• matteme

Jag dör när jag bajsar!!!!!!!!!!

Som tråden lyder.....
    det känns ordagrant dom om jag ska dö varje gång jag ska bajsa!
    Tänkte för mig själv inne på toaletten att jag hellre föder barn varje gång istället för att plågas vid nummer två :(((

TIPS någon???

• Svar på tråden Jag dör när jag bajsar!!!!!!!!!!
  • Shea 1
    Leiben skrev 2011-01-13 23:05:50 följande:
    jg liksom tryckte in händerna/ knogarna in i skinkorna då hjälpte det till på traven. dessutom tryckt jag ihop skinkorna fram och tillbaka liksom mot varandra över springan. det blev en avsmalnande effekt ;)
    Sådär har jag också gjort. Tur att man inte vet allt innan man får barn
  • mamma smurfen

Finns parafinolja att köpa på apoteket, fick det på recept iom att jag är sydd efter min förlossning, man dricker 15ml 2 ggr om dagen, det ger en "glidmedels effekt" så det inte känns så mycke, funkar skit bra (ursäkta gbg-skämtet)

Sedan ska man dricka MYCKE vatten minst 3 l/dag, just för att man inte ska bli hård i magen, mycke fibrer är oxå bra för tarmarna. 

• canmamma

Åh vad jag känner igen mig. Det är ett av mina värsta minnen - all times - när jag skulle försöka bajsa första gången efter förlossningen. Utanför dörren (som saknar lås!!!) står en 3 1/2 åring i upplösningstillstånd och gallskriker, samt min man med en illvrålandes nyföding i armarna. Jag satt och lipade på toaletten, medan jag höll igen dörren och försökte slappna av och bajsa. Ehm, det blev lättare....

• Abbi86

Här är det en till med värsta tänkbara smärta vid nummer två. Enligt läkare har jag anal fissur som jag inte
    kan behandla eftersom jag ammar. Så jag får helt enkelt stå ut med smärtan i flera månader till, tills jag slutar amma. 
    Finns det ngn någon annan här som är i samma situation som mig, om ja, hur hanterar ni det?
    Parafinolja, blir det då lättare att göra nummer två då?

• Shea 1
    Abbi86 skrev 2011-01-17 21:56:39 följande:
    Här är det en till med värsta tänkbara smärta vid nummer två. Enligt läkare har jag anal fissur som jag inte
    kan behandla eftersom jag ammar. Så jag får helt enkelt stå ut med smärtan i flera månader till, tills jag slutar amma. 
    Finns det ngn någon annan här som är i samma situation som mig, om ja, hur hanterar ni det?
    Parafinolja, blir det då lättare att göra nummer två då?
    Fy f*n, med första sonen hade jag också fissurer, fick remiss till kirurgi för att åtgärda, men det var inga problem att jag ammade?? Tillslut blev det ingen kirurgi för vi flyttade mitt i alltihop. Då använde jag xyloproct och scheriproct, hjälpte lite iaf.
    Min rumpa spricker fortfarande var och varannan gång när jag bajsar, men sprickorna är inte lika djupa den här gången, så nu kan jag överleva.

En sak som faktiskt hjälpte den gången var att jag drog ner rejält på kniptränandet. Kirurgen som jag träffade beskrev att fissurerna beror på/blir värre av att muskulaturen runt sprickan krampar, varvid blodflödet minskar, läkningen försvåras och sprickorna blir ännu djupare. Tillslut blir det en ond cirkel som är svår att bryta. Det kirurgiska ingreppet består i att antingen skära av några av muskelfibrerna i ringmuskeln (med inkontinens som risk!!!!!) eller att de tänjer på ringmuskeln "manuellt" så att säga.
    Oj, vilket långt utlägg: Jag tänkte själv när hon berättade om krampandet att det kanske stör om jag håller på och kniptränar jättemycket, och det blev faktiskt bättre när jag lugnade ner övandet.

En sak till: Tvätta inte rumpan med tvål, för tvålen torkar ut och gör rumpan ännu känsligare och sprödare = lättare att få nya fissurer. Smörj gärna utsidan med vaselin el. likn.

