• Anonym

Spela in samtal

Jag behöver veta ifall man har rätt att spela in samtal som man har me myndighetskontakter?
    Tex jag har en advokat jag överhuvudtaget inte litar påsom förvrängt saker osv.(jag håller på och skall byta advokat)Detta är i ett mål där det finns andra parter som även dom ljuger jag känner mig utsatt och undrar kan man spela in ett samtal

• Svar på tråden Spela in samtal
  • Anonym (Utredare)

Som fler har skrivit redan, men för att förtydliga eftersom några fortfarande påstår att man måste informera den andre parten att man spelar in.

Nej, man behöver inte berätta att man spelar in samtalet, så länge man själv medverkar.

BrB 4 kap. 9§

"Den som ... olovligen medelst tekniskt hjälpmedel för återgivning av ljud i hemlighet avlyssnar eller upptager tal i enrum, samtal mellan andra eller förhandlingar vid sammanträde eller annan sammankomst, vartill allmänheten icke äger tillträde och som han själv icke deltager i eller som han obehörigen berett sig tillträde till, dömes för olovlig avlyssning till böter eller fängelse i högst två år."
    .

Som sagt, olagligt om man själv inte deltar, annars helt ok.

.

• Anonym (snurrig)
    Anonym (Utredare) skrev 2010-12-02 21:42:20 följande:
    Som fler har skrivit redan, men för att förtydliga eftersom några fortfarande påstår att man måste informera den andre parten att man spelar in.

Nej, man behöver inte berätta att man spelar in samtalet, så länge man själv medverkar.

BrB 4 kap. 9§

"Den som ... olovligen medelst tekniskt hjälpmedel för återgivning av ljud i hemlighet avlyssnar eller upptager tal i enrum, samtal mellan andra eller förhandlingar vid sammanträde eller annan sammankomst, vartill allmänheten icke äger tillträde och som han själv icke deltager i eller som han obehörigen berett sig tillträde till, dömes för olovlig avlyssning till böter eller fängelse i högst två år.".

Som sagt, olagligt om man själv inte deltar, annars helt ok.

.
     Detta tycker jag går att tolka som att man inte får spela in förhandlingar eller sammanträden trots att man själv deltar? 

" samtal mellan andra eller förhandlingar vid sammanträde eller annan sammankomst,"  

Alltså....   samtal mellan andra ELLER förhandlingar vid sammanträde (vad då för typ av förhandlingar? och gäller det då för alla alltid generellt ) ELLER annan sammankomst ( vad för sammankomst?) 

så, ni som verkligen kan detta. vad menas med den här texten? 
  • Anonym (Utredare)
    Anonym (snurrig) skrev 2010-12-02 23:08:15 följande:
     Detta tycker jag går att tolka som att man inte får spela in förhandlingar eller sammanträden trots att man själv deltar? 

" samtal mellan andra eller förhandlingar vid sammanträde eller annan sammankomst,"  

Alltså....   samtal mellan andra ELLER förhandlingar vid sammanträde (vad då för typ av förhandlingar? och gäller det då för alla alltid generellt ) ELLER annan sammankomst ( vad för sammankomst?) 

så, ni som verkligen kan detta. vad menas med den här texten? 
    Som jag skrivit. Att man inte får spela in om man inte deltar i samtalet själv. Jag vet att det är svårt att tolka paragrafer, men betydelsen i ovan paragraf är att man inte får spela in andras samtal om man inte själv deltar.

Du får t.ex inte spela in ett möte, en konsert, ett samtal mellan två personer eller en grupp. Men om du själv deltar i mötet eller samtalet får du spela in, utan att de andra behöver veta om det.

En lagtext talar om vad du inte får göra, det andra får man göra.

Det du citerat:

och efter står det "som han själv icke deltager i" dvs deltar man inte får man inte spela in.

Och jag tillhör dem som kan just detta, har jobbat inom polisen i över 10 år.
  • Anonym
    Kjell2 skrev 2010-12-02 16:37:04 följande:
    Om man  inte lita på sin advokat till den nivå att man vill spela in samtalen i smyg så är det stora problemet inte inspelningen utan bristen på tillit. Istället för att spela in bör man säga upp sin advokat direkt.

Sen angående inspelning av ljud
    Det är olika regelverk som gäller för telefoninspelnning, inspelning hemma och  inspelning på offentlig plats. Innan man börjar bråka om det är ok eller inte bör man klargöra vilket fall som gäller.

Hej Kjell.Ja jag vet det och jag skall byta ombud.men det är inte så jätte lätt eftersom jag har rättshjälp så tar det tid.Och nu var det ett väldigt viktigt inplanerat möte.Jag har pratat me min advokat om att jag vill byta,och efter det så kände jag mig ännu mer utsatt.Sen kan ja ju säga att det är ju med motparten jag har jag är jätte osäker på som bara ljuger osv.och dennes advokat kan ju jag inte lita på direkt.Det känns som att min advokat är min motparts advokat..jätte jobbigt.Men nu som sagt håller jag ju på och försöker byta.Men har man rättshjälp så är det inte ens säkert man får bytaRynkar på näsandet är upp till rätten att bestämma.Jag hoppas verkligen dom går me på det.

• Anonym
    Kjell2 skrev 2010-12-02 16:37:04 följande:
    Om man  inte lita på sin advokat till den nivå att man vill spela in samtalen i smyg så är det stora problemet inte inspelningen utan bristen på tillit. Istället för att spela in bör man säga upp sin advokat direkt.

Sen angående inspelning av ljud
    Det är olika regelverk som gäller för telefoninspelnning, inspelning hemma och  inspelning på offentlig plats. Innan man börjar bråka om det är ok eller inte bör man klargöra vilket fall som gäller.

Samtal man själv delatar i får man ALLTID spela in, oavsett plats!

Sen spelar det roll om det är i digitalt format eller inte om man vill använda inspelningen som bevis, dock kan man använda vilken inspelning man vill men en digital inspelning kan bli ratad.
  • Kjell2
    Anonym skrev 2010-12-05 23:48:28 följande:
    Samtal man själv delatar i får man ALLTID spela in, oavsett plats!

Sen spelar det roll om det är i digitalt format eller inte om man vill använda inspelningen som bevis, dock kan man använda vilken inspelning man vill men en digital inspelning kan bli ratad.
    Gäller det telefonsamtal håller jag med. Däremot finns det restriktioner om hur man får spela in ljud på offentlig plats.
  • Anonym (Utredare)
    Kjell2 skrev 2010-12-06 08:17:43 följande:
    Gäller det telefonsamtal håller jag med. Däremot finns det restriktioner om hur man får spela in ljud på offentlig plats.
    Precis, du får t.ex inte spela in en konsert eller dylikt.
  • Anonym

OK men ett samtal med min advokat +motpart kan ja eller?

• Anonym (Utredare)
    Anonym skrev 2010-12-06 20:04:23 följande:
    OK men ett samtal med min advokat +motpart kan ja eller?
    Ja, om du själv medverkar i samtalet.
  • ANONYMOUS2016

Behöver inte informera någon så länge du finns med i samtalet. Står i lagboken och även frågat polis och jurister. Basera er information på fakta.

• Anonym (Journalist)

Hur tror ni som säger att man måste informera att det är möjligt för journalister att ha både dold mikrofon och kamera utan att bryta mot lagen.

Självklart får man spela in samtal man själv deltar i. Ungefär som att göra minnesanteckningar.

Svar på tråden Spela in samtal