• Takhiza

Hur gör man egna våtservetter?

Som rubriken lyder.
    Tyvärr har vi inte tillgång till rinnande vatten där skötbordet står och att fylla en skål med vatten och bära med från köket varje gång känns som ett halvt företag. Samtidigt vill jag helst inte använda våtservetter man köper så frågan är... hur kan man göra egna själv?

• Svar på tråden Hur gör man egna våtservetter?
  • KasperSixten

vi har skötbordet vid en vattenkran och har då inget problem men jag läste för ett tag sedan om en familj som hade en pumptermos med vatten vid skötbordet. De värmde vatten på morgonen och så var det lagom varmt hela dagen. 

• Alcarinque

Jag brukar göra så här (när jag har ork ):

Häll vatten i diskhon
    Sprutta i lite olja
    Lägg i ett gäng torra servetter
    Plocka upp en i taget, krama ur vattnet och lägg i en burk med lock.

Blir så bra så  

• Tjohalia

Spola upp ljummet vatten i en pumptermos som du har stående på skötbordet (min erfarenhet är att våtservetter, både inköpte och egentillverkade, blir väldigt kalla för bebisen) som du fuktar servetterna med och sen tillsätter du nån droppe babyolja.

Flicka 050414 * Pojke 070309
  • Annsiss

Tag bara vanliga torkservetter i papp och blötlägg i försluten plastpåse, har jag alltid med mig då jag går ut.

• My first angel

varför inte bara använda köpta våtservetter? Lät bökigt det där!

• älskarlivet81
    My first angel skrev 2010-11-25 17:48:49 följande:
    varför inte bara använda köpta våtservetter? Lät bökigt det där!
    Köpta våtservetter innehåller en massa skit, inget jag vill använda mer än nödvändigt.. Däremot tycker jag också det låter bökigt att göra egna våtservetter och ha på skötbordet. Mycket smidigare med en skål vatten och torra tvättservetter.
  • My first angel

Ja, men ingen unge har väl mått väldigt dåligt av köpta servetter. Då är väl köpta blöjor inte heller helt "nyttiga". Men jag skulle aldrig orka med tygblöjjor! Jag har ingen plats vid skötbordet och ställa en skål. Tänkte på de där förslutningsbara påsarna från IKEA...de borde väl funka kanon till att lägga färdigblötta egna servetter i. Kanske borde testa och skona min bebis från "en massa skit". =)

• älskarlivet81
    My first angel skrev 2010-11-25 18:01:13 följande:
    Ja, men ingen unge har väl mått väldigt dåligt av köpta servetter. Då är väl köpta blöjor inte heller helt "nyttiga". Men jag skulle aldrig orka med tygblöjjor! Jag har ingen plats vid skötbordet och ställa en skål. Tänkte på de där förslutningsbara påsarna från IKEA...de borde väl funka kanon till att lägga färdigblötta egna servetter i. Kanske borde testa och skona min bebis från "en massa skit". =)
    Fast kan man minimera skit barnen får i sig tycker jag man kan göra det.. Vi köper t.ex. bara bpa-fria nappar och nappflaskor. Tygblöjor skulle jag aldrig få för mig att använda..
  • My first angel
    älskarlivet81 skrev 2010-11-25 18:02:19 följande:
    Fast kan man minimera skit barnen får i sig tycker jag man kan göra det.. Vi köper t.ex. bara bpa-fria nappar och nappflaskor. Tygblöjor skulle jag aldrig få för mig att använda..
    Jo precis. Det är sant. Det de får i sig genom munnen är iof värre. Skulle inte heller använda nappar med BPA. Genom huden blir det inte riktigt samma sak. Vi använder i alla fall parfymfritt...såklart.
  • CoolJen
    My first angel skrev 2010-11-25 18:01:13 följande:
    min son tålde faktiskt inte de med mest skit i...de som alltid funkat bra är ICAs.
    Använder fortfarande våtservetter...det är ju så smidigt!
  • Skogsflickan

Blöt tvättlappar, lägg dom sen i en liten påse som du försluter så har du våta tvättlappar till natten eller iallafall rätt länge..Jag gör så när vi ska ut någonstans (ibland) och lillen äter majskrokar(massa kladd)

