• Lulle08

    Musik till begravning ??

    Förra veckan föddes min lilla ängel.
    Nu har vi börjat fundera över det här med begravning, vi är väldigt klara över hur vi vill ha det, men det här med musik är en annan sak.

    Någon som har en bra idé om låtar till begravning av en liten ängel ??


  • Svar på tråden Musik till begravning ??
  • Ängeln Teo

    Så otroligt tråkigt att er son inte fick stanna hos er. Något ingen ska behöva gå igenom...
    På vår son Teos begravning hade vi psalm 899.
    En vers av fyra är:

    Innan livet ens har börjat
    har du burit det till slut
    Innan döden slutit in mig
    har du öppnat vägen ut.
    Innan, innan, innanför
    bor du i mitt hjärta

    Sen hade vi Brahms vaggvisa av Alice Tegnér

    Sov i ro, slumra in
    allra kärestan min
    låt en ängel ta din hand
    bort till drömmarnas land
    och låt tankarna fly
    till en nu dag ska gry

    Och en ängel du ser,
    när i drömmen du ler
    som i lysande prakt
    vid din säng står på vakt,
    och med kyss på din min
    vaggar hon dig i blund

    Ta hand om varandra
    Varm kram


    Ängeln Teo
  • maddetorstensson

    Får böra att beklaga att ni förlorade er lilla ängel. När vi miste vår Gustav hade vi bla "Jag fick låna en ängel" av Shirly Clamp. En fin sång o passade text. Vi avslutade begravningen med att spela "Bröderna Lejonhjärta" på orgel, så fint. sköt om er!!

  • magganhm

    På vår Elias begravning spelade vi bla Carolas "Jag vill alltid älska" och Ted Gärdestads "Himlen är oskyldigt blå".
    Välj det som ni gillar, det finns inget rätt el fel i den här situationen!
    Beklagar vad ni måste gå igenom av hela mitt hjärta!

    Kram


    Mod är inte att finna styrkan att gå vidare - utan att gå vidare när man inte finner styrkan
  • camillarockstar

    Håller med många ovan-välj med hjärtat... Inte så mycket vad som är "rätt" Vi hade musiken från både mio min mio och bröderna lejonhjärta vilket var jättefint. Vi hade även med Benny anderssons tröstevisa. Alla tre "låtarna" är sorgsna men ändå inte så tunga tyckte vi....
    Jag känner med er och vet hur svårt det är! Gör det som känns rätt....

  • Tidiz

    Beklagar sorgen.
    Har ni hört Creed-Lullaby är kanske inte den bästa på engelska men det känns som att texten passar väldigt bra till just ett barns begravning eller så är det för alla bilderna i youtube-videon.
    Lyssna på den och se vad ni tycker.

  • Hansson83

    Vi hade två låtar med på vår lilla flickas begravning. Den första var Mio min Mio, den andra var If I close my eyes forever med Ozzy och Lita Ford.

    Jag ville ha med något som var vi, något som hon skulle ha fått höra under sin uppväxt och något som spelats i massor under tiden hon bodde i min mage. Ozzy är något som spelas ofta och när min sambo fick välja låt blev det den.

    Kramar till dig i massor!!

    Det gör ont i mig att eran ängel inte fick följa med er hem!!


  • ensandra

    Hej

    Shirley Clamp - Jag fick låna en ängel
    Den låten hade vi på Sagas begravning

  • Emuz

    tack för alla tips! vi ska ha en minnesceremoni för vår lille Rasmus (dog i V 21+5 i min mage) på måndag och jag är fullständigt blockerad i hjärnan när det kommer till musiken. Två låtar har jag kommit på som inte finns i era förslag ovan, men jag måste lyssna på dem mer för att känna efter om de passar. Den ena är Ted Gärdestads "jag vill ha en egen måne" och sen har jag något minne från när jag var liten o kollade på Saltkråkan att det fanns nån vaggvisa som gick typ: "sov, slumra in, i bädden så skön. som en blomma på en äng... osv" kommer inte ihåg mer än så. ska försöka hitta den. det är så mycket att tänka på och jag är så rädd att missa något som jag sen i efterhand ångrar att jag inte kom på tidigare.  

  • Ängeln Teo

    Sov i ro Slumra in I bädden så fin Som en blomma på äng I en gungade säng Å guds Änglar de små Breda vingarna ut Å kring barnet de stå Tills natten tar slut Nåt sånt kanske? Beklagar er stora förlust... Varm kram/Nina


    Ängeln Teo
  • Ängeln Teo

    ... sen tycker jag att "Vem kan segla förutan vind" är passande. Kanske ingen favoritlåt men den är ändå passande..


    Ängeln Teo
  • Emuz

    Det slutade med att vi hade en instrumentell version av "vem kan segla" i början och sedan hade vi "tears in heaven" och "Sol, vind och vatten" under själva ceremonin och så avslutade vi med att spela filmmusiken från Titanic (instrumental) på slutet när vi satt och pratade med prästen. vi hade en väldigt fin stund tillsammans och det kändes så rätt. sorgligt? oh ja! värdigt? oh ja! tänk att en sån liten bebis kan framkalla så starka moderskänslor och en sådan saknad! helt overkligt! kramar till er andra

  • Ängeln Teo

    Det låter som ni fick en fin stund iaf. Om än så otroligt sorgligt. Ingen ska behöva begrava sitt barn. Mina varmaste kramar


    Ängeln Teo
  • Yenealems mamma

    Vi hade ingen begravning, men jag sjöng psalmen "Var inte rädd" för Yenealem (vers 1, 3 och 4) på sjukhuset. Här finns den:

    Jag tycker den är otroligt fin.

  • Liten måne

    Vi spelade ledmotivet till bröderna lejonhjärta när alla gick in i kapellet. Sedan spelade vi precious child av karen tyler good

    fantastiskt vacker låt.  Och till defileringen så spelades den här på repeat tills alla varit framme vid vaggan 

  • kattis1986

    hade begravningen för lilla Gustav den 25.e augusti, allt blev jättefint, kändes som man gjort vad man kunnat för honom nu:)
    som ingångsmusik på orgel spelades först "himlen är oskyldigt blå" med Ted G.
    Sen hade vi en solist som sjöng "handens fem fingrar" av Peter Lemarc
    som psalm där vi alla sjöng med valde vi "tryggare kan ingen vara" tror det är psalm210?
    solisten sjöng sedan "a place nearby" med lene marlin ( fast där plockade vi bort första versen när den inte passade in..)
    utgångsmusiken på orgel var från bröderna lejonhjärta...
    och sen det sista vi gjorde var att sjunga "blinka lilla" vid gravsättningen...
    en sång som jag sjöng mycket för honom i magenNalle

  • p0ppaN

    Hejsan! Min flicka fin vingar och flög upp till himlen 10 veckor gammal,
    den 7:e oktober i år...

    Jag har valt musik till hennes begravning som ska vara den 11.11.11.
    Till en ängel - Sonja Aldén
    Handens fem fingrar - Lisa Nilsson
    Ödet valde dig - Åsa Jinder
    Jag vill alltid älska - Carola
    To where you are - Josh Groban

    Sen ska Mio Min Mio låten spelar på slutet...

    En tjej ska sjunga Jag vill alltid älska, och funderar på att låta henne sjunga Åsa Jinder eller Lisa Nilsson också. Samtidigt ska en kille spela gitarr.            


    Mamma till ängeln Lilly 11.07.27 - 11.10.07 <3
Svar på tråden Musik till begravning ??