• METAMORPHOSIS

Gå 1 km utan vinterkläder till förskolan

Jag har en bekant, som har en väldigt trotsig 4-åring. H*n vill b la inte klä på sig ytterkläderna på morgonen då de ska till förskolan, så hon låter barnet gå UTAN vinterkläder, i 1 km, till förskolan.

Kan till en viss del förstå att man tröttnar på att bråka varje morgon, men att låta barnet gå utan vinterkläder i snö och upp till -10 grader är i min värld inte okej.

Förskolepersonalen bara skrattar och säger, "jaha, här kommer du utan kläder igen" ...

Skulle du låta ditt barn gå utan ytterkläder mitt i vintern?

• Svar på tråden Gå 1 km utan vinterkläder till förskolan
  • elinville
    puss skrev 2010-12-22 12:22:21 följande:
    din unge är kompetent, jag har läst det hu fleeeera gånger. kompetent, kompetent, kompetent. jaha.
    detta handlar om en unge som gick en km i minus tio grader.
    det är inte lämpligt, hur otroligt kompetenta dina barn än är.
    Alla ungar är väl kompetenta, mer eller mindra?
    Hursomhelst...varför är det inte lämpligt att gå en km i minusgrader? Om ungen inte protesterar ser jag ingen fara med det hela, man få rju ha kläderna med sig när det kommer på att det är kallt.
    Igår gick min dotter utan jacka i  10 minus, men hon kom på fort att hon nog ville ha jackan på sig ändå
    Maja 0707, Malte 1002
  • Mei
    BymBym skrev 2010-12-22 12:26:47 följande:
    Puss - ett boktips. "ditt kompetenta barn" av Jesper Juul.

Skojade bara
    Jag tror att även Jesper Juul skulle kunna stödja att man som förälder anser sig bestämma över ytterkläderna. Enligt devisen att barn vet vad de vill men inte alltid vad de behöver. Och för att man som förälder också kan värna om sina egna gränser när det gäller hur mycket man själv orkar, man kanske inte vill och orkar bära ett lass ytterkläder på väg till dagis.  
  • PetraMunchen

Beror på.... har jag ett barn som aldrig är sjukt, har problem med öron etc så JA. Själv bråkar jag inte onödigt med min 2,5 åring om han inte vill ha nått på sig. Men det har aldrig gått så långt att han skippat alla ytterkläder. Rör sig mer om vantar etc. Han har dock lekt ute i -5med bara en tunn fleece med en tunn tröja under. Fast när han känner att det är kallt ute så brukar kläderna åka på då istället. Jag garderar upp med extrapar vantar till mig själv också så får han dra på mina över sina kalla händer (eller fingervantar) när kylan blir för stor.

• vittra
    Mei skrev 2010-12-22 14:21:04 följande:
    Jag tror att även Jesper Juul skulle kunna stödja att man som förälder anser sig bestämma över ytterkläderna. Enligt devisen att barn vet vad de vill men inte alltid vad de behöver. Och för att man som förälder också kan värna om sina egna gränser när det gäller hur mycket man själv orkar, man kanske inte vill och orkar bära ett lass ytterkläder på väg till dagis.  
    Ja enligt hans egen bok så bör man ju ta "föräldraansvar" och utöva sin makt i vissa situationer, medan barnet får ta så pass ansvar som de är mogna för. Framförallt när det gäller sådant som sömn, mat, känslor osv behöver de få ta ansvar över sig själva = kompetenta barn. I denna situation är barnet mycket tydligt inte mogen att besluta om huruvida man ska ha ytterkläder på sig eftersom hon varje dag går i top och kjol i 10 minusgrader. Det kallar jag inte för kompetent. Då har man dragit det hela på tok för långt angående "kompetenta barn".
  • Mei
    vittra skrev 2010-12-22 14:37:38 följande:
    Ja enligt hans egen bok så bör man ju ta "föräldraansvar" och utöva sin makt i vissa situationer, medan barnet får ta så pass ansvar som de är mogna för. Framförallt när det gäller sådant som sömn, mat, känslor osv behöver de få ta ansvar över sig själva = kompetenta barn. I denna situation är barnet mycket tydligt inte mogen att besluta om huruvida man ska ha ytterkläder på sig eftersom hon varje dag går i top och kjol i 10 minusgrader. Det kallar jag inte för kompetent. Då har man dragit det hela på tok för långt angående "kompetenta barn".
    Precis!
  • vittra
    elinville skrev 2010-12-22 12:56:45 följande:
    Alla ungar är väl kompetenta, mer eller mindra?
    Hursomhelst...varför är det inte lämpligt att gå en km i minusgrader? Om ungen inte protesterar ser jag ingen fara med det hela, man få rju ha kläderna med sig när det kommer på att det är kallt.
    Igår gick min dotter utan jacka i  10 minus, men hon kom på fort att hon nog ville ha jackan på sig ändå
    Och vad skulle du ha gjort om hon inte snabbt kommit på att hon ville ha jacka? Skulle du låta henne gå i -10 grader varje morgon till dagis i bara kjol och topp?
  • vittra

Ur boken:
    Pappa jag fryser.
    Gör du det? Jag är precis rätt klädd. Säg till om du vill ha mer kläder?

