• MinMini

Oense om föräldraledighet

Vi har ett litet problem som ligger och skaver. Vi fick vårt första barn i juli och jag är nu mammaledig och nu när man kommit in i allting är det underbart. Min sambo skulle mer än gärna vilja vara i min sits och han tycker att jag ska börja jobba redan i vår kanske två dagar iveckan och han arbetar tre och får vara hemma han med. Jag vet inte om mitt jobb går med på detta och vill dessutom att vårt barn inte ska börja på dagis förrän han är 1½.

Jag skulle gärna vara hemma till efter semestern (minst) och sen köra hans variant men han vill vara föräldraledig så mkt som möjligt han med och detta blir en konflikt!

Just nu kan jag inte ens börja tänka på att jobba igen utan att få tårar i ögonen?

Hur låter det här tycker ni och hur har ni delat upp det?

• Svar på tråden Oense om föräldraledighet
  • oxox

Dett första året med barnet så kan man ju ta ut hur många eller hur få dagar med föräldrapenning som helst, men rätten att vara hemma har man ju oavsett. Om ni klarar av att snåla, så kan ju du vara hemma på heltid, men inte ta ut föräldrapenning för veckans alla dagar. Och din man kan ta ut två dagar i veckan. Då tar han de dagar du inte begärt fp för. Så gör vi och då får vi dagar hemma tillsammans. Känns lyxigt, men eftersom vi båda har arbeten där måltider ingår, blir det dyrare för oss med mat varje månad. Men och andra sidan får vi mer tid att göra storkok och frysa in...

• Ramborg

Fan, iphone åt upp halva mitt inlägg... Slutsatsen var iaf att du har rätt att vara ledig som sambon föreslår.

• anyXX

Du tycker inte det är lite själviskt att att förutsätta att DU ska få större delen av föräldraledigheten? ÄR väl underbart att pappan vill ha sin del, barnet behöver båda sina föräldrar :) Annars får ni väl helt enkelt ta ut färre dagar så att ni kan vara hemma ett år var.

Iris 080308 & Nils 100319
  • MalinEddie
    anyXX skrev 2010-10-27 13:09:10 följande:
    Du tycker inte det är lite själviskt att att förutsätta att DU ska få större delen av föräldraledigheten? ÄR väl underbart att pappan vill ha sin del, barnet behöver båda sina föräldrar :) Annars får ni väl helt enkelt ta ut färre dagar så att ni kan vara hemma ett år var.
    Jag tänkte precis säga samma sak.
  • anyXX
    MalinEddie skrev 2010-10-27 13:12:00 följande:
    Jag tänkte precis säga samma sak.
    :)
    Iris 080308 & Nils 100319
  • pp08

Vi har också gjort så, mitt barn föddes i juni 09 och från årsskiftet började jag jobba 1-2 dagar i veckan. Då var barnets pappa hemma och det fungerade jättebra. Jag har inte läst alla inlägg men måste säga att det var härligt att få lite egen vuxen (arbets) tid.
    Först jobbade jag 1 dag iveckan, sedan april ökade jag till 10timmar (fördelade över 2 dagar, det blev då 25% tjänst). Nu efter sommaren började dottern på dagis och jag började jobba 75%. Har på så sätt sparat lite föräldradagar.

• Pemberly

Som någon redan skrivit så har man rätt att vara föräldraledig på deltid, men arbetsgivaren kan ha synpunkter på hur tiden förläggs. Min man och jag ska båda vara lediga på deltid och jobba deltid större delen av nästa år (jag är hemma nu de första månaderna), och jag har ett flexibelt jobb där jag själv kan välja vilka dagar och tider jag jobbar så vi rättar oss efter vilka dagar min mans chef tycker att han ska jobba. Jag tror att det är en jättebra lösning att båda jobbar deltid under lång tid istället för att antingen jobba heltid eller vara hemma på heltid, då får båda föräldrarna vara med om att vara hemma vid olika åldrar på barnet och barnet får en nära kontakt med båda föräldrarna. Hur länge man kan vara hemma totalt sett (dvs när barnet börjar på dagis) har ju inget att göra med om man är hemma på heltid en i taget eller på båda på deltid. 

