Hur uppfostrar ni era snart 3 - åringar?
Funderar på lite om vi gör rätt med vår kille som blir tre om en månad. Har aldrig tidigare funderat över uppfostran utan det har kommit naturligt men på senare tid har några kommentarer ramlat in som jag funderat över. Vi jobbar ju jättemycket med matsituationen för våra barn, ingen av dem äter eller har en naturlig relation till mat, (femåringen har ADHD/Asperger) och båda har druckit näringsdrycker i snart ett år. Nu var vi på ett ställe och fick hjälp med att få femåringen att börja äta vanlig mat, hur vi skulle handskas med honom o.s.v och den lille var ju med på köpet så att säga. Personalen var väldigt trevliga men påpekade försynt att det var dags att uppfostra även treåringen. Ibland sitter han kvar vid bordet tills han druckit upp, men ibland går han bara omkring i köket medans vi äter. De tyckte att vi skulle köra samma metoder på honom som på femåringen för att lära honom att man måste sitta kvar vid bordet, d.v.s att man håller honom i knät så att han inte kan lämna bordet. Just att man tydligt visar att när vi äter så sitter vi vid bordet, de tyckte att vi skämde bort honom lite.
På dagis får sambon syrliga kommentarer när han ska klä på lillen, "här försöker vi faktiskt få barnen att stå upp när vi tar på overallen." Jaha? Men då kan ju ni visa hur ni får honom att stå själv när den ska på då?
Jag vet inte hur jag ska förhålla mig till detta, lillen har inget tydligt språk och det gör att jag tycker det är jättesvårt att tvinga honom att sitta vid bordet. Femåringen förstå varför och att han får gå när han har ätit upp och tuggat klart, men förstår lillen? Han har även sedan födseln varit extremt envis, det GÅR inte att lirka med honom för vill han inte så vill han inte. Jag känner mig inte motiverad att tvinga honom att stå när jag tar på overallen, för det finns viktigare saker han måste handskas med.
Åh vad svårt allting blev.
Hur vet ni hur ni ska uppfostra era barn rätt?
Jag vill ju inte skämma bort honom men jag vill inte vara för hård med honom heller, han har det tufft och jag vet som sagt inte hur mycket han förstår.