• Pumpalicious

Alkohol och små barn

Är lite nyfiken på hur andra gör;

Scenario 1:
    Du och din man är båda hemma. Dricker ni alkohol? Bara en av er? Båda två?

Scenario 2: Du är ensam hemma med barnen. Dricker du alkohol?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-10 17:47
    Menar efter att barnen har gått o lagt sig!

• Svar på tråden Alkohol och små barn
  • alvaereva

Min man dricker ibland öl. Jag dricker aldrig alkohol i barns närvaro eller om jag inte är på fest. (har uselt alkoholsinne och blir full på absolut ingenting) Kanske 2-3 gånger per år typ.

Hemma i min ensamhet dricker jag absolut inte.

• Sixxty

1. Ja, vi dricker ofta vin på helgen.
    2.Ja, jag kan ta ett glas vin om sambon inte är hemma.

Skulle aldrig dricka mig påverkad med barnen hemma.

• Krake

Scenario 1:

Ja, det händer.

Ja, det händer det med.

Men jag har nog vett att inte dricka mig berusad, förstas.

Moster, inte monster.
  • MintMint
    Scenario 1:

Ja, det händer väl att vi tar ett glas vin eller två till maten på en fredagkväll (eller lördagkväll).

Jag är aldrig ensam hemma med barnen (inte på helgerna iaf), men om jag skulle vara det en fredagkväll så skulle jag också  kunna tänka mig ett glas vin om jag kände för det.

Ibland har barnen gått och lagt sig, och ibland inte. Oftast blir det ju vin till maten och barnen får läsk istället, när vi äter tillsammans på fredagskvällen. Tycker nog att det är ganska normalt beteende i många familjer.
  • Lussekatten87

1, Ja,bland 2,8% öl till maten.
    2, Nej. Kanske 2 ggr/år att jag tar ett litet glas likör när jag slappnar av framför tv:n på kvällen.

• zanna80

Scenario 1: Någon gång, då dricker en av oss, den andra inget

Scenario 2: Nej, skulle jag absolut inte göra, ser ingen anledning till det.

♥ Lovisa ♥
  • älskarlivet81
    zanna80 skrev 2010-12-11 17:23:24 följande:
    Scenario 1: Någon gång, då dricker en av oss, den andra inget

Scenario 2: Nej, skulle jag absolut inte göra, ser ingen anledning till det.
    Scenario 1: Är det inte lite tråkigt om bara den ena dricker ett glas vin t.ex.? Vi tycker det är så mysigt att äta en god middag och dricka ett gott vin tillsammans på helgen, men alla är ju olika så klart.

Scenario 2: Min anledning till om jag tar en drink eller baileys när jag är själv är för att det är gott. :) Men alla är vi olika där också. 
  • zanna80
    älskarlivet81 skrev 2010-12-11 17:38:10 följande:
    Scenario 1: Är det inte lite tråkigt om bara den ena dricker ett glas vin t.ex.? Vi tycker det är så mysigt att äta en god middag och dricka ett gott vin tillsammans på helgen, men alla är ju olika så klart.

Scenario 2: Min anledning till om jag tar en drink eller baileys när jag är själv är för att det är gott. :) Men alla är vi olika där också. 
    Nej, vi dricker inte vin till maten (inte heller någon alkohol). Ibland på sommaren kan sambon dricka en öl, men dom gångerna kan jag nog räkna på fingrarna. De gånger som vi dricker något annat är när vi är bortbjudna på festligare tillställningar.

Jo, kan tycka det kan vara gott, men inte godare än tex en god chokladbit. Dricka själv har jag aldrig gjort, inte innan vi fick barn heller, har bara inte blivit sugen helt enkelt. =)
    ♥ Lovisa ♥
  • Tygtiiger

Scenario 1: någon av oss kan mycket väl göra det men om sonen är hemma inte mer än två glas vin. Ett för mig. Men vi dricker oerhört sällan, typ fem gånger per år

Scenario 2: nej, kommer inte på frågan, och jag tror inte maken gör det heller.

Jag har inget behov av att dricka, tycker inte vin är särskilt gott och gin och tonic blir man för full av för att ha ensam hand om ett barn. Om jag blir sugen på öl dricker jag med förtjusning Carlsbergs alkoholfria. Min pappa söp ihjäl sig så jag är av den bestämda åsikten att barn och berusning (inte ens lätt sådan) inte ska kombineras.

Krupke, we've got problems of our own!
  • Manchester

Vi kan dricka någon alkoholhaltig dryck båda två. Nu ikväll tog vi varsin öl till maten. Trots att barnen ännu inte gått och lagt sig. Det ni! Nu måste de väl vara skadade för livet. Eller inte.

Du är ensam hemma med barnen. Dricker du alkohol?

Det händer. Igår var jag ensam hemma, men var inte sugen på vare sig öl, vin eller något annat med alkohol. Drack vatten till maten och en kopp te när barnen somnat. En annan fredagskväll utan barnen känner jag kanske för ett glas vin. Då tar jag det. Inte konstigare än så.

