• Solkattan

Tiden efter jobbet...

Vi får ingenting gjort i vår familj efter jobbet. Sambon är nu hemma o är föräldraledig och jag jobbar heltid.
    Vi köpte hus i våras som vi inte gjort något med. Iof. är vi båda överens om att vi skulle köpa just det huset för att vi förhoppningsvis inte skulle "behöva" göra något. Huset är dock ifrån 60-talet så att nåt plötsligt går sönder eller så är ju oundvikligt. Det enda vi planerar att göra om är att måla i sonens rum. Färg är inköpt. Även alla andra prylar som behövs. Men sen händer det inget. Sonen är vaken till 21-22 om kvällarna. Jag är helt slut när jag kommer hem efter jobbet. Borde träna. Borde äta nyttigt. Men inget liksom blir av...
    Sambon o jag turas om i typ 10 minuters pass att jaga runt sonen hemma på kvällarna. Sambon plockar upp sonen så snart han börjar "klänga". Jag är mer "brysk" o tycker att han faktiskt kan roa sig lite själv medans man kanske diskar. sambon tittar argt på mig när jag inte lyfter upp sonen HELA tiden. Sitta i soffan går typ i 3 minuter sen "händer" det nåt. Sambon har fullt upp med bokföring till en båtklubb. Och renovera på sommarstugan, fixa med bilarna.. osv. Varje helg nu så har det varit nån som fyller år, nån som ska döpas osv. Och vi har suttit i bilen o kört milvis o morrat åt varandra att "vi hinner ju för sjutton aldrig nåt!".
    På toppen av detta så har svärmor råkat bli dålig. Vilket naturligtvis gör att sambon vill/bör hjälpa henne lite extra.
    imorgon ska jag avtacka nån på jobbet med tjejgänget. Är inte ett dugg sugen. men iom. att vi bara är 5 tjejer så "måste" jag komma. Sambon blir "sur" och tycker att han ska få tid till o göra något han vill nån gång. Sen är "tjaffset" igång... var på konsert en kväll för 4 veckor sen med min mamma som vi bokat upp i mars redan. Annars har ingen av oss varit ute något sen bebisen kom. Sonen är nu 15 månader. Säger till sambon att "men hitta på nåt då! nåt som du vill gå på eller så!". Då fnyser han o säger "jaha.. vad skulle det va då?, sitta med bokföringen en kväll eller?". Superironisk. suck. Så:

Hur gör Ni andra efter jobbet? Hur får man saker gjorda? Hur gör man det rättvist??

• Svar på tråden Tiden efter jobbet...
  • Girlinthecity

Ett så litet barn skulle jag för det första försöka få i säng tidigare, och efter det göra det som måste göras. har inte sonen sett dig på en hel dag är det klart att han vill vara med dig och tne hitta på något själv för att du ska diska. Annars kan ni ju ha med sonen i hushållssysslorna, tex stoppa in tvätt i tvättmaskinen, diskmaskinen, lägga i saker i grytorna, ha egna grtyor på sidan ev etc etc, då sysselsätter man honom, umgås OCH får saker gjorda samtidigt.

Åk inte på alla "måsten". Säg som det är, ni har inte tid. Sen tycker jag först och främst att ni ska vårda er relation för den verkar ju itne vara så bra. Skaffa barnvakt och strunt i sidk och städning, och gör något tillsammans. Tillåt er inte att börja tjafsa. Om du lovar dig själv det ska du se att din sambo kommer att bli annorlunda också.

• Mamma till Philip Nova Elliot

Vi har 3 barn varav ett på just 15 månader. Ingen vila ingen ro MEN vi lägger honom kl 19.30/20.00 ca. Sen är det storasysters tur, min man gör detta medans jag röjer upp där nere med ev disk fast det tar jag snabbt (maken lagar maten oftast) medans han badar lillen och ev dottern oxå. Stora killen (min son sedan tidigare) roar sig själv på rummet, får gå in och varva ner när de små läggs. Vi målade nyligen om 2 rum då de stora bytte och det gjorde maken medans jag hade barnen. Vår 15 mån är ÖVERALLT, fått ta bort stolar, skruva lådor för väggurtag mm mm mm. Passa passa hela tiden. Han sover middag ca 1-2 timmar men vid ett tillfälle, ej efter 14 för att han ska somna i tid. Maken tränar nästan varje dag, kanske 5 per vecka och 1,5 timme per gång. Jag ska oxå börja nu (slutat röka och vi sa att innan dess inget gymkort) maken slutade i januari. Jag har haft sem nu en månad och maken har börjat jobba efter 7 mån hemma. Vi delar ofta upp oss med lite olika barn och ibland tar en alla men vi gör ju saker alla 5 oxå. Stora ligger till kl 20 och får då se film eller tv. Läxor görs så tidigt efter skolan det går så e det gjort. Planering planering! När barnen somnat prioriterar vi OSS med en film eller annat. Jag hår ut på powerwalk där nånstans emellan mat och läggning. Vid diskning, snabb dammsugning, matlagning (om jag e själv hemma) får sonen sitta i sin matstol annars går det inte. Allt man gör måste gå SNABBT! Hoppas det snart ger med sig. Jag försöker ta det lugnt när det går men man e ju uppstressad konstant...