• PetraMunchen
    älskarlivet81 skrev 2010-11-25 18:02:19 följande:
    Själv kör jag bara med våservetter i undantagsfall, dvs när man är ute och det inte finns vatten. Hemma har jag börjat med tygblöjor eftersom jag byter så pass ofta att det blir dyrt med vanliga. Tygblöjor är inte alls särskilt krångligt finns bra och enkla sorter idag. Men vår lilla bajsar i prinip aldrig i blöjan heller. Vi har en grovvask vid skötbordet istället så i blöjorna blir det ju mest kiss. Jag skulle också rekommendera en termos eller bara vattenkanna. Tvättlappar får ganska snart rumstemeratur oavsett om man använder kallt eller varmt vatten så varför krångla med termos?
  • älskarlivet81
    PetraMunchen skrev 2010-11-26 14:10:20 följande:
    Själv kör jag bara med våservetter i undantagsfall, dvs när man är ute och det inte finns vatten. Hemma har jag börjat med tygblöjor eftersom jag byter så pass ofta att det blir dyrt med vanliga. Tygblöjor är inte alls särskilt krångligt finns bra och enkla sorter idag. Men vår lilla bajsar i prinip aldrig i blöjan heller. Vi har en grovvask vid skötbordet istället så i blöjorna blir det ju mest kiss. Jag skulle också rekommendera en termos eller bara vattenkanna. Tvättlappar får ganska snart rumstemeratur oavsett om man använder kallt eller varmt vatten så varför krångla med termos?
    Jag tycker mest det är äckligt med tygblöjor, vill inte hålla på att tvätta bort bajs dagligen.. 
  • Tjohalia
    PetraMunchen skrev 2010-11-26 14:10:20 följande:
    Jag skulle också rekommendera en termos eller bara vattenkanna. Tvättlappar får ganska snart rumstemeratur oavsett om man använder kallt eller varmt vatten så varför krångla med termos?
    För att bebisen är minst 36-37 grader varm, och ofta ännu varmare under blöjan. Tvättservetterna känns ofta kalla för bebisen, dom är ju bara rumstempererade, ca 20 grader (och vi vet ju alla hur kallt det känns att doppa sig i havet på sommaren, som håller drygt 20 grader). Om man har varmt vatten i en pumptermos så kan man lätt och smidigt blöta servetten precis när man behöver den. Det var bara ett tips.
    Flicka 050414 * Pojke 070309
  • Picea

Jag köper torra tvättlappar i papper. Sen har jag en spray-flaska med vatten och olivolja vid skötbordet. Bara att spraya, dutta på lite olja och sen skrynkar jag ihop tvättlappen och värmer den i handen innan jag använder den.

• PetraMunchen
    älskarlivet81 skrev 2010-11-26 16:41:41 följande:
    Jag tycker mest det är äckligt med tygblöjor, vill inte hålla på att tvätta bort bajs dagligen.. 
    Jag ser det precis så också, jag gillar inte att torka bajs i baken och tycker inte mitt barn ska behöva bajsa i blöjan  Har inte torkat bajs på minst 5 dar nu. Hon bajsar i grovvasken istället.
  • SarTo

Vi köpte ekologiska våtservetter från Earth friendly baby. De fanns på www.ekogarderoben.se

Nu vet jag inte ifall de är mycket bättre än andra våtservetter som man köper, de innehåller också en del ingredienser som jag inte vet riktigt vad de betyder, men jag inbillar mig att ekologiskt ändå är bättre än icke ekologiskt.

• Ingrid 82

Köp en förpackning TORRA tvättlappar, alt. Euroshopper, Willys (inte Eldorado, de är för tunna).

Ta en bunt och klipp dom i halvor - gör 70-80 st ung. Det är lagom mängd.

3 dl kokande vatten
    1 msk babytvätt/shampoo (mild, typ no-tears)
    1 msk babycreme
    1 msk olivolja/rapsolja
    ½ msk äppelcidervinäger (konserverar, antibakteriell etc)

Vispa allt
    Lägg tvättlapparna i en återförslutningsbar påse (alt Toppits ziploc "zipper") 
    Häll över blandningen och krama i, runt och ur... blir det för blött så häll av.

Välj gärna ekologiska produkter. Weleda babytvätt/shampoo creme är superbra och prisvärda.

Lycka till!

• Lillaliten

Vi har en skål med vatten på skötbordet som vi byter ut en gång om dagen, å så doppar vi skumtvättlappar, funkar bra för oss!! :)

Svar på tråden Hur gör man egna våtservetter?