• Barn6

    Lex maria svar

    jag har en liten fråga till er andra som förlorat ett barn och ni gjort en lex maria hur fick ni svaret, från sukhuset el socialstyrelsen el läste ni det i media först?

    Jag gick idag in på tidningen på nätet och ser att vår lex maria blev klar i onsdags och nått media före det nått oss, det var hårt jag har mått jätte dåligt hela dagen så ledsen hade velat blivit lite förbered

    sen fick jag höra att det här hade kommit ut i radion igår, tv vet jag ej ännu

    men ju mer jag sökte nu på nätet såverkar det som alla tidnikngar i sverige har skrivit om det här

    men ska det gå till så är det inte meningen att vi först ska få lex maria svaret innan media får det?

  • Svar på tråden Lex maria svar
  • Barn6

    ja det har vart jätte jobbigt idag, både radio och alla tidningar har det med.

  • Erkens mamma

    Hej!

    Har ju varit en Lex Maria anmälan gjord på Elias felbehandling också. En sådan anmälan är ju sjukhusets "egna" sätt att utreda sig själva och sina rutiner och inte en anmälan som man som drabbad gör. Därför har man liksom ingen möjlighet att ställa några krav riktigt på samma sätt som om man hade gjort anmälan själv. Trist dock att inte de hade den goda smaken att informera er först för att få läsa om sitt fall i tidningen är ju rent horribelt bara det.

    Kramar till er

  • Barn6

    tack
    ja när jag såg det i tidningen idag blev jag helt chockad, hela dagen blev kaos
    speciellt eftersom att de riktar stark kritik mot sjukhuset och att min son troligtvist hade överlevt om det ej vore för sjukhusets alla misstag och sen att läsa att ena jourläkaren vägrade komma till förlossningen det e helt chockeande

    http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=103&artikel=4123344

    http://lt.se/nyheter/1.989519-hard-kritik-riktas-mot-sjukhuset

    en av många artiklar man läst idag

  • Ann Lee

    Beklagar så förlusten av din tvilling! Det är samma sjukhus som är berörd som när vår dotter dog 2007.
    Vårt fall hamnade aldrig i media men däremot så brast sjukhuset starkt när de inte meddelade oss om beslutet. Det hade gått en månad från att beslutet kommit då jag av en händelse själv ringde itll Socialstyrelsen och skulle kolla hur långt ärendet kommit. Fick då höra att det var arkiverat! Blev fly förbannad och väntade ut sjukhuset. Tog tre veckor till innan kuratorn ringde mig. Fick aldrig något ytterligare brev eller annat från sjukhuset. Papprerna fick jag direkt från Socialstyrelsen eftersom jag begärde de. Kvinnan som jag pratade med på Socialstyrelsen sa att vi skulle ha meddelats "utan dröjsmål" då lex maria oftar hamnar i media. Tror att detta står att läsa om också på Socialstyrelsens hemsida när det gäller just lex maria.

  • Barn6
    Ann Lee skrev 2010-10-23 22:13:35 följande:

    Beklagar så förlusten av din tvilling! Det är samma sjukhus som är berörd som när vår dotter dog 2007.
    Vårt fall hamnade aldrig i media men däremot så brast sjukhuset starkt när de inte meddelade oss om beslutet. Det hade gått en månad från att beslutet kommit då jag av en händelse själv ringde itll Socialstyrelsen och skulle kolla hur långt ärendet kommit. Fick då höra att det var arkiverat! Blev fly förbannad och väntade ut sjukhuset. Tog tre veckor till innan kuratorn ringde mig. Fick aldrig något ytterligare brev eller annat från sjukhuset. Papprerna fick jag direkt från Socialstyrelsen eftersom jag begärde de. Kvinnan som jag pratade med på Socialstyrelsen sa att vi skulle ha meddelats "utan dröjsmål" då lex maria oftar hamnar i media. Tror att detta står att läsa om också på Socialstyrelsens hemsida när det gäller just lex maria.


    Beklagar er förlust.
    man blir så förbannad på detta sjukhus
    hur kan man få bete sog så
    ska bli intressant å se hur länge det dröjer innan de hör av sig till oss och om de kallar till ett nytt möte.
    Men jag ska nu driva det här vidare eftersom de begick så många misstag.
  • Röda

    Beklagar.
    De delar av beslutet som inte identifierar person är offentlig handling. Alla kan kontakta Socialstyrelsen och begära diarielistor, och sedan handlingarna, som avidentifieras innan de lämnas ut.
    Media håller koll på intressanta anmälningar så det är illa att man från Socialstyrelsens sida inte kontaktar dem som berörs. 
    Kanske vore det värt att pröva i sig, dvs. anmäla för utredning. Fast då riskerar ni nog att hamna i media igen. Bra att ni driver det vidare i alla fall. Kämpa på. 

  • Tida77

    Stor kram. Hemskt att läsa i tidningen. Fy!

