• Anonym (Desperat!)

Avstängd från a-kassan, rätt eller fel? (långt)

Jag är såå ledsen så jag vet inte vad jag ska ta vägen...
    Låt mig ta det från början:
    I våras blev jag arbetslös. Fredagen den 28 maj kl 16.15 ringer en man och erbjuder mig ett arbete som jag har sökt. Tillträdesdag är redan på måndagen den 31 maj men han förstår att han ringer i sista sekunden och förstår även att jag inte hinner börja på måndagen pga praktiska detaljer.
    Därefter försökte jag ringa rektorn på dagis och fritids för att säga att jag behövde få ha barnen flera timmar på fritids o dagis. Men kl 16.20 en fredagseftermiddag gick ingen rektor att nå.
    Sedan hade jag tänkt att prata med rektorn på måndagen den 31 maj för att sedan meddela min nya arbetsgivare att jag påbörjar tjänsten därefter.
    Men jag hann aldrig så långt. Jag fick missfall. Fruktansvärt. Jag var väldigt ledsen och kände mig verkligen dålig men jag ringde upp min nya arbetsgivare och sa att jag var sjuk utan att gå in på några detaljer.
    Av gammal vana fortsatte jag att skicka in mina a-kasselappar där jag deklarerade arbetslös.
    Den 17 juni börjar jag så mitt nya arbete.
    Jag och min närmsta chef tror båda att min första arbetsdag kommer att räknas som min första dag med arbete.
    Men efter några veckor meddelar min chef att min första arbetsdag kommer att vara 31 maj.
    Ojsan sa jag, jag har ju deklarerat mig som arbetslös till a-kassan i 17 dagar i tron att jag verkligen var arbetslös.
    Både jag och min chef tycker att det mest naturliga skulle varit att räkna den 17 juni som min första arbetsdag men ekonomikontoret räknade annorlunda.
    Jag hade felaktigen fått ut 6804:- från a-kassan.
    Dagarna rann på och jag glömde helt och hållet bort att ringa till a-kassan och meddela detta, pga att jag och sambon köpte hus, mina barn började i nya skolor och jag hade så jätteintensivt runt mig precis hela tiden.
    Men när jag återigen blev arbetslös den 1 oktober så hann allt detta ifatt mig. Jag satte omgående in 6804:- till a-kassan och sökte på nytt ny a-kassa.
    Men då meddelar a-kassan att jag är misstänkt för att ha lämnat felaktiga uppgifter till dem och att jag pga detta riskerar att bli både avstängd från a-kassan och polisanmäld.
    Jag skriver då ett jättelångt brev till a-kassan där jag detaljerat beskriver omständigheterna att det blev så här och det absolut inte var min mening!!!
    Men idag fick jag reda på att jag är avstängd från min a-kassa
    Och att jag dessutom är polisanmäld!!
    Detta känns så fruktansvärt hemskt så jag vet inte vad jag ska ta mig till!!
    Jag har inte fått en krona sedan jag blev arbetslös den 1 oktober... Jag har 2 barn och ett nyinköpt hus att betala på.
    Vad ska jag ta mig till???
    Någon som vet???

• Svar på tråden Avstängd från a-kassan, rätt eller fel? (långt)
  • Nalle Puh73

Men Ts om du var sjuk och inte kunde börja jobba på ditt nya jobb skulle du ju sjukanmält dig istället. Du kan ju inte stämpla o samtidgt vara sjuk. Redan där vart det ju fel. Trist att det slutade så här men jag tycker faktiskt akassan gjort rätt. Det är ju en hel del missar som är gjorda dessutom. Hoppas det löser sig till det bästa för dig.

♥ William och Elias, Mina älskade trollungar. William 050507 Elias 080623 ♥
  • Anonym

Man kan inte, med rätta enligt mig, använda en massa ursäkter för att inte sköta sin ekonomi. Att få missfall är tufft, jag har själv haft tre. Livet var intensivt bla bla bla. Har ni dessutom precis köpt hus så är det väl ännu viktigare att ha koll på ekonomin. Självklart har du gjort fel i och med att du inte omgåenda anmälde till A-kassan när du märkte att det blivit fel.

Att det blev konstigt där i början är ju sånt som händer och är egenligen helt irrelevant men det uppfattas som väldigt skumt att du inte redde ut det där och då. Hade du anmält felet till A-kassan överhuvudtaget om du inte hade blivit arbetslös igen och återigen behövt deras tjänster?

