• Nady

PCO..måste ner i vikt..tjejer vi kan väl stötta varandra!!? =)

Detta kan bli lite långt, hoppas att ni orkar läsa =)

Efter många års "ätstörningar" som jag kallar det, oregelbunden mens, generande hårväxt etc etc; fick jag diagnosen PCO. En förklaring till min enorma hunger och mitt extrema sötsug. Skönt! Men ändå förkrossande.

Går upp 10 kilo bara jag ser en pizza, jättesvårt att stå emot godsaker, ja och vanlig mat också för den delen.

Mår jättedåligt av min övervik (ca 20 kg för mkt iaf) men mår nästan sämre av att inte få äta det jag vill. En pingpongmatch med känslor i skallen varje dag som delas med njutning, skamkänslor och förtvivlan.

Jag och min man längtar efter ett gemensamt barn. Vi är helt oskyddade nu och har varit det sedan augusti. Vi vet om problematiken med att bli gravida. Men jag tror han tar det med mer ro än mig. Kanske för att han inte riktigt förstår. (vi har båda varsitt barn sen tidigare)
    Jag försöker att inte tänka för negativt, eller att gräva ner mig för mkt. För jag tror det kan blockera bara det.

Jag har ännu inte fått någon medicinering för min PCO eller övervikt, visste knappt att det fanns, iaf inte för övervikten. Är ganska emot att stoppa i mig medicin över lag, utan vill försöka att gå ner i vikt på naturlig väg.

Ibland får jag världens motivation. och börjar träna äta kalorisnålt och det går bra...ett tag.. sen kommer en svana när jag "bara ska unna mig lite idag" och "jag börjar igen emorgon" och innan jag vet ordet av så är de där 7-8 kilona jag lyckats tappa, tillbaka i ett nafs, kanske med något extra dessutom.

Jag vet ju hur man ska göra för att gå ner i vikt, men jag kan inte hålla mig kvar. min  hunger tar över.

någon mer som har det som jag? ska vi stötta och försöka peppa varandra, iaf kanske bara dela tankar och funderingar.

kämpa tjejer :)

• Svar på tråden PCO..måste ner i vikt..tjejer vi kan väl stötta varandra!!? =)
  • bubblan91

Hej! här e en till som e överviktig och har PCO, jag slutade med minipiller (hade minipiller istället för p-piller pga högt blodtryck) och jag fick ingen mens på ett halvår, jag och min pojkvän försöker nu få barn.
    Jag är 19 och har ett BMI på ca 31, är alltså 162 lång och väger 82 kg.
    Sedan oktober har jag gått ner snart 9 kilo "bara" genom att ha slutat helt med läsk
    som jag var så beroende av förut. Sötsuget har nästan helt försvunnit, humöret har blivit
    betydligt mkt bättre, och de känns som att hela jag har förändrats känslomässigt på något konstigt vis. 
    Jag fick en kur primolut för att få någon som helst blödning, och blödningen kom där den skulle efter det, så nu är det bara att hoppas att jag kan få mens utan tabletter. Men det var bara 2 veckor sedan blödningen så det är bara att vänta:P

Lycka till allihopa!!

• Nady

hej tjejen. jag har lyst med mi frånvaro vet jag
    har varit för mkt för mig på sistone. så mkt fyiska åkommer att jag bara inte orkat-

igår, tog jag atg i mig själv. gick med i viktväktarna. någon av er andra som har erfaremhet av det i samband med pco? hur har det gått för er?

kram

• littlemisstrouble

nu har jag hållit på med min diet i snart två veckor och det verkar vara ganska effektivt iallafall. jag räknar kalorier och försöker ligga på under 1500kcal om dagen. har gått ner nått kilo

Planering är a och o......
  • inyourface

Hej! Hoppas det är okej att jag ansluter mig till er tjejer.

