Det finns texter som tyder på att det kans vara svårare att amma med PCOS. Jag kunde inte amma. Tom barnsköterskor som jag förläst om PCOS för har hört detta. Dessa barnsköterskor arbeter på BVC. Kunskapsläget hos barnsköterskor är säkert varierande.
Detta skev jag i min blogg oktober 2010
PCOS och problem med amning2 oktober kl. 16:43
Förra veckoslutet, 23-26/9, var jag internerad på konferens med mitt arbete och sjukvårdspersonal från en annan vårdcetral som min arbetsgivare har nära samarbete med. Det var fler olika yrkesgrupper som deltog. en sjukgymnast hjälpte mig genom att vberätta lite om PCOS och elektroakupunktur. Hade bett sjukgymnasten göra det. Blir roligare för åhörarna att lyssna om det blir någon mer som medverkar.
Jag höll då en kortare presenation om PCOS. Fick frågan, av en barnsköterska barnvårdcetral, om det vara svårare för kvinnor med PCOS att amma. Svarade ja då jag hade hört det tidgare och själv kom jag aldrig igeång med amningen. Just nu sitter jag och letar på länkar och namn för att dela med mig av till BVC sköterskorna per email till ´veckan som kommer.. Passar på att tipsa här samtidigt.
Jag fick uppskattande komentarer av fler personer efter min presenation. Hoppas de som lyssande fick aha-upplevelser :Att de, kan ta med det jag sa, i sitt dagliga arbete med människor på vårdcentralerna.
PCOS and Breastfeeding (inte länk hittar text nu) pröva att googla på detta engelska begrepp, då får ni träffar