Red Velvet skrev 2011-03-11 16:24:01 följande:
Vadå "man"?! Tror du på riktigt att det gäller alla? Och vad vet föräldern EGENTLIGEN vad barnen gör och hur de beter sig på fyllan? När jag var yngre var det de som låtsades vara så skötsamma och "mönsterbarn" och föräldrarna sa "Aldrig min dotter!" - de skulle bara veta hur deras skötsamma flickor betedde sig på en fest. En kompis mamma köpte ut åt oss några gånger - vi söp precis lika mycket som vi hade gjort om vi fått tag på det på annat håll.
Så "man" köper visst ut åt omgona tonåringar. DU kanske inte gör det men dra inte alla över samma kam. Förresten så heter det väl så att när spriten går in går vettet ur - så vem vet hur de "mogna" tonåringarna beter sig med alkohol i kroppen, kanske är de inte så skötsamma och ansvarsfulla längre. Eller de som köper ut kanske festar med tonåringarna också så att de vet precis hur de sköter sig på fyllan?
Man kankse var dåligt ordval. Jag menar jag, samt Normala människor, de flesta av dem.
Jag vet helt klart vilka som är skötsamma och inte av de flesta åldrar. Jag har alltid varit väldigt logisk och vettig även om jag varit berusad. Har aldrig blivit vidare spyig, emotionell, slampig, aggresiv eller ur kontroll. Och jag har ändå varit väldigt full.
Men som jag minns det så var människor pinsamma när de var fulla. Det hela handlade om att du fick mer status om du inte blev full men ändå drack. Så vi fejkdrack, drack lite, sen gick man in på toan och öste i sig vatten. Så minns jag det iaf, när jag var yngre.
Det är ju tragiskt att det finns de som inte har koll, för ja som du säger naturligtvis finns dem. De som tror att de har skötsamma barn men de inte har det.
Men jag är ingen extrem påhejjare för alkohol till ungdommar, jag tycker bara inte att det är helt konstigt att de får med sig några cider på en fest någon gång, om det är tjej middag eller liknande.
Alla är väl olika, men om jag fick alkohol av mina föräldrar så fick jag nästan alltid två-tre cider mindre än vad jag hade fixat om jag hade fixat själv. Så eftersom jag var lat som yngre orkade jag inte fixa mer utan nöjde mig med mindre. och blev då inte tokfull, men hade fortfarande kul. Hade jag inte haft nått hade jag skaffat på annat vis, Hb (fast troligtvis ej, för det var sunkigt, bättre att vara utan då). Ragga på olika killar och gå vidare (ger dåligt rykte oftast). Tigga av vänner (oj då sjunker statusen, vilket är valutan på gymnasiet). Köpt när jag tagit mig in på krogen (vilket innebär att alla mina pengar försvinner). Ragga på random dude,, som får köpa ut. Tracka övriga släktingar vilket var pinsamt.
Om man ändå inte fått nått, så var alternativet stanna hemma och då bli utanför och ensam och uttråkad.