• Undrar10

Hjälp! Förhållande mellan kristen och muslim.

Hej!

Jag är en kristen tjej (en väldigt troende sådan), som är tillsammans med en muslim (en väldigt troende sådan). Vi har ett jättebra förhållande och allting är bra, än sålänge. Vi är båda väldigt seriösa i vårt förhållande. Nu har vi börjat prata om giftermål och annat smått o gott. Vi insåg, redan sedan dag 1 att det säkerligen kommer dyka upp en massa konflikter, just p.g.a kultur/religions krock. Hans föräldrar tycker absolut inte om idéen om oss två, detsamma gäller mina föräldrar. För som sagt, han och hans föräldrar, och även jag och mina föräldrar är troende och praktiserande muslimer/kristna. Detta får mig att tänka på Romeo & Julia lite haha. Vi vill jättegärna vara med varandra, men ibland känns det nästintill omöjligt. De säger ju att kärleken övervinner allt, men gör den verkligen det? Min fråga till er alla är, ifall någon har upplevt något liknande? Och vad gjorde ni i sådan fall? När det kommer till giftermål vill jag (och har bestämt mig att stå fast vid det också) gifta mig i kyrkan. Jag vill heller inte att mina söner ska omskära sig. De ska få välja själva vilken religion de vill tillhöra. Jag har även klargjort för honom att jag inte kommer bli muslim, då jag är troende kristen och har bestämt att leva mitt liv så också, så det vet han. Han vet allt detta. Någon som har någon erfarenhet om detta? Då menar jag mer, då båda har varit troende i olika religioner, och inte att en har varit det och den andra har hängt på.

Tack på förhand!

Anonym tjej

• Svar på tråden Hjälp! Förhållande mellan kristen och muslim.
  • Undrar10
    MrC skrev 2010-12-21 17:18:15 följande:
    Muslimer får väl inte gifta sig med kristna? Du måste väl konvertera till Islam?
    Det står i kornanen att en muslimsk man får gifta sig med en kristen kvinna eller judinna. Däremot får inte en muslimsk kvinna gifta sig med en icke muslimsk man.
  • Tow2Mater

Jag syftade främst på dina barn, jag uppfattade det först som att du inte alls tyckte det spelade nån större roll vilken religion de väljer. Tack för förklaringen.
    Och tack för dina ord, det var uppmuntrande att höra. :)

Jag misstänker ni kommer att behöva en stor portion förståelse och ödmjukhet inför varandras olikheter; två olika troende är nog bra värre att jämka ihop än vad en troende och en icke (ännu) troende är, tror jag.

• Undrar10
    Posh skrev 2010-12-21 17:22:54 följande:
    Inget jag skulle rekommendera men som sagt, det är ju bara du som känner just din kille. Men rent allmänt är djupt religiösa människor väldigt ovilliga att kompromissa vilket kan vara väldigt bra att ha i åtanke från början och inte upptäcka eller inse vidden av efter flera år.
    Du har rätt. Det är svårt att kompromissa, då det blir en "antingen eller" - situation. Jag vill ju ha det på mitt sätt, och han på sitt sätt. Vi kommer ju aldrig gifta oss eller skaffa barn förrän vi har hittat en lösningen som båda är nöjda med angående dessa grejer. Vi pratar om det nu, och därför ville jag veta ifall någon därute har varit i samma sits och då kanske hade kunnat berätta ett och annat om något liknande.
  • Carina67

Hej
    Kan inte påstå att jag är en praktiserande kristen men har säkerligen en del kristna värderingar skulle jag säga. Jag har varit gift med en muslimsk man i 16 år och upplever att det inte handlar om olika religioner utan mer synsättet i det vardagliga. Red ut vad dom verkligen handlar om religon och vad som är något annat. Sen är det viktigt att tänka på att man inte förlorar något genom att ge sig utan kompromissa inom rimliga gränser är mitt mål.
    Lycka till

• emoni23

Jag tror att det kan gå bra för er för du är troende och han är troende, ni behöver inte djupgå i religionen hela tiden och jag tror det är lättare för er än om du vart mindre troende.

