• snart tvåbarnsmamma

Vill amma vårt nästa barn som min fru föder... Någon som har erfarenhet av det?

Hej!

Jag har fött ett barn, och nu ska min fru föda vårt nästa barn - och jag skulle vilja amma det barnet också, tillsammans med henne. Men vet inte om det funkar? Har någon provat det, och fått det att fungera? Hur har ni gjort i så fall?

Jag och min fru har pratat om att jag i så fall blir "vid sidan om"-ammande, att hon heltidsammar, men att jag kan ta ibland, om hon är borta, eller vissa nätter osv. Tror ni det kan funka?

Ammade vår första son i 10 månader, och det kommer vara 15 månader sen jag ammade när nästa barn föds.

Hoppas nån har erfarenhet av det här, jag hittar ingen bra info om det nånstans.

• Svar på tråden Vill amma vårt nästa barn som min fru föder... Någon som har erfarenhet av det?
  • MammaHela

Om du tittar bland adoptivtrådarna kanske du kan hitta lite information.

T är bra på att laga trasiga hjärtan.....
  • iwantababy

Ja vet att de går... har ett par bekanta som båda ammar deras barn o då har den som inte fött tagit några hormongrejs.. vet inte helt hundra hur det gick till men vet helt hundra att båda ammar!

• snart tvåbarnsmamma

Jo, den där artikeln har jag faktiskt läst, eller nåt liknande, om den kom från amningshjälpen. Men för mig är det annorlunda, för jag har redan ammat ett barn och haft mjölk i brösten. Då vet jag att det mycket lättare kommer igång. Men jag undrar mer hur mycket det kommer att komma.
    På slutet när jag ammade vårt första barn och han även åt annan mat så reglerade ju börsten ner sig osv. Om det kan funka att amma "lite grann". Det är som sagt mer allting runt omkring också. Hoppas nån ser det här som gjort det, som har lust att dela med sig lite hur det fungerade. Tack för engagemanget i alla fall!

• HonSomVet
    snart tvåbarnsmamma skrev 2010-12-09 22:29:52 följande:
    Jo, den där artikeln har jag faktiskt läst, eller nåt liknande, om den kom från amningshjälpen. Men för mig är det annorlunda, för jag har redan ammat ett barn och haft mjölk i brösten. Då vet jag att det mycket lättare kommer igång. Men jag undrar mer hur mycket det kommer att komma.
    På slutet när jag ammade vårt första barn och han även åt annan mat så reglerade ju börsten ner sig osv. Om det kan funka att amma "lite grann". Det är som sagt mer allting runt omkring också. Hoppas nån ser det här som gjort det, som har lust att dela med sig lite hur det fungerade. Tack för engagemanget i alla fall!
    Fast det beror nog på hur lite du ammar. Jag delammade min dotter från början. Framför allt på natten och så en eller två gånger på dagen. Mina bröst ansåg att det var för lite. Det ena slutade producera mjölk ganska tidigt. Brösten behöver ju tillräcklig stimulans för att fortsätta producera mjölk. Kanske måste du pumpa lite där emellan?
  • snart tvåbarnsmamma

Jag får prova mig fram helt enkelt. Hoppas på att det ska funka.

• sahara sahara

Om du googlar på "inducing lactation" så finns det en hel del matnyttig info. Det mesta jag hittade riktade sig till kvinnor som inte hade fött barn, så det borde ju gå ännu lättare för dig. De amerikanska sidorna pratar om olika örter och även läkemedel, men det ska gå att bara pumpa igång en produktion. Framför allt, som sagt, för dig som redan har fött barn. Om du fortfarande har lite mjölk kvar, och det är så lite tid mellan det att du slutade amma ettan och tvåans födelse, så skulle det förvåna mig mycket om inte din produktion drar igång mer eller mindre automatiskt när du får snusa lite bebis.

Om du ammar kan det eventuellt störa den andra mammans mjölkproduktion, men det behöver inte göra det.

Jag var väldigt inne på att testa när min dotter föddes, men av olika anledningar blev det inte så. Jag är däremot övertygad om att jag hade kunnat pumpa igång det om jag hade jobbat på det. Det kändes tydligt i brösten att kroppen var med noterna.

Do something scary - the payoff is awesome!
  • Stefanie

Jag tror absolut att det fungerar. Förr i tiden hade man ju ammor till barnen. Har man en gång ammat kan man få i gång mjölken igen.

