• Maddsutt

    Jag ska bli MOSTER!!!! Jippi!!! Hur kan jag stötta min syster??

    Jippi!!!! Jag ska bli moster!!! Det är SÅ roligt!! Skrattande

    Hon skickade mms på testet igår och då jag haft känslan att det var så, blev jag inte förvånad, men chockad!!! Jag bara log!!!

    Till er gravida, till er som varit gravida - hur kan jag stötta min syster i denna underbara graviditet?? Hon har en sambo, men jag och min syster står varandra väldigt nära och det är därför det bara är jag som vet om det än (ja, sambon också!) och jag vill vara ett bra stöd för dem bägge.

    Några tips??? 

  • Svar på tråden Jag ska bli MOSTER!!!! Jippi!!! Hur kan jag stötta min syster??
  • isolande

    Vad roligt att du ska bli moster! Det blir jag oxå till våren, nästan samtidigt som jag får mitt första egna barn Glad

    Min syster har dock en dotter sen innan och det jag gör nu är att jag försöker avlasta henne så gott det går med barnpassning och hämtning på dagis ibland. När systerdottern var bäbis så försökte jag hjälpa till med att ge mat, leka en stund osv så att syrran kunde läsa tidningen/dusha eller bara åka till affären i 5 minuter utan barn. Under graviditeten förstod jag kanske inte hur mycket jag kunde hjälpt till oxå, men nu som gravid själv har jag tips:

    - Låt din syrra prata om sin kropps nya liv (kräver kanske att man står varann mkt nära). Massor med saker händer som man kanske inte ens vill ta med sin sambo/man.
    - Fråga din syster hur hon tänker och känner kring att barnet ska komma. Som gravid kan man känna att ingen är intresserad av ens egen graviditet, men vill/behöver prata om den.
    - Gör saker tillsammans. Som gravid kan man ju/orkar man kanske inte gå på fester eller vara i sammanhang där folk dricker och stojjar. Dessutom blir vanligt umgänge ofta lagt sent på kvällarna då man e så sjukt trött och helst bara vill gå hem. Att göra saker på dagtid eller tidiga eftermiddagar är guld!

  • pluppen200

    min son har också världens bästa moster. Hon älskar honom över allt annat och är självklart gudmor till honom också. Hon gav väl inget särskilt stöd under graviditeten så men fanns i allafall där och var glad för min skull vilket var viktigast. Hon är en skämtare, men när det väl började närma sig och jag tvingade henne att följa med på en ctg kurva insåg jag hur jobbigt det var trots att hon är sjuksköterska så tycker hon inte om förlossning eller gynekologi, men hade hon varit tvungen om maken inte kunnat vara med mig så hade hon stått vid mitt huvud iallafall. Viktigast var när han var född. Hon har visat massa intresse för honom och gosar och leker med honom så ofta hon kan och är gärna barnvakt ett par timmar om det går och behövs.
    Helt enkelt, visa att du finns och visa att barnet också betyder jättemycket för dig men glöm inte att hon är mamma och hennes kille är pappa till barnet. Jag lovar att om du vill mysa gosa och bada bebis om det råkar vara badtime någon gång du är där så fråga om du kan få hjälpa till för det kommer du garanterat att få göra.
    Härligt att höra att det finns syskon som är superglad över att få bli moster. Själv har jag två syskon och den ena är som sagt jätteglad över det och den andra tilltalar fortfarande han med namnet bebisen eller allra helst lotsats inte om honom.

  • Zimlis

    Jag ÄR moster till två underbara barn  - jag har bara en syster och vi står oxå varandra väldigt nära.
    Vi har dock 3 h enkel väg i bil mellan oss, så min stöttning skilde sej egentligen inte särskilt mycket från hur vi umgås ändå dvs telefonsamtal jämt och ständigt.
    Jag hälsade på något tätare och när hennes första skulle födas drömde jag om förlossningen och att hon fick en liten flicka - vilket stämde bra

    När hon fick sin andra så ringdes vi vid varje dag mot slutet och varje dag jag ringde så svarade typ syrran "Nä inget idag heller" Så då bestämde vi att följande dag skulle vi inte ringas vid för då kanske.. och mycket riktigt - då kom han

    Idag är mina systerbarn 4 och 2 år och jag känner att vi har en fin relation trots avståndet och att vi inte kan träffas så ofta

    Men just igenom graviditeterna så har jag liksom funnits som ett stöd och låtit henne få prata och jag har liksom frågat henne hur HON mår,  inte bara bebisen i magen utan verkligen brytt mej om min syster och det gör jag än idag. Frågar henne hur HON mår om det är något som är jobbigt och att det är okej att känna att man inte räcker till osv.
    Ibland känns det som att en del blir så uppslukade av själva graviditeten/barnen att de glömmer bort personen.


    Charm är att få svaret ja utan att ha ställt någon bestämd fråga.
  • nazira

    du kan vara brevit din syster och hjalpa henne på hennes gravide och je henne stött och so komer du var bra moster

Svar på tråden Jag ska bli MOSTER!!!! Jippi!!! Hur kan jag stötta min syster??