★*☆ Stolt mamma till Philip 021128, Nova 070810 & Elliot 100426 ★*☆
  • LillaRosen

Jag är hemma med två barn, en på 2 år och en på ca 6 månader. Och jag får gjort massor om jag bara vill. Min sambo jobbar heltid (nu läser han ett år på högskolan och är borta på veckorna). Men annars, ja, han brukar komma hem vid 17.30 och sen umgås han och gör nytta, men det han gör med sonen är att samtidigt leka med honom, fast han jobbar. Sonen har en egen skottkärra och "hjälper till". Han tycker det är hur kul som helst. Om ni nu ska måla om sonens rum kan ju en måla och en kan vara med och måla med en mindre roller/pensel.

När sambon är borta så tvättar/diskar/lagar mat tillsammans med sonen och dottern ligger i gymmet alt. sitter i babysittern. Hon är nöjd att bara få vara med. Och sonen är med. Kan tillägga att vi har hästar, fjäderfä av olika sorter, katt, kanin, samt elda i pannan och sen all matning av dottern. Och det hinns med.  Du skrev att din sambo var föräldrarledig, vad gör han på dagarna? Kan inte han bidra med något?

• Smurflisa

Vår son är också 15 månader. Vi har gjort en deal. Jag och min man städar/plockar undan etc. 30 min var effektiv tid varje kväll efter att sonen lagt sig. Det har funkat bra så hör långt. Man hinner ganska mycket på 30 min om man står i lite. Valfritt vad man gör - toaletter, tvätt - allt räknas lika. Sen hinner man 30 min till sig själv.... Det är ungefär vad man kan räkna med att få till sig själv när man har barn i den åldern antar jag.

• Dimisi

Vi har burit våra barn i Ergo (ergonomisk bärsele) på ryggen då och då tills de är 3-4 år. Perfekt när man t ex ska diska eller laga mat och inte orkar vara pedagogisk och låta barnet hjälpa till (vilket brukar innebära dubbelt så mycket jobb och dubbelt så lång tid). Från ryggen kan barnet se vad som händer och vara lite delaktig. Och så får man träning på köpet.

• Vidstige

Ett tips för att få en känsla av att få mer gjort är att göra sig av med prylar som tar tid och energi tex.
    sommarstuga, onödiga bilar, båt etc. Engagerar mig sig i föreningar bör man känna att det är viktigare än tex att umgås med sina barn. Och kanske stänga av tv:n.....

• äppelmos

min första tanke var att skaffa en bärsele (tex beco butterfly) och ha barnet på ryggen...
    men sen såg jag att din sambo hinner med annat med båt å sommarstuga.... ni kanske får prata om vad som skall prioriteras? och var ni verkligen lägger tid på (tex hur mkt tv/data blir det?) 

• SuzR

Vi har en dotter på 4 månader och även om hon är liten så går det i ett när sambon kommer hem. Sambon brukar ta hand om dottern när han kommer hem så kan jag laga mat i lugn och ro. Ofta har jag kanske redan förberett lite men jag ser det också som min egentid , att laga mat och 'slippa' dottern ett tag när jag har vart med henne hela dagen (missförstå mig rätt...;)
    Efter maten så diskar jag så fortsätter sambon vara med dottern, sen ger vi henne gröt, byter om till pyjamas och ger ersättning och sen ammar jag, om hon vill, henne till sömns. Sen är vi fria att göra vad vi vill och då är klockan runt 20.30.
    Vissa dagar tränar jag så då kommer sambon hem i tid så jag kan sticka iväg. Vissa dagar tränar sambon men det beror på hur veckan ser ut, om han redan är borta mycket. Jag behöver verkligen honom på kvällen för det är då dottern är som mest gnällig och trött och då är det enklare att vara två. Man får samarbeta helt enkelt och framförallt prioritera...keep ambitions low och som sagt, göra sig av med det som tar tid. VI har städhjälp tex, det hjälper oss mycket. Blir ni inbjudna till saker, säg nej! Säg att ni inte hinner. En inbjudan är inte ett måste att åka någonstans.

• Trollsländan

Vi hade en liknande situation när vår äldste var liten, var alltid på olika kalas och händelser. Vi har faktiskt sagt ifrån allt firande förutom med våra närmaste, så skönt att slippa! Det var en del sura miner och frågor om varför vi inte ville  fira vår son men firade blir alla i familjen men att ha 30 gäster varje gång är inte så kul!

Jag tycker att ni till och börja med får skära ner på alla måsten och ta hand om er familj i första hand. Sonen borde väl kunna lägga sig tidigare! Mina barn, 3,5 och 2,5 år, lägger sig klockan 19.30 och det är jättebra. Tiden när barnen har lagt sig är bara min och min mans! Det är farligt att glömma bort att man fortfarande är ett par och inte 'bara' mamma o pappa, vårda relationen så att ni förblir en familj. Kanske kan er son sova borta någon natt? Då kan ni passa på att måla om och göra något kul!

Svar på tråden Tiden efter jobbet...