• Anonym (Rättellerfel)

Jag köper ut åt min dotter

Jag har en tonåring som ibland går på fest,då köper jag ut lite cider eller vin till henne.
    Jag vet nämligen att dricker gör dom vare sig dom har eget eller inte.

Jag vill inte att on dricker hembränt eller någon annans ihopblandning,för dom flesta blandar lite av varje hemifrån och dricker det istället.
    Jag gillar det inte men då vet jag att det hon dricker inte är lika farligt heller,det handlar om 4-5 cider på sin höjd och ofta har hon med sig hem igen.

Har aldrig sett henne full eller bakfull,hämtar alltid efter fester och när hon varit ute i stan.....

Många tycker nog att detta är fel,men jag tycker det är det bästa av två dåliga saker att göra...tänk om hon skulle få i sig hembränt och bli blind eller annat och kanske dö av förgiftning!!!

Hur gör ni???

Inga påhopp nu,jag vet att det jag gör inte är lagligt och jag vet att 16 åringar inte får dricka!
    Men det är min dotter och jag tar ansvar för henne själv!

• Svar på tråden Jag köper ut åt min dotter
  • Pappa med 3
    elmadumle skrev 2011-03-11 09:38:27 följande:
    Jag köper hellre åt mina barn än att de får i sig dåligt gjort hembränt.
    Vad gäller cigaretter så är det fullkomligt lagligt att köpa och ge sina barn, det är bara affärerna som inte får sälja till minderåriga.
    Affären kan vägra sälja dig om du ger till dina barn.
  • Pussakaninen

Jag är 17, dock har jag passerat min rövar & festar tid. Tycker inte det är kul för 5 öre.

men kan säga såhär.
    Går man ut för att dricka i den åldern så dricker man, vare sig du har köpt ut till dem eller ej. precis som du säger. Och man dricker bara det man får, jo man kanske smakar någon klunk utav någon eller så. Men man håller sig till sitt eget helt enkelt.

Så jag tycker du gör helt rätt. Jag kan sätta 99% att din unge endast dricker det som du ger till henne.

• Red Velvet
    Thaleya skrev 2011-03-10 22:58:18 följande:
    nee men då är de omogna, man köper inte ut åt omogna tonåringar.

endast ansvarsfulla, skötsamma, ärliga, äldre.
    Vadå "man"?! Tror du på riktigt att det gäller alla? Och vad vet föräldern EGENTLIGEN vad barnen gör och hur de beter sig på fyllan? När jag var yngre var det de som låtsades vara så skötsamma och "mönsterbarn" och föräldrarna sa "Aldrig min dotter!" - de skulle bara veta hur deras skötsamma flickor betedde sig på en fest. En kompis mamma köpte ut åt oss några gånger - vi söp precis lika mycket som vi hade gjort om vi fått tag på det på annat håll.
    Så "man" köper visst ut åt omgona tonåringar. DU kanske inte gör det men dra inte alla över samma kam. Förresten så heter det väl så att när spriten går in går vettet ur - så vem vet hur de "mogna" tonåringarna beter sig med alkohol i kroppen, kanske är de inte så skötsamma och ansvarsfulla längre. Eller de som köper ut kanske festar med tonåringarna också så att de vet precis hur de sköter sig på fyllan?
  • Eleator

Svår fråga, vet faktiskt inte vad som är bäst där. Fick inte utköpt åt mig när jag var ung, och hade svårt att få tag på alkohol, men så fort jag flyttade hemifrån efter gymnasiet... OJ vad jag festade. I många år och hårdare än de flesta av mina kompisar.

Dricker nu för tiden väldigt lite av olika skäl, bara när det verkligen är motiverat, t.ex. ett glass gott vin till maten eller liknande. 

• Thaleya
    Red Velvet skrev 2011-03-11 16:24:01 följande:
    Vadå "man"?! Tror du på riktigt att det gäller alla? Och vad vet föräldern EGENTLIGEN vad barnen gör och hur de beter sig på fyllan? När jag var yngre var det de som låtsades vara så skötsamma och "mönsterbarn" och föräldrarna sa "Aldrig min dotter!" - de skulle bara veta hur deras skötsamma flickor betedde sig på en fest. En kompis mamma köpte ut åt oss några gånger - vi söp precis lika mycket som vi hade gjort om vi fått tag på det på annat håll.
    Så "man" köper visst ut åt omgona tonåringar. DU kanske inte gör det men dra inte alla över samma kam. Förresten så heter det väl så att när spriten går in går vettet ur - så vem vet hur de "mogna" tonåringarna beter sig med alkohol i kroppen, kanske är de inte så skötsamma och ansvarsfulla längre. Eller de som köper ut kanske festar med tonåringarna också så att de vet precis hur de sköter sig på fyllan?
    Man kankse var dåligt ordval. Jag menar jag, samt Normala människor, de flesta av dem.

