älskarlivet81 skrev 2010-12-12 15:07:34 följande:
Jo jag tror säkert att ni som vuxit upp med alkoholiserade föräldrar känner av skillnaden, har aldrig sagt något annat..
Jag blir inte dragen av 2-3 glas vin och upplevde det inte som traumatiskt när mina föräldrar drack så pass mycket under min uppväxt. Däri ligger skillnaden om man vuxit upp med alkoholister eller inte. Jag har alltid haft en väldigt sund syn på alkohol, säkert också för att jag sett mina föräldrar dricka med måtta.
Precis samma för mig! Mina föräldrar hade ofta fester när vi barn var med. Mina föräldrar drack, såvitt jag vet, alltid alkohol på de festerna, men inte en enda gång såg jag min mamma eller pappa så påverkad att det kändes obehagligt på något sätt. Däremot hade vi en släkting och en granne som ibland kunde dricka för mycket. Det minns jag mycket väl. Dock såg jag det aldrig som att just
alkoholen var otäck, utan det var de personerna som var läskiga när de var på fest.
Det är stor skillnad på att leva med föräldrar som dricker alkohol på ett ansvarsfullt sätt och med alkoholister. Man får med sig en helt annan syn på alkohol. I min värld finns liksom ingen som dricker mer än den tror. Jag
vet att jag tar ett glas vin ibland på kvällen. sedan sätter jag tillbaka boxen i kylen och tar inte fram den igen (jag dricker bara vitt vin). Bland våra vänner händer det i princip inte att någon blir tydligt berusad ens på större fester. Lite fnissiga kanske, men inte mer. Ingen tar snedsteg eller snubblar på orden när den pratar. Och det är inte bara när jag själv druckit som jag ser det så. Jag såg exakt samma sak när jag var gravid och därmed nykter på fester.
Ibland tror jag att alkoholistbarn har svårt att förstå att det finns hela familjer, till och med vänkretsar, där alla kan hantera alkohol, men det gör det! Man måste inte avstå helt för att inte bete sig läskigt i barns ögon.