Man bör kanske inte säga, ja skyll dig själv, du ville ju inte ha några kläder (så då får du frysa) = beteendet kommer förstärkas och en maktkamp är ett faktum. Vilket är väl ungefär vad jag tror har skett i detta fall...

• elinville
    vittra skrev 2010-12-22 14:40:40 följande:
    Och vad skulle du ha gjort om hon inte snabbt kommit på att hon ville ha jacka? Skulle du låta henne gå i -10 grader varje morgon till dagis i bara kjol och topp?
    Fortsatt gå. Ja, om hon inte vore fysiskt eller mentalt handikappad. Eller faktistk för liten för att förstå, den gränsen kan ju bara en förälder svara på. Min son på 10 månader kan inte tala om att han fryser och kan inte sätta samband mellan frysa - kläder - inte frysa så han klär jag på fast han hatar det. Min dotter på 3½ kan absolut det, trotsar hon och vill inte ha kläder så fine. När hon fryser tillräckligt mkt kommer hon be om kläderna, alt. vilja ta på sig dom om jag frågar. Var den gränsen går är olika från barn till barn, men det vet ju bara en förälder. Kan man ju inte sitta PÅ FL och uttala sig om
    Maja 0707, Malte 1002
  • Aulielva

Ja, det hade jag faktisk. Båda mina två barn har varit väldigt omöjliga med kläder från de var kring 4 år gamla. Äldste pga autism och perceptuella störningar, yngste vet jag inte varför hon är så.

Yngste vill nu helst inte ha på strumpor, inte byxor, inte mössa etc. Ett tag visste jag inte vad jag skulle göra, det var en kamp varje morgon. Jag klädde på henne, hon klädde av sig. Så en dag fick hon gå i bara trosor och en tröja under overallen. En annan dag gick hon hem från dagis i bara tunna yllestrumpbyxor och utan jacka. Jag var bara så less!! Fast hon lärde inget alls av några av episoderna. 
    Nu har vi belöningsschema för att inte varje morgon och eftermiddag ska vara en sådan kamp, och det fungerar, som tur är! Med vissa barn är det inte så enkelt som att bestämma vad de ska ha på. Äldste tex blev helt hysterisk när han fick på vnterjacka. De flesta kan inte ens föreställa sig den panik han fick.

• Pinglan577
    Aulielva skrev 2010-12-22 18:53:47 följande:
    Ja, det hade jag faktisk. Båda mina två barn har varit väldigt omöjliga med kläder från de var kring 4 år gamla. Äldste pga autism och perceptuella störningar, yngste vet jag inte varför hon är så.

Yngste vill nu helst inte ha på strumpor, inte byxor, inte mössa etc. Ett tag visste jag inte vad jag skulle göra, det var en kamp varje morgon. Jag klädde på henne, hon klädde av sig. Så en dag fick hon gå i bara trosor och en tröja under overallen. En annan dag gick hon hem från dagis i bara tunna yllestrumpbyxor och utan jacka. Jag var bara så less!! Fast hon lärde inget alls av några av episoderna. 
    Nu har vi belöningsschema för att inte varje morgon och eftermiddag ska vara en sådan kamp, och det fungerar, som tur är! Med vissa barn är det inte så enkelt som att bestämma vad de ska ha på. Äldste tex blev helt hysterisk när han fick på vnterjacka. De flesta kan inte ens föreställa sig den panik han fick.
    TACK, äntligen en annan åsikt i denna fråga, än att barnen får lära sig konsekvensen. Alla barn kan inte lära sig av konsekvenser.
    Jätte bra att du tar upp belöningssystem det har vi kört med oxå och fungerar kanon bra i de allra flesta lägen.
  • vittra
    Aulielva skrev 2010-12-22 18:53:47 följande:

Ibland måste man inse att det inte är rätt sätt för just det individuella barnet, och då behöver man hitta andra sätt istället för att dag ut och dag in låta barnet gå utan ytterkläder för att - lära sig en läxa!
Svar på tråden Gå 1 km utan vinterkläder till förskolan