• Seka
    MinMini skrev 2010-10-26 10:44:37 följande:
    Uller- Är det så? Att jag har rätt till att endast arbeta 2 dagar i veckan om jag vill det innan barnet är 1.5 år?
    Du har inte egentligen RÄTT till att lägga upp det som du vill, nej. Det är upp till din arbetsgivares goda vilja. Å andra sidan är det nog inte många arbetsgivare som skulle bråka. Möjligen Riksdagen då!
  • AdagioSweden

Du verkar var lite ego. Han har sin rätt att ta halva tiden vilket är bra för honom och hans relation till barnet. Var glad för det istället.

• Seka
    Uller skrev 2010-10-27 12:25:35 följande:
    arbetgivaren kan inte neka föräldraledighet upp tills barnet är 11/2 år sedan är det upp till arbetsgivaren att lösa med endast arbeta några dagar i veckan. det kan ju jämställas med att gå ner i tid vilket man också har rätt till fram tills barnet blir 8 år.
    Arbetsgivaren är skyldig att bevilja ledighet i upp till tre sammanhängande perioder. En ny period påbörjas när det är jobb emellan, dvs delar du veckorna använder du egentligen dina tre perioder på tre veckor... Om en arbetsgivare väljer att vara oflexibel kan de neka dig att dela veckorna på det sättet och kräva att du tar din ledighet sammanhängande i max tre perioder.

Man kan alltså inte bara rakt av säga att det är "upp till arbetsgivaren att lösa med endast arbeta några dagar i veckan". Man har inte heller rätt att kräva att bara jobba vissa skift, bara helger osv, för att fledigheten skall bli smidig. Väldigt många arbetsgivare fixar sådana lösningar (min bland annat) men det kan kanske vara bra att veta att de inte egentligen är skyldiga det.

Samma sak att gå ned i tid, man har rätt till det, men för den skull inte rätt att lägga sitt eget schema och vara ledig när man själv vill.
  • Rockan
    Seka skrev 2010-10-29 21:16:17 följande:
    Arbetsgivaren är skyldig att bevilja ledighet i upp till tre sammanhängande perioder. En ny period påbörjas när det är jobb emellan, dvs delar du veckorna använder du egentligen dina tre perioder på tre veckor... Om en arbetsgivare väljer att vara oflexibel kan de neka dig att dela veckorna på det sättet och kräva att du tar din ledighet sammanhängande i max tre perioder.
    Nej, det första där stämmer inte. En period är den tid ansökan behandlar, den kan vara i princip upp till ett helt år lång, och det krävs att du återgår till 100% av din tjänsts omfattning emellan för att det ska räknas som ett avbrott. 40% arbete under en vecka räknas inte som avbrott från föräldraledigheten.
  • Billabong
    Rockan skrev 2010-10-30 11:30:37 följande:
    Nej, det första där stämmer inte. En period är den tid ansökan behandlar, den kan vara i princip upp till ett helt år lång, och det krävs att du återgår till 100% av din tjänsts omfattning emellan för att det ska räknas som ett avbrott. 40% arbete under en vecka räknas inte som avbrott från föräldraledigheten.
    Seka skrev 2010-10-29 21:16:17 följande:

Man kan alltså inte bara rakt av säga att det är "upp till arbetsgivaren att lösa med endast arbeta några dagar i veckan". Man har inte heller rätt att kräva att bara jobba vissa skift, bara helger osv, för att fledigheten skall bli smidig. Väldigt många arbetsgivare fixar sådana lösningar (min bland annat) men det kan kanske vara bra att veta att de inte egentligen är skyldiga det.

Samma sak att gå ned i tid, man har rätt till det, men för den skull inte rätt att lägga sitt eget schema och vara ledig när man själv vill.
    En period är antingen en sammanhängande tid ELLER att man byter tjänstledighetsgrad. Byte av tjänstledighetsgrad räknas alltså också till en egen period - även om man inte jobbat heltid emellan.
    Dvs. om jag först är f-ledig 25% 1/2-31/5 och sedan direkt 1/6 till 31/8 är f-ledig 50% så har jag det året använt två perioder. Lägger jag sedan in en anmälan om f-ledighet igen på 25% mellan 1/10-31/12 är det mina tre perioder det året. Då har jag alltså inte rätten att begära hel f-ledighet under juldagarna det året om jag kommer på att jag vill vara ledig då och inte får semester.

