• Blygdläppen

Vilket är bättre: Att donera ägg/spermier eller att donera blod/benmärg/organ?

Båda kategorierna hjälper ju till att ge/bibehålla ett liv, men vilket är viktigare och "finare"?

Jag personligen tycker att de liv som redan existerar ALLTID kommer före de liv som ännu inte finns. Alltså är det viktigare med blod/benmärg/organdonation.

Själv donerar jag regelbundet blod, är villig att donera benmärg vid behov, och är även registrerad som organdonator.

Mina ägg skulle jag dock inte donera om jag inte fick en ordentlig ersättning i form av pengar, eftersom jag inte anser att det är en rättighet att få barn.

• Svar på tråden Vilket är bättre: Att donera ägg/spermier eller att donera blod/benmärg/organ?
  • Dalton
    LJF skrev 2010-12-28 21:55:51 följande:
    Eftersom det ena inte utesluter det andra så kan jag inte se att man behöver göra skillnaden bättre. Jag har donerat blod, ägg och hår.
    Hår?
  • Blygdläppen
    Dalton skrev 2010-12-28 22:23:27 följande:
    Hår?
    Ja, har man fint hår (bra kvalitet), kan man donera det tom material för peruktillverkning. Tror det finns organisationer som tar emot håret och gör peruker åt bl.a. cancersjuka barn.
  • lotusblomma12

Har inte läst alla inlägg nu men vill bara säga till er dom donerar att ni gör något otroligt fint!
    När en nära anhörig till mig fick leukemi och har fått mycket blod och stamceller (benmärg) så inser man!!

Det fanns ingen i Sverige eller ensi Europa som kunnde donera, utan från USA!!
    Så nog behövs det fler!

Kan inte uttrycka min tacksamhet över dessa människor!

Borde vara något fler tänkte på-för det är skillnad mellan liv och död!!

• Blygdläppen
    lotusblomma12 skrev 2010-12-28 22:28:26 följande:
    Har inte läst alla inlägg nu men vill bara säga till er dom donerar att ni gör något otroligt fint!
    När en nära anhörig till mig fick leukemi och har fått mycket blod och stamceller (benmärg) så inser man!!

Det fanns ingen i Sverige eller ensi Europa som kunnde donera, utan från USA!!
    Så nog behövs det fler!

Kan inte uttrycka min tacksamhet över dessa människor!

Borde vara något fler tänkte på-för det är skillnad mellan liv och död!!
    Ja, det är rätt fantastiskt att man kan ge och motta benmärg till/från någon på andra sidan jorden, att det finns ett sådant samarbete. Men om det fanns fler som var med i dessa register skulle man säkert lättare hitta donatorer lite närmare också. Tanken på att jag någon gång ska kallas in och få erbjudandet att donera min benmärg skrämmer mig lite. Det verkar obehagligt, men jag tror att känslan att veta att man så konkret varit med och räddat en annans liv övervinner allt det andra.
  • Jennie med ie

Jag tycker väl personligen, om man nu ska sätta det ena emot det andra, att rädda liv är viktigare än att skapa nya liv. Så ur den synvinkeln är blodgivare och benmärgsdonatorer o sv "viktigare". Men alla solidariska gärningar är värdefulla så jag är egentligen ovillig att göra sådana jämförelser...

jag är förvisso organdonator efter min död men ger/donerar inget annat av det du nämner. En del p g a eget val, en del utom min kontroll.

• lotusblomma12

Jag tror inte att donatorn får fysiskt ont vid en donation. MEN det är lite tidskrävande, kanske får ta ledigt från jobb osv. Tror att du i såfall får tappas på lite blod som du ev kan behöva efter donationen.

Men som sagt! Du har gett livet åter till någon som donator. En hjälteinsats:)
    Hoppas fler kan överväga detta:)))

• Blygdläppen
    lotusblomma12 skrev 2010-12-28 22:46:13 följande:
    Jag tror inte att donatorn får fysiskt ont vid en donation. MEN det är lite tidskrävande, kanske får ta ledigt från jobb osv. Tror att du i såfall får tappas på lite blod som du ev kan behöva efter donationen.

