• Anonym (orättvist)

Måste göra abort pga ekonomi

Jag är så jävla ledsen och vet inte hur jag ska klara mig igenom det här.

Jag bor och arbetar för närvarande på ett tvåårskontrakt utomlands inom svenskt finansierat bistånd. Mitt kontrakt går ut nästa år och jag är gravid och har beräknad födsel en månad innan kontraktet går ut.

jag kommer alltså vara arbetslös efter barnet kommer då jag inte komme få fortsatt kontrakt här och jag vill förresten inte bo i detta land med en nyfödd ändå.

Eftersom jag är utskriven ur Sverige - det måste man vara enligt min arbetsgivare - så är jag inte längre berättigad till SGI och det innebär att jag kommer få lägsta föräldrapenning när jag kommer tillbaka. 180 kr per dag. Då jag är ensamstående så är det liksom inte en option. Jag kan ju välja att gå på a-kassa men då måste jag ju vara inskriven på arbetsförmedlingen och då måste någon annan ta hand om mitt barn på dagarna. Och hur ska det gå med en 1-månads baby när man är ensam?

Blir bara så jävla trött och besviken på det svenska systemet som jag betalat skatt till i alla år och när jag nu under två års tid åker utomlands för att försöka hjälpa och stötta människor som behöver vår hjälp, då blir man helt utestängd från alla sina egna rättigheter.

Jag är 38 år så förmodligen är det min sista chans till barn och det känns för jävligt att jag ska behöva göra abort för en så simpel och sjuk grej som ekonomi.

ja jag ville nog bara skriva av mig i all min förtvivlan och frustration.

• Svar på tråden Måste göra abort pga ekonomi
  • jagärglad
    Anonym (orättvist) skrev 2010-12-02 10:52:24 följande:

Jo jag kommer från en väldigt fattig familj, där jag inte ens hade möjlighet att växa upp hos mina föräldrar utan hos mina morföräldrar pga mina föräldrar var tvungna att jobba i princip dygnet runt för att få det att gå runt. Så tyvärr vet jag hur det känns.

Och jag hade lovat mig själv att om jag skulle få barn så skulle de inte behöva ha det på samma sätt.

Om bara detta hade hänt inna jag flyttade ut så hade situationen varit en helt annan, jag hade ett jättebra betalt jobb i Sverige och skulle ha fått högsta föräldrapenning. Och helt plötsligt så är det tvärtom och jag känner att jag inte ens har råd att ha ett barn. Det är det som känns så jobbigt.

En bebis bryr sig inte oom den bor i ett stoll eller om den bor i en etta första åren! Du kan gå tillbaka och tjäna pengar direkt när bebisen börjar dagis! Han eller hon kommer aldrig märka något :D
  • jagärglad
    jagärglad skrev 2010-12-02 10:54:31 följande:
    En bebis bryr sig inte oom den bor i ett stoll eller om den bor i en etta första åren! Du kan gå tillbaka och tjäna pengar direkt när bebisen börjar dagis! Han eller hon kommer aldrig märka något :D
    Stott ska det stå!
  • Anonym
    Anonym (orättvist) skrev 2010-12-02 10:52:24 följande:

Jo jag kommer från en väldigt fattig familj, där jag inte ens hade möjlighet att växa upp hos mina föräldrar utan hos mina morföräldrar pga mina föräldrar var tvungna att jobba i princip dygnet runt för att få det att gå runt. Så tyvärr vet jag hur det känns.

Och jag hade lovat mig själv att om jag skulle få barn så skulle de inte behöva ha det på samma sätt.

Om bara detta hade hänt inna jag flyttade ut så hade situationen varit en helt annan, jag hade ett jättebra betalt jobb i Sverige och skulle ha fått högsta föräldrapenning. Och helt plötsligt så är det tvärtom och jag känner att jag inte ens har råd att ha ett barn. Det är det som känns så jobbigt.

barnet kommer inte minnas det 1 eller 2 åren som ni får leva snålt! barnet kommer minnas allt kul ni har gjort under hela dess liv.
    du har ju inte planerat att inte ha en ekonomi sen.
    vad tror du själv? kommer du ha svårt för att få ett jobb sen när barnet börjar på dagis? har du kontakter kvar inom din branch?
  • Anonym
    jagärglad skrev 2010-12-02 10:55:19 följande:
    herregud slott
    Tungan ute
  • Anonym (Varför)

TS vem tvingade dig utanför det svenska systemet? Var det din egen fria vilja?

• Noiis

TS kom igen nu,
    som flera andra redan sagt. Det kan vara din sista chans!
    ett barn minns inte dom första åren och om dom minns så minns dom ju inte hur ekonomin såg ut för barn förstår inte det under dom första åren. det dom kommer minnas är allt kul ni gjort (och jo man kan ha jätte kul helt gratis hemma)
    det här är inte en situation som du kommer sitta i länge, så fort du kan börja jobba igen så kommer ju allt komma igång.
    behåll din lgh och lev där första året. sälj den sedan och hitta nåt annat. vem vet, din ekonomi ser kanske så pass bra ut att du kanske kan köpa en annan lgh i sthlm då.
    förorterna finns det flera bra och fina områden där man sen bara lätt kan ta sig till stan med tåget.
    du ska se att allt kommer att lösa sig på ett eller annat sätt.
    se inte det du inte har, se det du faktiskt har!

