• édes80

Jag mammaledig - pappan ta sonen på natten ibland?

Jag är mammaledig till vår son på 4 månader. Han ammas inte längre och sedan jag slutade så har det upprepade gånger uppstått en diskussion mellan mig och pappan:

Han kan sitta upp och spela dataspel till kl. 1-2 på nätterna (går upp 6:30).Vår son äter normalt sett två ggr/natt och vaknar på morgonen ca kl 7:30. Jag menar att om han inte behöver mer sömn än den han får (egentigen behöver han ju det men han prioriterar spel framför sömn) så kan han också få gå upp och ge sonen mat ibland (typ 1-2 matningar/vecka). Jag menar att det är hånfullt att han har egentid om nätterna då jag får min sömn upphackad varje natt och ska sedan hela dagen ta hand om vår son till kl 17 då sambon kommer hem. Han däremot menar att jag är mammaledig och till det hör att mata om nätterna. Då han är vaken då sonen vaknar på natten så ger han honom mat om jag ber honom men då måste jag gå upp och säga till honom för han sitter med hörlurar och därmed går jag ändå upp och vaknar till onödigt mycket.

Vad tycker ni? Hade ni accepterat att mannen hade roat sig "om nätterna" medan ni går upp 2x20 min varje natt?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-11-06 00:06
    Oftast klarar jag mig på sömnen jag får om nätterna men då och då känner man att man är tröttare än vanligt. Även om jag är pigg de flesta dagar så tror jag ofta att det är kroppen som är programmerad att man klarar den upphackade sömnen men alla mår väl ännu bättre då de får en hel natts sömn? Ska jag vara ärlig så är det dessutom en principsak. Vi har båda vårdnaden om vårt vårt barn och ska därför hjälpas åt inom rimliga gränser. Som sagt inte dela 50-50 i denna fråga men att ställa upp då och då.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-11-07 21:10
    Tack alla för era svar! Intressant att det är så olika vad man tycker :)

• Svar på tråden Jag mammaledig - pappan ta sonen på natten ibland?
  • madeleine i paris

Jag tycker han med skall ta nätterna.  Jag hade inte stått ut med en sådan man som du har.

Gift kvinna och hemmafru i Paris och mamma till Sophie som är född 1 juli 2008
  • Strumpan08

Förresten, får du sovmorgonar på helgen/när mannen inte jobbar? Annars kan du ju förhandla så at du tar alla nätterna men mannen tar barnet på helgmornarna så att du får sovet, eller något liknande? Om han är omöjlig menar jag.

Strumpan ♥ 081209 ~ Myran ♥ 101007
  • Helene OSV

När båda är hemma så delar man på ansvaret! Oavsett vad man gör all annan tid (dvs jobbar eller är hemma med barn)

Det är INTE ok att ta egentid på det sättet och det är INTE ok att sitta med hörlurar! (jag blir vansinnig på min man när han tar på sig hörlurarna när han diskar, man kan ALDRIG totalt fokusera på EN sak när man har barn runtikring sig, då måste man ha lite koll och iaf lyssna!!

• Ixchel

För oss var det självklart att avsett om det var min man eller jag som var föräldraledig på dagen, så delade vi hushållssysslorna och natten. Vår dotter sov uselt i två år och även när jag ammade så turades vi om. Bara att då tog han upp henne , la henne hos mig, bytte och gick runt med henne när hon skrek. Och hade jag henne men kände att snart kastar jag ut henne från balkongen, så lämnade jag över henne till min man som tog över direkt och fattade läget.
    Jag mådde sämre av sömnbristen än han.
    Dataspel? Om  natten, när man har småbarn? Och har möjlighet att sova? Obegripligt för just mig.

Varför skulle ni inte dela 50-50? När ska han vara föräldraledig? Eftersom du inte ammar så kan ni ju dela rakt av. Det här verkar vara en pappa som skulle växa av att ha en lång pappaledighet.

• Brasset

Jag skulle aldrig störa min sambo på natten och jag är mammaledig. Speciellt inte om bebisen bara äter 2x20. Jag sov på dagarna när min bebis sov. Jag såg det aldrig som ett problem. Visst jag helammade, men det hade inte varit någon skillnad om jag gett flaskan. Min sambo får väl ta tidiga morgnar, då han ska till jobbet så jag får sova en timme extra ostört eller liknande.
    Det passade oss superbra.

Hade jag haft en sambo som satt uppe och spelade till 1-2 på nätterna eller bara satt framför datorn, hade jag tyckt att det var jättemärkligt. Nu är min kille 37 år iofs. Vet ej hur gammal TS sambo är. Hade nog haft problem med det. Känns inte normalt för mig. Har aldrig haft ngn kille som gör så.

De flesta vill ju lägga sig gemensamt. Men som sagt alla människor är olika och tur är väl det.

Hoppas att ni hittar en bra lösning på era problem.

• édes80
    vittra skrev 2010-11-06 09:55:02 följande:
    Fast alltså du kan ju inte börja styra över hans sömn eller bestämma när han ska lägga sig... om han väljer att sitta uppe måste han ju få göra det.
    (Trodde jag svarade på detta innan men det verkar inte ha sparats)

Det är egentligen inte jag som styr, det är VÅR son.
  • Annika i Gbg

Jag blir lika arg varje gång jag hör sådant här... Ja, den yrkesarbetande partnern arbetar hela dagen och behöver sova. Men vad är det den hemmavarande partnern gör på dagarna då? Har semester? Äter chokladpraliner i soffan? Nej, att vara föräldraledig (himla kasst uttryck egentligen) är ett arbete som ska utföras och då behöver man också sin sömn! Jag tycker inte det är för mycket begärt att din partner tar hand om 1-2 nätter i veckan. Det kan du hälsa från mig! Stå på dig!

