• Anna83a

Ni som ger ersättning...se hit!

Jag har helammat i lite mer än 3 månader men har nu tänkt att börja trappa ner o ge ersättning vissa mål istället. Enligt texten på förpackningen så ska man först koka upp vatten, sen vänta på att det svalnar till 40-45 grader o sen hälla i det i flaskan o blanda med pulvret. Detta känns väldigt krångligt tycker jag. Lilltjejen äter ju inte på bestämda tider o är hon hungrig så vill hon ha mat direkt o inte vänta på att jag ska koka o låta vatten svalna osv. Hur gör ni?? Kan man värma i micron? Ska man isf blanda pulver o vatten innan man värmer?
    Försökte fråga på bvc sist jag var där men hon kunde inte förstå varför jag ville trappa ner så hon sa bara att det där kan vi prata om när hon blir äldre.
    Hoppas på svar från er istället =)

• Svar på tråden Ni som ger ersättning...se hit!
  • Tjohalia

Vi hade kommunalt vatten, trots detta så kokade jag vattnet dom första två månaderna (nojjig som jag var). Jag kokade upp vatten i vattenkokaren varje morron och hällde upp i en tillbringare som jag ställde i kylen, sen när bebis var hungrig så värmde jag det i micron till lagom temperatur.

JOLINE 050414 * ALEX 070309
  • Anna83a

Det verkar som att dom flesta använder sig av micron i slutändan! Det är ju bra mycket smidigare än att stå o koka varje gång o sen vänta på att det ska svalna till rätt temperatur. Nu ska jag gå o koka upp vatten o lägga i kylskåpet inför dagen =) Tack snälla för alla svar!

• Mirva
    Anna83a skrev 2010-10-18 09:09:58 följande:
    Det verkar som att dom flesta använder sig av micron i slutändan! Det är ju bra mycket smidigare än att stå o koka varje gång o sen vänta på att det ska svalna till rätt temperatur. Nu ska jag gå o koka upp vatten o lägga i kylskåpet inför dagen =) Tack snälla för alla svar!
    Fast om man bara kokar upp ytterst lite vatten och har i kallt vatten så slipper man vänta att det ska svalna
  • RMM
    Anna83a skrev 2010-10-18 09:09:58 följande:
    Bästa sättet. Sen slänger du ner en flaska och ett par tetror i skötväskan som alltid får ligga där. Flaskmatning blir inge krångligare än så. Lycka till!
  • Maac

Koka upp vatten verje morgon, häll på någon form av flaska med kork/lock. Ställ i kylen och ta fram efter behov. Micra 30-40 sek o blanda med pulvret. På natten körde jag med tetraförpackningar, går att servera i rumstemp så jag hade brevid sängen o klippte upp med sax, hällde upp o serverade.

• cattiwik
    Maac skrev 2010-10-18 11:50:09 följande:
    Koka upp vatten verje morgon, häll på någon form av flaska med kork/lock. Ställ i kylen och ta fram efter behov. Micra 30-40 sek o blanda med pulvret. På natten körde jag med tetraförpackningar, går att servera i rumstemp så jag hade brevid sängen o klippte upp med sax, hällde upp o serverade.
    Hur .många tetror kunde det gå på en natt? Blir inte det ganska dyrt?
  • La Lola
    Maac skrev 2010-10-18 11:50:09 följande:
    Hade du flera flaskor oxå i sovrummet eller gick du upp o diskade flaskan efter varje mål?
    Dracks varje tetra upp vid ett o samma mål?
    *mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • Wonderchild2009

Har endast läst TS. 

Vi gjorde som så att vi kokade vatten i vattenkokaren (har egen brunn).
    Sen mätte vi upp vattnet i flaskor och ställde sedan i kylen. Sen när det var matdags så var det bara värma det redan kokade vattnet i mikron till lagom temp och så i med pulvret!

• Helenamittbena
    cattiwik skrev 2010-10-18 11:53:22 följande:
    Hur .många tetror kunde det gå på en natt? Blir inte det ganska dyrt?
    Vi gjorde som det står i förpackningen att man ska göra om man vill tillreda snabbt. Då har man i hett vatten i flaskan, skakar med pulvret och sedan fyller man upp med kokt (om man nu kokar, jag gjorde det till en viss ålder) kallt vatten från kylen. Tabellen för det fanns i den lilla "lappen" som fanns med i paketet.

Tetror är ganska dyrt, ja. Kostar ju mellan 7-10 kronor och det blir mycket om man använder dem ofta. Jag hade med mig dem om vi skulle ut, använde dem aldrig hemma om det inte var kris.
  • Mirva
    Helenamittbena skrev 2010-10-18 12:21:34 följande:
    Vi gjorde som det står i förpackningen att man ska göra om man vill tillreda snabbt. Då har man i hett vatten i flaskan, skakar med pulvret och sedan fyller man upp med kokt (om man nu kokar, jag gjorde det till en viss ålder) kallt vatten från kylen. Tabellen för det fanns i den lilla "lappen" som fanns med i paketet.

Tetror är ganska dyrt, ja. Kostar ju mellan 7-10 kronor och det blir mycket om man använder dem ofta. Jag hade med mig dem om vi skulle ut, använde dem aldrig hemma om det inte var kris.
    Det är väl tvärtom? Att man blandar med kallt vatten? Om man blandar pulvret med kokhett vatten så försvinner en massa näringsämnen.
  • Helenamittbena
    Mirva skrev 2010-10-18 12:45:53 följande:
    Det är väl tvärtom? Att man blandar med kallt vatten? Om man blandar pulvret med kokhett vatten så försvinner en massa näringsämnen.
    Ja herregud, du har alldeles rätt, det var ju det jag tänkte men lyckades skriva tvärtom - och ändå läste jag igenom det innan jag postade. Tur att det finns de som har bättre koll... tack. :)
  • Finesse
    La Lola skrev 2010-10-18 12:10:59 följande:
    Hade du flera flaskor oxå i sovrummet eller gick du upp o diskade flaskan efter varje mål?
    Dracks varje tetra upp vid ett o samma mål?
    Jag funderar på att göra på samma sätt så den stora slipper vakna när den lilla skriker.. men vi får se.. är bebisen som sin syster behöver man bara en flaska å en tetra eftersom hon åt bara en gång på hela natten.. i nån månad..
    Ebba 071228, bebis bf 110216
  • Ilsa

Jag har alltid blandat kokt vatten med kallt från kranen.

Köpte en vattenkokare som råkade ha temp som kunde ställa in till 40° och jag gjorde det några ggr, men det kändes alltid lite ofräsch på nåt sätt. Det är ju just runt 30-40° som bakterier frodas som mest. 

• Tida77

Ni som ger ersättning på natten, jag kan verkligen rekomendera termos bredvid sängen, funkar superbra! Lagom temperatur i termosen håller hela natten. Sen hade vi sån där burk med tre olika fack i med pulver, en portion i varje fack (som man förbereder på kvällen). Och två eller tre flaskor.

I med vatten i flaskan, töm burken, skaka och så är det klart. Funkar till och med i mörker! Väldigt smidigt tycker jag.

(jag gjorde likadant när vi skulle iväg någonstans eftersom den ersättning vi gav inte finns på tetra, smidigt det med)

• Lärarn

Håller med Tida, precis så gör vi med. Lika smidigt som tetra (nästan )

Svar på tråden Ni som ger ersättning...se hit!