• Kavata Kajsa

Öka mjölkproduktionen?

Hur ofta och hur länge bör jag pumpa för att öka mjölkproduktionen? Har hört att man bör pumpa med täta mellanrum, men ganska kort tid - behöver man inte tömma brösten varje gång? Känns dumt att avbryta pumpningen medan det fortfarande sprutar mjölk...

Har ni förresten andra tips på hur man kan öka produktionen? Mat/dryck/annat?

Tips och råd emottages tacksamt!

• Svar på tråden Öka mjölkproduktionen?
  • Mammsing

Vad jag har hört så "töms" aldrig brösten, men det kan ju kännas som det eftersom att dom inte är lika sprängfyllda tills dess men jag brukar fortsätta pumpa ändå, hihi. Så jag tror inte att det skadar om du skulle göra det, det är väl bara bättre .. Har ingen aning, är inte så bra på sånt så det är bra att du tog upp den frågan. Glad

• CharlotteGaines

Amningste, skitdyrt men fungerar. Varma drycker överhuvudtaget ska tydligen öka mjölkproduktionen. Och man ska dricka mycket, man ska dricka ungefär 1 liter mer än innan man amma :) Barnet sätter igång mjölkproduktionen mer än o pumpa, så om man ammar ofta så ökar det, även bra att amma ofta på nätterna :)

• Trudel

När jag låg inne på neonatalen med min son så rekommenderade personalen att jag skulle pumpa åtta gånger per dygn. Det orkade jag inte med utan det blev snarare runt fyra gånger men mjölkproduktionen ökade ändå. Sen säger jag bara: Drick MYCKET vatten! Med mycket menar jag åtminstone 3 - 4 liter per dygn. Det hjälpte mig.  

• Gummsan

Försöker med öka min. händer ej nått... pumpar var tredje yimma i ca 20-30min sammanlagt. får ut mellan 20-50ml per gång. oftast 25......

• CharlotteGaines
    Gummsan skrev 2010-10-13 22:47:04 följande:
    Försöker med öka min. händer ej nått... pumpar var tredje yimma i ca 20-30min sammanlagt. får ut mellan 20-50ml per gång. oftast 25......
    Pumpa är inte alls lika effektivt som låta barnet amma, det stimulerar mer, så bara för man knappt får ut nått när man pumpar betyder inte det att man inte har mycket mjölk. När jag ville öka produktionen lät jag henne ammas oftare än hon själv ville, hon åt inte mycket åt gången men hon åt jätte ofta, och det ökade produktionen mycket.
  • Gummsan
    CharlotteGaines skrev 2010-10-13 23:28:02 följande:
    Pumpa är inte alls lika effektivt som låta barnet amma, det stimulerar mer, så bara för man knappt får ut nått när man pumpar betyder inte det att man inte har mycket mjölk. När jag ville öka produktionen lät jag henne ammas oftare än hon själv ville, hon åt inte mycket åt gången men hon åt jätte ofta, och det ökade produktionen mycket.
    Min lilla suger ej effektivt och tömmer ej.
    fick sår med trotts att hon tog bra tag och då gjorde de massa ont och jag spännde mig...
  • Kavata Kajsa

Amma är tyvärr inget alternativ, hur mycket jag än önskar att det skulle funka. Efter mardrömslika sår och en kraftig bröstinfektion med antibiotikakur som gjorde att jag var tvungen att göra uppehåll i amningen vill hon nu inte ta bröstet längre. Vi har försökt i över en månad (hon är 2 månader nu) och de senaste 2 veckorna vill hon inte ens prova längre - hon bara gallskriker. Jag fortsätter prova lite då och då, men det får ske på hennes villkor helt enkelt.

Så, det är pumpning som gäller för mig. Jag tycker jag försökt med det mesta, men det går så jäkla segt. Får nu ut ca 60-70 ml per dygn(!), vilket visserligen är typ 3 gånger så mycket som när jag började efter infektionen, men åh!!

Nåväl, jag fortsätter kämpa på... fortsatta tips är välkomna :)

• Titti17

ett tips är att köpa amningsinlägg i ull så brösten håller sig varma och så mjölken rinner till fortare! om du är orolig för att mjölken inte räcker så kan du dricka luzerne te som du med fördel blandar med fänkålsfrön och anisfrön, finns på hälsokosten och även äta fänkålsfröna direkt som även motverkar kolik!

amnings inlägg i ull och ull/silke finns på minimundus.se
    när brösten är varma så förhindrar man att få mjölkstockning! och tänk även på att underarmarna har ett samband med brösten så ha gärna något på armarna! 

lite tips från mej!

• CharlotteGaines
    Gummsan skrev 2010-10-14 00:00:59 följande:
    Min lilla suger ej effektivt och tömmer ej.
    fick sår med trotts att hon tog bra tag och då gjorde de massa ont och jag spännde mig...
    Vad tråkigt :( Fråga på bvc om du inte får låna en eldriven bröstpump, den ska va den bästa för den liknar barnet rörelse eller vad jag ska säga. För dom är dyra att köpa men vet att man har kunnat låna sån på bvc. Lycka till!
    Kavata Kajsa skrev 2010-10-14 07:47:09 följande:
    Amma är tyvärr inget alternativ, hur mycket jag än önskar att det skulle funka. Efter mardrömslika sår och en kraftig bröstinfektion med antibiotikakur som gjorde att jag var tvungen att göra uppehåll i amningen vill hon nu inte ta bröstet längre. Vi har försökt i över en månad (hon är 2 månader nu) och de senaste 2 veckorna vill hon inte ens prova längre - hon bara gallskriker. Jag fortsätter prova lite då och då, men det får ske på hennes villkor helt enkelt.

Så, det är pumpning som gäller för mig. Jag tycker jag försökt med det mesta, men det går så jäkla segt. Får nu ut ca 60-70 ml per dygn(!), vilket visserligen är typ 3 gånger så mycket som när jag började efter infektionen, men åh!!

Nåväl, jag fortsätter kämpa på... fortsatta tips är välkomna :)
    Stongt av dig att fortsätta försöka! Kolla du med med bvc om du får låna en eldriven bröstpump.
Svar på tråden Öka mjölkproduktionen?