• lykantrophona

Fråga om transsexualism

Jag har försökt läsa på lite om trans*, det hela intresserar mig. Överhuvudtaget, fenomen där man känner att kroppen, på ett grundläggande sätt, inte matchar ens verkliga jag, intresserar mig. Jag vet ju lite hur det är. ;)

Jag har fått koll på lite hur en transition kan gå till, hur mycket fördomar transpersoner kan möta på osv. Men det är en sak jag undrar, som jag har haft svårt att få svar på. Kanske finns det någon vänlig transexuell här som kan förklara?

Hur känner man skillnaden mellan manligt och kvinnligt? Eftersom jag tycker att män och kvinnor är ganska lika, så undrar jag hur det känns att känna sig som det motsatta könet. Tittar man ner mellan benen och blir besviken över att inte hitta "rätt" kön där? Glömmer man bort att man faktiskt uppfattas som sitt biologiska kön av folk? Finns det vissa dagar då man känner sig mer manlig/kvinnlig än annars? Kan man inbilla sig känslan av en kuk, även om man inte har en?

• Svar på tråden Fråga om transsexualism
  • Kakflickan

Alla upplever nog skillnaden manligt/kvinnligt olika. Den kan nog t o m ändras under tiden man gör sin transition. Jag själv tog till mig stereotypiskt kvinnliga egenskaper och agerade efter dem, nästan som något argument för mig själv och andra att jag faktiskt var kvinna och inte bara svamlade.

Sen när tiden gick och känslan av att behöva bevisa något för andra försvann så blev det mer... "jaha?". Men känslan av att det är kvinna jag är, den är där, och det är väldigt svårt att definiera närmare hur det känns.

Det händer nog många att de glömmer bort sig. Har hört historier om vissa som haft problem med toabesök och liknande för att deras hjärna går på autopilot och gör något dumt, så som stå upp och kissa när de inte har något att ta i, eller sätta sig utan att se efter var sitt paket ligger och därför kissa ner hela rummet. Men det är ju högst individuellt.

Man kan även "känna av" ett könsorgan man inte har, ja. Däremot kan jag av egen erfarenhet säga att när man väl får det där könsorganet så behöver inte känslan alltid överensstämma så perfekt med hur man trodde att det skulle kännas! 

• lykantrophona

Tack så hemskt mycket för ditt svar! Känner mig klokare nu. :)

Kakflickan skrev 2011-01-10 06:41:12 följande:
    Alla upplever nog skillnaden manligt/kvinnligt olika. Den kan nog t o m ändras under tiden man gör sin transition. Jag själv tog till mig stereotypiskt kvinnliga egenskaper och agerade efter dem, nästan som något argument för mig själv och andra att jag faktiskt var kvinna och inte bara svamlade.

Sen när tiden gick och känslan av att behöva bevisa något för andra försvann så blev det mer... "jaha?". Men känslan av att det är kvinna jag är, den är där, och det är väldigt svårt att definiera närmare hur det känns.
    Jag kan väl förstå mig på den här typen av överkompensation. Att man i sin iver över att bli uppfattad "rätt", överdriver de egenskaper som man förut dolde, för att senare hamna i någonsorts balans, bli trött på stereotyper. Jag har varit där, även om det inte handlade om manligt/kvinligt då.
  • Anonym (transman)

Det är min uppfattning att många cis-personer tror att det krävs mycket tänkande och mycket aktivt "kännande" för att komma fram till att det s.k. biologiska könet inte stämmer överens med det mentala. Och det klandrar jag er inte för. Det är svårt att förstå något man inte själv upplevt eller kan relatera till. Sanningen är att det inte alls är någon konst att inse att man spelar en charad för att det förväntas av omgivningen och att man egentligen inte är den personen man önskar att man kunde vara. Försök under en period att klä dig i det motsatta könets kläder i sociala sammanhang och bete dig på för det motsatta könet förväntade sättet och du kommer snabbt märka att även om det kan vara roligt så är det inte den du är. Håller du på tillräckligt länge, år ut och år in, kommer du troligen börja må väldigt dåligt. Skillnaden är att du alltid kan byta kläder och vara dig själv igen. Den som är transsexuell kan inte ställa saken tillrätta lika enkelt.