• Anonym (orättvist)
    Sjukhus Mamman skrev 2010-12-02 11:01:46 följande:
    TS kom igen nu,
    som flera andra redan sagt. Det kan vara din sista chans!
    ett barn minns inte dom första åren och om dom minns så minns dom ju inte hur ekonomin såg ut för barn förstår inte det under dom första åren. det dom kommer minnas är allt kul ni gjort (och jo man kan ha jätte kul helt gratis hemma)
    det här är inte en situation som du kommer sitta i länge, så fort du kan börja jobba igen så kommer ju allt komma igång.
    behåll din lgh och lev där första året. sälj den sedan och hitta nåt annat. vem vet, din ekonomi ser kanske så pass bra ut att du kanske kan köpa en annan lgh i sthlm då.
    förorterna finns det flera bra och fina områden där man sen bara lätt kan ta sig till stan med tåget.
    du ska se att allt kommer att lösa sig på ett eller annat sätt.
    se inte det du inte har, se det du faktiskt har!
    Jo det är faktiskt sant. Jag ska fortsätta kolla runt. Nåt extra jobb kanske man kan göra också. Kan göra lite konsultuppdrag inom biståndsbranchen förhoppningsvis, sånt tråkigt som att skriva ansökningar och liknande, som alla andra vill slippa undan..

Och i och för sig när man ser på hur människor jag jobbar med i det här landet har det och vilken brist på skyddsnät och barnomsorg det finns, så ska man väl inte klaga.

Får väl vara glad att jag får nåt överhuvudtaget som sagt!
  • Anonym
    Anonym (Varför) skrev 2010-12-02 11:01:18 följande:
    Vad spelar det för roll?
  • Anonym (orättvist)
    Anonym (Varför) skrev 2010-12-02 11:01:18 följande:
    Det var ett krav från min Sida-finsierade arbetsgivare. Annars hade jag inte valt att göra det eftersom sjukvården i detta land jag arbetar i är sådär och nu om jag bara går på ett rutinläkarbesök i Sverige så kostar det 3600 kr per gång. Så jag tänkte att jag helt enkelt får försöka hålla mig så frisk som möjligt under de två år jag jobbar utomlands... Hade inte så mycket annat val om man säger så.
  • Lindaa1990
    Anonym (orättvist) skrev 2010-12-02 10:21:55 följande:
    Jag är så jävla ledsen och vet inte hur jag ska klara mig igenom det här.

Jag bor och arbetar för närvarande på ett tvåårskontrakt utomlands inom svenskt finansierat bistånd. Mitt kontrakt går ut nästa år och jag är gravid och har beräknad födsel en månad innan kontraktet går ut.

jag kommer alltså vara arbetslös efter barnet kommer då jag inte komme få fortsatt kontrakt här och jag vill förresten inte bo i detta land med en nyfödd ändå.

Eftersom jag är utskriven ur Sverige - det måste man vara enligt min arbetsgivare - så är jag inte längre berättigad till SGI och det innebär att jag kommer få lägsta föräldrapenning när jag kommer tillbaka. 180 kr per dag. Då jag är ensamstående så är det liksom inte en option. Jag kan ju välja att gå på a-kassa men då måste jag ju vara inskriven på arbetsförmedlingen och då måste någon annan ta hand om mitt barn på dagarna. Och hur ska det gå med en 1-månads baby när man är ensam?

Blir bara så jävla trött och besviken på det svenska systemet som jag betalat skatt till i alla år och när jag nu under två års tid åker utomlands för att försöka hjälpa och stötta människor som behöver vår hjälp, då blir man helt utestängd från alla sina egna rättigheter.

Jag är 38 år så förmodligen är det min sista chans till barn och det känns för jävligt att jag ska behöva göra abort för en så simpel och sjuk grej som ekonomi.

ja jag ville nog bara skriva av mig i all min förtvivlan och frustration.
    Klart att pengar är viktigt när man får barn, men det är inte allt ! Jag behöll mitt barn trots att jag är ensam och att jag inte kommer ha nå andra pengar än barnbidrag, föräldrapenning, underhåll och bostadsbidrag men det löser sig med tiden :) Är ekonomin enda anledningen till abort kommer du ångra dig nå grymt om du genomför en. Du kan ge barnet ett bra liv även om du inte är rik :) Jag har 13 dagar kvar tills min bebis är beräknad att komma, och att behålla honom är det bästa valet jag någonsin gjort :)
  • Anonym (lyssnar)

Tänk om folk kunde ha samma inställning till unga mammor också.

• Anonym (mngylvljuy9fe)

Har bara läst det du har skrivit.

Det du har rätt till är:

Lägsta föräldrapenningen vilket ger kanske 4000 kr efter skatt (har lite taskig koll)
    Barnbidrag 1050 kr
    Underhåll 1273 kr om inte pappan betalar mer självmant.
    Ev bostadsbidrag.

Totalt: 6323 kr per månad exkl ev bostadsbidrag då. Vet inte hur det blir när man har bostadsrätt, att man kan få vet jag men inte hur mycket.

Norm enligt soc är: 5730 kr (för dig och ett barn på 0 år) PLUS hyra, el och andra skäliga kostnader. MEN då måste du sälja din bostadsrätt och leva på de pengarna först. Vilket betyder att du måste hitta en hyreslägenhet.

Du kan få behålla din bostadsrätt om du beräknas behöva stöd en kort tid eller den är billigare i kostnad än en hyreslgh skulle vara. (De betalar dock inga amorteringar utan det får du ta av din övriga norm har jag för mig.) Eller om det beräknas att du inte tjänar något på att sälja den/tjänar så lite att du ändå kommer att behöva stöd. OBS nu att detta är vad jag har för mig, fakta kring detta får du ringa soc för

Ett extrajobb du kan utföra hemma vore ju kanon om du kan skaffa dig och även om du har möjlighet att ha ett extrajobb redan nu och spara de pengarna.

Låter himla löjligt att vara tvungen att bli utskriven men jag antar att det handlar om skatter och så, måste du betala skatt i Sverige kanske du inte klarat dig på den lön de betalar?

Svar på tråden Måste göra abort pga ekonomi