• Gunnell

Hård i magen av ersättning :(

Upptäckte i morse att min 6-dagars bebis var hård i magen. Bajset var i form av en kula. Han verkar nöjd och glad än så länge men jag blir orolig! Någon som har några tips? Han har fått babysemp de första 3 dagarna, sedan bytte vi till NAN (pulver och färdigblandad). 

Jag kom inte igång med amningen och fick världens dåliga samvete när jag såg att han var hård i magen :(

• Svar på tråden Hård i magen av ersättning :(
  • Mamma till två mirakel

Raps oljan tas upp av tarmen så det är inte säkert att det hjälper men prova,en tsk per flaska...
    Annars kan man ge 3ml Lactulos/dag  till nyfödda,kolla med din bvc tant men jag tror absolut inte det är någon fara...
    Det var det enda som funkade på min sons hårda mage (hade kolik)
    Sedan sempers magdroppar...skadar aldrig att ge!
    Båda finns receptfria på apoteket!

Du kan även ha 10ml mer vatten i ersättningen än vad det står så den blir lite tunnare...

Adam 090108 & Lillebror i magen Bf 101225
  • myran82

Det finns Nan 1 HA som ska vara bättre för magen på de små. Det rekomenderade läkaren till oss när sonen hade problem med hård mage. Den säljs i vanliga mataffärer.  Rapsolja i maten är bra ocks som en del andra har skrivit.

lactulos skulle inte jag he utan att rådfrågat på bmv först, det har vår son fått i perioder men enbart efter råd från bvc.

• Gunnell

Tack för alla råd! 

Nu har jag bytt till NAN HA1 som jag haft i lite mer vatten i. Samt en droppe (1ml) laktulos om dagen. Så nu håller jag tummarna! Han bajsade lite mer på em, fortfarande lite hårt, men inte lika, men han har fick den nya maten ganska nyss så det kan inte ha börjat verka ännu.  

• PSMalin

Min BVC rekomenderade lactulos. Är inget farligt att ge och hon tyckte det var bättre att ge det så fort man märkte problem med magen för att förhindra att hon blir rädd för att bajsa. Kan bli en ond cirkel.Hon sa att jag skulle börja med 1 ml morgon och kväll och sen öka tills jag fick önskad effekt.

Lactulos är inget farlig som kroppen blir beroende av utan man kan hålla på så länge det behövs.

• syntharen
    La Lola skrev 2010-11-11 11:02:43 följande:
    Jag som hade hoppats på att få en förklaring eftersom salt inte står med på innehållsförteckningen.....

Vissa BVCs rek messmör.
    Det står inte i innehållsförteckningen men i näringsinnehållet; natrium (minns inte hur mycket). Antar att det är nåt som finns naturligt i vasslen eller kanske dom använder smör med salt i.
  • La Lola
    syntharen skrev 2010-11-13 09:48:10 följande:
    Det står inte i innehållsförteckningen men i näringsinnehållet; natrium (minns inte hur mycket). Antar att det är nåt som finns naturligt i vasslen eller kanske dom använder smör med salt i.
    0,5 g per 100 g.

Inte så mycket med andra ord med tanke på den lilla mängd man tar i ersättningen.......
    *mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • stjernan

Det finns babysemp med lactulos, det rek min BVC.

• syntharen
    La Lola skrev 2010-11-13 09:50:43 följande:
    0,5 g per 100 g.

Inte så mycket med andra ord med tanke på den lilla mängd man tar i ersättningen.......
    Nä, exakt. jag använde till min son tills för nån månad sedan när det inte verkade hjälpa längre mot trög mage. Har läst på flera trådar om salt innehållet, var folk har skrivit att det inte innehåller salt för att det inte står i innehållet, men man måste läsa näringsinnehållet också... Glad
  • La Lola
    syntharen skrev 2010-11-13 10:02:30 följande:
    Nä, exakt. jag använde till min son tills för nån månad sedan när det inte verkade hjälpa längre mot trög mage. Har läst på flera trådar om salt innehållet, var folk har skrivit att det inte innehåller salt för att det inte står i innehållet, men man måste läsa näringsinnehållet också... Glad
    Jo jag har läst det där med natrium men mängden var ju så löjligt liten så jag har tänkt att folk måste ju mena något annat.
    *mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • Jeans

För att hålla oss inom ramarna så tycker jag du ska ringa bb och hyra en bröstpump som hjälper dig med att få igång amnigen, 6 dagar bebis så rek jag inte saker som messmör etc?... Utan försök att pumpa och låt han ligga och snutta.

Är de mjölken som inte rinner till eller va är de som tar emot?

Angående magen så köp sempers magdroppar. Men sålänge han inte gapskriker så hade jag inte byt varken ersättning eller något alls..

• Gunnell
    Jeans skrev 2010-11-13 10:08:04 följande:
    För att hålla oss inom ramarna så tycker jag du ska ringa bb och hyra en bröstpump som hjälper dig med att få igång amnigen, 6 dagar bebis så rek jag inte saker som messmör etc?... Utan försök att pumpa och låt han ligga och snutta.

Är de mjölken som inte rinner till eller va är de som tar emot?

Angående magen så köp sempers magdroppar. Men sålänge han inte gapskriker så hade jag inte byt varken ersättning eller något alls..
    Jag har köpt sempers magdroppar och så får han lite laktulos. Det funkar bra. Jag kommer inte ge honom olja eller messmör. 

Jag har inte någon mjölk, några droppar bara. Nu kommer inget alls. Men det är ok. 

• oliven10
    Gunnell skrev 2010-11-11 15:26:57 följande:
    Tack för alla råd! 

Nu har jag bytt till NAN HA1 som jag haft i lite mer vatten i. Samt en droppe (1ml) laktulos om dagen. Så nu håller jag tummarna! Han bajsade lite mer på em, fortfarande lite hårt, men inte lika, men han har fick den nya maten ganska nyss så det kan inte ha börjat verka ännu.  
    Måste fråga hur det funkar för er med NAN 1 HA? och med laktulos?
    det verkar som att vi har samma problem...
    min lilla kille får ni NAN 1 HA med minifom droppar, men han är fortfarande extremt hård i magen :(
Svar på tråden Hård i magen av ersättning :(