Och såklart: Se till att hålla avföringen så lös som det går, annars spricker det upp på nytt ju. Ät vad du behöver för att hålla den lös, och drick vatten.

Lider med dig, det är fruktansvärt!
  • Abbi86
    Shea 1 skrev 2011-01-18 17:45:23 följande:
    Fy f*n, med första sonen hade jag också fissurer, fick remiss till kirurgi för att åtgärda, men det var inga problem att jag ammade?? Tillslut blev det ingen kirurgi för vi flyttade mitt i alltihop. Då använde jag xyloproct och scheriproct, hjälpte lite iaf.
    Min rumpa spricker fortfarande var och varannan gång när jag bajsar, men sprickorna är inte lika djupa den här gången, så nu kan jag överleva.

En sak som faktiskt hjälpte den gången var att jag drog ner rejält på kniptränandet. Kirurgen som jag träffade beskrev att fissurerna beror på/blir värre av att muskulaturen runt sprickan krampar, varvid blodflödet minskar, läkningen försvåras och sprickorna blir ännu djupare. Tillslut blir det en ond cirkel som är svår att bryta. Det kirurgiska ingreppet består i att antingen skära av några av muskelfibrerna i ringmuskeln (med inkontinens som risk!!!!!) eller att de tänjer på ringmuskeln "manuellt" så att säga.
    Oj, vilket långt utlägg: Jag tänkte själv när hon berättade om krampandet att det kanske stör om jag håller på och kniptränar jättemycket, och det blev faktiskt bättre när jag lugnade ner övandet.

En sak till: Tvätta inte rumpan med tvål, för tvålen torkar ut och gör rumpan ännu känsligare och sprödare = lättare att få nya fissurer. Smörj gärna utsidan med vaselin el. likn.

Och såklart: Se till att hålla avföringen så lös som det går, annars spricker det upp på nytt ju. Ät vad du behöver för att hålla den lös, och drick vatten.

Lider med dig, det är fruktansvärt!
    Tack för inlägget.
    Ord kan inte beskriva smärtan man får gå igenom, och det värsta är att smärtan går inte över efter nummer två, utan kan hålla i sig i flera timmar.

Hur länge sen var det du först fick det, och har du det fortfarande?
    Kommer det aldrig att läka?
  • Shea 1

Ja, smärtan kan sitta i lääänge efter att man bajsat
    För mig satt det i i 10-12 månader (tyvärr), men det akuta, bedrövligt smärtsamma höll nog på i 6-7 månader.

Min stora pojke är nu 2, 5 och jag har en son till som är 6 månader. Den här gången har jag också lite problem med fissurer, men inte lika djupa som sagt. När jag märkte att de började komma så såg jag det som mitt livsprojekt ( ) att göra ALLT för att slippa få det så jävligt som med ettan.

Ställ t.ex. mobilen på alarm om det krävs för att du ska komma ihåg att dricka vatten!

MEN jag undrar vad läkaren menade att det inte går att göra något för att du ammar? Är det tillräckligt illa så måste man ju göra något, för det blir ju lite som att första tiden med barnet blir förstört pga smärtan!!

• Abbi86

Enligt läkaren finns det behandling mot det som man får använda i två månader, men inte när man ammar. Så jag har fått det utskrivet på recept och kan köpa det när jag vill, men jag tänker amma i minst sex, sju månader till.  Jag får använda xyloproct och xylocain för att klara av smärtan, men det läker jo  inte såret.
    Herregud, det känns som om man aldrig kommer bli av med detta, att det kommer dyka upp närsomhelst även om det läkt lite.

• LillTussa

Vatten i stora mängder, katrinplommon och linfrön för att mjuka upp. Ev laktulos för att smörja upp magen lite.
    Xyloproct att smörja ofta ofta och xylocain för att bedöva lite.
    Se till att skita varje dag, så det inte blir hårt. 

