• Anonym

Kan mamman ändra upplägget efter sitt schema? Vv boende..

Hej.., en desperat undran... Min sambos ex vill nu efter två och ett halvt års växelvisboende, varannan vecka, ( som fungerat utmärkt..) ändra upplägget så att vi har barnen när hon jobbar, hon är sjuksköterska.. Och barnen hos henne när det passar hennes schema.. Barnen är 4 och sex år..
    Jag har bara så svårt att se att vi ska leva efter hennes schema och behöva fråga hene "om lov" när vi vill göra något.. Till saken hör att jag också har en son på 3,5 år som är hos oss samma veckor som flickorna, barnen har verkligen funnit varandra och det känns grymt att de intw sulle få vara tillsammans hos oss längre..
    Är det någon som vet hur detta kommer att sluta..? Min sambo ska till familjerätten i morgon med henne och vi är förtvivlade och oroliga...

• Svar på tråden Kan mamman ändra upplägget efter sitt schema? Vv boende..
  • Zaria

Det bästa är väl om man kan kompromissa, ni hjälper henne och hon försöker ändra det hon kan på sitt schema.
    Att behöva ändra tider för sitt jobb om man tvingas är endå en ganska relevant anledning till att byta tider tycker jag.

Tyvärr ser samhället ut som det gör idag, hade jag tex inte haft min sambo hade jag inte kunnat jobba kvar för de har lagt ner "nattis" här i kommunen.

• thee

Nä, jag tror faktiskt inte hon kan byta om inte ni går med på det. Isf får hon ta det till rätten om hon vill få det ändrat, och då är det inte alls säkert att dem skulle dömma efter hennes schema. Snarare att ni fick bli boende förälder och hon vh. Men detta är bara vad jag TROR! Lycka till!

• fjonkan

Jag tror tvärtom. Om mamman har obekväma arbetstider efter dagisstängning så är det för barnens bästa att pendla mellan boendena. Så tror jag men vet egentligen inte. Alla sskare har inte möjlighet till tvättstuguschema så hon har väl inte så mycket val heller. Antar att hon måste jobba som alla vi andra men att hon oxå vill ha sina barn så mycket som möjligt.

Jag är faran som lurar i natten.....
  • Zaria
    fjonkan skrev 2010-11-02 14:45:17 följande:
    Jag tror tvärtom. Om mamman har obekväma arbetstider efter dagisstängning så är det för barnens bästa att pendla mellan boendena. Så tror jag men vet egentligen inte. Alla sskare har inte möjlighet till tvättstuguschema så hon har väl inte så mycket val heller. Antar att hon måste jobba som alla vi andra men att hon oxå vill ha sina barn så mycket som möjligt.
    Tror samma sak, jag jobbar inom psykiatrin dvs vården och måste både jobba helger och kvällar, tycker det vore grymt att bara ha barnet varannan helg för att jag är TVUNGEN pga jobbet för att inte bli arbetslös. Tror inte heller det är till barnets bästa att byta boende för en sådan sak.
  • fjonkan
    Zaria skrev 2010-11-02 14:47:15 följande:
    Tror samma sak, jag jobbar inom psykiatrin dvs vården och måste både jobba helger och kvällar, tycker det vore grymt att bara ha barnet varannan helg för att jag är TVUNGEN pga jobbet för att inte bli arbetslös. Tror inte heller det är till barnets bästa att byta boende för en sådan sak.
    Det är därför jag tror så oxå. Jag är uska med obekväma tider och tror absolut att familjerätten skulle råda till min fördel istället för att råda mig till uppsägning. Har man barn tillsammans på ngt sätt så får man samarbeta så långt det går för barnens bästa, inte för de vuxnas bästa jämt.
    Jag är faran som lurar i natten.....
  • Anonym (mamma)

Klart ni ska försöka göra ett schema som är så bra som möjligt för båda. Jag och mitt ex försöker alltid ordna så att vi får vara med barnet så mycket som möjligt.

• Zaria
    fjonkan skrev 2010-11-02 14:51:24 följande:
    Det är därför jag tror så oxå. Jag är uska med obekväma tider och tror absolut att familjerätten skulle råda till min fördel istället för att råda mig till uppsägning. Har man barn tillsammans på ngt sätt så får man samarbeta så långt det går för barnens bästa, inte för de vuxnas bästa jämt.
    Tror jag med, och FR vill ju oftast att man kompromissar och försöker komma fram till en lösning samt att de skall vara neutrala och se till barnets bästa.

