Rockan skrev 2010-10-30 11:30:37 följande:
Nej, det första där stämmer inte. En period är den tid ansökan behandlar, den kan vara i princip upp till ett helt år lång, och det krävs att du återgår till 100% av din tjänsts omfattning emellan för att det ska räknas som ett avbrott. 40% arbete under en vecka räknas inte som avbrott från föräldraledigheten.
Seka skrev 2010-10-29 21:16:17 följande:
Arbetsgivaren är skyldig att bevilja ledighet i upp till tre sammanhängande perioder. En ny period påbörjas när det är jobb emellan, dvs delar du veckorna använder du egentligen dina tre perioder på tre veckor... Om en arbetsgivare väljer att vara oflexibel kan de neka dig att dela veckorna på det sättet och kräva att du tar din ledighet sammanhängande i max tre perioder.
Man kan alltså inte bara rakt av säga att det är "upp till arbetsgivaren att lösa med endast arbeta några dagar i veckan". Man har inte heller rätt att kräva att bara jobba vissa skift, bara helger osv, för att fledigheten skall bli smidig. Väldigt många arbetsgivare fixar sådana lösningar (min bland annat) men det kan kanske vara bra att veta att de inte egentligen är skyldiga det.
Samma sak att gå ned i tid, man har rätt till det, men för den skull inte rätt att lägga sitt eget schema och vara ledig när man själv vill.
En period är antingen en sammanhängande tid ELLER att man byter tjänstledighetsgrad. Byte av tjänstledighetsgrad räknas alltså också till en egen period - även om man inte jobbat heltid emellan.
Dvs. om jag först är f-ledig 25% 1/2-31/5 och sedan direkt 1/6 till 31/8 är f-ledig 50% så har jag det året använt två perioder. Lägger jag sedan in en anmälan om f-ledighet igen på 25% mellan 1/10-31/12 är det mina tre perioder det året. Då har jag alltså inte rätten att begära hel f-ledighet under juldagarna det året om jag kommer på att jag vill vara ledig då och inte får semester.
Och jo. Man HAR rätten att lägga sitt eget schema i ganska lång utsträckning. Inte så att man plockar hej vilt och bara/aldrig väljer att ta helgpassen men om man har en normal arbetsvecka måndag-fredag så kan man som arbetstagare bestämma om man vill ha en ledig dag (eller flera) eller lägga ett schema som kortar dagarna lika mkt eller olika mkt. Det är faktiskt så att det ska väldigt mkt till för att en arbetsgivare ska ha ngt att säga till om kring ledighetens förläggning. Endast i de fall det innebär påtaglig störning kan arbetsgivaren vägra gå med på arbetstagarens önskemål.
Står tydligt i Föräldraledighetslagens 14 §
www.notisum.se/rnp/sls/lag/19950584.htm