• JossanW

Lämna 16-åring ensam hemma?

Hur skulle ni göra?
    Jag har en 16-åring som inte vill följa med resten av familjen på semester längre. Han vill hellre vara hemma i lugn och ro.
    Vi planerar att åka till Kanarieöarna 2 veckor och han känner att vara borta två veckor från skolan går inte.

Skulle ni lämna honom hemma i två veckor??

Han kommer att få hjälp med att få hem mat några gånger, det finns grannar som ställer upp om det är något.
    Han har inget intresse av att dricka eller röka..eller något annat.
    Han är duktig och sköter skolan och jag litar på honom till 100%

• Svar på tråden Lämna 16-åring ensam hemma?
  • Anna Paulita

Jag hade nog gjort det, om han visat innan att han är att lita på. Jag var hemma själv en vecka som 14 åring och det blev folk av mig också. ;)

• vittra

Det är väl självklart! Skulle absolut ha gjort det, särskilt om han är så skötsam som du beskriver det!
    Jag var hemma själv stora delar av sommrarna från att jag var 15 år. Gick alldeles utmärkt, någon gång ska de väl börja få lära sig hur man klarar sig själv, eller hur? Vad passar då inte bättre än en kort period på 2 veckor då ni ändå är utomlands??

• lövet2

Nej, det skulle jag inte ha gjort. Här i trakten har vi haft 2 fall det senaste året av 15-16-åringar som lämnats hemma, ryktet har spridit sig och andra har bestämt att det ska vara fest där. Stora partyn, polisutryckningar osv.

• Bellini2

Mot bättre vetande lämnade jag min superpräktiga femtonåring hemma men det blev ett rejält kalas och en del tråkigheter så det är inte lätt att veta hur det blir innan tillfället ges. Jag skulle ta det försiktigt och begränsa friheten. Finns någon närstående, mormor?, som kan titta in både med och utan förvarning?
    Dessutom är två veckor ganska länge att vara utan familjen när man är van vid att ha dem omkring sig. Det kan nog kännas tomt vid sidan av frihetskänslan.

• Kultist

Om han sitter hemma vid datorn varje kväll (helger inkluderat) så lär han knappast ha en hord av vilda tonårskompisar som kommer att invadera. Därmed kan du med all säkerhet ignorera domedagsprofeterna här på forumet.

För att vara någon som litar på sin son till hundra procent så tycker jag att du inte ens borde behöva fråga folk till råds över ett internetforum. Du har nog svaret där själv... och som sagt så verkar ju grannarna kunna hålla ett öga på honom om du är orolig ändå (ge dem numret till hotellet där ni skall bo).

Dessutom blir väl resan lite billigare när han inte följer med, så då har ni ju råd att ringa honom ett par gånger? Kolla upp billiga lösningar med kontantkort så att det går att kontakta er och vice versa.

• Sofia8504

Jag flyttade 85 mil till stockholm och bodde själv som 16-åring, så det känns som att mitt svar är ja. Glad
    Dessutom tror jag att det är ett ganska klokt val att inte åka bort i två veckor om det är mitt i terminen. Min mamma är gymnasielärare och hon säger att det är jättetungt för en del som bara åker bort 1 vecka på semester för att de kommer så pass långt efter, så rektorn på skolan godkänner sällan lång ledighet för resor. Sen väljer ju många att åka ändå, men då har skolan visat att de inte tycker det är lämpligt iaf.

• BananerÄrBraFörDomÄrDetSkalPå

Flyttade hemifrån i den åldern, så visst finns det tonåringar som klarar av två veckor utan mamma och pappa! Om du litar på tonåringen så tycker jag det är okej OM det finns grannar eller annat som tittar till ofta, kanske mest för sällskapets skull.

• kaji

tja...vid 16 hade båda mina äldsta flyttat hemifrån:)

tycker de är så gott som vuxna i den åldern och definitivt sk akunna klara sig själva i någon vecka.

• MammaG

Jag vet inte om jag lämnat en 16-åring hemma, men samtidigt tycker jag han har en sund och klok inställning till skolan; tror det var lärarförbundet som nyligen gick ut och "kritiserade" föräldrar som släpar iväg barn och tonåringar i flera veckor under terminerna

• s87a

Ja självklart kan ni lämna honom ensam hemma när han är 16.
    Är han dessutom såpass 'mogen' att han inte vill följa med er på semester för att han inte kan vara borta från skolan 2 veckor, så JA låt honom vara hemma. Inte många 16 åriga killar som resonerar så nu för tiden ;)

• iti

Att man litar på sitt eget barn

som har visat att han/hon klarar sig bra mm ---- SJÄLVKLART!

Men

litar man på omgivningen?  ---- NEJ!

Men så klart - ngn gång måste man ju släppa taget..

• EttLångtOchJolligtNamn
    JossanW skrev 2010-11-24 21:33:41 följande:

Hur skulle ni göra?
    Jag har en 16-åring som inte vill följa med resten av familjen på semester längre. Han vill hellre vara hemma i lugn och ro.
    Vi planerar att åka till Kanarieöarna 2 veckor och han känner att vara borta två veckor från skolan går inte.

Skulle ni lämna honom hemma i två veckor??

Han kommer att få hjälp med att få hem mat några gånger, det finns grannar som ställer upp om det är något.
    Han har inget intresse av att dricka eller röka..eller något annat.
    Han är duktig och sköter skolan och jag litar på honom till 100%

Det går bra, gör som min morsa gjorde, här har du ett flak öl och 1000kr till mat, tade lungt nu :)
Svar på tråden Lämna 16-åring ensam hemma?