• Ingetnamnfårsynas

Upplevde du din förlossning positiv eller negativ?

Jag hjälper en vän göra ett projektarbete, där hon utför en studie och vill ha svar på några frågor. Vore väldigt snällt om ni kunde ta er tid och besvara frågorna, det tar inte mer än 1 minut.. =) Om ni har fler barn, gäller enkäten er första förlossning och åldern hur gamla ni var vid tillfället.

Ålder:    18-25 år
                    25-35 år
                    35-45 år

Upplevde du din förlossning positiv? Om ja, vilken av följande faktorer tror du påverkade din uppfattning mest?

1. Personal
    2. Miljön
    3. Anhörigs närvaro
    4. Smärtlindring

Upplevde du din förlossning negativ? Om ja, vilken av följande faktorer tror du påverkade din uppfattning mest?

1. Personal
    2. Miljön
    3. Anhörigs närvaro
    4. Brist på smärtlindring

Övriga kommentarer? :

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-11-08 18:02
    Det ska finnas ett alternativ 5 på frågan om ni upplevde den negativ också!
    5. Komplikationer

• Svar på tråden Upplevde du din förlossning positiv eller negativ?
  • Ingetnamnfårsynas
    Zixi skrev 2010-11-16 16:19:41 följande:
    TS: Om det inte redan skrivits i tråden så kan du informera din vän att åldersintervallerna är inkorrekta, det ska vara 18-24 och 25-34 ELLER 18-25 och 26-36! Nu hamnar tex 25åringarna i två grupper. Sen är det oklart om man bara får välja ett eller flera alternativ.

Jag hamnar i alla fall inom intervallet 25-35 och upplevde min förlossning som negativ. Under själva förlossningen berodde det på brist på smärtlindring och strax därefter pga av komplikationer (sprack).
    Det har du rätt i, men kan ju inte ändra någonting när enkäten redan är utlämnad. Men tack för din synpunkt.

Och jag (och min vän) tycker att det framgår att det endast är ett alternativ man får välja, men det kanske kan misstolkas det med. Tack för att du svarade dock!
  • strålöga

Ålder:25-35 år
    Förlossning negativ uppfattning. Induktion pga för tidig vattenavgång avslutades med kraftig yttre press och sugklocka.
    Dålig smärtlindring. Komplikationer ss 5 h efter barnets födelse in på op för manuell placenta lösning. En vecka därpå åter in på op för placenta lösning, fanns rester kvar i livmodern.
    Dagen därpå operation en vaginal rektal plastikoperation pga en 8 cm rift i rektal vaginal slemhinnan samt total sfinkterruptur(yttre) samt söndertrasad inre sfinkter. Vaknade efter ett par timmars op och får veta att jag fått en avlastande sigmoideum stomi.
    Har gjort en del operationer pga kpmplikationer efter första vaginala förlossningen och ser inget slut på operationerna ännu efter 7½ år sen skadorna inträffades.

• RMM

Ålder 25-35 år.

Upplevde du din förlossning negativ? Om ja, vilken av följande faktorer tror du påverkade din uppfattning mest?

1. Personal
    2. Miljö
    3. Anhörigsnärvaro
    5. Kompikationer

Tyvärr 4 av 5 punkter. Nyexad BM som inte hade nån koll alls, pga det blev det komplikationer. Det var 35 grader varmt på rummet och jag hade skitont. Det som var bra var min makes fantastiska stöd. Nu 4,5 månader senare är jag fortfarande väldigt missnöjd med förlossningen och vill inte föda barn någonsin igen. Jättetråkigt..

• Dr Mupp
    Vilken ska jag välja...

25-35 år

1. Personal
    2. Miljön
    5. Kommunikation.

Jag har haft fyra negativa förlossningar bakom mig.
    If you cut the wings of a fly, Does it become a walk?
  • nea82
    Ålder:    25-35 år

Jag upplevde min förlossning som mycket positiv. Pga av alternativ 1, 2 och 3. Personalen var fantastiskt, miljön var fin (fint och lugnande bad bl.a.) och min sambos närvaro var toppen. Är jag tvungen att lämna bara ett svar så blir det nr. 3.

