• Minimimoon

Vad gjorde ni på bb?

Med första barnet blev jag snittad och var inlagd i 3 dagar. Låg mest och sov, läste tidningar, glodde på tv och gosade bebis. Vägrade ta av mig de jätte sköna blåa sjukhus-dräkterna

Min väninna försökte röra på sig i korridorerna och hade sina egna kläder på sig för det kändes konstigt att ha "pyjamas" hela dagarna.

Så av nyfikenhet. Vad gjorde ni? 

• Svar på tråden Vad gjorde ni på bb?
  • Mamma8985

födde med akut kejsarsnitt, sen blev det en massa komplikationer när de skulle sy ihop mig igen så jag träffade inte min nyfödda förrän dagen efter. Annars myste jag och försökte få honom att ta bröstet. Fick stanna en vecka med honom ganska jobbigt faktiskt fanns inte så mycket att göra liksom, sen var det väldigt skönt att va där den veckan eftersom att jag inte kunde gå riktigt och fick en massa blodförtunnande medel och nåt som motverkar proppar.

• Dr Mupp

Senast låg jag i sängen och lät personalen komma med mat och byta blöjor på bebisen.

If you cut the wings of a fly, Does it become a walk?
  • sagofröken

Ammade, myste, tittade på seinfeld, åt godis, åt god mat, grät lyckotårar över underverket... allt liggande i sängen med kanyler, droppställningar och blodpåsar överallt - pappan fick sköta babyn och hämta mat Glad Vi stannade tre nätter (den första natten kom jag till bb-rummet vid tretiden på morgonen, pappan och babyn var redan där). Vi önskade och fick stanna en extranatt för att bli trygga i amningen när jag själv mådde bättre. Andra dagen fick jag tvätta håret och vi gick till och med ut i köket och åt middag med några andra nyblivna föräldrar!

Toknöjd med bb-vistelsen!

• carolinasfam

Tänk om vi ens fått stanna ett dygn på BB, hade varit överlycklig....känner mig bara berövad hela upplevelsen då liten var sjuk och nu 15 veckor efter förlossningen inte är bättre...

Var glada att ni fått friska barn och att ni ändå fick uppleva att stanna på BB, äta av den där brickan med mackor och kunna njuta av första tiden tillsammans. Det är många fler än jag som aldrig får det!

Menar dock inget illa och missunnar ingen att få ett friskt barn, är bara ledsen att vi inte ens fick njuta några timmar av våran kille i lugn och ro!

• mimsan01

Jag låg och hade ont efter mitt akutsnitt och gjorde typ allt utom att sova vilket var det jag verkligen hade behövat göra efter typ tre dygn utan någon som helst sömn. Dottern som sov en stock men jag kunde inte eftersom de jag delade rum med var tvungen att springa fram och tillbaka hela natten eftersom deras son hade gulsot och han skulle solas mitt i natten, och det skulle tas massa prover osv osv. När DET väl hade lugnat ned sig så började byggandet kvart i sju på morgonen - that's right - vi lyckades tajma vår vistelse på bb samtidigt som de byggde om. Nej jag har verkligen inga positiva minnen från de fyra dagar vi låg inne där!

• k girl
    Emma0709 skrev 2011-01-09 20:12:50 följande:
    Gjorde nog likadant med båda mina Alfred va vi inne 5 dagar(gulsot), det blev lite drygt i längden, grät de 2 sista dagarna för jag trodde vi skulle få åka hem(hormoner ni vet:).
    Jack låg jag inne med 2-3 dygn, ville hem efter första men fick vara kvar(blodbrist). Fanns inte så mkt att göra där..kollade tidningar, gosade, AMMADE;), åt, det tyckte jag man gjorde hela tiden. Jag hade egna mjukiskläder med mig men anväde nattskjortan väl oxå, då mina brös ömmade ngt fruktansvert!!!
    Tyckte mest att det va småtråkigt att ligga där, särskillt andra gången, då ville jag bara hem!! Men det är super att den finns!!
    HAHA, vad jag känner igen mig, jag var övertygad om att vi skulle få åka hem utan vårt barn alt. stanna kvar där! Vi var kvar i sex dagar och det var drygt. Jag köpte tidningar och godis i sjukhuskiosken. När sonen låg och solade åkte vi iväg och käkade middag på tu man hand och gick på stan en sväng så jag fick köpa amnings-BH och lite nya kläder.
  • Empiiis

VI stannade 3 nätter på BB. Min sambo gick och köpte massor av godis och skvaller tidningar som vi lusläste. Vi spelade mycket kort och bara satt och snackade. Lite släkt kom och hälsade på också.

