Hjälp! Förhållande mellan kristen och muslim.
Hej!
Jag är en kristen tjej (en väldigt troende sådan), som är tillsammans med en muslim (en väldigt troende sådan). Vi har ett jättebra förhållande och allting är bra, än sålänge. Vi är båda väldigt seriösa i vårt förhållande. Nu har vi börjat prata om giftermål och annat smått o gott. Vi insåg, redan sedan dag 1 att det säkerligen kommer dyka upp en massa konflikter, just p.g.a kultur/religions krock. Hans föräldrar tycker absolut inte om idéen om oss två, detsamma gäller mina föräldrar. För som sagt, han och hans föräldrar, och även jag och mina föräldrar är troende och praktiserande muslimer/kristna. Detta får mig att tänka på Romeo & Julia lite haha. Vi vill jättegärna vara med varandra, men ibland känns det nästintill omöjligt. De säger ju att kärleken övervinner allt, men gör den verkligen det? Min fråga till er alla är, ifall någon har upplevt något liknande? Och vad gjorde ni i sådan fall? När det kommer till giftermål vill jag (och har bestämt mig att stå fast vid det också) gifta mig i kyrkan. Jag vill heller inte att mina söner ska omskära sig. De ska få välja själva vilken religion de vill tillhöra. Jag har även klargjort för honom att jag inte kommer bli muslim, då jag är troende kristen och har bestämt att leva mitt liv så också, så det vet han. Han vet allt detta. Någon som har någon erfarenhet om detta? Då menar jag mer, då båda har varit troende i olika religioner, och inte att en har varit det och den andra har hängt på.
Tack på förhand!
Anonym tjej