Jag vet att jag är ungefär som vanligt efter en öl eller ett glas vin. Mer än så dricker jag sällan om vi inte är på fest, själva har folk på middag etc. Vid festligare tillfällen kan det bli upp till tre glas vin (under 4-5 timmar). Barnen kanske märker att jag blir något skrattigare än normalt, men det är nog allt. Själv har jag bara ljusa minnen av de fester jag var med på som barn och mina föräldrar drack på ungefär samma sätt som jag och min man gör nu.

Skulle det hända barnen något och de snabbt måste till sjukhus skulle jag ta en taxi. Det skulle jag nog göra även om jag vore spik nykter. Man är inte en bra bilförare i det läget, oavsett om man druckit alkohol eller inte.
  • Fenna

Båda kan hända, men för mig nästan aldrig alternativ två.

• älskarlivet81
    Tygtiiger skrev 2010-12-11 20:34:06 följande:

Scenario 1: någon av oss kan mycket väl göra det men om sonen är hemma inte mer än två glas vin. Ett för mig. Men vi dricker oerhört sällan, typ fem gånger per år

Scenario 2: nej, kommer inte på frågan, och jag tror inte maken gör det heller.

Jag har inget behov av att dricka, tycker inte vin är särskilt gott och gin och tonic blir man för full av för att ha ensam hand om ett barn. Om jag blir sugen på öl dricker jag med förtjusning Carlsbergs alkoholfria. Min pappa söp ihjäl sig så jag är av den bestämda åsikten att barn och berusning (inte ens lätt sådan) inte ska kombineras.

DU kankse blir för full av gin och tonic men jag blir inte det. Alltså blir MAN inte full av gt :) 
    En gin och tonic på en lördagkväll är smaskens tycker jag!

Det är skillnad på att dricka måttligt och att supa ihjäl sig, det hoppas jag du förstår. Däremot om man har alkoholism i släkten ska man vara ännu försiktigare med att dricka. 
  • Lenora
    Tygtiiger skrev 2010-12-11 20:34:06 följande:

Jag har inget behov av att dricka, tycker inte vin är särskilt gott och gin och tonic blir man för full av för att ha ensam hand om ett barn. 

Mer tonic, mindre gin. Flört
  • Tygtiiger
    Lenora skrev 2010-12-12 13:23:03 följande:
    Mer tonic, mindre gin. Flört

En god GT är ungefär fifty-fifty med god gin. Äcklig sprit dricker jag inte, då finns det läsk.

älskarlivet81 skrev 2010-12-12 11:58:29 följande:
    DU kankse blir för full av gin och tonic men jag blir inte det. Alltså blir MAN inte full av gt :) 

Det är skillnad på att dricka måttligt och att supa ihjäl sig, det hoppas jag du förstår. Däremot om man har alkoholism i släkten ska man vara ännu försiktigare med att dricka. 

Tro mig, det finns inga som har så bra koll på skillnaden på måttligt drickande och att supa ihjäl sig som barn till alkoholister. Vi har känselspröten ute. (Jag vet vilka i min släkt som dricker som missbrukare och vilka som nöjessuper, det räcker med att de tar en öl så ser man skillnaden.)
    Men jag tycker inte att ens måttligt drickande ska ske tillsammans med barn som inte uppnått tonåren. Om en förälder tar ETT glas vin, öl eller EN snaps så blir de flesta inte särskilt påverkade av det. Men väldigt många som säger sig dricka såååå måttligt och kunna hantera det såååå bra blir faktiskt rätt så bra dragna, kladdiga och fnissiga av sina 3 - 4 baginbox-glas som deras måttlighetsdrickande innebär. Och det tror jag inte att de själva inser, men vi som står utanför och tittar på kan bli ganska illa berörda.

Så om man dricker med barn i närheten ska man nog dricka MINDRE än vad man själv tycker egentligen vore rimligt, om man ska hålla sig på den säkra sidan.

Krupke, we've got problems of our own!
  • frupoulsen
    Pumpalicious skrev 2010-12-10 17:44:09 följande:
    Är lite nyfiken på hur andra gör;

Scenario 1:

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-10 17:47
    Menar efter att barnen har gått o lagt sig!
    1 jag dricker , min man dricker kanske 1-2 ggr om året och då utan att bli full , jag kan bli full , jag kan ta ett glas bara , det beror på , men jag har aldrig hand om våran dotter om det är så att jag ska dricka så jag blir påverkad , utan då sköter mannen om henne istället.

2 Nej isf blir det inte mer än ett glas vin eller en öl , vill inte vara påverkad när jag har hand om mina barn , för om jag skulle råka tappa lillen eller snubbla eller nåt ( inte för att skulle bli så full ) skulle jag ALDRIG förlåta mej själv ...