• Anonym (Jess)

"Men efter några veckor meddelar min chef att min första arbetsdag kommer att vara 31 maj."

Samma dag borde du riongt till A-kassan och meddelat missförståndet eller skickat ett mail eller brev. Tar inte lång tid. Reglerna är hårda...

Absolut tråkigt med ditt missfall, har själv fått två, men man måste meddela nya omstädnigheter direkt...

• Sussa 2
    Anonym (Desperat!) skrev 2010-11-26 17:14:41 följande:
    I våras blev jag arbetslös. Fredagen den 28 maj kl 16.15 ringer en man och erbjuder mig ett arbete som jag har sökt. Tillträdesdag är redan på måndagen den 31 maj men han förstår att han ringer i sista sekunden och förstår även att jag inte hinner börja på måndagen pga praktiska detaljer.
    Därefter försökte jag ringa rektorn på dagis och fritids för att säga att jag behövde få ha barnen flera timmar på fritids o dagis. Men kl 16.20 en fredagseftermiddag gick ingen rektor att nå.
    Sedan hade jag tänkt att prata med rektorn på måndagen den 31 maj för att sedan meddela min nya arbetsgivare att jag påbörjar tjänsten därefter.
    Men jag hann aldrig så långt. Jag fick missfall. Fruktansvärt. Jag var väldigt ledsen och kände mig verkligen dålig men jag ringde upp min nya arbetsgivare och sa att jag var sjuk utan att gå in på några detaljer.
    Av gammal vana fortsatte jag att skicka in mina a-kasselappar där jag deklarerade arbetslös.
    Jag och min närmsta chef tror båda att min första arbetsdag kommer att räknas som min första dag med arbete.
    Men efter några veckor meddelar min chef att min första arbetsdag kommer att vara 31 maj.
    Ojsan sa jag, jag har ju deklarerat mig som arbetslös till a-kassan i 17 dagar i tron att jag verkligen var arbetslös.
    Både jag och min chef tycker att det mest naturliga skulle varit att räkna den 17 juni som min första arbetsdag men ekonomikontoret räknade annorlunda.
    Dagarna rann på och jag glömde helt och hållet bort att ringa till a-kassan och meddela detta, pga att jag och sambon köpte hus, mina barn började i nya skolor och jag hade så jätteintensivt runt mig precis hela tiden.
    Men när jag återigen blev arbetslös den 1 oktober så hann allt detta ifatt mig. Jag satte omgående in 6804:- till a-kassan och sökte på nytt ny a-kassa.
    Men då meddelar a-kassan att jag är misstänkt för att ha lämnat felaktiga uppgifter till dem och att jag pga detta riskerar att bli både avstängd från a-kassan och polisanmäld.
    Jag skriver då ett jättelångt brev till a-kassan där jag detaljerat beskriver omständigheterna att det blev så här och det absolut inte var min mening!!!
    Jag har inte fått en krona sedan jag blev arbetslös den 1 oktober... Jag har 2 barn och ett nyinköpt hus att betala på.
    Någon som vet???
    Vad hände när du vart polisanmäld och var återbetalningsskyldig
  • Anonym (Desperat!)

Sussa 2: Jag fick gå på polisförhör och berätta hela min version. Polismannen tyckte att det hela var otroligt fånigt - men sådana är ju reglerna.. Jag fick tom lämna dna-prov!! Värsta brottslingen.....

Därefter fick jag vänta tills polisen hade pratat med mina fd arbetsgivare och de hade gett sin version.

Efter det fick jag vänta tills polisen hade lämnat ärendet vidare till åklagaren.

Ett par veckor efter det så meddelade åklagaren att de inte öppnade upp ärendet!!! Skönt...

Jag blev utesluten ifrån a-kassan under 1 års tid och därefter får jag arbeta upp ett nytt a-kasseunderlag.

Jag har överklagat detta beslut till min a-kassa 3 gånger! A-kassan har varit i kontakt med min fd arbetsgivare och jag har fått avslag 2 gånger. 3e gången överklagade jag till Förvaltningsrätten och där ligger ärendet nu. Har inte hört någonting ifrån dem sedan i slutet av maj månad då jag fick möjlighet att skriva ytterligare någon yttran. De har också varit i kontakt med min fd arbetsgivare och de har i sin tur förskönat historien något (i mina ögon sett).