• Halmstadtjejjen

Jag har vart uppe och duschat redan på förlossningen båda gångerna. På med egna kläder och försökt ordna till mig så gott det går. Andra dagen har vi fått besök båda gångerna.

I övrigt harjag bara myst med bebis och partner och haft det lugnt och skönt.

Båda gångerna har ajg fått stanna 6 dygn pga att mina barn har haft gulsot.

• Jempajenny

Denna gång längtade jag mest hem! 

Jag duschade och bytte till egna kläder direkt på förlossningen. Sonen föddes på söndag morgon och den dagen stannade sambon till ca 15, då han åkte hem för att lösa av mormor och morfar som varit hemma med vår dotter.
    Sedan var jag mycket ute i allrummet, satt vid TV:n och hoppades på att det fanns några andra mammor som var lika sällskapssjuka som jag. Men passade också på att vila och sova en del. 

Andra dagen kom storasyster och pappa och hälsade på. Och tredje dagen åkte vi hem efter lunch.  

♥ Jempajenny, Agnes (2008) och Anton (2011): jempajenny.bloggagratis.se
  • Gurkan

Längtade hem!
    Vi kom ner till lättvårdsavdelningen vid midnatt natten till lördagen och på lördag eftermiddag bestämde vi att vi ville åka hem men då sa personalen att först måste vi bada barnet (som förstagångsföderska borde jag haft mer skinn på näsan och sagt nej). Badet kom inte förrän sent på kvällen så vi fick stanna till söndagen. Då tog det dem över tre timmar att skriva ut oss och jag var ledsen och arg och ville bara hem. Sammanlagt var vi där knappt 40 timmar.
    Tyvärr hann vi bara vara hemma tolv timmar innan vi blev inlada på solning ett dygn på vanliga BB och då gjorde jag inget annat än grät och ville hem.

Så nästa barn ska jag fasen hem så fort som möjligt (om allt går bra förstås!). Jag mår mycket bättre av att få vara hemma i min egen säng och mysa med gubbe och barn!

• myskatt

Födde med akutsnitt. Egna tiden åt att pumpa var 4e timme timme och därimellan föröska få dottern att dia samt ta flaska/kopp/sked. Slasade runt i myskläder för det fanns inga sjukhuskläder i min storlek.

Var på BB i sex dygn.

Mamma till ~ Tilde ~ 051202 ~ myskatt.com
  • småvildar

Jag har legat 2 gånger eftersom jag har 2 barn. med första barnet låg jag mest i sängen i min morgonrock och mysbyxor och hade sjukt ont. Det var en vaginalförlossning från helvetet. Lillen mådde dåligt så det var en kamp att mata honom med kopp.
    Med andra barnet så födde jag med planerat snitt och kände mig betydligt piggare och lillen var pigg oxå. Då hoppade jag i mina egna mjukiskläder rätt fort. jag snittades på eftermiddagen å  tog det lugnt första kvällen å natten. Morgonen efter snittet så tog jag lillen i sjalen och gick en promenad på bb. Tog en prommis ner till sjukhuskiosken och köpte mig lite gott och en tidning. så låg jag mycket i sängen myste med lillen och ammade.

• Ninniisen

Med första barnet  var jag en natt på förlossningen och en på BB.. Väl på BB gjorde jag ingen större nytta då jag inte förrän på eftermiddagen fick gå upp och röra på mig pga blodbrist och lågt blodvärde.. När gubben var där blev jag serverad med mat :)
    Gick i mysbyxor och sjukhusskjortan

Med andra barnet åkte vi hem efter en natt på förlossningen.

Med tredje barnet låg vi på BB 1,5 dygn pga prematur. Gick fram och tillbaka i korridorerna, läste tidningar, löste korsord, ammade, tilläggsmatade, badade honom, pratade telefon, viktkontroller samt koll av socker och temp. Myskläder för hela slanten här också fram tills vi skulle hem.
    Efter en dålig första upplevelse ville jag bara hem denna gång!

° ★ Izabelle 071004 ° ★ Felicia 090704 ° ★ Gabriel 100731 ° ★
Svar på tråden Vad gjorde ni på bb?