• Maggis
    Ålder:  35-45 år

Upplevde du din förlossning positiv? Om ja, vilken av följande faktorer tror du påverkade din uppfattning mest?

Jag upplevde mina båda förlossningar som mycket positiva. Fantastisk personal och en underbart stöttande man. Viktigaste faktorn var absolut hans närvaro med personalen som god tvåa.

Övriga kommentarer? : Hade EDA första gången; främst eftersom jag inte hade sovit på nästan ett dygn när det körde igång på allvar. Smärtlindrade bra, inga komplikationer. Min andra förlossning fick jag klara utan smärtlindring ö h t. Det gick så himla fort och jag upplevde lustgasmasken som kvävande och i vägen. Men det gick bra det med.
    //Maggis
  • Maggis
    Maggis skrev 2010-11-23 10:07:58 följande:
    Ålder:  35-45 år

Jag upplevde mina båda förlossningar som mycket positiva. Fantastisk personal och en underbart stöttande man. Viktigaste faktorn var absolut hans närvaro med personalen som god tvåa.

Övriga kommentarer? : Hade EDA första gången; främst eftersom jag inte hade sovit på nästan ett dygn när det körde igång på allvar. Smärtlindrade bra, inga komplikationer. Min andra förlossning fick jag klara utan smärtlindring ö h t. Det gick så himla fort och jag upplevde lustgasmasken som kvävande och i vägen. Men det gick bra det med.
    Ibland läser man alldeles för fort. men, som sagt, mitt svar är lika giltigt för båda förlossningarna så du kan ju bara bortse från en av dem.
    //Maggis
  • Ingetnamnfårsynas
    Maggis skrev 2010-11-23 10:13:15 följande:
    Ibland läser man alldeles för fort. men, som sagt, mitt svar är lika giltigt för båda förlossningarna så du kan ju bara bortse från en av dem.
    tack!

Fler??
  • merenwen
    Svar:

Ålder: 35-45

Ja!
    1.Personal och 3.Anhörigs närvaro

Nej!
  • mommytwo

Ålder:  25-35 år

Negativ

1. Personal
    3. Anhörigs närvaro
    5. Komplikationer

My Baby K 091031
  • Paincake
    Ålder:    25-35 år

Upplevde du din förlossning positiv? Ja, mycket.

1. Personal
    3. Anhörigs närvaro
    4. Smärtlindring
  • Ingetnamnfårsynas

puffar denna tråd i hopp om fler svar!

• Suzzie

30 år, positiv mest på grund av min mans närvaro, näst mest på fantastisk personal!

• Jessys

25år
    båda förlossningar mycket positiva, sambons stöd och bra personal

• lövet2

1. Personal
    2. Miljön
    3. Anhörigs närvaro

Jag var 19 år och barnmorskan var en häxa ...
  • hemligt gravid
    Ålder
    25-35 år

1. Personal

Att maken var med inverkade också mycket, men jag tror inte jag hade upplevt det så positivt som jag gjorde om det inte vore för det otroligt fantastiska barnmorskan!
  • Pemmel

Ja.

1. Personal - helt underbar barnmorska, väldigt lugn och tog hand om både mig och sambon bra.
    2. Miljön
    3. Anhörigs närvaro
    4. Smärtlindring

Hade en snabb förlossning, kom in till sjukhuset 13 minuter innan dottern var född var ganska rädd och det kändes kaotiskt först, men barnmorskan lugnade och allt gick bra. Hann ingen smärtlindring och upplevde att det gick bra utan när barnmorskan hjälpte mig igång med rätt andning.
Svar på tråden Upplevde du din förlossning positiv eller negativ?