Jag och mannen började försöka få barn 2008, slutade på mina minipiller cerazette som jag gått på sen jag var 13 år. Är idag 21, och mannen 23. Innan cerazette var min mens regelbunden, men efter piller avslutandet kom den aldrig tillbaka. Jag vägde 57 kg när jag slutade på pillerna, sen smög sig vikten på, trots att jag i princip aldrig äter och nu väger jag 85-87kg. (Går upp och ner hela tiden). Fick PCOS diagnosen och fick hela tiden höra att jag var tvungen att sluta äta så mycket. Försökte förklara för flera läkare att jag ALDRIG äter, har till och med varit på gränsen till anorexia, men ingen har lyssnat. När jag äter går jag upp jätte lätt, precis som i ts, bara jag ser en pizza så går jag upp i vikt. Det är otroligt jobbigt att vara tvungen att inte äta bara för att inte gå upp i vikt... jag är så ledsen och trött på detta så jag snart skiter i allt vad barn heter. Jag orkar inte mer....

Kom in på RMC (reproduktions mediciniskt centrum) efter 11 kurer pergotime. Fick aldrig äl med pergo, inte ens när jag fick fyrdubbel kur. Blev nekade på rmc att få ta hormonsprutor eller göra ivf, måste gå ner tio kg först. Vilket är helt omöjligt för mig ju. :(

Känner bara att jag behöver prata med andra som har pcos, för det är så jävla jobbigt!!
    Kram

The truth hurts, the lie's worse
  • Corri

Ni som har PCO - sluta käka kolhydrater helt o hållet så kommer ni att få se en förändring väldigt fortSkrattande

• Hannananana

Hej tjejer!

Här kommer "lilla" jag som oxå har PCO-s :(

fick det diagnoserat av en gyn läkare som jag var och träffade för ca 2-3 år sen. Minns inte riktigt när.

Det enda han sa till mig var att jag var tvungen att gå ner i vikt.  :(

Så förra året i okt eller nov började jag med LCHF!
    Och man går ner i vikt :)

Har gått ner ca 12 kilo på det.

Dock inte fått tillbaka regelbunden mens än, men hoppas på det snart!!!!

Hoppas jag får följas åt med er och få lite stöd och kunna ge lite stöd :)

• littlemisstrouble
    inyourface skrev 2011-01-19 15:29:07 följande:
    Hej! Hoppas det är okej att jag ansluter mig till er tjejer.

Jag och mannen började försöka få barn 2008, slutade på mina minipiller cerazette som jag gått på sen jag var 13 år. Är idag 21, och mannen 23. Innan cerazette var min mens regelbunden, men efter piller avslutandet kom den aldrig tillbaka. Jag vägde 57 kg när jag slutade på pillerna, sen smög sig vikten på, trots att jag i princip aldrig äter och nu väger jag 85-87kg. (Går upp och ner hela tiden). Fick PCOS diagnosen och fick hela tiden höra att jag var tvungen att sluta äta så mycket. Försökte förklara för flera läkare att jag ALDRIG äter, har till och med varit på gränsen till anorexia, men ingen har lyssnat. När jag äter går jag upp jätte lätt, precis som i ts, bara jag ser en pizza så går jag upp i vikt. Det är otroligt jobbigt att vara tvungen att inte äta bara för att inte gå upp i vikt... jag är så ledsen och trött på detta så jag snart skiter i allt vad barn heter. Jag orkar inte mer....

Kom in på RMC (reproduktions mediciniskt centrum) efter 11 kurer pergotime. Fick aldrig äl med pergo, inte ens när jag fick fyrdubbel kur. Blev nekade på rmc att få ta hormonsprutor eller göra ivf, måste gå ner tio kg först. Vilket är helt omöjligt för mig ju. :(

Känner bara att jag behöver prata med andra som har pcos, för det är så jävla jobbigt!!
    Kram
    visst känns det hopplöst med vikten ibland och att man måste gå ner för att få hjälp. det är tyvärr så att det inte är många som tror på att de med pco har svårare att gå ner i vikt än andra.

det känns bättre iaf när man kan prata med andra som har pco och ta del av andras erfarenheter.
  • johanna832

här är 1 till med pco, fick diagnosen 2006, åt pergo och fick en son 2007 och 2010. Tur man har svarat bra på pergotime. Hade jättebra vikt fram till gymnasiet är 27 idag, sen flög övervikten på mig bara, gick ner strax innan första barnet, och sen +30 kg  under graviditeten, gick ner sen till 73 kilo, blev gravid och vips så är jag åter på 90 kg...har börjat med LCHF för ca 2 veckor sen och gått ner 1,5 kilo...känner att bland alla j..la dieter så passar denna utmärkt, inte samma sug längre eller konstant hungrig...passar bra fast övriga familjen äter som vanligt, bara ta bort kolhydraterna.... och det finns jätte mycket på nätet om detta...så jag rekomenderar varmt denna kost till er med PCO.
    JAg vill inte bli gravid nå mer, utan bara gå ner i vikt så man mår bra i sig själv, och hur skönt det än är och inte ha mens, så vill man ändå fungera normalt...

