• Weird One

Homosexuellt foster = Abort?

För ett knippe år sedan såg jag en alderles motbjudande film.
    Den handlade om en kvinna som var gravid och på ultraljud kunde man se att barnet med största sannolikhet skulle bli homosexuell.
    Filmen är ju givetvis fiktiv men hemsk. För genom hela filmen övervägde kvinnan för och emot medan hennes homosexuelle bror slets i stycken av den emotionella karusellen.
    Hon behöll sedan barnet, hon skulle älska det även om det var "annorlunda"

Nu när jag kikar runt lite här i "etik" ser jag att det finns dem som skulle göra abort av olika anledningar som kön osv. Min fråga är nu.
    Hur långt ska man gå?

OM man skulle kunna avgöra sexuell läggning redan på fosterstadie, skulle du då göra abort?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-12 08:56

Trailer till filmen
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Homosexuellt foster = Abort?
  • Maggis
    Här och nu skrev 2010-12-13 15:14:06 följande:
    Att barnen kan bli retade.
    Det känns inte som ett bra argument. Varför ska trångsynta människor sätta regler för vad som är okej eller inte? Och varför ska man låta dem?
    //Maggis
  • Ekorrfamiljen
    Sara62 skrev 2010-12-13 18:02:42 följande:
    "And if you say they will be bullied in school that means you let the bullies set the rules"

- Ola Salo
    Gud hjälper den som hjälper sig själv.. Inte f*n blev jag med barn för det! Eller jo..
  • Plutteli
    Barn kan bli retade för allt, vi borde nog sluta skaffa barn...
  • Plutteli
    Här och nu skrev 2010-12-13 15:15:10 följande:
    Ärftliga sjukdomar behöver inte va svåra.
    Nej, men OM de faktiskt är det och dessutom knutna till bara det ena könet kan jag mycket väl förstå om man gör abort för att barnet har just det könet...
  • Filoso Fisken

ABSOLUT INTE!!! Det hoppas jag verkligen att ingen ens skulle överväga. Hemskt!
    Vilken sexualitet mitt barn får som tonåring/vuxen är faktiskt "none of my buisness" och helt ärligt så bryr jag mig inte. Sålänge mitt barn växer upp och blir en glad, älskad & trygg individ så är jag nöjd.

• Filoso Fisken

Jag ser att vi har 25 überpuckon som varit inne i tråden! Intressant....

• ElizaDay

Mitt inlägg blev bortplockat igår för att jag ifrågasatte en annan medlems åsikter, tycker det känns lite konstigt med tanke på att h*n fick fälla kommentarer friskt omkring sig om att homosexuella och handikappade var sjuka och avvikande individer...

• Weird One
    ElizaDay skrev 2010-12-14 11:14:39 följande:
    Mitt inlägg blev bortplockat igår för att jag ifrågasatte en annan medlems åsikter, tycker det känns lite konstigt med tanke på att h*n fick fälla kommentarer friskt omkring sig om att homosexuella och handikappade var sjuka och avvikande individer...
    Var försiktig bara, även det du skrev nu kan vara ett regelbrott.
    Ibland måste man vandra på äggskal på FL
  • ElizaDay
    Weird One skrev 2010-12-14 11:24:23 följande:
    Var försiktig bara, även det du skrev nu kan vara ett regelbrott.
    Ibland måste man vandra på äggskal på FL
    ja det är lustigt ibland, s'rskilt när vissa åsikter får vädras fritt...
  • Sara62
    ElizaDay skrev 2010-12-14 11:14:39 följande:
    Förmodligen för att du citerade ett inlägg som tagits bort.
  • TheCoopers
    Varför skulle de bli retade ?
    I'm the me I choose to be ...
  • mamzer
    Johnny Rebel skrev 2010-12-15 11:39:56 följande:
    Kanske för sin läggning?
    Som plutteli skriver så kan barn bli retade för allt. Om vi inte ska enas om att abortera alla foster så kanske vi kan stryka retad-på-grund-av-sin-läggning-argumentet som fullständigt irrelevant.
    A minority is always compelled to think. That is the blessing of being in the minority. (Leo Baeck)
  • Manchester

Hmm, om man nu skulle kunna göra abort för att barnet visade tecken på att bli homosexuellt så borde man kanske kunna göra det på andra grunder också? Jag kan komma på en hel lista med mer relevanta orsaker att göra abort. Tänk om man kunde se att barnet skulle bli:
     - Sverigedemokrat/nazist
     - Kommunist
     - Religiös fundamentalist (oavsett vilken religion vi pratar om)
     - Våldtäktsman
     - Rånare
     - Mobbare/översittare
     - etc

