• smulpaj01

Ingen julklapp från SOC !!!!

Jag är så förbannad så jag kokar!! Demon

Pratade nämligen nyss med min socsekreterare i telefon. Anledningen till att jag ringde var för att det snart är jul.

Jag ville fråga var jag skulle skicka min önskelista, om det var till den vanliga adressen eller om dem hade en särskild adress just för julklappar - det lär ju vara en hel del såna brev som inkommer nu menar jag.

Men till svar får jag: "nej, du kommer bara få ditt vanliga socialbidrag - inga julklappar".

Är det här verkligen bra bemötande till sina kunder? Ska man ta sånt här?

Jag har ändå gått på socbidrag i snart 7 år och är således en mycket trogen kund.

Vad gör jag nu? Vem kan man klaga till?

• Svar på tråden Ingen julklapp från SOC !!!!
  • smulpaj01

Anna60: Tack, det vore fint om dem gjorde så .... ska försöka trösta mig med den tanken såhär i jultider

• PumpkinQueen

Meh, vad har du köpt till Soc då? Ring och berätta vad det är, så kanske de ändrar sig och kommer ut med en julklapp i alla fall.

• MariaElionora

Vet ni hur det är med födelsedagspresenter? Min gammelfaster fyller 73 i nästa vecka och hon bor vid medelhavet. Självklart vill jag och barnen åka och hälsa på henne. Hon längtar efter oss (har visseligen aldrig träffat barnen) men hon har saknat barnen ändå. jag tänkte att vi skulle bo på ett hotell, minst 4 stjärnor för barnen ska ju inte behöva bo i den värsta skiten, och så stannar vi en vecka minst så vi får träffa min gammelfaster. Min gammelfaster har allt redan så i stället för present så tänkte jag att jag och barnen får oss en rejäl shoppingrunda. Jag har räknat lite på detta och tror resan går på ca 30 000, på 40 000 klarar vi oss absolut. Tror ni att det är nån risk att soc avslår detta?

• smulpaj01
    MariaElionora skrev 2012-01-22 19:38:12 följande:

Vet ni hur det är med födelsedagspresenter? Min gammelfaster fyller 73 i nästa vecka och hon bor vid medelhavet. Självklart vill jag och barnen åka och hälsa på henne. Hon längtar efter oss (har visseligen aldrig träffat barnen) men hon har saknat barnen ändå. jag tänkte att vi skulle bo på ett hotell, minst 4 stjärnor för barnen ska ju inte behöva bo i den värsta skiten, och så stannar vi en vecka minst så vi får träffa min gammelfaster. Min gammelfaster har allt redan så i stället för present så tänkte jag att jag och barnen får oss en rejäl shoppingrunda. Jag har räknat lite på detta och tror resan går på ca 30 000, på 40 000 klarar vi oss absolut. Tror ni att det är nån risk att soc avslår detta?

Självklart inte. Det är ju för baaaarneeeens skull - deras behov ska alltid gå först i alla lägen, alltid! Hoppas ni kom iväg på resan?!
  • Mor till Siri och Mia

Sök jobb och försörj dina barn. Alla kan jobba med något. Att samhället skall förse dina barn med presenter känns fel. Då vill jag också ha paket till mina

• Nerfherder
    Mor till Siri och Mia skrev 2014-10-10 16:13:05 följande:

Sök jobb och försörj dina barn. Alla kan jobba med något. Att samhället skall förse dina barn med presenter känns fel. Då vill jag också ha paket till mina

Kul att ni svarar i en 4 år gammal trolltråd.
  • Daniel12

Man fick faktiskt julklappspengar av soc på 80- och 90-talet. Själv fick jag 500 extra vid julafton, välbehövliga pengar!

• smulpaj01
    Nerfherder skrev 2014-10-10 16:14:44 följande:
    Kul att ni svarar i en 4 år gammal trolltråd.
    Ha ha....... ja, jag testade bara lite
  • smulpaj01
    Daniel12 skrev 2014-10-10 16:17:12 följande:

Man fick faktiskt julklappspengar av soc på 80- och 90-talet. Själv fick jag 500 extra vid julafton, välbehövliga pengar!

I dagsläget kan man nog söka fonder för att få lite extra pengar till jul. Alternativt vända sig till kyrkan.

Jag tycker det borde vara som på 80- 90 talet, tycker inte det är mer än rätt då existensminimum inte räcker till att fira någon jul öht.

Detta var ett helt seriöst inlägg!
  • Daniel12
    smulpaj01 skrev 2014-10-10 16:33:17 följande:
    I dagsläget kan man nog söka fonder för att få lite extra pengar till jul. Alternativt vända sig till kyrkan.

Jag tycker det borde vara som på 80- 90 talet, tycker inte det är mer än rätt då existensminimum inte räcker till att fira någon jul öht.

Detta var ett helt seriöst inlägg!
    Det var ju lite billigare att leva då. Men normen har väl alltid varit i minsta laget..

• smulpaj01
    Daniel12 skrev 2014-10-10 16:43:01 följande:
    Det var ju lite billigare att leva då. Men normen har väl alltid varit i minsta laget..
    Ja, jag fick själv försörjningsstöd under 2 månader i slutet av förra året (faktiskt precis före jul, ha ha) då jag precis kommit hem efter att ha bott utomlands ett tag.

Det är extremt lågt tilltaget. Jag hade tur som fick jobb relativt snabbt, hade aldrig klarat att leva på det bidraget en längre tid.
  • smulpaj01

[quote=74449112][quote-nick]Tonårsmorsa skrev 2014-12-05 21:14:06 följande:[/quote-nick]Troll?[/

Tråden ligger i sandlådan. Det är ett skämt!

Svar på tråden Ingen julklapp från SOC !!!!