• littlemisstrouble

hur går det med viktminskningen tjejer?

här går det ganska bra ändå. har snart gått ner 6 kilo på 4 veckor bara genom att räkna kalorier. försöker dock att dra ner på kolhydraterna . äter tex inte vanligt bröd och försöker äta så lite potatis ris och pasta man kan till middag.

• bears

Jag körde lchf och mådde toppen på den och gick ner en del i vikt men då fick jag problem med gallstenar pga den feta kosten och var till sist tvungen att operera bort gallan, vilket gett hemska följder men det är en annan historia. Har kämpat på men det har inte gått så bra och jag var näst intill deprimerad, då tog jag en genväg och köpte bantnings tblt och nu är jag äntligen på väg neråt i vikt.

• littlemisstrouble
    bears skrev 2011-01-31 20:24:42 följande:
    Jag körde lchf och mådde toppen på den och gick ner en del i vikt men då fick jag problem med gallstenar pga den feta kosten och var till sist tvungen att operera bort gallan, vilket gett hemska följder men det är en annan historia. Har kämpat på men det har inte gått så bra och jag var näst intill deprimerad, då tog jag en genväg och köpte bantnings tblt och nu är jag äntligen på väg neråt i vikt.
    vad för tblt? nu blir man ju såklart nyfiken på vad som funkat
  • bears

Sibutramine heter dom i USA, har samma innehåll som Reductil som togs bort fr Svenska marknaden. Det var läkare som skrev ut dom till extremt överviktiga med högt blodtryck och det uppstod dödsfall. Många protesterade då tblt hjälp så många, finns ju dom som dött av Alvedon åxå man måste ju använda insidan när man skriver ut vissa mediciner.
    Jag har ätit tblt tidigare i 2 omgångar i mitt liv och mått toppen, det var så jag gick ner innan barnen blev till och nu köpte jag dom fr USA för att jag har kämpat i över 3 år och måste få hjälp!

• littlemisstrouble

men togs väl inte bara bort för att det var problem med blodtryck? dom hade ju vad jag har hört hittat massa biverkningar bland annat på hjärtat?

• bears

Det är om man tar högre dos än man ska som det kan ha effekt på hjärtat men så är det ju med dom flesta mediciner. Folk trodde väl att dom skulle få en snabbare effekt om dom ökade dosen,
    Jag hade aldrig vågat köpa dom på nätet om jag inte visste att jag tålde dom och hur min kropp ska reagera när jag äter dom. Man måste hålla koll på sitt bldtryck och ta rätt dos.

• Stugmamman

Som fler skriver, skippa kolhydraterna. Avgifta er från dem under ca ett halvår -ett år och börja sedan föra in dem igen i låga doser (typ GI-mat).  Insulinnivåerna påverkar äggstockarna och många PCO-are är insulinresistenta (man reagerar inte på sitt eget insulin vilket får till följd att kroppen pumpar ut allt högre halter). Genom att kroppen får vila från det höga insulinpåslaget kan man återigen börja reagera på sitt insulin.

Är själv insulinresistent och äter metformin för detta. Har alltid varit smal men haft problem med blodsocker -berg-o-dal-bana, blåsor på äggstockarna, svamp i underlivet (svampen lever på socker som kommer ut med urinen när kroppen inte tar upp det), ständig hunger som begränsade livet.

Med lchf försvann hungern och blodsockret blev jämnt. Har ätit lchf under två år (och börjar tycka kosten är något enahanda) men har nu börjat testa hur mycket kolhydrat jag tål. Den senaste veckan har jag ätit ganska mycket utan att reagera.

Man behöver heller inte vräka i sig fett som många gör. Lite grädde i kaffet och en créme fraischesås till maten räcker när man ätit ett tag.

Rekomenderas! Borde snart bli standardbehandling.

Svar på tråden PCO..måste ner i vikt..tjejer vi kan väl stötta varandra!!? =)