    Vår Wilhelms förlossning är också lex maria anmäld och det har gått en anmälan till HSAN från sjukhuset. Wilhelm överlevde ju förlossningen så jag har faktiskt inte orkat bry mig så mycket om vad som hänt med anmälningarna. (Wilhelm dog 80 dagar gammal, helt oväntat)

    Dock har den ansvarige läkaren, som gjorde fel, skrivit ett personligt brev till oss om att anmälan är gjord och att han ska återkomma så fort svar kommer. Jag blev väldigt glad för brevet när det kom även om det slet upp massor av känslor eftersom Wilhelm då var död, men läkaren hade ju tagit sig tid att skriva till oss och det betyder mycket.

    Hur lång tid tog det innan svaret kom? Wilhelm föddes 9 mars i år så det är ju nästan 8 månader sedan. Kanske ska kolla upp hur det går, för jag vill slippa som du att se det i tidningen helt oförberedd! Fast det kommer kanske inte i tidningen när barnet överlevde helt utan men...

    Stor kram till dig och din familj!

  • WilleViking

    Hej!

    Skickar en stor styrkekram till dig, vet hur jobigt det är att läsa om sitt barn i tidningen. 
    Just Lex Maria savret fixade vårt sjukhus exemplariskt, men det var nog för att jag hade tagit kontakt med högsta ansvariga för sjukhuset (kommer inte ihåg vad han har för befattning) och berättat vår historia och klagat på hur dåligt sjukhuset skött allting annat. Han hade även kontakt med den ansvariga för utredningen på Social styrelsen. Kommer inte ihåg vem som ringde och berättade att anmälan var färdig med det var en av dem och de körde oxå ut en kopia av svaret för att vi skulle kunna läsa innan det hamnade i media.. Sen blev vi kallade på ett möte där de gick igenom svaret.
    Det blev väldigt uppmärksammat i media i södermanland för de måste nog omorganisera hela barnsjukvården efter Willes död. Det hjälper oss föga men det hjälper andra föräldrar som kommer med sjuka barn. Vi anmläde händelsen tidigt till HSAN för vi trodde verkligen att sjukhuset gjort fel. De svaren blev oxå väldigt uppmärksammade i media, 2 av 9 läkare fick en erinran. Och sedan överklagde jag beslutet och då blev det uppmärksammat i media.

    Jag tycker du ska klaga på både social styrelsen och sjukhuset. Man ska INTE läsa svaren i tidningarna först!! Det är helt galet. Visserligen är det sjukhusets prosses, men ni är ju familjen, det ska vara självklart att ni får läsa beslutet innan det kommer ut i tidningarna. Media bevakar beslut som kommer från Social styrelsen och HSAN. De är snabba på att snappa upp när anmälningar kommer in eller beslut ut. Jag tror inte att du har några rättigheter i samband med en Lex Maria anmälan som med HSAN där är det du som anmäler och då får du beslutet skickat till dig.

    Hoppas det går bra. Kram Anna

  • Barn6

    Tack för era svar
    ska imorgon kontakat socialstyrelsen och se vad de säger
    och enligt tidningens ena artikel säger sjukhuset att de ska kontakta oss i veckan så det ska bli intressant och se om de gör

    skrev igår klart alla mina anmälningar till hsan och psr ska skicka iväg dem imorrn
    sen kontakta advokat sen får de hjälpa oss med resten

  • Misery

    Oj då jag trodde faktiskt att man själv fick svaret först från socialstyrelsen. Väntar på svar på lex maria anmälan om min son samt en egen anmälning mot soc från socialstyrelsen. Hon varnade för att det kommer att bli skriverier i tidningar men jag vill gärna läsa beslutet hemma först. Var kan man läsa om anmälningar som kommit ut i tidningar?

  • Viljabebis

    Har inte gjort någon anmälan och har inte heller behövt, men kan inte låta bli att komentera ändå. Helt sjukt! att de inte tog kontakt med er innan det gick ut till media, och dessutom kommentera att de ska kontakta er nästa vecka Demon man ser rött...
    Stor kram

  • Barn6

    Det svar som jag än så länge fått var att sjukhuset har gjort anmälan och de har inga skylldigheter att informera mig först sen att socialstyrelsen ej behöver informera om det utan det är sjukhusets sak

    jäkligt irriterande man verkar ju inte ha några rättigheter fast det är en själv som det berör

    har fortfarande ej hört ifrån sjukhuset så det ska bli kulatt se hur många dagar det tar innan de ringer mig

  • Barn6

    nu senare på kvällen ringde det  två olika från sjukhuset som bara ville berätta att lex marian var klar och kunde bara beklaga att det kom ut i media före det kom fram till mig


    förövrigt hade de inget mer å säga mer än att de beklagade sorgen igen och att de nu hade tagit en massa lärdom av vår händelse och skulle ändra en hel del för att det aldrig mer ska upprepas


     


    inte för det hjälper mig något det känns så jäkla svårt och e så ledsen.......................... jag får aldrig min son tillbaka

Svar på tråden Lex maria svar