Men tanken som slog mig är om det bli konstigt för barnet att dricka din mjölk efter din partners mjölk. Eller är det mjölk som mjölk? Jag har verkligen ingen aning men det skulle vara intressant att veta. Det kanske inte spelar någon roll? 

• Anna i Hult

Förhoppningsvis får du igen lite mjölkproduktion, det borde gå. Vissa mammor använder ju ersättning på nätterna, så det fungerar nog med ersättningsamning också. Kanske den andra mammn får pumpa ur, så att inte hennes produktion störs?

• Fröken Småland

I vissa områden i Sydamerika är det vanligt att mormödrar forcerar fram mjölkproduktion för att avlasta sina döttrar när de får barn. Jag är helt övertygad om att det är möjligt om man en gång fött barn. Däremot måste jag nog ifrågasätta näringsvärdet men det är väl ganska sekundärt om det bara skall användas som nödmatnining. Lycka till och grattis till ert kommande barn!

• Krake

Gud vilken bra idé!

Du kan ju köpa en pump och börja köra med den redan innan förlossningen sa kan du ju eventuellt fa igang produktionen redan fran början. Är säkert inte lika bra stimulans som en riktig bebis, men kanske kan det funka...

Moster, inte monster.
  • MammaHela
    Stefanie skrev 2010-12-09 23:53:26 följande:
    Jag tror absolut att det fungerar. Förr i tiden hade man ju ammor till barnen. Har man en gång ammat kan man få i gång mjölken igen.

Men tanken som slog mig är om det bli konstigt för barnet att dricka din mjölk efter din partners mjölk. Eller är det mjölk som mjölk? Jag har verkligen ingen aning men det skulle vara intressant att veta. Det kanske inte spelar någon roll? 
    Jag tror inte att det spelar någon roll. När jag fick mitt yngsta barn fick min bästa kompis sitt första. Jag hade lite problem med amningen ett tag, och min vän hade inga som helst problem. Hon fick så mycket över att hon frös in det till min dotter och jag gav det som tillägg. Dottern reagerade aldrig på det.
    T är bra på att laga trasiga hjärtan.....
  • enmamma

Två föräldrar med mjölk, verkar toppen.
    Om du får igång produktionen kan du sälja överskottet, så de små stackarna på
    neonental får en bra start.

• CoolJen

Underbart om ni får det att funka...en stor fördel med att vara 2 mammor!

Har oxå hört att det går att få igång ammning utan att fött barn...uppdatera gärna senare hur det gått.

• snart tvåbarnsmamma

Mycket sent svar!

Det gick inte. Det var för svårt, och jag tror att anledningen  var att jag och min fru inte kunde bli helt ense om att vi skulle försöka. Hon säger så här i efterhand att hon nog var påverkad av att samhället tycker det är konstigt, plus nervös att den egna amningen skulle störas.
    Det var viktigt för mig också, att hennes amning skulle komma igång bra.
    Så vi väntade sju veckor innan jag började försöka på riktigt, och då var vår pojke så stor att han blev frustrerad när det inte kom nån mjölk. Och då kände jag mig bara konstig, som att jag ville plåga honom - när det fanns ett par bröst som fungerade.

Min fru var inte emot det, som hon säger, men kunde inte ge nåt stöd, hon behövde stödet själv, och jag hade behövt stöd för att fortsätta försöka. Och så hade vi behövt börja direkt, när barnet var typ nyfödd, och så vara lite mer ihärdig.
    jag fick igång så att brösten var så där svullna som strax innan det drar igång, och så kom det typ kanske några milliliter per tryck. Men jag gav det en vecka - hade jag hållit på två tror jag det gått.

Ingen framgångssaga för oss. Vi får se om vi ska ha en tredje, och om vi ska göra något normbrytande med den amningen - för nu har min fru också insett hur jobbigt det var att amma, och vara själv med det. det som man bara vet när man gjort det en gång. Vi får se.

Hej hej   

• snart tvåbarnsmamma

Nej, jag födde vårt första barn, det var därför jag tänkte att jag kunde dra igång amningen igen.
    Om vi ska ha ett tredje barn så är det antagligen jag som ska föda - men jag är äldre än hon så vi får se om det funkar. Om det inte går får får vi ta den fem år yngre magen...

• CoolJen

OK, jag trodde hon hade burit bägge. Skönt och bra att kunna dela på graviditeterna

Svar på tråden Vill amma vårt nästa barn som min fru föder... Någon som har erfarenhet av det?