Hur känner man skillnaden mellan manligt och kvinnligt?
    För mig handlar att vara trans inte så mycket om manligt vs kvinnligt i bemärkelsen att de måste vara oförenliga motpoler eller att jag måste ha klart för mig en tydlig skillnad mellan dem för att kunna "välja". Att vara trans handlar inte om att vilja bli en stereotyp utan om att vilja bli sig själv. Jag har både manliga och kvinnliga sidor och intressen, har alltid haft, men jag upptäckte efter hand att jag trivdes mycket bättre i det som ansågs vara manligt. Jag behöver inte skriva en avhandling i genusvetenskap för att veta vad som känns rätt för mig.

Eftersom jag tycker att män och kvinnor är ganska lika, så undrar jag hur det känns att känna sig som det motsatta könet.
    Att vara trans är enligt min erfarenhet inget man inser över en natt, utan en förståelse som växer sig starkare med tiden. Du märker t.ex. att du trivs bättre i rutiga blå klänningar än i rosa. Senare förstår du att du inte gillar klänningar alls utan vill ha rutig skjorta. Det kommer gradvis. Men det betyder inte att du är medveten om att du är trans bara för att du är medveten om dina preferenser, eller att du väljer att leva ut dem. Å andra sidan finner många sig själva först när de läser eller hör talas om transsexualism och inser att det faktiskt finns ett ord för det de känner. Ingens historia är identisk, precis som inte alla delar uppfattning om hur det känns.

Tittar man ner mellan benen och blir besviken över att inte hitta "rätt" kön där?
    Det är också en vanlig fördom bland cis-personer. Det förväntas att transpersoner ska vantrivas med sitt kön eller äcklas av sin kropp liksom alla transpersoner förväntas vilja, våga och kunna genomgå medicinsk behandling i syfte att ändra på kroppen. Mitt kön var aldrig ett problem i det tidigaste skedet. Avskyn mot mitt kön och längtan efter en riktig penis kom först senare och växte i takt med att jag fann mig själv mer och mer i den manliga rollen. Först senare hände det flera gånger att jag blev förvånad eller förvirrad över att jag saknar en penis. På senare tid har jag känt mig amputerad. Det känns som att jag har haft en penis och blivit berövad den.

Glömmer man bort att man faktiskt uppfattas som sitt biologiska kön av folk?
    Naturligtvis finns det de som glömmer bort att de uppfattas annorlunda än de känner sig men jag vill påstå att de flesta av oss för det mesta är smärtsamt medvetna om hur vi uppfattas av omgivningen. Inte minst pga hur olika kvinnor och män bemöts i samhället men också för att bl.a det felaktiga pronomen och namn som folk använder utgör en konstant påminnelse.

Finns det vissa dagar då man känner sig mer manlig/kvinnlig än annars? Kan man inbilla sig känslan av en kuk, även om man inte har en?

Det finns dagar då jag inte känner mig manlig alls och lider över det, fastän min omgivning sedan många år tillbaka uppfattar och ser mig som man. Det finns dagar då jag känner att jag är helt könlös. Det finns dagar då jag känner att jag nog hade klarat av att leva som kvinna och vara s.k. normal, fastän det hade känts som att spela en roll snarare än att vara mig själv. Men oftast är jag bara mig själv och reflekterar inte mycket kring mitt kön eller manligt och kvinnligt.

Hoppas du fick lite klarhet i dina funderingar.

• Neko

Jag har också en fråga angående transpersoner, ifall inte TS har något emot det =) Är det viktigare med det sociala könet (dvs att samhället uppfattar en som det man känner sig som) eller det biologiska könet, dvs att man själv tycker att man ser ut som det kön som man känner sig som. Av det jag har pratat med transpersoner tidigare så verkar det sociala könet viktigare, vilket jag tycker känns lite underligt, så det vore intressant att höra från någon här. Vad skulle ni välja; att samhället såg er som det kön ni tycker att ni är men att i era ögon var ni fel kön, eller tvärtom? Vad är viktigast om ni bara fick välja ett av dem?