Är min man hemma och bara våran yngsta dotter är hemma kan jag dricka inna hon lagt sej , men är storasyster hemma väntar jag tills hon lagt sej
  • älskarlivet81
    Tygtiiger skrev 2010-12-12 13:38:06 följande:

En god GT är ungefär fifty-fifty med god gin. Äcklig sprit dricker jag inte, då finns det läsk.

älskarlivet81 skrev 2010-12-12 11:58:29 följande:

Tro mig, det finns inga som har så bra koll på skillnaden på måttligt drickande och att supa ihjäl sig som barn till alkoholister. Vi har känselspröten ute. (Jag vet vilka i min släkt som dricker som missbrukare och vilka som nöjessuper, det räcker med att de tar en öl så ser man skillnaden.)
    Men jag tycker inte att ens måttligt drickande ska ske tillsammans med barn som inte uppnått tonåren. Om en förälder tar ETT glas vin, öl eller EN snaps så blir de flesta inte särskilt påverkade av det. Men väldigt många som säger sig dricka såååå måttligt och kunna hantera det såååå bra blir faktiskt rätt så bra dragna, kladdiga och fnissiga av sina 3 - 4 baginbox-glas som deras måttlighetsdrickande innebär. Och det tror jag inte att de själva inser, men vi som står utanför och tittar på kan bli ganska illa berörda.

Så om man dricker med barn i närheten ska man nog dricka MINDRE än vad man själv tycker egentligen vore rimligt, om man ska hålla sig på den säkra sidan.

Jo jag tror säkert att ni som vuxit upp med alkoholiserade föräldrar känner av skillnaden, har aldrig sagt något annat..

Jag blir inte dragen av 2-3 glas vin och upplevde det inte som traumatiskt när mina föräldrar drack så pass mycket under min uppväxt. Däri ligger skillnaden om man vuxit upp med alkoholister eller inte. Jag har alltid haft en väldigt sund syn på alkohol, säkert också för att jag sett mina föräldrar dricka med måtta. 
  • Manchester
    älskarlivet81 skrev 2010-12-12 15:07:34 följande:
    Jo jag tror säkert att ni som vuxit upp med alkoholiserade föräldrar känner av skillnaden, har aldrig sagt något annat..

Jag blir inte dragen av 2-3 glas vin och upplevde det inte som traumatiskt när mina föräldrar drack så pass mycket under min uppväxt. Däri ligger skillnaden om man vuxit upp med alkoholister eller inte. Jag har alltid haft en väldigt sund syn på alkohol, säkert också för att jag sett mina föräldrar dricka med måtta. 
    Precis samma för mig! Mina föräldrar hade ofta fester när vi barn var med. Mina föräldrar drack, såvitt jag vet, alltid alkohol på de festerna, men inte en enda gång såg jag min mamma eller pappa så påverkad att det kändes obehagligt på något sätt. Däremot hade vi en släkting och en granne som ibland kunde dricka för mycket. Det minns jag mycket väl. Dock såg jag det aldrig som att just alkoholen var otäck, utan det var de personerna som var läskiga när de var på fest.

Det är stor skillnad på att leva med föräldrar som dricker alkohol på ett ansvarsfullt sätt och med alkoholister. Man får med sig en helt annan syn på alkohol. I min värld finns liksom ingen som dricker mer än den tror. Jag vet att jag tar ett glas vin ibland på kvällen. sedan sätter jag tillbaka boxen i kylen och tar inte fram den igen (jag dricker bara vitt vin). Bland våra vänner händer det i princip inte att någon blir tydligt berusad ens på större fester. Lite fnissiga kanske, men inte mer. Ingen tar snedsteg eller snubblar på orden när den pratar. Och det är inte bara när jag själv druckit som jag ser det så. Jag såg exakt samma sak när jag var gravid och därmed nykter på fester.

Ibland tror jag att alkoholistbarn har svårt att förstå att det finns hela familjer, till och med vänkretsar, där alla kan hantera alkohol, men det gör det! Man måste inte avstå helt för att inte bete sig läskigt i barns ögon.
  • Manchester
    Tygtiiger skrev 2010-12-12 13:38:06 följande:

Aldrig att jag skulle dricka på det sättet! En del Bombay Saphire, möjligen Beefeaters, och 5-6 delar tonic är mer lagom. Är det varmt och jag är törstig ökar jag andelen tonic ytterligare. Gin är en krydda, inte ett livsmedel. Och eftersom jag är van vid svaga drinkar så känner jag ginsmaken mycket väl vid så låga koncentrationer. Har lärt mig dricka sådan GT av min mamma och ser ingen anledning att ändra på det. Med mitt sätt att dricka kan jag mycket väl ta en drink och sedan leka med barnen.
  • sandras sötisar

N u har jag ingen sambo.Men jag dricker aldrig när barnen är hemme,inte ens ett litet glas vin.Om jag någon gång skaffar mig en sambo så är det helt ok om han vill ta något på kvällen.Så jag är inte någon moraltant bara det att det inte passar mig.

Svar på tråden Alkohol och små barn