Jag vet helt klart vilka som är skötsamma och inte av de flesta åldrar. Jag har alltid varit väldigt logisk och vettig även om jag varit berusad. Har aldrig blivit vidare spyig, emotionell, slampig, aggresiv eller ur kontroll. Och jag har ändå varit väldigt full.

Men som jag minns det så var människor pinsamma när de var fulla. Det hela handlade om att du fick mer status om du inte blev full men ändå drack. Så vi fejkdrack, drack lite, sen gick man in på toan och öste i sig vatten. Så minns jag det iaf, när jag var yngre.

Det är ju tragiskt att det finns de som inte har koll, för ja som du säger naturligtvis finns dem. De som tror att de har skötsamma barn men de inte har det.

Men jag är ingen extrem påhejjare för alkohol till ungdommar, jag tycker bara inte att det är helt konstigt att de får med sig några cider på en fest någon gång, om det är tjej middag eller liknande.

Alla är väl olika, men om jag fick alkohol av mina föräldrar så fick jag nästan alltid två-tre cider mindre än vad jag hade fixat om jag hade fixat själv. Så eftersom jag var lat som yngre orkade jag inte fixa mer utan nöjde mig med mindre. och blev då inte tokfull, men hade fortfarande kul. Hade jag inte haft nått hade jag skaffat på annat vis, Hb (fast troligtvis ej, för det var sunkigt, bättre att vara utan då). Ragga på olika killar och gå vidare (ger dåligt rykte oftast). Tigga av vänner (oj då sjunker statusen, vilket är valutan på gymnasiet). Köpt när jag tagit mig in på krogen (vilket innebär att alla mina pengar försvinner). Ragga på random dude,, som får köpa ut. Tracka övriga släktingar vilket var pinsamt.

Om man ändå inte fått nått, så var alternativet stanna hemma och då bli utanför och ensam och uttråkad.
  • Thaleya
    Pappa med 3 skrev 2011-03-11 09:27:58 följande:
    Så om man ger dem cigg kommer dem aldrig be om en cigg av en kompis när deras tar slut.
    Dem kommer bara inte röka mer den dagen?? 
    ja precis det är fattigt att tigga.

ger ju lägre status än att vara utan.
  • Thaleya

det är sunkigt att röka cigg vilket som, är bara töntar som gör det, eller svaga människor som började när de var korkade och nu har svårt att sluta. Inga ungdommar jag känner tycker de är status att röka.

feströka kan de väl göra ibland, men att bli beroende är ofräscht, ohälsosamt, svagt och oekonomiskt.

• SoStylish

Min mamma köpte ut någon cider till mig när jag var 16-17 någon gång ibland. Sen när jag fyllt 18 köpte hon ut till mig varje gång jag skulle på krogen. Brukade få två stycken cider 7,0 och en 4,5 ibland och det räckte gott och väl för mig. Hon visste att om hon inte köpte skulle jag fixa det själv så hon kände väl att hon hellre köpte det då. Hembränt och andra häxblandningar skulle jag aldrig i mitt liv dricka och det visste hon också så det hade inte med det att göra.

• LivL
    Pappa med 3 skrev 2011-03-11 08:07:16 följande:
    Så om man köper ut cigaretter till sina barn så kommer dem att röka mindre också?
    Vad gäller cigaretter så är det fullkomligt lagligt att köpa och ge sina barn, det är bara affärerna som inte får sälja till minderåriga.
    Uppfostrar du inte dina barn att INTE dricka hembränt?? Har du inte PRATAT med dem om det och förklarat att det är farligt och dumt osv osv?? Gjorde mina föräldrar och jag lovar, jag har varken rört hembränt eller några droger öht (förutom alkohol och cigg).

• Lykka

När jag var yngre var det många som knarkade, det var ju om möjligt ännu svårare att få tag på och trots att "målet" hos mina knarkande klasskamrater var att få tag på ren amfetamin (som trots att det är olagligt faktiskt är bättre än alkohol rent kroppsligt) men det slutade oftast med det ena konstiga preparatet efter det andra som kompensation för det som de INTE fick tag på. Precis som hembränt är för riktiga öl. Ska jag som förälder köpa ut amfetamin till min ungar med då eller?

