2-åring som säger "dumma mamma" och "förbannat" - hur hanterar ni?
Vår nyblivna 2-åriga kille snappar upp väldig massa ord nu och testar dem. Tex säger han lite nu och då "dumma mamma" "dumma mormor" osv. Behöver absolut inte vara i situationer där jag som mamma "gjort något", alltså satt någon gräns som han inte gillar eller så. Han kan säga det när han sitter och äter och man ser att han gör det bara för att kolla in vilken reaktion han får. Liksom provocera/busa lite.
Han har också sagt något som låter som "förbannat", tex när han leker med lego vid bordet och tappar en bit i golvet. Detta kan mycket väl vara ett ord han hört sin pappa säga när pappa gjort något som inte blev som det var tänkt.
Hur hanterar ni detta? Berätta gärna om ni hanterat det olika beroende på i vilken ålder barnet är, vad som funkat och vad som inte gjort det osv.
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-07 10:55
Lite anledningen till att jag undrar är att jag hört tonåringar som säger tex "din satans hora" till sin mamma. Nånstans på vägen måste det väl gått fel där? Har föräldern glömt sätta gränser i tid? Eller ska man som förälder måsta acceptera sånt språkbruk?