Homosexuell? Varför skulle jag ens behöva veta det i förväg? Skulle min dotter komma hem en dag och berätta att hon är homosexuell så skulle jag nog inte reagera alls. De homosexuella kvinnor jag känner har mött väldigt lite fördomar, de har - om de velat - kunnat skaffa barn relativt problemfritt och deras liv kan inte sägas ha blivit sämre pga deras sexuella läggning. Skulle min son komma med samma besked skulle jag bli lite mer orolig. Det finns fortfarande mer uttalade fördomar mot manlig homosexualitet. Bara det att "bög" används som skällsord av många tonåringar skulle få mig att vara ledsen för min sons skull. Ett samkönat manligt par har ju dessutom väldigt små chanser att bli föräldrar, hur gärna de än vill. Självklart skulle jag inte ha något emot själva det faktum att min son vore homosexuell och jag skulle verkligen inte se det som en anledning till abort, men jag skulle vara lite mer orolig för hans framtid än om det vore min dotter. Och samtidigt gör det mig rasande att man ens ska behöva tänka så. Det handlar ju bara om att fördomsfulla människor tar sig rätten att göra livet svårare för homosexuella pojkar och män.

• Johnny Rebel

Alla kan och måste inte ha samma åsikt likväl som att en del är homosexuella och andra är det inte.

• Manchester
    Johnny Rebel skrev 2010-12-15 12:02:40 följande:
    Alla kan och måste inte ha samma åsikt likväl som att en del är homosexuella och andra är det inte.
    Men alla måste respektera varandra. Man föds till homo- eller heterosexuell. Däremot väljer man om man vill ha fördomar och tycka illa om människor enbart baserat på deras läggning. Det är skillnad.
  • Johnny Rebel

Japps,det har du rätt i. Frågan  löd, om jag inte missminner mig, huruvuda man skulle agera ifall man hade möjlighet att förutspå ett fosters kommande böjelse/läggning?

I vår familj så skulle vi välja att avbryta graviditeten ifall vi hade kunnat förutspå att ett av våra barn skulle bli drabbade för att göra ett nytt försök senare i hopp om att få ett utan homosexualitet,pedofiltendenser osv.

Dock så ska det ske tidigt i graviditeten i detta högst hypotetiska resonemang.

Känns som den här diskussionen är ännu en variant på att få prata kring HBT och häcka frågor som ska utmynna endast på ett sätt. Jag skräder inte orden men far heller inte med populära osanninga som jag inte kan stå för bara för att verka korrekt och rättrådig. Får vi välja i vår familj så önskar vi inga barn med ovanstående läggningar. Föredrar hellre att de är teknikintresserade eller varför inte eugenik. Jag står fast vid att jag anser att man och kvinna är det enda normala parförhållandet. Min åsikt.

• Uncle Frank

Råkade av misstag att sätta en tack-känsla på trådskaparens inlägg, som verkligen inte överensstämde med mina åsikter. Kan någon moderator vara snäll och radera detta?

• Selfish Geene
    Här och nu skrev 2010-12-12 23:26:17 följande:
    Då har man valt att ha sex med fel person eller vid fel tid.
    tja.... ja, det är så det (vanligtvis) går till
  • Selfish Geene
    MrBlueSky skrev 2010-12-13 01:19:09 följande:
    Din sista tes utgår ifrån att barnen kommer VILJA ha egna barn. Om nu potentiell oönskad barnlöshet vore en godtagbar orsak att avsluta ett friskt fosters utveckling - är sterilitet hos heterosexuella foster en lika tungt vägande anledning till abort?
    Jag utgår inte ifrån att mina barn så småningom kommer att vilja skaffa egna barn, men jag är mån om att ge dom möjligheten att välja.

Så: Ja, jag skulle överväga abort om jag visste att mitt heterosexuella foster skulle fördas sterilt (utan möjlighet att få biologiska barn)
    MrBlueSky skrev 2010-12-13 01:19:09 följande:
    Med den logiken kan vi försvara aborter av fräkniga, rödhåriga barn, eller barn med predispositioner för fetma, självskadebeteende och avvikande klädsmak. Vi vill ju inte utsätta dem för omvärldens fördomar...

Jag är av åsikten att forskningen borde rikta in sig på att hitta den "religiösa genen" snarare än den "homosexuella". Elimineringen av de religiösa fanatikerna (i stånd att skada, förkasta och döda sina barn/abortera friska foster pga en religiös övertygelse) hade dessutom drastiskt minskat på fördomarna i världen och diskrimineringen som personer med icke-heterosexuell dagligen läggning utsätts för. DET är vad jag kallar att angripa sjukdomen istället för symptomen.
    ja

Svar på tråden Homosexuellt foster = Abort?