• Hamelisa

    Kämpar med sjukskrivning

    Förlorade min son efter urakut snitt i v 39 den 10/9 i år. Kan inte fatta att det redan gått 2 månader och jag mår fortfarande så dåligt psykiskt. Håller ihop under dagarna för min dotters skull och kämpar på i tillvaron så gott det går. Vaknar tidigt och är jätteledsen varje morgon, känns som att jag ska deppa ihop. Försöker göra saker i tillvaron för att få mig själv att känna mig glad men jag känner mig inte glad innombords fast jag önskar att jag kunde det. Jag vill bara ha min älskade Oscar tillbaka, saknaden och sorgen är så tung att bära.
    Mitt i allt detta ska jag måsta lägga energi på att traggla om min sjukskrivning. Jag arbetar som förskollärare, ett ganska krävande jobb där man måste vara på alerten och vara glad och positiv och pedagogisk med barn, möta föräldrar som kommer att undra vad som hänt osv.
    Träffade läkare i dag som förvisso var trevlig (tillskillnad från den första läkaren jag träffade) och sa att hon "förstår" att det måste vara jobbigt att må som jag mår och behöva tänka på att gå tillbaka på jobbet. Jag sa att jag inte känner mig mentalt stark nog för att återgå till jobbet och allt vad det kräver. Jag sa att jag behöver mera tid för att bli lite mera normal i tillvaron. Jag sa att önskar att få vänta till början på januari med att börja jobba igen. Jag måste få tid att bygga upp mig själv, att läka. Talade också om att jag ska börja i spädbarnsfondens samtalsgrupp som löper fram till 10.e jan. Kanske får det mig att bli starkare. Tror ni läkaren lyssnade på det?? Nä, hon menade att enligt undersökningar så var det inte bra att gå hemma, att kontakt med vardagen skulle vara bra och att försäkringskassan aldrig kommer att godta en sjukskrivning fram till början på januari. Nu ska jag vara sjukskriven fram till den 29/11 och därefter ska jag börja jobba 2 timmar/dag. Men först ska jag träffa läkaren igen den 22/11.