Men som sagt! Du har gett livet åter till någon som donator. En hjälteinsats:)
    Hoppas fler kan överväga detta:)))
    Smärta kan jag stå ut med (i nån mån iallafall) jag är mer rädd för panikkänslan i att vara tillfälligt bedövad och inte kunna känna mina ben. Det finner jag jätteobehagligt. Men det är såklart värt det i slutändan.
  • lotusblomma12

Ja, det förstår jag.

Tycker att du är stark som anmält dig. Om du kommer att behövas så tror jag att du får styrka till allt. För då blir det verklighet.

En hjälteinsats i mina ögon att man anmäler sig!!

• LJF
    Dalton skrev 2010-12-28 22:23:27 följande:
    Hår?
    Ja, som Blydläppen skrev så är det till peruktillverkning. Jag skickade det till en organisation i USA som tillverkar peruker till barn som inte har råd att köpa.
  • upyours

Om jag måste välja mellan en av dessa kategorier så får det bli att donera organ/blod/benmärg. Hellre rädda liv, anser jag.

Det är nästan roligt jämt
  • kornberoende
    upyours skrev 2010-12-29 17:02:12 följande:
    Om jag måste välja mellan en av dessa kategorier så får det bli att donera organ/blod/benmärg. Hellre rädda liv, anser jag.
    samma här! Nu donerar jag bröstmjölk :D
  • upyours
    kornberoende skrev 2010-12-29 19:10:05 följande:
    samma här! Nu donerar jag bröstmjölk :D
    Jävligt bra initiativ. Jag vet att många nyförlösta mammor inte kan producera mjölk, men då barnet behöver det så kan bröstmjölksdonation vara ett jättebra alternativ.

Ja, jag är kille, men har ju flera tjejkompisar varav flera av dem nu blivit mammor. 
    Det är nästan roligt jämt
  • Blygdläppen

Orsaken till denna frågeställning var att jag läste i en tråd om äggdonation där de kvinnor som skrev att de donerar ägg blev prisade och kallade för hjältinnor osv. Jag har aldrig hört (läst) någon på FL kalla någon annan för hjälte/hjältinna för att han/hon donerar blod och organ, det ser folk som en självklarhet som man knappt ens behöver tacka för.

Själv tycker jag att alla donationer är bra, men eftersom jag anser att livet (det redan befintliga livet) är heligt så är det ALLTID viktigare med donationer som faktiskt räddar liv.

Jag kommer även låta donera mina ögon/de delar av mina ögon som kan vara till nytta, ifall jag dör före min tid. Det är inget som räddar liv, visserligen, även om det underlättar mottagarens liv enormt, bara transplantationen lyckas. Jag vet inte själv vilken kategori jag skulle placera det i, dock.

• Jennie med ie
    Blygdläppen skrev 2010-12-29 20:05:52 följande:
    Orsaken till denna frågeställning var att jag läste i en tråd om äggdonation där de kvinnor som skrev att de donerar ägg blev prisade och kallade för hjältinnor osv. Jag har aldrig hört (läst) någon på FL kalla någon annan för hjälte/hjältinna för att han/hon donerar blod och organ, det ser folk som en självklarhet som man knappt ens behöver tacka för.

Själv tycker jag att alla donationer är bra, men eftersom jag anser att livet (det redan befintliga livet) är heligt så är det ALLTID viktigare med donationer som faktiskt räddar liv.

Jag kommer även låta donera mina ögon/de delar av mina ögon som kan vara till nytta, ifall jag dör före min tid. Det är inget som räddar liv, visserligen, även om det underlättar mottagarens liv enormt, bara transplantationen lyckas. Jag vet inte själv vilken kategori jag skulle placera det i, dock.
    Man är dessutom, per nån sorts automatik, en underbar människa om man donerar ägg. SÅ viktigt är det...
  • LJF
    Blygdläppen skrev 2010-12-29 20:05:52 följande:
    Jag tror att orsaken till att de som donerar ägg blir prisade och kallade hjältinnor beror på att de är så pass få som gör det medans donera blod är inte helt ovanligt. För mig som donator tycker jag inte skillnaden är så stor i vad jag gjort, det är sånt som jag inte behöver och kan ge bort.
Svar på tråden Vilket är bättre: Att donera ägg/spermier eller att donera blod/benmärg/organ?