lykantrophona skrev 2011-01-21 15:44:27 följande:
Det var ditt egna val att gå in på tråden. Jag tror inte att Neko menar illa, kanske bara inte är van vid att se saker från ett transperspektiv. Och då är det väl bra om folk förklarar, så att man kan rätta till missuppfattningar?
Om jag kunde, skulle jag gärna vilja vara mer fysiskt lik en varg. Men vill jag bli behandlad som en? Vill jag bli instängd i en djurpark, skjuten eller bortjagad? Vill jag att mina åsikter inte ska räknas, att folk inte litar på mig?
Jag kan på många sätt förstå transsexuellas saknad efter just det fysiska. Att som transman vilja ha skäggväxt, mörkare röst, inga bröst... och visst vore det irriterande att bli benämnd med fel pronomen konstant. Men eftersom jag inte ser några extremt stora skillnader mellan män och kvinnor, så vill jag gärna veta mer om just det här med sociala roller, hur man passerar som ett visst kön etc. Jag förstår redan att man kan känna så, och jag stöder verkligen transpersoners rättigheter att få bli kallade för rätt pronomen, att få vård om de känner ett behov av det, att slippa bli tvångskastrerade för att få byta könstillhörighet i folkbokföringen... Men jag är nyfiken och vill gärna förstå hur det hela känns. Att förenkla det till klänningar och byxor känns inte rätt. Jag känner cismän som ibland har kjol eller smink, utan att de försöker härma kvinnor. Så det måste ju handla om något djupare än så?
Kanske är frågor som identitet, längtan och sorg något man egentligen skulle behöva uttrycka i poesi, inser jag nu..".
Jag är f2m.
Innan mina operationer kändes det fysiska man hade då till en stor ångest. Det var precis som man var instängd i en bubbla med full av ångest som man ville pricka håll, men du kan inte för det går inte. nålen är för slö. Det känns total maktlöshet och detta växer och växer i en. Du befinner dig i en enorm stress situation varje dag. Du försöker hela tiden komma ur situationen men det går inte. Det samma gäller om att bli tagen med rätt pronomen och du gör allt för att slippa känna dig kränkt.
I min hjärna talar den om att jag hade en snopp men den finns inte. Verkligheten säger annat och hjärnan något annat.
Ta bara som annan jämförelse som att bara se och läs på nätet hur killar pratar om sin snopp med ångest om den råka bara vara 5 cm för liten. Det finns biologisk födda killar som födds med en alldeles för liten snobb typ 2 cm och sånt händer. Och de har lika stor vånda. För honom finns det säkert i hans hjärna en normalstor snobb men ser han snoppen så är den för liten. Ta bara som en kvinna får cancer i enna bröstet så vill kvinnan säkeligen ha bröstet tillbaka och det kommer bli en saknad i hennes känslor om bröstet inte finns där.
Ett annat exempel är fantomsmärtor. Det finns en arm enligt hjärnan men inte i verkliga livet, och kroppen och människan får känsla av fantomsmärta.
Att vara född transsexuell känns som att vara mobbad konstant av livet och det sker i osynlighet. Men efter operation känns mobbningen avsevärt mindre och inte så påtaglig.
Precis innan operation hade jag svåra psykosomatiska besvär. Jag hade fruktansvärda hugg i lungerna. Jag hade svårt att andas och springa. Tillsist hade jag konstant ont. Och detta är av all ångest som jag bar på och saknad och sorg. När jag fick hjälp så försvann all smärta och hade inte mer psykosomatiska besvär. Min hjärna var nästa itu stressad med all förträngning vars jobb var att hindra ångesten.
"Jag känner cismän som ibland har kjol eller smink, utan att de försöker härma kvinnor. Så det måste ju handla om något djupare än så?"
Härma och känna går inte att jämföra!
Var denna förklaring till någon hjälp?
Fråga om det är något oklart.