• Anonym (transkvinna)

För mig är det sociala viktigast.

Den överlägset största delen av tiden spelar ens könsorgan absolut ingen roll. Om jag var tvungen att välja mellan att se ut som en kvinna men ha kvar min penis eller att se ut som en man men ha kvinnligt könsorgan så skulle jag utan att tveka välja det första alternativet.

Det biologiska könet spelar relativt liten roll när det gäller ens identitet, sen kan detta naturligtvis variera mellan individer och att ha "fel" könsorgan kan vara väldigt traumatiskt men själva identiteten är mer beroende av hur man bemöts i samhället än vad man har för utrustning mellan benen och samhället vet inte vad du har där om du inte upplyser dem.

• Anonym (transman)

Neko:
    Men har du nu verkligen tänkt igenom vad du skriver? Du tycker det är underligt att man vill bli respekterad och bemött som den man känner sig som istället för att konstant påprackas en roll och ett beteende som står i så skarp kontrast mot den man egentligen är att det rentav driver folk till självmord. Människan är en social varelse och de flesta av oss umgås betydligt mer med andra människor än med sitt kön. Att ha en kuk men tvingas bära klänning och bli tilltalad med fel pronomen och namn skulle vara till föga tröst för en transman, liksom det inte hade hjälpt en transkvinna mycket att ha en fitta om hon ändå inte blir tagen och respekterad för den kvinna hon är.

Hur skulle det i praktiken gå till att få genomgå hormonbehandling och operation men fortsatt tvingas leva i fel socialt kön, vem skulle kontrollera att man efterföljer det och framför allt varför? Själva syftet med att genomgå behandlingen är att utsidan ska matcha insidan, så att vi inte bara blir nöjda med vad vi ser i spegeln utan också nöjda med hur vi uppfattas och bemöts av andra.

Transkvinnan i tråden svarade väldigt bra men jag finner din surrealistiska frågeställning är olustig och jag väljer att inte besvara den.

• lykantrophona
    Anonym (transman) skrev 2011-01-21 15:04:09 följande:

Neko:
    Men har du nu verkligen tänkt igenom vad du skriver? Du tycker det är underligt att man vill bli respekterad och bemött som den man känner sig som istället för att konstant påprackas en roll och ett beteende som står i så skarp kontrast mot den man egentligen är att det rentav driver folk till självmord. Människan är en social varelse och de flesta av oss umgås betydligt mer med andra människor än med sitt kön. Att ha en kuk men tvingas bära klänning och bli tilltalad med fel pronomen och namn skulle vara till föga tröst för en transman, liksom det inte hade hjälpt en transkvinna mycket att ha en fitta om hon ändå inte blir tagen och respekterad för den kvinna hon är.

Hur skulle det i praktiken gå till att få genomgå hormonbehandling och operation men fortsatt tvingas leva i fel socialt kön, vem skulle kontrollera att man efterföljer det och framför allt varför? Själva syftet med att genomgå behandlingen är att utsidan ska matcha insidan, så att vi inte bara blir nöjda med vad vi ser i spegeln utan också nöjda med hur vi uppfattas och bemöts av andra.

Transkvinnan i tråden svarade väldigt bra men jag finner din surrealistiska frågeställning är olustig och jag väljer att inte besvara den.

Det var ditt egna val att gå in på tråden. Jag tror inte att Neko menar illa, kanske bara inte är van vid att se saker från ett transperspektiv. Och då är det väl bra om folk förklarar, så att man kan rätta till missuppfattningar?

Om jag kunde, skulle jag gärna vilja vara mer fysiskt lik en varg. Men vill jag bli behandlad som en? Vill jag bli instängd i en djurpark, skjuten eller bortjagad? Vill jag att mina åsikter inte ska räknas, att folk inte litar på mig?

