Jag mammaledig - pappan ta sonen på natten ibland?
Jag är mammaledig till vår son på 4 månader. Han ammas inte längre och sedan jag slutade så har det upprepade gånger uppstått en diskussion mellan mig och pappan:
Han kan sitta upp och spela dataspel till kl. 1-2 på nätterna (går upp 6:30).Vår son äter normalt sett två ggr/natt och vaknar på morgonen ca kl 7:30. Jag menar att om han inte behöver mer sömn än den han får (egentigen behöver han ju det men han prioriterar spel framför sömn) så kan han också få gå upp och ge sonen mat ibland (typ 1-2 matningar/vecka). Jag menar att det är hånfullt att han har egentid om nätterna då jag får min sömn upphackad varje natt och ska sedan hela dagen ta hand om vår son till kl 17 då sambon kommer hem. Han däremot menar att jag är mammaledig och till det hör att mata om nätterna. Då han är vaken då sonen vaknar på natten så ger han honom mat om jag ber honom men då måste jag gå upp och säga till honom för han sitter med hörlurar och därmed går jag ändå upp och vaknar till onödigt mycket.
Vad tycker ni? Hade ni accepterat att mannen hade roat sig "om nätterna" medan ni går upp 2x20 min varje natt?
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-11-06 00:06
Oftast klarar jag mig på sömnen jag får om nätterna men då och då känner man att man är tröttare än vanligt. Även om jag är pigg de flesta dagar så tror jag ofta att det är kroppen som är programmerad att man klarar den upphackade sömnen men alla mår väl ännu bättre då de får en hel natts sömn? Ska jag vara ärlig så är det dessutom en principsak. Vi har båda vårdnaden om vårt vårt barn och ska därför hjälpas åt inom rimliga gränser. Som sagt inte dela 50-50 i denna fråga men att ställa upp då och då.
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-11-07 21:10
Tack alla för era svar! Intressant att det är så olika vad man tycker :)