• Hamelisa

    Kämpar med sjukskrivning

    Förlorade min son efter urakut snitt i v 39 den 10/9 i år. Kan inte fatta att det redan gått 2 månader och jag mår fortfarande så dåligt psykiskt. Håller ihop under dagarna för min dotters skull och kämpar på i tillvaron så gott det går. Vaknar tidigt och är jätteledsen varje morgon, känns som att jag ska deppa ihop. Försöker göra saker i tillvaron för att få mig själv att känna mig glad men jag känner mig inte glad innombords fast jag önskar att jag kunde det. Jag vill bara ha min älskade Oscar tillbaka, saknaden och sorgen är så tung att bära.
    Mitt i allt detta ska jag måsta lägga energi på att traggla om min sjukskrivning. Jag arbetar som förskollärare, ett ganska krävande jobb där man måste vara på alerten och vara glad och positiv och pedagogisk med barn, möta föräldrar som kommer att undra vad som hänt osv.
    Träffade läkare i dag som förvisso var trevlig (tillskillnad från den första läkaren jag träffade) och sa att hon "förstår" att det måste vara jobbigt att må som jag mår och behöva tänka på att gå tillbaka på jobbet. Jag sa att jag inte känner mig mentalt stark nog för att återgå till jobbet och allt vad det kräver. Jag sa att jag behöver mera tid för att bli lite mera normal i tillvaron. Jag sa att önskar att få vänta till början på januari med att börja jobba igen. Jag måste få tid att bygga upp mig själv, att läka. Talade också om att jag ska börja i spädbarnsfondens samtalsgrupp som löper fram till 10.e jan. Kanske får det mig att bli starkare. Tror ni läkaren lyssnade på det?? Nä, hon menade att enligt undersökningar så var det inte bra att gå hemma, att kontakt med vardagen skulle vara bra och att försäkringskassan aldrig kommer att godta en sjukskrivning fram till början på januari. Nu ska jag vara sjukskriven fram till den 29/11 och därefter ska jag börja jobba 2 timmar/dag. Men först ska jag träffa läkaren igen den 22/11.
    Jag är så trött. Varför kan de inte lyssna på hur jag känner?? Det spelar ingen roll att jag försöker tala om hur jag mår. Jag jag har det nog kämpigt som det är, att försöka vara glad i tillvaron när mitt hjärta blöder över mitt döda barn som aldrig fick ett liv. Allt jag begär är att få tid till början på januari, det är tre j*vla månader. Vad är det att käfta om egentligen. Är så trött på att människor som säger "att de förstår" ska bedömma hur jag mår och vad som är bäst för mig. Det spelar ingen roll att jag säger att jag är knäkt mentalt dom förstår inte, lyssnar inte. Nu är jag jättestressad över det här med att tvingas gå och jobba också. Allt är bara j*la skit, är så ledsen och besviken på hela livet.. tack för att jag fick skriva av mig.

  • Svar på tråden Kämpar med sjukskrivning
  • Viljabebis

    Ger dig en stor kram! Jobbigt med läkare som inte fattar   och jobbigt att berätta allt på nytt för varje läkare. Kan du inte ta kontakt med läkaren på förlossningen och få sjukskrivning därifrån?
    (förlorade vår dotter 16maj, hon levde i 4 dagar.)