Jag kan på många sätt förstå transsexuellas saknad efter just det fysiska. Att som transman vilja ha skäggväxt, mörkare röst, inga bröst... och visst vore det irriterande att bli benämnd med fel pronomen konstant. Men eftersom jag inte ser några extremt stora skillnader mellan män och kvinnor, så vill jag gärna veta mer om just det här med sociala roller, hur man passerar som ett visst kön etc. Jag förstår redan att man kan känna så, och jag stöder verkligen transpersoners rättigheter att få bli kallade för rätt pronomen, att få vård om de känner ett behov av det, att slippa bli tvångskastrerade för att få byta könstillhörighet i folkbokföringen... Men jag är nyfiken och vill gärna förstå hur det hela känns. Att förenkla det till klänningar och byxor känns inte rätt. Jag känner cismän som ibland har kjol eller smink, utan att de försöker härma kvinnor. Så det måste ju handla om något djupare än så?

Kanske är frågor som identitet, längtan och sorg något man egentligen skulle behöva uttrycka i poesi, inser jag nu...
  • Bob04
    lykantrophona skrev 2011-01-21 15:44:27 följande:
    Det var ditt egna val att gå in på tråden. Jag tror inte att Neko menar illa, kanske bara inte är van vid att se saker från ett transperspektiv. Och då är det väl bra om folk förklarar, så att man kan rätta till missuppfattningar?

Om jag kunde, skulle jag gärna vilja vara mer fysiskt lik en varg. Men vill jag bli behandlad som en? Vill jag bli instängd i en djurpark, skjuten eller bortjagad? Vill jag att mina åsikter inte ska räknas, att folk inte litar på mig?

Jag kan på många sätt förstå transsexuellas saknad efter just det fysiska. Att som transman vilja ha skäggväxt, mörkare röst, inga bröst... och visst vore det irriterande att bli benämnd med fel pronomen konstant. Men eftersom jag inte ser några extremt stora skillnader mellan män och kvinnor, så vill jag gärna veta mer om just det här med sociala roller, hur man passerar som ett visst kön etc. Jag förstår redan att man kan känna så, och jag stöder verkligen transpersoners rättigheter att få bli kallade för rätt pronomen, att få vård om de känner ett behov av det, att slippa bli tvångskastrerade för att få byta könstillhörighet i folkbokföringen... Men jag är nyfiken och vill gärna förstå hur det hela känns. Att förenkla det till klänningar och byxor känns inte rätt. Jag känner cismän som ibland har kjol eller smink, utan att de försöker härma kvinnor. Så det måste ju handla om något djupare än så?

Kanske är frågor som identitet, längtan och sorg något man egentligen skulle behöva uttrycka i poesi, inser jag nu..".
    Jag är f2m.
    Innan mina operationer kändes det fysiska man hade då till en stor ångest. Det var precis som man var instängd i en bubbla med full av ångest som man ville pricka håll, men du kan inte för det går inte. nålen är för slö. Det känns total maktlöshet och detta växer och växer i en. Du befinner dig i en enorm stress situation varje dag. Du försöker hela tiden komma ur situationen men det går inte. Det samma gäller om att bli tagen med rätt pronomen och du gör allt för att slippa känna dig kränkt.
    I min hjärna talar den om att jag hade en snopp men den finns inte. Verkligheten säger annat och hjärnan något annat.
    Ta bara som annan jämförelse som att bara se och läs på nätet hur killar pratar om sin snopp med ångest  om den råka bara vara 5 cm för liten.  Det finns biologisk födda killar som födds med en alldeles för liten snobb typ 2 cm och sånt händer. Och de har lika stor vånda. För honom finns det säkert i hans hjärna en normalstor snobb men ser han snoppen så är den för liten.  Ta bara som en kvinna får cancer i enna bröstet så vill kvinnan säkeligen ha bröstet tillbaka och det kommer bli en saknad i hennes känslor om bröstet inte finns där.
    Ett annat exempel är fantomsmärtor. Det finns en arm enligt hjärnan men inte i verkliga livet, och kroppen och människan får känsla av fantomsmärta.

