• MissEllie

Hjälp en oerfaren, hur gör ni med ersättningen när ni är ute på äventyr?

Min dotter är 6 veckor och imorgon ska jag ge mig iväg till min arbetsplats som ligger 5 mil från hemmet. Min dotter ska följa med och så slog det mig, hur gör jag med ersättningen? 

Har inte varit iväg på detta sätt tidigare och undrar hur ni andra som flaskmatar gör.

Tar ni med termos med varmt vatten och blanda på plats?
    Förbereder ni ersättningen hemma och värmer upp den?

Eller hur gör man smidigast, jag ger NAN1 nu. 

• Svar på tråden Hjälp en oerfaren, hur gör ni med ersättningen när ni är ute på äventyr?
  • Petra123

Vi hade alltid med oss en termos med varmt vatten och pulver i en burk med mått. Ta med kallt vatten också ifall det blir för varmt och du behöver blanda och kanske inte har tillgång till kallvatten :) Dom säger att i uppvärmd ersättning som ligger i termos samlar på sig massa dåliga bakterier, så det ska man tydligen inte göra.

• t0va

Och bara för det så blev han superhungrig på ica, tur att termosen var med. Han åt precis innan vi åkte så jag var övertygad om att han var mätt, men icke. Börjar kännas rätt så vardag att stå i ett hörn och blanda till en flaska i affärerna ;) 

• dicny

Jag har en 0,5 l termos som jag har hälften varmt och hälften kallt vatten i. Om man häller i varmt vatten i termosen innan så håller sig vattnet varmare längre. Sen har jag en vällingdoserare från Bambino som man kan hälla i rätt mängd pulver i tre olika fack på. Ska jag vara borta länge så brukar jag ta med två nappflaskor och sen som backup två tetrafp med ersättning. Det är ju en del att ha med sig, men jag använder den där plastväskan som man fick av Libero på BB och har alla matgrejer i. Får även plats med en liten burk med majskrokar, en fp Bambino haklappar och en hushållsrulle. Fungerar klockrent!

• P A K

Jag körde tetra när vi var iväg, det var ju hur smidigt som helst .

• älskarlivet81
    P A K skrev 2010-10-31 20:05:35 följande:
    Jag körde tetra när vi var iväg, det var ju hur smidigt som helst .
    Fast mycket dyrare! 
  • t0va
    älskarlivet81 skrev 2010-10-31 20:08:00 följande:
    Fast mycket dyrare! 
    Jag tycker inte alls att det är speciellt krångligt att ha vatten och pulver, vi köpte tetra först men det kändes dyrt och onödigt. Fast nu när han äter mjölkfritt har vi inget val heller, finns bara i pulver. Hade varit skönt att ha i vissa situationer ändå. 
  • älskarlivet81
    t0va skrev 2010-10-31 20:24:18 följande:
    Jag tycker inte alls att det är speciellt krångligt att ha vatten och pulver, vi köpte tetra först men det kändes dyrt och onödigt. Fast nu när han äter mjölkfritt har vi inget val heller, finns bara i pulver. Hade varit skönt att ha i vissa situationer ändå. 
    Vet inte varför du citerade mig.. Jag använder inte tetra, jag svarade på någon som skrev att tetra var så smidigt.. Jag tycker inte det är särskilt krångligt att ha vatten och pulver heller.
  • t0va
    älskarlivet81 skrev 2010-10-31 20:26:17 följande:
    Vet inte varför du citerade mig.. Jag använder inte tetra, jag svarade på någon som skrev att tetra var så smidigt.. Jag tycker inte det är särskilt krångligt att ha vatten och pulver heller.
    Det har jag inte skrivit att du tycker heller, jag höll med om att det är dyrt därför citerade jag dig. 
  • älskarlivet81
    t0va skrev 2010-10-31 20:29:30 följande:
    Det har jag inte skrivit att du tycker heller, jag höll med om att det är dyrt därför citerade jag dig. 
    Ah, då är jag med! Då missförstod jag!
  • Mamma till två mirakel

Tupperwares pulverdoserare (super bra som inte läcker pulver mellan lagren) och en liten termos köpt på Barnens hus har jag...sedan brukar jag ha kallt vatten i en 0,5l flaska med å spä om vattnet i termosen fortfarande är hett...jätte smidigt och mkt billigare än tetra...