• sverker11
    Jag ser att du skriver "dåligt gjort hembränt". Betyder det att du tycker "bra gjort hembränt" är ok?

Argumentet att det är bättre att barnet dricker vin, cider eller vad det nu är istället för sprit är bara dumt. Det är alkoholen som är problemet. Att den alkoholhaltiga drycken inehåller spår av bär eller frukt gör den inte bättre. Det går möjligen argumentera för att det går snabbare att få i sig en större mängd alkohol under kortare tid om man dricker Absolut Vodka än om man dricker lättöl men själva alkoholen är lika skadlig.

Att köpa ut till barnen för att det är "fest" är dessutom dumt genom att det lär barnen förknippa alkohol med fest och lär dem ett mönster att när det skall vara kul måste man dricka alkohol. Dessutom är det så att om ni är säker på att de är så skötsamma att de bara dricker det de har med sig så borde ni också kunna lita på att de inte dricker något alls om ni säger åt dem att inte dricka något.

Sen tar vi argumentet där vissa pratar om att "lära sig handskas med alkohol". Vissa är rent kemiskt födda till missbruk och kan inte lära sig handskas med alkohol oavsett om föräldrarna bjuder dem på alkohol eller inte medan andra har "inbyggt antabus" som gör att de inte får någon kick av alkohol. Att i förväg veta vilken som är vilken är i stort sett omöjligt men om just ditt barn är en av de (30% om jag minns rätt) som har väldigt stor riskt att bli missbrukare så hjälper du inte barnet genom att introducera och normalisara alkohol.

En sista sak om myten hembränt. Man blir inte blind eller dör av hembränt om man inte får alkoholförgiftnng. Men alkoholförgiftning får man av alkhol oavsett om den kommer från Champange eller hembränt. Det förekommer visserligen att träsprit säljs som hembränt och träsprit är mycket giftig men det är en helt annan sak än hembränt.
  • vampyria2

1 tonåring i veckan dör av alkohol tänk att veta att man är den som har köpt ut och ens barn dör av det, puckat att ens tro att barnet inte kommer att bli riktigt berusad någon gång och ännu puckare att vara den som hjälper henne till det Obestämd

• Red Velvet
    vampyria2 skrev 2011-03-13 03:30:38 följande:
    1 tonåring i veckan dör av alkohol tänk att veta att man är den som har köpt ut och ens barn dör av det, puckat att ens tro att barnet inte kommer att bli riktigt berusad någon gång och ännu puckare att vara den som hjälper henne till det Obestämd
    En jag känner köpte ut till sin lillebror, hon köpte bara några cider. Han hamnade fick magpumpas på akuten senare samma kväll. Han hade druckit sina cider men också betydligt mycket mer.
  • oOOo  oOOo
    Red Velvet skrev 2011-03-14 14:03:27 följande:
    En jag känner köpte ut till sin lillebror, hon köpte bara några cider. Han hamnade fick magpumpas på akuten senare samma kväll. Han hade druckit sina cider men också betydligt mycket mer.
    Denna unga damen drack också för mycket
  • Leoella

Har bara läst TS. Har bara små barn än så länge, men min inställning är klar. Jag kommer INTE att köpa ut ett endast dugg i alkoholväg före barnet blivit 18 år (eftersom man får dricka på krogen vid 18 så drar jag gränsen där istället för 20). Finns inte en chans. Eventuellt kommer min sambo tycka annorlunda (när vi pratat om det verkar han tycka det är mer okej än jag), men det skav vi nog bli två om!

Flört

Att/om sen barnet dricker ändå hos kompisar osv, tja, den diskussionen får vi ju ta då. Försöka förklara och övertyga om att det är dumt. Men köpa ut själv och därigenom vara den som tillåter det; nej, never, aldrig!

• Jennie med ie

"De dricker vare sig vi ger till dem eller ej" må kanske stämma i många fall, men genom att underlätta detta och genom att själva tillhandahålla alkoholen så signalerar man också att det är okej och tillåtet.

• Jetstream

Jag har 3 söner och när den äldsta fyllde 18 år ,sade min svåger " här får du ett glas, nu kan du börja dricka"..

vad är det för inställning?
    Bara för att han är 18 år måste han börja dricka då? det är sorgligt!

Svar på tråden Jag köper ut åt min dotter