• nisse123

Ok att ta tempen i stjärten på en 12-åring?

Hej! Jag har alltid sett det som något naturligt att hjälpa min dotter när hon är sjuk eller har andra problem. Men har förstått att vissa människor tycker att det är ett övergrepp att ta tempen på sina barn. Jag brukar fortfarande hjälpa min dotter med att ta  tempen i stjärten fastän hon är 12. Tycker ni det är fel?

• Svar på tråden Ok att ta tempen i stjärten på en 12-åring?
  • Lavish

Alltså en 12 åring måste väl klara att ta tempen i rumpan själv?!!! Eller är hon gravt handikappad på ngt sätt?

• Lavish

Däremot har jag alltid använt termometern i rumpan, har provat en sån digital och fick aldrig rätt resultat av den. Jag har inga minnen av att den någonsin gjort ont. Jag minns inte när jag själv fick börja ta tempen, men det vara granterat långt före 12 års ålder...

• Åskan

Fel? Men i den åldern kan hon väl göra det själv? El ta i munnen är ju smidigast i den åldern. (Skulle aldrig ta rumptemp på mina barn öht iof)

• Madde25

Här används örontemp på både 1 åringen å 4 åringen.
    Å den är då väldigt korrekt då vi provat en rumptemp med.

• Kent68

Öron-, mun-, armhåle-termometrar, visst... men räkna med felmarginaler.
    Jag imnns rumptermometern från min barndom. Lite piniga röda kinder blev det såklart framåt 10årsåldern när föräldern kom med den, men traumatiserande eller "övergrepp"? Ge er...
    Nånstans när puberteten börjar kan det väl vara lämpligt att börja låta ungen ta sin temp själv?

• Hedebris

skulle nog säga så länge barnet känner sig bekväm med det...

Jag använder den själv i rumpan :D

• Enhelia

12 år? Kan barnet inte göra det själv om den nödvändigtvis ska tas i rumpan ? :-/

• Åskan
    Kent68 skrev 2011-08-18 13:14:20 följande:
    Öron-, mun-, armhåle-termometrar, visst... men räkna med felmarginaler.
    Jag imnns rumptermometern från min barndom. Lite piniga röda kinder blev det såklart framåt 10årsåldern när föräldern kom med den, men traumatiserande eller "övergrepp"? Ge er...
    Nånstans när puberteten börjar kan det väl vara lämpligt att börja låta ungen ta sin temp själv?
    Rumptermometrar skiljer också mellan varandra. MÄrken etc... Så lite felmarginaler har vi nog överallt ändå. Det är ju skit samma om man har 39,6 el 39,8?!

Örontemp är klockrent uppfinning, den använder vi frisk på alla barn/vuxna i vår familj. Så länge man använder den rätt (vilket jag inte tror att alla gör)
  • Nikolina

Jag tycker inte alls det är fel så länge barnet tycker det är okej.

När barn är sjuka blir de små, en 12-åring är inte stor som sjuk. Då kan det vara skönt att bli omhändertagen även om det innebär febertagning.

Jag har stjärttermometer till mitt barn och tänker fortsätta med det. Jag har läst att de andra inte är tillförlitliga och jag vill veta rätt temperatur.

Dessutom går det väldigt fort med nya moderna stjärttermometrar. Inga 4 minuter här inte.

Det här pratet om övergrepp har gått för långt tycker jag. Det är väl inte övergrepp att ta hand om sitt barn.

• äppelmos

jag hade inga problem alls med att ta tempen i rumpan och fick hjälp tills jag var 13-14 år för jag tyckte det var svårt men sen fick jag snits på det!

• Ruggugglan

Jag tycker långt ifrån att rektaltemp är något bra. Vi använde den på barnen när de var små bebisar. Sen använder vi oss enbart av örontempen.

• äppelmos

varför e rumptermometern är hämsk?? förstår inte....

• Emma 02

eh jag skulle aldrig ta tempen på en 12-åring i rumpen.

Min 3-åring och även 1-åringen protesterar och tycker det är obehagligt så vi tar örontempen eller tempen i armhålan.

Visst att det blir felmarginal men hur ofta behöver man en exakt temp? spela roll om den visar 38,2 eller 38,8 för mina barn är det feber båda två + att jag går på allmäntillståndet.
    Skulle de verka extremt slöa, feberkrampa eller nått annat så åker  man ju in till akuten, om febern på nått sätt blir farlig.
    De gånger jag har vart inne själv eller med mina barn inom sjukvården och de tar feber så tar de med örontemp, sist hade de en likadan som vi hade hemma         

• Drake

Nu har jag ingen 12-åring men jag tycker inte det är ok faktiskt.

Rumptermometern är i mitt tyckte endast för de som inte kan ta tempen under armen eller i munnen, som spädbarn eller kanske de med vissa handikapp. Inte ens på BB tog de tempen på bebisen i rumpan utan under armen.

Jag kan också tycka att det är integritetskränkande för ett så stort barn (nästan tonåring) att behöva ta tempen i rumpan. Nog hade hon väl valt under armen eller i munnen om du gett henne valet?

• Mirva
    Thaleia skrev 2011-01-03 15:45:55 följande:
    Haha är det ngn som tror på Nisse? Undrar om det är samma Nisse123 som finns på FB?
    Han är iallfall ny medlem här på FL sen imorse och att starta med en sån här tråd känns lite skumt...
    Vilka fördomar om människor som skriver på FB! Det visar sig då att människan skriver om datahubbar, volvo, bränslefilter, adaptrar, mobiltelefoner, windowsproblem, jäger och harry potter, är det så konstigt om man reggar sig på fl om man har en specifik fråga om barn?
  • Jan Holmström

Det är definitivt inte OK. Det är praktiskt taget våldtäkt/sexuella trakasserier. För att addera på det är det dessutom en minderårig vi pratar om. Så jävla äckligt.

Jan

• LellleMeep

Vad? Jag har tre Barn själv och den yngsta är elva. Visst, ibland protesterar de men jag tar ändå tempen på dem i stjärten och det tänker ändå fortsätta att ta fram en stjärttermometer om det är någon som mår dåligt

• Vanja

Jag tog tempen på mina i rumpan när dom var bebisar. Nu är dom 2,5 respektive 4 och jag skulle aldrig ta den i rumpan. Oftast tar jag inte tempen på dom alls, känns dom väldigt varma samt är hängiga så får dom febernedsättande men är dom varma/febriga fast någorlunda pigga och glada så får dom inget. Tycker inte man ska stirra sig blind på vad termometern visar. Det har en tendens att skrämma upp föräldrar i onödan har jag förstått. Feber är sällan farligt, tvärtom! Små bebisar som sagt tycker jag är lite mer viktigt då dom är lite känsligare men större barn kan man gå på allmäntillståndet.

• MammatillNicole

Jag tycker det är helt ok
    Som tidigare nämnts så kan det vara skönt att bli omhändertagen när man är sjuk, och tycker inte hon att det är obehagligt så ser jag inga problem med det

Svar på tråden Ok att ta tempen i stjärten på en 12-åring?