• Tvillingmamma09

Vilken träningsform ger snabbast resultat?

Ska skaffa årskort på söndag, har aldrig tränat förut och vet inte riktigt vad de är som jag ska satsa på. Jag ska även börja äta efter GI för att kunna gå ner ca 20 kilo som jag har kvar efter graviditet. Någon som har tips på träningsform? Vill gärna se snabba resultat så jag inte tröttnar..

• Svar på tråden Vilken träningsform ger snabbast resultat?
  • Renesmee
    svealo skrev 2010-11-24 22:23:32 följande:
    Ja det kan jag lova dig, extremt bra fettförbränning. Kan rekommendera att kombinera med lite styrke för mage/armar... perfekt med spinning för tjejer eftersom man blir smal och får snygga ben och rumpa!
    styrketräning är absolut för det som slukar fett mest och fortast är muskler. och bästa resultat är att styrketräna hela kroppen inte köra en split dvs träna överkroppen ena dagen och underkroppen andra dagen.
  • svealo

tycker inte att enbart styrketräning ger snabbt resultat... det gör spinning. men som du säger, variation är det bästa! men för en nybörjare... man kan inte börja med för avancerad träning. Är man väldigt överviktig bör man börja med kondition, sedan mer styrka, men som du säger, styrketräning slukar fett men på längre sikt.

Renesmee skrev 2010-11-24 22:25:47 följande:
    styrketräning är absolut för det som slukar fett mest och fortast är muskler. och bästa resultat är att styrketräna hela kroppen inte köra en split dvs träna överkroppen ena dagen och underkroppen andra dagen.
  • bambigirl

All träning man gör är bra! Den man gör i början, men tycker är tråkig gör man snart inte längre och då tar det inte alls

Jag har börjat springa och åka skidor, det tycker jag är roligt. Har tränat ett halvår nu. Gym/träna på maskiner tycker jag är så in i helvete tråkigt och då håller det aldrig i sig nån längre tid.

• Septembertjej

Gymträning — Löpband, då kan man ta det i sin egen takt. Motionscykel likaså och crosstrainer (som cykel fast för hela kroppen, skonsamt mot knän). Spinningpass behöver man ju inte gå på som nybörjare. 
    Intervallträning med kondition ger snabbt resultat. Dvs att ta i lite extra under en kort sträcka/tid och sen vila/varva ned och upprepa det. Det kan man göra även med att lunka/småjogga kombinerat med att gå. Och styrka på det. Att varva olika övningar direkt efter varandra är bra med, även inom kondition. Kondtionssträna med små mål i taget och uttöka sedan. {#emotions_dlg.flower}

• Tvillingmamma09

Hur ofta bör man träna för snabba resultat? =) Jag körde spinning i lördags, vattengympa söndag och måndag. Nu har jag dock barnen hemma så kan inte träna igen förs söndag kväll :S

• Mummy

Tycker din inställning bör ändras ilte dock. Du vill ha snabba resultat, gå ner 20 kilo (helst nästa vecka ). Hitta en träningsform som passar dig och som du tycker är rolig istället för att ta den som ska ge mest.
    Många med den inställningen är de som ger upp ganska snart då inte resultatet blir så snabbt och bra som de förväntat sig

(Tro mig, jag har vart där fleeera gånger )

• Kjell2

Den träning du gör är den bästa. Resten är finputsning. Absolut viktigat att du tränar någorlunda regelbundet. Välj alltså något du tycker är kul och trivs med. Om det sen är spinning, aerobics, skidåkning spelar mindre roll.

Försök också hålla hyfsat tempo genom hela passet, du ska flåsa och bli svettig. All träning är ineffektiv om man fjösar för mycket.

Att kombinera och köra lite olika är inte helt fel. Det minskar skaderisken och ger en allsidig träning för hela kroppen.

Ska man gå in på detaljer så är träning där du använder hela kroppen att föredra, t ex skidåkning, crosstraininer och simning.

Undvik att gå direkt från noll till fyra/fem hårda pass i veckan. Risken är att du blir skadad och inte kan träna alls. Börja med kanske två pass i veckan och kombinera med lågintensivträning som promenad. Sen, när du kommit igång kan du öka till tre/fyra pass i veckan.

Men - glöm inte bort - absolut viktigast att du tränar!

• silvermåne

Crosstrainer är bra. Skonsamt mot kroppen också om är nybörjare!

• Chokladflis
    Tvillingmamma09 skrev 2010-11-24 22:15:04 följande:
    Ska skaffa årskort på söndag, har aldrig tränat förut och vet inte riktigt vad de är som jag ska satsa på. Jag ska även börja äta efter GI för att kunna gå ner ca 20 kilo som jag har kvar efter graviditet. Någon som har tips på träningsform? Vill gärna se snabba resultat så jag inte tröttnar..
    Den träningsform som blir av.

Det du tycker är kul och klarar av att gå upp kl 6 en måndagmorgon för att göra. Skynda långsamt, det finns inga genvägar och tänk kalorier in/kalorier ut. Du måste skapa ett underskott av kalorier för att gå ned i vikt. 
    Jag skulle inte rekommendera att göra så många förändringar på en gång, alltförmånga ändrar allt och "lever ett nytt liv" i 3 veckor stenhårt och sedan faller de tillbaka och ger upp totalt och brukar då hamna på en vikt som ligger på mer än vad den gjorde innan man startade.
    Det är extremt påfrestande för kroppen så ta ett steg i taget. 
  • Amandamamman

Antagligen så är det olika från person till person men för mig har löpning varit den effektivaste träningsformen. Förbränningen kom igång och kroppen ändrade form till det bättre =)

• Fia88

Jag säger bara all form av gruppträning! man kan liksom inte lata sig då utan blir peppad av allihopa och tar i in till sista svettdroppen! det är mycket roligare än att stå själv med maskinernaFlört jag brukar varva mellan spinning, crunch, zumba och bodypump!  jag gick ner i vikt väldigt snabbt samtidigt som jag hade hur roligt som helst!  

Svar på tråden Vilken träningsform ger snabbast resultat?