• Weird One

Homosexuellt foster = Abort?

För ett knippe år sedan såg jag en alderles motbjudande film.
    Den handlade om en kvinna som var gravid och på ultraljud kunde man se att barnet med största sannolikhet skulle bli homosexuell.
    Filmen är ju givetvis fiktiv men hemsk. För genom hela filmen övervägde kvinnan för och emot medan hennes homosexuelle bror slets i stycken av den emotionella karusellen.
    Hon behöll sedan barnet, hon skulle älska det även om det var "annorlunda"

Nu när jag kikar runt lite här i "etik" ser jag att det finns dem som skulle göra abort av olika anledningar som kön osv. Min fråga är nu.
    Hur långt ska man gå?

OM man skulle kunna avgöra sexuell läggning redan på fosterstadie, skulle du då göra abort?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-12 08:56

Trailer till filmen
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Homosexuellt foster = Abort?
  • Bling1975

Sexuell läggning spelar för mig ingen som helst roll så självklart inte. Mina barn får gärna älska vem de vill.

Skulle mitt barn lida av en allvarlig skada eller missbildning som skulle ge barnet stort lidande så skulle jag överväga abort, men det skulle vara ett fruktansvärt svårt beslut.

Stitch längtar efter Lilo
  • Här och nu
    Selfish Geene skrev 2010-12-12 22:55:30 följande:
    varför då?
    Det är en självklarhet.
  • Some
    Här och nu skrev 2010-12-12 23:25:34 följande:
    Det är en självklarhet.
    Nej.
  • Här och nu
    Selfish Geene skrev 2010-12-12 22:54:48 följande:
    Jag skulle göra abort om jag blev gravid med fel person eller vid fel tidpunkt i livet.

Så för mig är det inte främmande att man kan överväga abort för att barnet skulle födas med en icke-önskvärd personlig egenskap (vilken den än må vara) 

Då har man valt att ha sex med fel person eller vid fel tid.
  • Livisu

Nej, som att abortera pga. att han har gröna ögon eller kommer tycka om popmusik.

• MrBlueSky
    Livisu skrev 2010-12-13 00:35:13 följande:
    Nej, som att abortera pga. att han har gröna ögon eller kommer tycka om popmusik.
  • MrBlueSky
    Selfish Geene skrev 2010-12-12 21:34:36 följande:
    Anledningar till att man hellre vill ha ett heterosexuellt barn skulle kunna vara att föräldrarna inte gillar homos (tex tror att Gud inte gillar bög- resp flat-sex) eller för att de oroar sig för hur h*n ska bemötas av andra människor som inte gillar homos.

Svårigheterna för barnets möjligheter att så småningom få egna barn kan vara en annan anledning

Med den logiken kan vi försvara aborter av fräkniga, rödhåriga barn, eller barn med predispositioner för fetma, självskadebeteende och avvikande klädsmak. Vi vill ju inte utsätta dem för omvärldens fördomar...

Jag är av åsikten att forskningen borde rikta in sig på att hitta den "religiösa genen" snarare än den "homosexuella". Elimineringen av de religiösa fanatikerna (i stånd att skada, förkasta och döda sina barn/abortera friska foster pga en religiös övertygelse) hade dessutom drastiskt minskat på fördomarna i världen och diskrimineringen som personer med icke-heterosexuell dagligen läggning utsätts för. DET är vad jag kallar att angripa sjukdomen istället för symptomen.

Din sista tes utgår ifrån att barnen kommer VILJA ha egna barn. Om nu potentiell oönskad barnlöshet vore en godtagbar orsak att avsluta ett friskt fosters utveckling - är sterilitet hos heterosexuella foster en lika tungt vägande anledning till abort?
  • MrBlueSky
    Här och nu skrev 2010-12-12 22:46:58 följande:
    Du FÖRUTSÄTTER att ni INTE kan få ett barn som lever i smärta dygnet runt?
    Tagga ner.

Jag förutsätter inte att vi inte KAN få det. Jag förutsätter att vi inte KOMMER få det.

Lässvårigheter?
  • ElizaDay

Personligen tycker jag att alla tester med mera som finns idag för att avgöra om barnet är friskt eller inte, lätt kan bli lite farliga. Misstolka mig inte, självklart är det bra att de finns, men det blir lätt att utnyttja dem och det kan lätt gå till överdrift. Skulle jag få reda på att mitt barn hade en hjärnskade el dyl som gjorde att h*n inte kunde andas, äta, gå eller behöva leva med konstant smärta så, ja då hade jag nog aborterat fostret, men jag förstår inte varför man väljer att ta bort ett foster med exempelvis Downs syndrom? 
    Det är det jag menar med att dessa tester kan bli lite farliga, ska vi bara låta foster leva som är fullt "normala"?

• Ferrari72

Nej jag skulle absolut inte göra abort pga något så fånigt som vilken sexuell läggning barnet har. Det var det löjligaste jag hört hittills tror jag.

Svar på tråden Homosexuellt foster = Abort?