Känner du någon som har varit med om liknande?

• Anonym (suck)

Hej, Jag känner till ett liknade fall, men jag var AF-handläggare. Jag ringde och skälle ut akassan, personen hade precis som du gjort det i god tro, du hade ju dessutom gjort det under kris (att du fick missfall måste ju ses även av a-kassan som en kris) och då handlar man inte rationellt, det är liksom det som en del av att man är i kris. Handläggare gick aldrig vidare, sen vet jag inte om det var för att de faktiskt när de fick all information såg det absurda i det eller för att de hade en arg AF-handläggare i luren

Det här fallet var lite annorlunda men de valde att inte polisanmäla. Jag tycker det är konstigt att de gjorde det.  I min värld skulle du betalt tillbaka  (som du gjorde) fått en läkarutlåtande att du var sjukskriven pga av missfallet, 17 dagar låter som en rimlig sjukskrivning med tanke på att du skulle börja nytt jobb, fått pengar från din arbetsgivare de första 14 dagarna och sedan från FK. Möjligen en avstängning i 45 dagar alternativ att en arbetsförmedlare intygade att du var arbetssökande igen eftersom vi kan anta att du inte var det eftersom du var sjukskriven pga av kris och borde ha medelat a-kassa och AF detta.

Som arbetsförmedlare har jag träffat ett par personer som hamnat i kris när nära vänner, familj etc dött plötsligt, hos oss har vår chef alltid sagt att vi inte ska stänga av a-kassan direkt utan man ska ta det lite lungt avvakata att det första krisreaktionen lagt sig då man ofta inte är kommunikationsbar då och sedan ta en diskution om personen ska vara sjukskriven eller inte. I det här fallet borde du haft de samtalen med din chef men eftersom det var nytt jobb så förstår jag att det blev förvirrat. Jag tycker det är synd att de har drivit det här så långt för  6 400 som akassan dessutom fått tillbaka kontra att du började jobba och bli självförsöjande i stället för att gå längre på akassan förstår jag inte är ett problem. Jag hoppas du vinner din överklagan, det känns inte bra när det är viktigare att relger ska följas och att man ska läsa reglerna så det blir som mest problem istället för att fokusera på det viktiga i den här historien dvs att du under en kris faktisk ändå började arbeta på ett nytt jobb (vilket inte är det samma som att gå tillbaka till ett där alla känner en) efter en kris.

• lom

Jag har lyckats vinna mot A-kassan så möjlighet finns men det är inne på 3 året och det är inte slut där en. Dom är en jävlar och jag orkar tyvärr inte redogöra för alla turer som varit här.
    Men Ni är välkommna å maila mig så kanske jag kan hjälpa Er.

• Anonym

Om man betalat in summan och gjort rätt för sig i efterhand som TS gjort tycker jag A -kassan kan ha överseende ta fast de riktiga fuskarna och de som inte vill ta vilket jobb som helst och de som får ut flera miljoner i sjukpenning. Polisen borde ha annat att göra, Och TS har ju gjort rätt i efterhand. Tycker A-kassan är väldigt dominanta och översittare och tror de vet bäst och de vill visa sin makt. De borde ha mer förståelse.

• Anonym (orolig)

Hej,
    jag själv har samma problem blev avstängd från a-kassa enligt de har jag deklarerat mina kassa kort felaktigt. Jag blev uppsagt från mitt jobb och innan dess hade planer att studera på distans så att i fall det dyker upp ett nytt jobb så kan jag ta det utan problem och dessutom studerar jag 50% pga det är enligt regler för att få studiestöd samtidigt. Jag har sökt jobbet aktiv och har varit på intervju osv. och hade jobb coach. Arbetsförmedlingen frågade mig om jag har något form av studier som vi kan deklarera och jag sa ja och det är på distans på eget hand och det påverka ingenting i fall ett nytt jobb kommer. Ah vi behöver inte deklarera det det är ju dit eget sysselsättning utanför jobbet. Aha okey så vi gjorde inte det och dessutom jag har pratat med A-kassa representant att det finns undantag och just i mitt fall faller i undantaget. Efter 1,5 år kom ett besked att jag kommer bli avstängd och bli polisanmäld. Innan kursen var slut fick jag tillbaka på mitt jobb och kämpade att både sysselsättning ska gå bra. Efter 9 månader fick jag gå igen och har deltar på arbetsmarknadsutbildning med aktivitetstöd som i princip är mina dagar från a kassa. jag kommer att träffa fackets ombudsman för att vi ska överklaga fallet tillsammans och hon tycker att vi har en bra argument dessutom hittade vi en detaljerad som nämts undantag på en annan a kasse som är väldigt tydligt. På min a kassa stå det vara finns undantag men inget mer. Jag har sömlösa nätter nu tills vidare och har ont i magen varje dag pga stressen. Allt hade jag berätta från början av glädje att jag kan studera på ditans utan problem medan jag söker jobb men det verkar som a-kasse människor har stängda öron och vill vara tuffa.Så jag har gjort ordning nu på min ekonomi, till och med pratade med banken om jag kan bara betala räntan och mindre amortering sedan om det inte löser sig. Jag har redan hunnit att prata med en jurist och sa att jag måste ha namnet på den a kassa representant jag har pratat med, men hur ska jag kunnna komma ihåg det trots mina anteckningar namnet var inte med. Jag har aldrig tänkt att fuska och aldrig gjort det heller. Jag är väldigt hjälpsamt till de som behöver min hjälp. Är väldigt försiktigt med allting men oh nej så händer det.