Adam 090108 & Lillebror i magen Bf 101225
  • SUD

har med både pulver o kallt vatten de flesta ställen har micro , plus alltid tetra i backup e inte så farligt dyrt utan väl värt varenda krona men det är bara enligt mig alla e olika.
    testa dig fram..

• älskarlivet81

Jag köpte en tetra idag, för min tjej blev hungrig när vi var ute.. Var ju allt annat än smidigt! Hon åt ju inte hela paketen heller, så då var det en massa vi fick slänga..

• t0va
    älskarlivet81 skrev 2010-11-04 20:44:37 följande:
    Jag köpte en tetra idag, för min tjej blev hungrig när vi var ute.. Var ju allt annat än smidigt! Hon åt ju inte hela paketen heller, så då var det en massa vi fick slänga..
    Var så jag kände också när vi testade, så den hängde med som nödlösning. Blanda ihop går fort det med och funkar i bilen och lite överallt. Kanske går bättre när barnen är större och äter mer så man inte får massa över. Men det kan jag inte testa för han får ju inte äta sånt nu. 

Jag hittade en ny pulverburk när jag gick igenom burkskåpet, en tupperwareburk med gummipackning så den håller tätt. Orkar inte hålla på med doserare dels är de så stora och sen äter han så olika mängd så vi måste ändå skopa upp.

Termos har vi en såndär med tryckknapp i locket så man slipper skruva upp varje gång, så smidigt. Måste bara skaffa en ny för våran börjar bli gammal och har läckt några gånger.  
  • älskarlivet81
    t0va skrev 2010-11-04 21:44:23 följande:
    Var så jag kände också när vi testade, så den hängde med som nödlösning. Blanda ihop går fort det med och funkar i bilen och lite överallt. Kanske går bättre när barnen är större och äter mer så man inte får massa över. Men det kan jag inte testa för han får ju inte äta sånt nu. 

Jag hittade en ny pulverburk när jag gick igenom burkskåpet, en tupperwareburk med gummipackning så den håller tätt. Orkar inte hålla på med doserare dels är de så stora och sen äter han så olika mängd så vi måste ändå skopa upp.

Termos har vi en såndär med tryckknapp i locket så man slipper skruva upp varje gång, så smidigt. Måste bara skaffa en ny för våran börjar bli gammal och har läckt några gånger.  
    Vi har också skaffat doserare, med tre fack! Det funkar kanonbra! Vi vet hur mycket vår tjej äter varje gång, så det funkar bra.
  • che

Jag ger min dotter 210 ml ersättning. Häller upp 150 ml kallt vatten i flaskan hemma, har med en liten termos med varmt vatten som jag häller i när jag ska mata upp till 210 ml och sen har jag vällingdoserare där det är färdiguppmätt pulver som jag häller i o skakar = klart, bra temp och snabbt :))

• t0va
    älskarlivet81 skrev 2010-11-04 21:45:47 följande:
    Vi har också skaffat doserare, med tre fack! Det funkar kanonbra! Vi vet hur mycket vår tjej äter varje gång, så det funkar bra.
    Vi kommer nog också dit en dag, just nu kan han äta allt mellan 40-210ml, beroende på när han fått mat senast. Men det tar säkert lite tid att ställa om sitt ätande när man ätit konstant. Han åt hela tiden när magen gjorde ont, kunde inte känna skillnad på hunger och magont så nu kämpar vi med att dra ut på tiden mellan målen och att han äter ordentligt. 
  • älskarlivet81
    t0va skrev 2010-11-04 22:00:19 följande:
    Vi kommer nog också dit en dag, just nu kan han äta allt mellan 40-210ml, beroende på när han fått mat senast. Men det tar säkert lite tid att ställa om sitt ätande när man ätit konstant. Han åt hela tiden när magen gjorde ont, kunde inte känna skillnad på hunger och magont så nu kämpar vi med att dra ut på tiden mellan målen och att han äter ordentligt. 
    Aj då! Hur gammal är han?
  • t0va
    älskarlivet81 skrev 2010-11-04 22:01:06 följande:
    Aj då! Hur gammal är han?
    12 veckor, men inatt har det gått frammåt bara 2 matningar och han åt hela 200ml varje gång. :D 
  • Kat 75

Har en 3,5 månaders o här kör vi också tetra om vi ska ut på äventyr, oftast så e han matad innan vi åker iväg så det inte är det första man måste göra när man e framme.

Svar på tråden Hjälp en oerfaren, hur gör ni med ersättningen när ni är ute på äventyr?