  • Hamelisa

    Tack för omtanken.
    Jag har försökt be läkarna på akademiska ta hand om min sjukskrivning, men de hänvisade till min husläkare.
    Den första husläkaren undrade typ:"Jaha, och vad tycker du jag ska göra för dig då? Sjukskrivning till januari, nähä, det går då absolut INTE". Du ville jag bara sjunka genom golvet och blev så ledsen. Han gav mig då 4 veckor sjukskrivning som löpte ut igår.
    Nu fick jag träffa en annan kvinnlig läkare som förvisso var trevlig och sa att hon förstod att det var tungt och jobbigt. Ändå kunde hon inte ge mig sjukskrivning till början på januari. Mitt barn dog 10 september och jag måste börja jobba nu i slutet på november, fast jag känner att jag inte orkar mentalt och är stressad över det. Så nu mår man ännu sämre. Tack för det då!
    Inte nog med det... vi fick för tre veckor sedan en tid för att diskutera vad som hänt med våran Oscar och det som gick fel med moderkakan med förlossningsläkaren på UAS. Har tid i morgon, 10/11 men... idag, dagen innan läkarbesöket, ringer dom och frågar om vi inte kan ändra våran tid. Varför?? Jo, av den andledningen att läkaren har ett möte kl 14.00, samma tid som vi har hos henne. Min sambo har fixat komp ledigt från jobbet och allt. Nu fick vi ändra tiden till 13.30, samma dag, och får bara en halvtimma med läkaren att diskutera vad som hänt. Fräckt att dom ringer och ska ändra en uppsat tid dagen innan, och vi har väntat länge på att få svar på frågorna kring vårt barns död. Dåligt!!!

  • mojsan

    Hej!!

    Beklagar din/er förlust & att du åxå måste kämpa med detta oförstånd!!

    Vi förlorade vår dotter för nästan 2,5 år sedan, hon var 2 år och var svårt sjuk.
    Vi blev åxå tillsagda att D inte va bra för oss att gå hemma & fick börja jobba efter
    2,5 mån. (jobbar åxå på förskola).
    Kämpade på med detta i ca 1 år innan jag krashade fullständigt och gick in i en djup depression.
    Just som du säger att när man jobbar i förskola så finns D inte utrymme för att gå på halvfart,
    man ska hela tiden tillgodose andras behov och D orkar man inte i detta läge!!
    Min psykolog har kommit fram till att D var just detta som gjorde att jag gick in i väggen.
    Jag fick inte tid att sörja & bearbeta,utan all energi gick åt till att klara av att jobba.
    Mår idag bättre,men D har tagit mig ett drygt år att komma igen,har precis börjat
    arbetspröva.

    Mitt råd till dig är att stå på dig och säg ifrån, sök hjälp av andra tex. psykolog/kurator,
    deras ord väger tungt hos försäkringskassan.
    Istället för att börja arbeta kan du arbetspröva, då är du på jobbet men går vid
    sidan av "ordinarie" personal.
    Prata med handläggaren på försäkringskassan,dom kan hjälpa dig med detta!!
    Hoppas det ordnar sig & lycka till!!!
    Många varma styrkekramar.............
    /maria,mamma till
    änglaprinsessan Alice

  • Hamelisa

    Puttelina; Beklagar att ni inte fick behålla eran lilla dotter, så tråkigt. Så olykligt att ingen lyssnade på dig och att ni inte fick tid att sörja. Jag har också en dotter på snart 2½ år och nu när hennes lillebror blivit en ängel är man ju nästa sjukt nojjig över att något ska hända henne också.
    Vi begravde Oscar 8.e oktober, en månad efter han dog, men det känns som att jag inte började sörja på allvar förräns efter begravningen. Jag är mitt uppe i min sorg och alla läkare tycker att jag ska börja jobba fast det väcker sådan ångest hos mig. Förstår inte varför jag ska tvingas tänka på det också. Jag försöker ju anpasa mig till att leva med att jag fick ett barn som bara fick leva i 18 timmar, leva med att varit gravid i hela 9 månader för att sedan förlora allt, leva med att ha sett mitt barn dö framför mina ögon utan att någon kunde förhindra det, total maktlöshet. Det tar lite tid att bli människa igen efter en sådan upplevelse. Att gå till jobbet när man planerat att vara hemma med sitt efterlängtade barn är bara som ett ytterligae hån i ansiktet. Precis som det var att komma hem från sjukhuset utan sitt barn och mötas av alla bebissaker man ställt i ordning inför barnets ankomst. Ett barn som vi aldrig fick med oss hem... det gör så ont.

  • mojsan

    Ja, D gör så förbaskat ont och det är en smärta som ingen kan förstå
    som inte själv upplevt den.
    Man begär ju inte heller att dom ska förstå, men dom kan väl i alla fall lyssna!!!

    Ta hand om er och hoppas att D löser sig med sjukskrivningen.
    Kramar.......

Svar på tråden Kämpar med sjukskrivning