Att vara född transsexuell känns som att vara mobbad konstant av livet och det sker i osynlighet. Men efter operation känns mobbningen avsevärt mindre och inte så påtaglig.

Precis innan operation hade jag svåra psykosomatiska besvär. Jag hade fruktansvärda hugg i lungerna. Jag hade svårt att andas och springa. Tillsist hade jag konstant ont. Och detta är av all ångest som jag bar på och saknad och sorg. När jag fick hjälp så försvann all smärta och hade inte mer psykosomatiska besvär. Min hjärna var nästa itu stressad med all förträngning vars jobb var att hindra ångesten.

"Jag känner cismän som ibland har kjol eller smink, utan att de försöker härma kvinnor. Så det måste ju handla om något djupare än så?"

Härma och känna går inte att jämföra!

Var denna förklaring till någon hjälp?

Fråga om det är något oklart.
  • lykantrophona
    Bob04 skrev 2011-01-21 18:18:31 följande:
    Härma och känna går inte att jämföra!

Var denna förklaring till någon hjälp?

Fråga om det är något oklart.
    Tack Bob. Din väldigt personliga förklaring får mig att förstå bättre än mångas generella exempel. Och jag håller med, det är stor skillnad mellan att härma och att känna. Mitt exempel med män i kjol kom från att transmans beskrivning av "att gå i fel kläder" kändes för ytlig för att ta till sig.

Så jag tackar dig hemskt mycket för din berättelse.

Det är en sak jag tänker. När du gick omkring med ångest och stress, var du då medveten hela tiden om att det var pga konflikten mellan inre/yttre person? Eller kunde det ibland bara vara ångest som du inte riktigt kunde sätta fingret på, men när du väl förstod och gjorde något åt saken (bad folk behandla dig som en man etc) så lättade det?

Jag försökte faktiskt gå med i en lokal transgrupp för ungdomar, eftersom jag har erfarenheter som jag tycker liknar det som transpersoner råkar ut för, men fick såklart höra att jag inte ingick i målgruppen, då är jag är ciskvinna. Könsidentitetsstörning är ju ganska välkänt till skillnad från "artidentitetsstörning", eller vad man nu ska kalla det. Jag inser att jag inte plågas lika svårt som många transsexuella. Men eftersom jag ändå kan känna igen i känslan av att kroppen inte speglar ens faktiska person, så vill jag veta mer om hur det är att vara trans.
  • Bob04
    lykantrophona skrev 2011-01-21 18:45:52 följande:
    Tack Bob. Din väldigt personliga förklaring får mig att förstå bättre än mångas generella exempel. Och jag håller med, det är stor skillnad mellan att härma och att känna. Mitt exempel med män i kjol kom från att transmans beskrivning av "att gå i fel kläder" kändes för ytlig för att ta till sig.

Så jag tackar dig hemskt mycket för din berättelse.

Det är en sak jag tänker. När du gick omkring med ångest och stress, var du då medveten hela tiden om att det var pga konflikten mellan inre/yttre person? Eller kunde det ibland bara vara ångest som du inte riktigt kunde sätta fingret på, men när du väl förstod och gjorde något åt saken (bad folk behandla dig som en man etc) så lättade det?

Jag försökte faktiskt gå med i en lokal transgrupp för ungdomar, eftersom jag har erfarenheter som jag tycker liknar det som transpersoner råkar ut för, men fick såklart höra att jag inte ingick i målgruppen, då är jag är ciskvinna. Könsidentitetsstörning är ju ganska välkänt till skillnad från "artidentitetsstörning", eller vad man nu ska kalla det. Jag inser att jag inte plågas lika svårt som många transsexuella. Men eftersom jag ändå kan känna igen i känslan av att kroppen inte speglar ens faktiska person, så vill jag veta mer om hur det är att vara trans.
    "Det är en sak jag tänker. När du gick omkring med ångest och stress, var du då medveten hela tiden om att det var pga konflikten mellan inre/yttre person? Eller kunde det ibland bara vara ångest som du inte riktigt kunde sätta fingret på, men när du väl förstod och gjorde något åt saken (bad folk behandla dig som en man etc) så lättade det?"