Och jo. Man HAR rätten att lägga sitt eget schema i ganska lång utsträckning. Inte så att man plockar hej vilt och bara/aldrig väljer att ta helgpassen men om man har en normal arbetsvecka måndag-fredag så kan man som arbetstagare bestämma om man vill ha en ledig dag (eller flera) eller lägga ett schema som kortar dagarna lika mkt eller olika mkt. Det är faktiskt så att det ska väldigt mkt till för att en arbetsgivare ska ha ngt att säga till om kring ledighetens förläggning. Endast i de fall det innebär påtaglig störning kan arbetsgivaren vägra gå med på arbetstagarens önskemål.
    Står tydligt i Föräldraledighetslagens 14 §
    www.notisum.se/rnp/sls/lag/19950584.htm
  • SailorGirl

Vi delar upp 50/50 och är hemma ca 7 månader vars. Det är ju bådas barn, men eftersom jag ammar behövs jag lite mer i början, så då tar jag den första tiden. Börjar jobba i juni och kommer att ha det ganska lungt på jobbet i början. Tar sannolikt sen semester och är hemma samtidigt som min man då, precis som han kommer att vara hemma samtidigt som mig under jul och påsk. Tror det kommer att bli kalasbra

• idiblon yes

Nu ska du utgå från att det ska delas rättvist mellan er föräldrar och sedan får ni lösa det på bästa sätt efter det. Du har ingen som helst rätt att köra över pappan, du har inte större rätt till barnet, och barnet har exakt lika stor rätt till er båda två.

FL är guld.
  • augmamma

Vi var inte heller överens om föräldraledigheten. Jag kände som du att jag ville vara hemma och att barnet behövde mig plus att jag ville att barnet skulle få vara hemma länge. Min man ville ha sina föräldradagar men kunde inte vara ifrån jobbet på heltid. Efter många diskussioner gjorde vi så att vi både tog ut väldigt få dagar per vecka så att de räckte länge (går förstås bara om man har ganska bra ekonomi). Jag var hemma ett år på heltid. Därefter jobbade vi båda halvtid och var föräldralediga på halvtid. Vid 16 mån började sonen på dagis. Min man har nu kvar föräldradagar som han tar ut på sommaren (och ska fortsätta göra det några somrar till). Orättvist tyckte jag, men samtidigt har det varit bra då dagis ofta stänger en månad på sommaren.

• Azevedo
    augmamma skrev 2011-02-18 14:37:35 följande:
    Vi var inte heller överens om föräldraledigheten. Jag kände som du att jag ville vara hemma och att barnet behövde mig plus att jag ville att barnet skulle få vara hemma länge. Min man ville ha sina föräldradagar men kunde inte vara ifrån jobbet på heltid. Efter många diskussioner gjorde vi så att vi både tog ut väldigt få dagar per vecka så att de räckte länge (går förstås bara om man har ganska bra ekonomi). Jag var hemma ett år på heltid. Därefter jobbade vi båda halvtid och var föräldralediga på halvtid. Vid 16 mån började sonen på dagis. Min man har nu kvar föräldradagar som han tar ut på sommaren (och ska fortsätta göra det några somrar till). Orättvist tyckte jag, men samtidigt har det varit bra då dagis ofta stänger en månad på sommaren.
    Jag förstår inte vad som var orättvist. Att han har föräldradagar kvar är väl inget konstigt när du var hemma på heltid ett helt år?
  • mapo51

Vi delar rakt av, jag är hemma 10 månader och maken 10 månader, dock går vi omlott i 2,5 månad på mitten och tar långledigt i sommar.

Visst är det skönt att vara ledig och få umgås med sina barn, men jag tyckte att det var otroligt skönt att börja jobba förra gången jag var föräldraledig. Tänk vilken lyx att kunna gå på toaletten ifred och att kunna äta i lugn och ro...

Naturligtvis saknade jag sonen när jag var på jobbet, men jag behövde vuxentiden också.

Sen kände jag att jag inte kunde vara så självisk att jag tog största delen av föräldraledigheten eftersom min man alltid har pratat om att var hemmaman.

Svar på tråden Oense om föräldraledighet