Jag tror på livet - även när det sparkar skiten ur mig!
  • édes80
    Annika på BVC skrev 2010-11-06 15:56:55 följande:
    Jag blir lika arg varje gång jag hör sådant här... Ja, den yrkesarbetande partnern arbetar hela dagen och behöver sova. Men vad är det den hemmavarande partnern gör på dagarna då? Har semester? Äter chokladpraliner i soffan? Nej, att vara föräldraledig (himla kasst uttryck egentligen) är ett arbete som ska utföras och då behöver man också sin sömn! Jag tycker inte det är för mycket begärt att din partner tar hand om 1-2 nätter i veckan. Det kan du hälsa från mig! Stå på dig!
    Jag visade min sambo hela tråden.

Annika: jag och sambon tolkar ditt svar olika, menar du 1-2 nätter mån-fre eller 1-2 nätter mån-sön?
  • Annika i Gbg

Jag menade inget exakt. 1 vardagsnatt och 1 helgnatt vore väl inte orimligt? Grejen är ju att man blir en mycket bättre förälder, hustru, man, vän, människa om man inte är ständigt zombie-trött. Om hemmaföräldern vet att "onsdag-natt och lördag-natt får jag sova" så klarar den av allt annat mycket mer och bättre. På samma sätt vet den arbetande föräldern att "jag tar onsdag och lördag, de andra nätterna får jag sova". Man slipper ständiga diskussioner och att vara arg eller sur, man blir piggare och får ut mer av livet. Hela familjen får ut mer av livet. Men detta är vad JAG tycker och tror. Använd mina åsikter som en bas för er diskussion och kom fram till en modell som passar er.

OT kan jag säga att jag tror på en liknande modell när barnen blir lite större... En partner har "fri-kväll" på tisdag och den andra på torsdag (till exempel). Då kan man göra precis vad man vill, det är min egen kväll. Har man mycket omkring sig så vet man det och kan se fram emot "sin tisdag" och då orkar man lite till.

Jag tror på livet - även när det sparkar skiten ur mig!
  • Trollmamma till 4
    Annika på BVC skrev 2010-11-07 09:38:55 följande:
    Jag menade inget exakt. 1 vardagsnatt och 1 helgnatt vore väl inte orimligt? Grejen är ju att man blir en mycket bättre förälder, hustru, man, vän, människa om man inte är ständigt zombie-trött. Om hemmaföräldern vet att "onsdag-natt och lördag-natt får jag sova" så klarar den av allt annat mycket mer och bättre. På samma sätt vet den arbetande föräldern att "jag tar onsdag och lördag, de andra nätterna får jag sova". Man slipper ständiga diskussioner och att vara arg eller sur, man blir piggare och får ut mer av livet. Hela familjen får ut mer av livet. Men detta är vad JAG tycker och tror. Använd mina åsikter som en bas för er diskussion och kom fram till en modell som passar er.

OT kan jag säga att jag tror på en liknande modell när barnen blir lite större... En partner har "fri-kväll" på tisdag och den andra på torsdag (till exempel). Då kan man göra precis vad man vill, det är min egen kväll. Har man mycket omkring sig så vet man det och kan se fram emot "sin tisdag" och då orkar man lite till.
    Håller med!!
    1997 2003 2003 BF Januari 2011
  • velo

Har bara läst TS

Jag hade lite samma problem som du har i början när vå dotter föddes, hade också en man som satt framför datorn, vilket han även gjorde innan vi fick barn, men efter ett tag så insåg han att det inte funkade så när man får barn så det löste sig lite av sig självt efter ett tag, men jag förstår absolut hur du känner det!

Jag kan också säga att jag tycker att det kräver mycket mer av en att ha hand om ett barn hela dagarna än att ha ett heltidsjobb, så jag köper inte att han tycker att bara för att du är mamma ledig så ska du ta hand om alla nätter......ska han va pappa ledig? Ska han ta alla nätter då?
    Lycka till!

• Sar

Är sambon lika vaken ser jag inget problem i att han tar en matning som försigår medan sambon också är vaken. Däremot tycker jag inte att den som inte har möjlighet att sova på dagen ska behöva ta nätter då den har lagt sig för att sova. På helgen kan ni turas om varannan dag och då ge varandra sovmorgon.

Man väljer ju själv om barnet ska sova när man är på promenad eller ej. Var jag riktigt trött hade jag nog helt enkelt skippat promenaden för att sova samtidigt som barnet alternativt gått och lagt mig direkt efter middagen så hade sambon fått ta barnet (och åkt iväg och hälsat på någon om man behöver ha det helt tyst). Har man inga äldre barn som kräver uppmärksamhet fungerar ju detta utan problem.

Sedan kan det kanske vara läge för er att dela 50/50 på föräldraledigheten så får du sova hela nätter igen och sambon får ägna sig mer åt barn än dataspel.

Svar på tråden Jag mammaledig - pappan ta sonen på natten ibland?