Hoppas att det löser sig på din del och jag ska kämpa vidare i väntan om vad som kommer att hända.

• Anonym
    Anonym (Desperat!) skrev 2010-11-26 17:14:41 följande:
    Någon som vet???
    skrattretande , hade bara tackat o tagit emot ,,,,,,hellre en polisanmälan än att va med i deras spel.
  • Anonym (mm)

hej

jag har hamnat i typ samma situation de kräver 23000  tillbaka akassa eftersom jag stämplae 10 timmer per vecka i 75 arbetsdagar och har ej skrivit sjuk smester och vab visste inte att man ska göra om man ska jobba 75%

ni tänker de kanske avstänga mina dagar och polisanmäla mig

• EnGladPingvin

Det är väldigt svårt för akassan att skilja vilka mellan de som medvetet lurar tills sig ersättning och de som bara är tanklösa/omedvetna. Därför måste reglerna gälla för alla, oavsett hur många ursäkter man kommer med. Det är upp till den enskilde att själv hålla reda på vad som gäller och inte glömma bort att meddela ändrade uppgifter. Bättre att höra av sig en gång för mycket till FK och andra myndigheter än en gång för lite. Är man osäker ska man alltid kolla med dem.

• Rädd för polisanmälas

Har skickat in a-kassa kort för 2 veckor för mycket efter att ha fått jobb.
    Detta gjorde jag som en gammal vana.
    har varit medlem i mer än 20 år och inga problem alls.
    Men ringde  i efterhand och pratade med en tjej på A-kassan och  förklarade för henne, hon sa att jag kunde beta tillbaka sedan när jag blir arbetslös.
    Nu ett år senat är jag arbetslös, har fått brev att jag har fått för mycket och jag kan bli avstängd och polisanmäld.
    Skrev brev om att jag hade pratat med  en tjejen som jobbade där.
    Union A-kassa säger att det finns inga anteckningar om detta . Hon förnekar  att hon har sagt så.
    Vad skall jag göra ord mot ord.

Vad skall jag göra?

• Rädd för polisanmälas
    lom skrev 2011-08-30 14:21:17 följande:

Jag har lyckats vinna mot A-kassan så möjlighet finns men det är inne på 3 året och det är inte slut där en. Dom är en jävlar och jag orkar tyvärr inte redogöra för alla turer som varit här.
    Men Ni är välkommna å maila mig så kanske jag kan hjälpa Er.Har skickat in a-kassa kort för 2 veckor för mycket efter att ha fått jobb.

Detta gjorde jag som en gammal vana.
    har varit medlem i mer än 20 år och inga problem alls.
    Men ringde  i efterhand och pratade med en tjej på A-kassan och  förklarade för henne, hon sa att jag kunde beta tillbaka sedan när jag blir arbetslös.
    Nu ett år senat är jag arbetslös, har fått brev att jag har fått för mycket och jag kan bli avstängd och polisanmäld.
    Skrev brev om att jag hade pratat med  en tjejen som jobbade där.
    Union A-kassa säger att det finns inga anteckningar om detta . Hon förnekar  att hon har sagt så.
    Vad skall jag göra ord mot ord.

Vad skall jag göra?
Svar på tråden Avstängd från a-kassan, rätt eller fel? (långt)