Jag har inte behövt tala om för folk att behandla mig som en man eller pojke. Det har de gjort ändå. En del av ångesten vid vuxen var mycket att inte bli avslöjad att de hade rätt att det fanns fel på mig. Att förstå att kroppen såg fel ut kom vid runt 10 års ålder. Det psykiska kom tidigare pga ditt beteende/känsla är konstant och jag då som pojke ska tvingas leka med flickor som inte vill veta av dig för man är malplacerad. Bara tänk på lekskolan som 5 åring och tvingas på Lucia linnen men utan en stjärngossestrut och känner sig kränkt. Sakta och säker börja man förstå sin sorg och ifrågasättande ensamhet.
    Och allt blir värre ju äldre jag blev både psykisk (vetskapen) och fysiskt för allt blev mer påtagligt. 
    Som barn finns inte den sexuella biten och därför blir inte kroppen så påtaglig, men däremot förälskelse. Som barn kan du börja tycka om och i mitt fall en tjej. Då kommer vuxenvärlden och säger att det går inte.

Du förstår mer och mer för allt man än gör är ju fel..... varför du inte känner dig välkommen varken i din kropp eller samhället. Och ständigt få se upp och stoppa minimera ditt spontana jaget som i mitt fall är pojkaktigt/manligt. Detta går inte i längden. Det är att fösöka tvinga en gladlynt människa att vara konstant arg utan anledning eller arg till glad.

När allt lättade som mest var när operationen var över, för då var mardrömmen över.
    Början av hormoner gjorde ju även sitt av lättnad, men operationen är mer deffinitiv för den är inte återkallig.

Så jag har vetat väldigt tidigt men vi är alla olika när det gäller "uppvaknade" pga olika anledningar.
  • Anonym (transman)
    lykantrophona skrev 2011-01-21 15:44:27 följande:

Det känns ganska avsnäsande att mena att jag inte "får" ta illa upp bara för att jag sitter i tråden av egen fri vilja. Att jag går in i en tråd som berör mig, i syfte att sprida förståelse, innebär inte att jag måste finna mig i att svara på alla frågor som ställs eller att jag bör hålla tyst om vilka frågor som känns olustiga eller direkt kränkande. Jag tror inte heller att Neko menade illa och förklara var just vad jag gjorde. Uppenbarligen finns det andra transpersoner som inte alls tog illa upp av frågan men jag ser inte hur det skulle kunna hjälpa någon till större förståelse att jag höll tyst om hur jag upplever den. Jämför med att fråga en gravt överviktig person "Vad hade du valt mellan att vara överviktig men slippa trakasserier från samhället och att vara normalviktig men fortsatt tvingas utstå trakasserierna? Du måste välja!" Vissa hade säkert kunnat besvara den, men jag finner den bara nedsättande.

Frågeställningen hade eventuellt gått att ställa transvestiter, där det är frågan om de också vill bli bemötta som könet vars könsuttryck de använder, men genom att ställa samma fråga till transsexuella visar man bara på bristande kunskap i ämnet. Dessa "välj!"-frågor klingar dessutom aningen respektlöst när de blandas in i allvarliga ämnen. Jag finner det inte alls jämförbart med hur frågeställningen faktiskt går att tillämpa på din personliga önskan, eftersom transsexualism inte handlar om att byta utseende till en annan arts, med andra rättigheter, uttrycksmedel och livsvillkor.

Men nu hängde jag upp mig alldeles för mycket vid det ämnet och hoppas att jag har klargjort tillräckligt så att vi kan släppa det.

