det är sant "jag tycker...." är klent utan en följande förklaring men med en följande förklaring tycker jag att det kan bli ett starkt argument.
    Men sen att inte andra håller med.....det är en helt annan sak. Det är skönt att vi inte lever i ett samhälle där alla tycker lika...hade varit oerhört tråkigt.....tycker jag Flört
  • Alcaviola

Nej jag tycker inte man ska behöva jobba på bordell, tur att jag bor i sverige där man inte kan tvingas till detta :)
    Ja jag tycker att man ska tvingas ta av sig burkan när man vill jobba, annars ska man inte ha rätt till nån ersättning :) Vill att mina barn ska se ansiktet på förskolepersonalen och de äldre på de som vårdar dem tex..

• Raskask
    Miss Cee skrev 2010-10-13 22:25:58 följande:
    Nej det är två olika saker!

"Stå till arbetsmarknadens förfogande" är det som facket/a-kassan och arbetsförmedlingen bryr sig om. Dvs att du är tillgänglig för anställning och gör allt för att kunna få ett arbete.

"Arbetsförmåga" är ett uttryck som försäkringskassan använder. Dvs om man har en arbetsförmåga som motsvarar en tjänst på heltid/halvtid/deltid/under vissa förutsättningar osv.

Om man är handikappad och tex bara har en arbetsförmåga på 50% med begränsningen att du inte klarar att lyfta saker, så får du ju söka jobb efter de förutsättningarna. Dvs du behöver inte söka ett heltidjobb som bonde eller inom vården där det är uttalat många lyft och det inte finns redskap som kompenserar.
    Om du däremot struntar i att söka ett halvtidsjobb som telefonintervjuare eller liknande så kan du inte anses "stå till arbetsmarknadens förfogande".
    Ok.

Men är det inte så att jobb inom tex förskola och äldrevård kräver en viss utbildning? Jag kanske är naiv, men jag har alltid antagit att det är så.

Det finns väl inget som säger att de 100? personer med burka i landet som bär bruka utbildar sig inom vård och omhändertagande. Det är väl bara ett fall som jag känner till där det har hänt? De kan väl lika gärna bli telefonförsäljare, mjukvarutestare, handläggare på försäkringskassan? Eller något annat som inte direkt kräver att man står öga mot öga med folk dagarna i ända.

Jag har vänner med social fobi som aldrig någonsin skulle försätta sig i den situationen att de skulle bli tvugna att arbeta direkt med människor. De har då sett till att utbilda sig till sådant som gör att de kan sitta mol alena bland sina dataservrar tex. Varför utgås det ifrån att brukaklädda personer skulle utbilda sig till yrken som har med ögonkontakt med andra människor att göra?
  • puss
    MirandaSthlm skrev 2010-10-14 01:55:58 följande:
    det är massor av människor som avskyr sina jobb. men de jobbar ändå, för att de måste, tills de hittar nåt annat.

vilket inte är lätt alltid.
  • puss
    Alcaviola skrev 2010-10-14 08:49:17 följande:

Nej jag tycker inte man ska behöva jobba på bordell, tur att jag bor i sverige där man inte kan tvingas till detta :)
    Ja jag tycker att man ska tvingas ta av sig burkan när man vill jobba, annars ska man inte ha rätt till nån ersättning :) Vill att mina barn ska se ansiktet på förskolepersonalen och de äldre på de som vårdar dem tex..

jag vill se tuttarna på folk, har jag rätt att kräva det?
  • SolOchSnö

En reflektion är att många verkar ha problem med burkor på folk. Hur många i Sverige bär burka? Jag läste ca 100 personer för ett tag sedan, det är inte många. Och varför är det så hemskt att behöva ha att göra med en person med burka? Ni som tycker det, har ni pratat med någon med burka?

Hur som helst tycker jag att jämförelsen jobba på strippklubb - tvingas ta av sig sin burka är ett rimligt tankeexperiment. Om europa skulle gå under i en kärnvapenexplosion och jag skulle bli tvungen att fly till Brasilien så skulle jag inte vilja jobba på en strandbar i string och pushup fast det verkar vara den normala klädseln där. Obs! jag vet inte om det finns sådana strandbarer i Brasilien men tankeexperimentet gäller.

• Miss Cee
    Raskask skrev 2010-10-14 09:17:47 följande:
    Ok.

Men är det inte så att jobb inom tex förskola och äldrevård kräver en viss utbildning? Jag kanske är naiv, men jag har alltid antagit att det är så.