• Shea 1
    Abbi86 skrev 2011-01-19 13:06:21 följande:
    Enligt läkaren finns det behandling mot det som man får använda i två månader, men inte när man ammar. Så jag har fått det utskrivet på recept och kan köpa det när jag vill, men jag tänker amma i minst sex, sju månader till.  Jag får använda xyloproct och xylocain för att klara av smärtan, men det läker jo  inte såret.
    Herregud, det känns som om man aldrig kommer bli av med detta, att det kommer dyka upp närsomhelst även om det läkt lite.
    Ja, det är ju just det, när det precis har läkt ihop lite så går det gärna upp igen, så se till att hålla avföringen så mjuk det går! Även om det känns bättre under en period, så fortsätt med det som får din mage att funka + vatten och allt det andra.
  • cocos87

Hur går det för dig TS?

Jag har samma problem som du beskriver, blöder varje gång och vill fan bara lägga mig och dö!!!

Har du testat något som har funkat bra?

Min son är nu 3 månader och har inte blivit ett dugg bättre så nu måste jag göra något!!

Nathalie 090607, Leo 101105
  • matteme
    cocos87 skrev 2011-01-31 10:34:50 följande:

Hur går det för dig TS?

Jag har samma problem som du beskriver, blöder varje gång och vill fan bara lägga mig och dö!!!

Har du testat något som har funkat bra?

Min son är nu 3 månader och har inte blivit ett dugg bättre så nu måste jag göra något!!

Det är bättre, tack och lov! Men det är  inte fullt bra. Smörjde med xyloproct och använde deras suppar...... jag försöker att gå på toaletten när jag verklgien känner att jag behöver och INTE vänta till det sista.

Håller med tidigare inlägg om att det är tur man inte vet allt som kan ske efter förslossningen :)))
  • j 3 n N y

Åh jag blev lättad när jag hittade det här för just nu vill jag bara gå och dö inför varje toabesök och jag känner mig sjukt ensam. Sonen är drygt halvåret och det här har pågått sen han föddes. Rena rama tortyren, har kört xyloproct suppar i tre dagar nu och bara önskar att det snart blir bättre. Hur lång tid tog det för er innan den värsta smärtan försvann.

Att hålla det mjukt hjälper inte heller, har precis haft magsjuka med rejält lös mage och det gjorde lika förbannat ont.

Börjar nästan fundera på att sluta äta, för då slipper man väl bajsa?

Molly 080901 ~ Otto 100722
  • emlanschött

Kommer dom nånsin läka!? De enda ja vill är att mysa med min dotter på 4 mån utan att ha så olidligt ont!

• cocos87
    emlanschött skrev 2012-04-24 13:29:21 följande:
    Kommer dom nånsin läka!? De enda ja vill är att mysa med min dotter på 4 mån utan att ha så olidligt ont!
    Min son är nu 17 mån, har fortfarande ont när jag gör nr 2 och det kommer ofta blod, men det är MYCKET MYCKET bättre än det var i början.. Men jag har heller inte kollat upp detta hos någon läkare, är för feg för det
  • emlanschött

Det är hemskt smärtan sitter kvar långt efter toa besök...ibland kan ja knappt gå för de gör så ont, blod o ibland lite slem i avföring. Det är riktigt hemskt ett par veckor sen hanterbart en period sen tillbaka på ruta ett igen ja vill bli bra så ja kan njuta fullt ut av min lilla flicka.

• Alisa
    matteme skrev 2011-01-31 16:09:36 följande:
    Det är bättre, tack och lov! Men det är  inte fullt bra. Smörjde med xyloproct och använde deras suppar...... jag försöker att gå på toaletten när jag verklgien känner att jag behöver och INTE vänta till det sista.

Håller med tidigare inlägg om att det är tur man inte vet allt som kan ske efter förslossningen :)))
    Jag hade Xyloproct salva och suppar. Gick t.o.m. till läkaren som fick kolla men han sa att jag skulle "trycka in" de jag klämde ut och knipa. Jag använde flera suppar per dag och salva. Nu är sonen 8 veckor och jag kan bajsa!!!   Inga större besväe längre alltså     Så det kan bli bättre!!!  

• RS89

jag fick recept på Omnilax tror jag det heter..det är pulver som man löser i vatten och det ska göra bajset vattning så man slipper krysta...har druckit det sen fredag men inte fan blir det något lösare och måste krysta ändå =(. man får dessutom en svag halsbränna och känner mig en aning illamående ibland. men kan va värt att prova?

Svar på tråden Jag dör när jag bajsar!!!!!!!!!!