Har folk på mitt jobb också som behöver vara lediga fler kvällar och behöver byta helger ibland på barn och visst försöker man så mycket man kan innom gruppen att byta pass så det skall funka men ibland gör det ju inte alltid det, tex om man bara kan jobba dagtider och inga helger tex, det förutsätter ju att någon vill ta extra helger och fler kvällar vilket jag inte tror att någon vill, så jag tror på en kompromiss dvs att mamman kollar vad hon får ändra i sitt schema och pappan får kolla vad han kan ändra på hemma hos sig.
  • thee

Alltså det jag skrev tycker inte jag personligen är det bästa! Men då vi varit i en liknande situation så vet jag att det är så att FR ALDRIG ändrar ett umgänge om inte både föräldrar är med på detta då de inte har befogenhet till det. De är bara förmedlara. Alltså KAN man säga nä till att ändra efter hennes tider. Självklart är det bäst att försöka komma överens o att man träffar barnen lika mycket! Det jag är osäker på är vad som händer om hon tar det till rätten för att få umgänget ändrat.

• Anonym

Hon har jobbat likadant hela tideen.. Vi tycker att det är bra med kontinuitet och undrar väl lite varför man ska ändra på ett oncept som fungerar.. Tycker också att det verkar väldigt "hattigt" att de aldrig vet hur de ska bo.., som det är nu har de full koll på mamma-vecka och pappa-vecka.. Plus att vi tycker att det är grymt att splittra barnen som är vana att vara hos oss tillsammans.. Snälla någon ge mig hopp...

• MajaVira

Vilken typ av schema har hon? Kvällar/helger - hur löser hon barnpassningen då?

• Zaria
    Anonym skrev 2010-11-02 15:06:34 följande:
    Hon har jobbat likadant hela tideen.. Vi tycker att det är bra med kontinuitet och undrar väl lite varför man ska ändra på ett oncept som fungerar.. Tycker också att det verkar väldigt "hattigt" att de aldrig vet hur de ska bo.., som det är nu har de full koll på mamma-vecka och pappa-vecka.. Plus att vi tycker att det är grymt att splittra barnen som är vana att vara hos oss tillsammans.. Snälla någon ge mig hopp...
    Som vi har det nu på mitt jobb har vi bara FÅTT nya scheman, och varit tvungna att acceptera det tillsv...Du låter som du är jättesäker på att det är mamman själv som valt sina tider, är du det?
  • thee
    Barn mår bra av kontinuitet och det är bra att barnen alltid vet vem som hämtar, gift som skilld. Om ni inte vill eller kanske kan lösa det som hon vill behöver ni inte ställa upp på det.. Men prata med FR, ni kanske kan komma på en annan lösning? Som att ni kanske tar barnen en kväll även under hennes vecka el liknande. Läs mina andra inlägg så får du lite hopp :)
  • h8him
    Hur har hon fått varannan vecka att fungera tidigare då?
  • Anonym (Herregud)

Jag blir så upprörd så jag kokar, har aldrig någonsin skrivit på fl men va tvungen att öppna konto så jag kunde skriva här. Hur har det gått? 

Lever själv i liknande situation o blir så upprörd över alla svar här! 
    Mammans tuffa tider o osv?.! Byt jobb då! 
    Jag fick byta arbete när jag fick barn. Jag fick släppa vården då jag inte kunde arbeta kvällar o helger längre. Inte FA?? ska väl pappan o nya tjejen anpassa sina privatliv efter hennes arbetstider! Dom är SEPARERADE o han har ett nytt liv med sambo o hennes barn. Hennes barn o dom två ska väl inte behöva bli lidande pga av hennes jobb. Om hon vill kunna ha sina barn så får HON lösa det, barnvakt eller byt jobb! Herregud! Det finns såna som JAG som inte har en till förälder till sina barn. Hur tror ni vi gör?! Jo vi löser det på nåt sätt, utan att tvinga nån annan anpassa sitt liv efter våra jobb. 

• Yllop
    Anonym (Herregud) skrev 2025-10-01 08:57:11 följande:

Jag blir så upprörd så jag kokar, har aldrig någonsin skrivit på fl men va tvungen att öppna konto så jag kunde skriva här. Hur har det gått? 

Barnen är idag 19 och 21 år gamla och tar hand om sig själva när mamman är på jobbet.

• Anonym (Jag)
    Yllop skrev 2025-10-01 09:05:39 följande:

Barnen är idag 19 och 21 år gamla och tar hand om sig själva när mamman är på jobbet.

Haha klockrent. Begriper inte ens hur folk hittar trådar som har så många år på nacken och dessutom bemödar sig med att skriva i dem. Denna stjärna hade till och med reggat konto bara för att skriva i tråden. Jösses.
Svar på tråden Kan mamman ändra upplägget efter sitt schema? Vv boende..