• puss

Mamma vid 70?

appropå nyheterna idag.

vad tycker du?
    när jag funderar på saken kan jag faktiskt inte hitta nåt hållbart argument emot.

det är tammefan roligt nästan jämt
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Mamma vid 70?
  • The past is now

Nej! Kan man inte få barn på naturlig väg dvs egen ägglossning vid den höga åldern så ska man inte ha barn. 

• p0o

Kan man ge bröstet då och producera mjölk vid den åldern? Åldersgräns för tutte?:)

• MiisPiis
    p0o skrev 2010-11-18 18:57:42 följande:
    Kan man ge bröstet då och producera mjölk vid den åldern? Åldersgräns för tutte?:)
    Fast nu är väl inte det det allra väsentligaste för ett barn? Det finns väl många barn som är uppfödda på ersättning!
  • DenNamnbitne

Någon gräns måste man ha. Efter cirka 50 år tycker jag inte att man ska få provrörsbefruktas eller få ägg donerade eller motsvarande. Några regler måste vi ha. Däremot missunnar jag inte alls de föräldrar som får barn som mycket gamla den lyckan.

• April barn

Nej jag tycker inte det är shysst mot barnet, att föda i den åldern man gått i pension och faktiskt är mer nära döden.

• hervor

Min första tanke var, nej herregud, man kanske inte ens hinner se sitt barn växa upp!

Men sedan kom jag att tänka på att vissa MÄN ju skaffar (nya) barn i den åldern... Typ 60+... Då oftast med en betydligt yngre partner naturligtvis, men ändå.

Så i rättvisans namn: Om den 70-åriga damen har en minst 20 år yngre pappa till sitt barn, så kanske. Jag kan iaf inte se någon större skillnad på det och "gubbar" som blir fäder...

• puss
    hervor skrev 2010-11-18 21:04:05 följande:
    Min första tanke var, nej herregud, man kanske inte ens hinner se sitt barn växa upp!

Men sedan kom jag att tänka på att vissa MÄN ju skaffar (nya) barn i den åldern... Typ 60+... Då oftast med en betydligt yngre partner naturligtvis, men ändå.

Så i rättvisans namn: Om den 70-åriga damen har en minst 20 år yngre pappa till sitt barn, så kanske. Jag kan iaf inte se någon större skillnad på det och "gubbar" som blir fäder...
    jag ser ingen skillnad heller.
    det är tammefan roligt nästan jämt
  • Matillin
    puss skrev 2010-11-18 21:46:47 följande:
    jag ser ingen skillnad heller.
    Nej det är precis lika illa.

Jag tycker inte att man bör skaffa barn när man passerat klimakterier för 25 år sedan.
    Ser ju helt onaturligt ut den där bilden på den gamla kvinnan med sin 5-åriga dotter.
    Hoppas för hennes skull att hon lever och blir en riktigt gammal kvinna.
    Att hon funderar på fler barn som 72 åring tycker jag är rätt sjukt faktiskt.
  • Thaleya

Jag är emot, men å andra sidan är jag inte så dömande och lägger mig inte direkt i hur andra gör om de kan.
    För att det känns så elakt att få barn när man snart trillar av pinn, och inte får uppleva en så lång tid utav sitt barns liv. Sen så tar det mycket ifrån barnet som lek och akticviteter som en yngre människa kanske orkar men inte äldre. Sen skulle det nog inte vara så kul att mamma misstogs för att vara mormor elelr gammelmormor när hon är ute med barnet. Man som kvinna, tycker inte det är helt ok med bäbisar i den åldern. Tycker för övrigt inte att det är helt ok att en kvinna på 90 skaffar en hund heller.

• Dorian Ertymexx

Jag är för. Av det enkla skälet att det ALLTID är en egoistisk handling att skaffa barn. Varför ska man inte få vara lika egoistisk vid 70 som vid 20 eller 30?

Och dessutom, vem fan garanterar att en 20-taggare kommer leva längre än denna 70+-are? Hon kanske blir hundra, medan fjortisen som skaffar barn kanske dör i cancer eller blir överkörd två månader efter nedkomst.

Att folk inte har bättre saker för sig än döma andra, seriöst! Och nunnor som dömer ut det hela är ju bara patetiskt, vad hände med "döm inte på det att du blir dömd"?

Jag är inte en kvinnokarl! Men jag jobbar på det!
  • Reglementet

Nej, jag anser att varken män eller kvinnor ska skaffa barn vid den åldern. Adoptera äldre barn, tonåringar, ja, det kan nog gå. Men skaffa små barn? Nej.

I det fallet som talas om nu är kvinnan ensamstående, finns ingen pappa närvarande. Hon hoppas på att bli lika gammal som hennes föräldrar, då kommer dottern vara 20 när hon dör. Hon var lika gammal när hon fick barn som min mor är nu. Min mor är pigg, väldigt pigg. Men man märker ändå att hon börjar närma sig 70.

*Kommersiellt budskap*
  • Um muhammed

Min mans farbror var 67 när han fick sin sista son och han är pigg som en mört, i dag är han 70 med en son på 3 och det fungerar toppen, skulle aldrig kunna tro att han var så pass gammal och skulle något mot förmodan hända honom så finns det ett enormt stöd för sonen så varför inte,,, man är inte äldre än man känner sig sägs det ju men trots det har jag lite svårt för att se en 70 årig tanta som nybliven mor så mitt svar får väl nog bli att var och en får göra vad som känns rätt för dom så länge dom tänker på barnet i första hand....

• Pimpinellan

Nej, för jag sätter gränsen för när man kan få barn naturligt d.v.s strax efter 50. Därmed inte sagt att man får ta till alla medel man kan för att få barn om man inte kan före den åldern,men jag anser efter 55 för gammalt. Gäller även män.

• Ellensmammaa

Ser inga fel i det. Tänk så många barn som har pappor i den åldern... Så varför inte? Tror man kan vara en lika bra mamma fast man är gammal, nära döden kan man ju vara som ung med, med sjukdomar etc.

• ugnspannkakan

tycker inte man ska skaffa barn om man vet att man med mycket stor säkerhet kommer dö innan barnet är 20. Gäller både män och kvinnor. Och sedan ska man orka med barnet, vilket de flesta 70-åringar inte kan.

• Dorian Ertymexx
    carola 79 skrev 2010-11-20 10:28:30 följande:
    nej för att man kan inte ge barnen det liv dom förtjänar
    Aha. Så även fattiga, sjuka, drogberoende eller andra med suboptimala liv får inte skaffa barn, eftersom de inte kan ge barnen det liv de förtjänar?
    Jag är inte en kvinnokarl! Men jag jobbar på det!
Svar på tråden Mamma vid 70?