Viktigaste är väl att diskutera det viktigaste skillnaderna i religionen som kommer påverka er båda, traditioner, kommer han fira jul med er? kommer du vara med honom på ramadan? vill han att sina söner ska omskäras? hur ser du på det? hur viktigt är dop för dig? accepterar han det?  ta upp sådant som kan bli ett problem och sedan prata igenom det, jag tror hans familj är mer glad att du är troende än inte troende.

jag vet en tjejmuslim som är ihop med en kristen man, och deras dotter har dom båda klargjort att hon får välja vilken religion hon vill mamman lär henne islam, pappan lär henne kristendomen..... en variant. 

och nej hon måste inte konvertera för i islam får man gifta sig om båda tror på gud det är grunden man får inte gifta sig med någon som inte tror på gud. 

• entreprenören85

Vad tur du har. Bara att övertyga dina föräldrar att de är okej! För hans religion tilllåter nämligen honom att gifta sig med en kristen.

• imm

Hej,

är någon av er som har egna erfarenheter av förhållanden mellan muslimer och kristna/konvertiter intresserade av att medverka (anonymt och helt konfidentiellt) i en studie som görs av en religionshistoriker på Stockholms universitet? Studien handlar om just det flera här diskuterar,  nämligen hur människor med olika religiösa bakgrund förhandlar sig fram till lösningar i deras gemensamma vardag. Frågorna är inriktade på det praktiska livet, hur man löser möjliga konflikter och fokus ligger på ordet "löser".

Det är ett område som inte är särskilt uppmärksammat inom forskningen och känner man att man inte kan göra världen bättre så åtminstone har man här chansen att göra den smartare!  

Jag svarar gärna på fler frågor om studien om någon är intresserad. 

Hälsningar
    Maria

• blackfallingstar

kärleken övervinner allt.Japp i visa tillfällen MEN när Ni  två är en person om man kalla det så, prata mer om det eftersom det är väldigt känsligt ämne, jag har själv varit med en fd jehovas vittne och de tog några månader och sen blev det värre och värre, inte bara pga hur hon tänker utan alla i utomstående som inte känner mig, Så prata mer om Ert liv, kompromissa så länge ni säger till varandra att Ni älskar varandra.

Lycka till...

kallepalle81
  • Krupskaja

Om ni pratar om era trosuppfattningar tror jag ni kan se att ni egentligen har mycket gemensamt, mycket mer än till exempel en troende och en ateist. Ni tror båda på Jesus och jungfru Maria och har egentligen nästa hela gamla testamentet gemensamt, om än ibland från olika perspektiv.

Det svåra kan nog istället bli sedvänjor och traditioner, sådant som egentligen inte främst hör ihop med religionen utan i vilket land och med vilken kultur man växt upp.

Jag förstår att det nog blir jättesvårt, men önskar er lycka till och tror att ni kan lösa det om ni bara pratar ordentligt om hur ni vill ha det, vad ni kan kompromissa med och vad ni inte kan kompromissa med och hur mycket ert förhållande är värt att kompromissa för att få behålla. 

• bisa99

Hej!
    Vad spännande, jag hittade den här konversationen idag.
    Hur har det gått? Lever ni tillsammans?
    Jag har varit tillsammans med en muslim, men vi är vänner idag
    för vi inte kunde flytta närmare varann, av olika anledningar. Tyvärr.
    Men vi är väldigt goa vänner. Det är otroligt intressant att diskutera
    om olika trosuppfattningar. En dag när Herren kommer så får vi svar
    på vad som är den riktiga trosuppfattningen. Men jag tror att Gud ser
    i våra hjärtan och att vi har vördat honom på vårat sätt för vi älskar honom
    på det sätt vi tror på honom. Han vet att vi är människor och inte förstår allt.
    Hoppas du ser det här och kan skriva och berätta.
    Kram.

Svar på tråden Hjälp! Förhållande mellan kristen och muslim.