En möjlig anledning till att du kan tycka att transsexualism förenklas till "fel kläder" är väl för att vårt klädval är bland de mest uppenbara "presentationerna" av oss själva och ett av våra kanske främsta hjälpmedel för folk att bilda sig en (första) uppfattning av oss, vilket gör att kläderna tillskrivs en nästan ofattbart stor betydelse både i transsexualism och transvestism, även om problemet i transsexualism är mer djupgående.
  • Neko

Jag menade inget illa alls, bra att ni inte uppfattade det som det, jag var verkligen nyfiken och eftersom jag tidigare trott att det var på ett sätt så blev jag förvånad över att det inte var så utan på det andra sättet istället. Jag menade inte det dömande på något vis. Jag frågade eftersom jag undrade om det sociala eller det biologiska var mer viktigt även fast jag givetvis förstår att båda är viktiga. För mej känns det ju som att det biologiska är ett stort problem eftersom det är riskfyllt att göra könskorrigerande operationer och det blir aldrig helt perfekt (även fast det kanske är bättre än hur det var från början) och därför undrade jag ifall det i vissa fall skulle kunna räcka med enbart det sociala och att bli sedd och behandlad som det rätta könet och hur detta skulle vara i ett samhälle utan könsroller eller med omkastade könsroller. 

Det vore också intressant att höra hur ni ställer er till andra som upplever att de inte passar in i sin kropp eller sin sociala position (eller vad man ska kalla det i brist på annat) i samhället när det inte gäller just kön. För att ta ett kontroversiellt exempel så kan man ta en kvinna som känner sig som 20 år, men ändå är fysiskt sett 50 år. Hon kommer att bli helt annorlunda behandlad i samhället än ifall hon hade varit just 20, och i flera fall även förlöjligad ifall hon försöker bete sig som att hon verkligen är 20 år. Hur tycker ni att man ska göra i det fallet? Även om hon kan se yngre ut på många sätt genom bra livsstil, operationer mm så är hon ju ändå i samhällets ögon 50 år och på hennes ID står hennes ålder och så vidare.

• Bob04
    Neko skrev 2011-01-23 16:27:21 följande:
    Jag menade inget illa alls, bra att ni inte uppfattade det som det, jag var verkligen nyfiken och eftersom jag tidigare trott att det var på ett sätt så blev jag förvånad över att det inte var så utan på det andra sättet istället. Jag menade inte det dömande på något vis. Jag frågade eftersom jag undrade om det sociala eller det biologiska var mer viktigt även fast jag givetvis förstår att båda är viktiga. För mej känns det ju som att det biologiska är ett stort problem eftersom det är riskfyllt att göra könskorrigerande operationer och det blir aldrig helt perfekt (även fast det kanske är bättre än hur det var från början) och därför undrade jag ifall det i vissa fall skulle kunna räcka med enbart det sociala och att bli sedd och behandlad som det rätta könet och hur detta skulle vara i ett samhälle utan könsroller eller med omkastade könsroller. 

Det vore också intressant att höra hur ni ställer er till andra som upplever att de inte passar in i sin kropp eller sin sociala position (eller vad man ska kalla det i brist på annat) i samhället när det inte gäller just kön. För att ta ett kontroversiellt exempel så kan man ta en kvinna som känner sig som 20 år, men ändå är fysiskt sett 50 år. Hon kommer att bli helt annorlunda behandlad i samhället än ifall hon hade varit just 20, och i flera fall även förlöjligad ifall hon försöker bete sig som att hon verkligen är 20 år. Hur tycker ni att man ska göra i det fallet? Även om hon kan se yngre ut på många sätt genom bra livsstil, operationer mm så är hon ju ändå i samhällets ögon 50 år och på hennes ID står hennes ålder och så vidare. "

Om könsroller.... Det finns skillnad mellan kvinnor och män och det handlar om könshormoner. Om en man "ska bli" en kvinna vill hon ha österogen och vice och versa.
    Jag själv vill ha skägg helst 3 dagars och njuter varje dag framför spegeln för jag tycker att det är snyggt. Jag har inte haft speciellt lyckade operationer, men ändå glad. Hormonerna gör att självkänslan växer och man blir av med ångesten och det är som kroppen galer efter hormoner. Och jag mår bra. Jag har en hårig bringa gör mig lycklig och skulle aldrig i mitt liv raka bort håret som är väldigt populärt att göra i manlig modeindustrin.
    Jag vill säga att allt är viktigt, men än kan inte operationer bli helt lyckade, och får vara glad att det inte är värre. Dessa operationer gäller inte enbart inom transsexualism, utan även för intersexuella och män som fötts allt för liten snopp eller kvinnor utan vagina och det görs typ samma operationer på oss alla.

