Aulielva skrev 2010-12-22 18:53:47 följande:
Ja, det hade jag faktisk. Båda mina två barn har varit väldigt omöjliga med kläder från de var kring 4 år gamla. Äldste pga autism och perceptuella störningar, yngste vet jag inte varför hon är så.
Yngste vill nu helst inte ha på strumpor, inte byxor, inte mössa etc. Ett tag visste jag inte vad jag skulle göra, det var en kamp varje morgon. Jag klädde på henne, hon klädde av sig. Så en dag fick hon gå i bara trosor och en tröja under overallen. En annan dag gick hon hem från dagis i bara tunna yllestrumpbyxor och utan jacka. Jag var bara så less!! Fast hon lärde inget alls av några av episoderna.
Nu har vi belöningsschema för att inte varje morgon och eftermiddag ska vara en sådan kamp, och det fungerar, som tur är! Med vissa barn är det inte så enkelt som att bestämma vad de ska ha på. Äldste tex blev helt hysterisk när han fick på vnterjacka. De flesta kan inte ens föreställa sig den panik han fick.
TACK, äntligen en annan åsikt i denna fråga, än att barnen får lära sig konsekvensen. Alla barn kan inte lära sig av konsekvenser.
Jätte bra att du tar upp belöningssystem det har vi kört med oxå och fungerar kanon bra i de allra flesta lägen.