Det finns väl inget som säger att de 100? personer med burka i landet som bär bruka utbildar sig inom vård och omhändertagande. Det är väl bara ett fall som jag känner till där det har hänt? De kan väl lika gärna bli telefonförsäljare, mjukvarutestare, handläggare på försäkringskassan? Eller något annat som inte direkt kräver att man står öga mot öga med folk dagarna i ända.

Jag har vänner med social fobi som aldrig någonsin skulle försätta sig i den situationen att de skulle bli tvugna att arbeta direkt med människor. De har då sett till att utbilda sig till sådant som gör att de kan sitta mol alena bland sina dataservrar tex. Varför utgås det ifrån att brukaklädda personer skulle utbilda sig till yrken som har med ögonkontakt med andra människor att göra?
    I många fall så är det säkert så (speciellt inom förskolan iaf) att man vill ha utbildad personal, men inte alltid. Inom vården varierar det helt från kommun till kommun, vet många som int ehar någon som helst erfarenhet eller utbildning inom vård och omsorg och ändå fått jobb inom äldreomsorg etc.

Om personen med burka/ social fobi/ vegan-livsstil utbildar sig till något som passar personens problem/livsstil och FÅR jobb så blir det ju aldrig ams/akassans problem och problemet existerar inte. 
    Är man arbetslös så blir det en annan sak.
  • Bedan

Jag tycker att det är STOOOOOOOOOOR skillnad mellan att göra ett val att ställa sig utanför arbetsmarknaden och att säga nej till ett jobb för att det inte passar en.

• puss
    Bedan skrev 2010-10-14 15:00:09 följande:
    Jag tycker att det är STOOOOOOOOOOR skillnad mellan att göra ett val att ställa sig utanför arbetsmarknaden och att säga nej till ett jobb för att det inte passar en.
    det är väl samma sak? eller vari ligger skillnaden?
  • lennartsdotter
    Bedan skrev 2010-10-14 15:00:09 följande:
    Hurdå? Genom att neka till ett jobb, oavsett skäl, gör du dig otillgänglig för en del av arbetsmarknaden. Sedan kan man ställa sig mer eller mindre utanför... helt eller delvis men sak samma, du väljer aktivt att ställa dig utanför (en del av) arbetsmarknaden.
  • Bedan
    puss skrev 2010-10-15 10:20:24 följande:
    det är väl samma sak? eller vari ligger skillnaden?
    Hur kan det vara samma sak? Det finns fler jobb än på horhus, men har man burka på sig är det svårt att få jobb någonstans, exakt HUR är detta svårt att förstå?
    lennartsdotter skrev 2010-10-15 11:21:59 följande:
    Hurdå? Genom att neka till ett jobb, oavsett skäl, gör du dig otillgänglig för en del av arbetsmarknaden. Sedan kan man ställa sig mer eller mindre utanför... helt eller delvis men sak samma, du väljer aktivt att ställa dig utanför (en del av) arbetsmarknaden.
    Genom att säga nej till ETT jobb gör man sig enligt mig inte otillgänglig för en del av arbetsmarknaden, och sen får du tycka vad faaan du vill om det för uppenbarligen vet du ingenting om arbetsmarknaden. Kyss min välutbildade röv.

• lennartsdotter
    Bedan skrev 2010-10-15 12:24:13 följande:
    Hur kan det vara samma sak? Det finns fler jobb än på horhus, men har man burka på sig är det svårt att få jobb någonstans, exakt HUR är detta svårt att förstå?
    lennartsdotter skrev 2010-10-15 11:21:59 följande:
    Genom att säga nej till ETT jobb gör man sig enligt mig inte otillgänglig för en del av arbetsmarknaden, och sen får du tycka vad faaan du vill om det för uppenbarligen vet du ingenting om arbetsmarknaden. Kyss min välutbildade röv.

Du gör dig otillgänglig för den arbetsgivare (arbetsmarknaden består av flera arbetsgivare som tillhandahåller tjänster att söka) du nekar. Det har du rätt att göra men du står då inte till hela arbetsmarknadens förfogande och ska inte ha ersättning.
  • VirrigaVerna

Nej det ska inte vara tillåtet att tvinga någon till prostitution.

Många människor behöver man inte parodiera. Det räcker med att citera dem.
  • Selfish Geene
    VirrigaVerna skrev 2010-10-15 12:55:14 följande:
    Nej det ska inte vara tillåtet att tvinga någon till prostitution.
    Att vägra någon ekonomiskt stöd är väl inte samma sak som att tvinga någon?
Svar på tråden Bursa vs prostitution