Läs detta i Expressen idag

www.expressen.se/halsa/1.2301843/emma-foddes-utan-en-vagina
     och

www.expressen.se/halsa/1.2301857/tio-till-femton-flickor-fods-utan-vagina

Här kan vi läsa hur viktig könsorganen känns viktig för denna kvinna och det är likadant för männen där man gör andra operationer.

Hur tycker du att kvinnan i artikeln skulle bli sedd som??  Är hon kvinna eller könlös?

När det gäller kvinnan som beter sig som en 20 åring men är 50 år gammal. Jag kan förstå att hon blir förlöjligad för samma är det för oss som är födda transsexuella som blir förlöjligad när vi inte beter oss till det kön kroppen är innan operation.
    När det gäller denna kvinna undrar säkert folk varför hon inte har tagit tillvara livserfarenheterna och för oss födda transsexualla undrar folk varför vi är dumma i huvudet som inte kan lära oss att bete oss det kön vi är födda med och det är därför vanligt med mobbing mot oss under uppväxten och så även i vuxenålder.

• Anonym (transman)

Jag är för att folk ska få göra precis det de vill i livet och med sin kropp så länge det inte skadar andra. Om någon vill amputera en kroppsdel eller förändra sitt utseende radikalt med diverse bodymods eller operationer så säger jag kör hårt, de har mitt fulla stöd. Så länge vi kan vara någorlunda säkra på att önskan är där för att stanna och inte beror på något övergående tillstånd, t.ex. övergående/behandlingsbar sjukdom eller trauma, så ser jag ingen anledning till att neka folk tillgången till den kropp de vill ha, i synnerhet inte om deras ursprungliga utseende orsakar dem stort lidande.

En ung själ i en gammal kropp har jag träffat på många gånger och om personen i fråga hade uttryckt önskan om att bli behandlad som en ungdom hade jag gjort mitt yttersta för att respektera den önskan. Detsamma gäller personer som hävdar att de är flera stycken i en kropp.

• trettioplus
    Anonym (transman) skrev 2011-01-21 23:02:25 följande:
    Det känns ganska avsnäsande att mena att jag inte "får" ta illa upp bara för att jag sitter i tråden av egen fri vilja. Att jag går in i en tråd som berör mig, i syfte att sprida förståelse, innebär inte att jag måste finna mig i att svara på alla frågor som ställs eller att jag bör hålla tyst om vilka frågor som känns olustiga eller direkt kränkande. Jag tror inte heller att Neko menade illa och förklara var just vad jag gjorde. Uppenbarligen finns det andra transpersoner som inte alls tog illa upp av frågan men jag ser inte hur det skulle kunna hjälpa någon till större förståelse att jag höll tyst om hur jag upplever den. Jämför med att fråga en gravt överviktig person "Vad hade du valt mellan att vara överviktig men slippa trakasserier från samhället och att vara normalviktig men fortsatt tvingas utstå trakasserierna? Du måste välja!" Vissa hade säkert kunnat besvara den, men jag finner den bara nedsättande.
    Jag tycker att det är en intressant frågeställning, även när det gäller personer som har en vikt eller ett utseende som inte stämmer med normen.
    Jag upplever det som nyttigt för den egna personen att gräva i om det i huvudsak är omgivningens bemötande eller den inre känslan som är den dominerande. Självklart går dessa känslor ofta ihop, men det kan också finnas en skillnad.
    Vissa feta människor känner det som att det finns en smal människa innanför fettet som måste få komma ut, medan andra mest har problem med andras bemötande.
    För att man bedömer vad som känns bäst eller värst betyder det ju inte att det andra (eller tredje) är oviktigt.
Svar på tråden Fråga om transsexualism