• noorah

Bryr du dig om andra barns matregler?

Många föräldrar har speciella dieter och andra matregler som även deras barn följer, vi säger att du har ett stort barnkalas och att det till det kalaset kommer ett barn med vegetarisk kost, ett med glutenfritt och ett barn som inte äter gris, vad skulle du göra?

Motivera gärna erat svar

glöm igår, lev för idag och be för imorgon..
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Bryr du dig om andra barns matregler?
  • Pemmel

Jag tar hänsyn till det. Skriver på inbjudan att de som har allergier eller inte äter någonting speciellt får säga till när de tackar ja så att jag anpassa all mat eller göra något eget åt dem.

• Bling1975

Precis som när det gäller mina vuxna gäster så fixar jag givetvis mat som passar alla på kalaset stora som små. Men jag förutsätter att de säger till innan och om det är något väldigt komplicerat så kan jag be om hjälp för att det ska bli rätt. Är det väldigt många olika begränsningar så kan det också bli så att det blir olika rätter/kakor/dryck eller så gör vi en buffe.

Stitch längtar efter Lilo
  • MintMint

Jag tar hänsyn till matvanor som beror på etiska, religiösa eller allergiska skäl. Kommer det ett barn på kalas, som exempelvis inte får äta "sötsaker" för att föräldrarna har en hysterisk inställning till det så kommer jag inte att erbjuda det barnet något alternativ.

• 7 små apor

Jag tar inte hänsyn alls.

Dels därför att jag via en vän vet hur piss-jäkla-noga det är med gluten och eftersom jag känner mig själv vet jag att jag inte kan garantera 100% glutenfritt.
    Jag berättar vad jag planerat och föräldrarna får anskaffa på min bekostnad.

Gäller det inte allergier får de stå för egen mat om min inte duger. Här äter man det som serveras helt enkelt.

• Dr Mupp

Självklart tar jag hänsyn till det. Jag vill att folk ska känna sig välkomna när de kommer till mig och då ingår det att ta hänsyn till deras allergier, religion eller etik.

Vi ska ha kalas nu. Ett barn är mjölk och äggallergiskt. Då ser jag till att det finns några alternativ som det barnet kan äta i det här fallet blir det mjölk- och äggfria bullar, två sorters kakor och havreglass istället för tårta. Resten av gästerna får fri tillgång till allt som också kommer vara nöt-, soja- och laktosfritt pga våra barns allergier.

If you cut the wings of a fly, Does it become a walk?
  • Hertha
    MintMint skrev 2010-11-12 15:35:25 följande:
    Jag tar hänsyn till matvanor som beror på etiska, religiösa eller allergiska skäl. Kommer det ett barn på kalas, som exempelvis inte får äta "sötsaker" för att föräldrarna har en hysterisk inställning till det så kommer jag inte att erbjuda det barnet något alternativ.
    Schysst inställning. Undrar vad min sons kompisar hade tyckt om de kommit till hans kalas och jag sagt att de inte får godis för att jag tycker att deras föräldrar ger dem för mycket skräp. Hur svårt kan det vara att erbjuda lite frukt istället till de barn som inte äter godis? Det är ju inte precis svårthittat.

Eftersom sonen är mjölkallergiker brukar jag vara noggrann åt båda håll. Ibland tar jag med mat till kalas för att vara säker på att han får något vettigt.
  • Filoso Fisken

Jäklar vad jobbigt om så många kom med så olika koster .. men självklart hade jag brytt mig om att respektera deras matregler! Jag hade väl försökt knåpa ihop något som passar alla så gott det går - eller några olika alternativ.

• li bi

Ja självklart. Det är dock mycket möjligt att det barnet får något annat än de andra. Dvs hela kalaset blir inte vegetariskt/LCHF/glutenfritt för att en gäst är det.

• Jennie med ie
    noorah skrev 2010-11-11 10:13:25 följande:
    Många föräldrar har speciella dieter och andra matregler som även deras barn följer, vi säger att du har ett stort barnkalas och att det till det kalaset kommer ett barn med vegetarisk kost, ett med glutenfritt och ett barn som inte äter gris, vad skulle du göra?

Motivera gärna erat svar
    Gör mat som är vegetarisk, glutenfri och fläskfri till alla.
  • MintMint
    Hertha skrev 2010-11-13 04:01:53 följande:
    Schysst inställning. Undrar vad min sons kompisar hade tyckt om de kommit till hans kalas och jag sagt att de inte får godis för att jag tycker att deras föräldrar ger dem för mycket skräp. Hur svårt kan det vara att erbjuda lite frukt istället till de barn som inte äter godis? Det är ju inte precis svårthittat.

Eftersom sonen är mjölkallergiker brukar jag vara noggrann åt båda håll. Ibland tar jag med mat till kalas för att vara säker på att han får något vettigt.
    Så kan man ju fundera på hur ett barn känner det om det kommer på kalas med förmaningar från mamma/pappa om att inte få lov att äta tårta/glass/godis som brukar vara en ganska vanlig sak att bjuda på när det är kalas, när alla andra barnen får äta det.  (Eller missförstår jag dig nu?) Jag tycker inte att det är mitt ansvar att andras barn inte äter för mycket sötsaker helt enkelt. Är man på kalas, så får man äta det som bjuds helt enkelt. (Undantag är alltså det jag skrev tidigare). 
  • Agent Fluff
    Pemmel skrev 2010-11-12 15:26:50 följande:
    Jag tar hänsyn till det. Skriver på inbjudan att de som har allergier eller inte äter någonting speciellt får säga till när de tackar ja så att jag anpassa all mat eller göra något eget åt dem.
    Svarar samma som du.
  • Hertha
    MintMint skrev 2010-11-15 15:51:46 följande:
    Så kan man ju fundera på hur ett barn känner det om det kommer på kalas med förmaningar från mamma/pappa om att inte få lov att äta tårta/glass/godis som brukar vara en ganska vanlig sak att bjuda på när det är kalas, när alla andra barnen får äta det.  (Eller missförstår jag dig nu?) Jag tycker inte att det är mitt ansvar att andras barn inte äter för mycket sötsaker helt enkelt. Är man på kalas, så får man äta det som bjuds helt enkelt. (Undantag är alltså det jag skrev tidigare). 
    Skönt att veta att jag kan låta bli dessa evinnerliga tårtor och kakor på kalas då och istället servera broccoli och äpplen för barnen lär ju tycka att allt är jättebra, man äter ju det som bjuds...
Svar på tråden Bryr du dig om andra barns matregler?