• kix01

    Tvillingar nu i vecka 7+3 men ena ar en vecka mindre...

    Hej,
    Jag och min man har forsokt i over ett ar att bli gravid och nu antligen fick vi den finaste julklappen man kan fa! Jag ar gravid ANTLIGEN. Idag var vi hos lakaren och han gjorde ett VUL. Det visade pa en baby 7+3 allt sag bra ut och sedan EN TILL men den var mycket mindre och han sa motsvarande ca 6+3... Han pratade om att det ar mojligt att den lilla bebisen kommer att "forsvinna". Det lat som han trodde det var mycket troligt...
    Dar var tva hjartslag men den lilla var ju mycket svagare. Har nagon en erfarenhet eller kunskap om detta?
    Jag ar jatteglad men samtidigt sorgligt om den ena inte klarar sig...
    Skot om er!
     

  • Svar på tråden Tvillingar nu i vecka 7+3 men ena ar en vecka mindre...
  • Dohgon

    Det är rätt vanligt att ena tillbakabildas eller vad det heter. Men det brukar inte ske om man ser hjärtslagen som jag förstått det..
    Fick ni tid för nytt UL? Eller är det att väntat ills vecka 18? Kan vara svårt att se ordentligt så tidigt i graviditeterna har jag hört så hoppet är ännu inte ute för att det blir två =) Vet de som varit inne på VUL i v 7+ och sett ett foster och en säck bredvid, säcken bredvid har senare visat sig vara just en tvilling =)

    Jag väntar tvillingar och var inne på UL 10+5 första gången, och då såg man tydligt att det var två små pyren på ca 4 cm var =)

  • kix01

    Grattis till dig :)
    Lakaren sag tva hjartslag men att den ena var en vecka bakom den andra i utvecklingen...
    Pa honom lat det som han trodde den "lilla" skulle tillbakabildas.
    Hur har du matt genom din graviditet?
    Tack for ditt svar :)
     

  • Dohgon

    Risken finns ju att det sker, men det vet man ju aldrig innan det är lit elängre gånget. Men har man sett att hjärtat slår så blir ju risken för missfall mindre iaf =)
    För att vara ärlig har jag inte mått alls bra och kunnat njuta av graviditeten, varit mycket att ta in. Men är min första graviditet också så har inte så mycket att jämföra med.
    Har haft prematura sammandragningar sen v 22+ och varit in och ut från sjukhuset för att de velat komma för tidigt, men nu går man ju nästan på övertid istället. Inte ens läkarna trodde vi skulle klara oss fram till jul, men nu är det ett tag sen det var jul ;)

  • Purelyplatonic

    Men om det är tvåäggstvillingar så är det väl inte helt otroligt att den ena bildades 1 vecka efter. Sen kan ju läkarna mäta lite fel, vilket inte är helt lätt när de är så små och då blir det kanske mer skillnad än vad det är.


    Det är bara att vänta och se och förhoppningsvis så får du två bebbar. Lycka till!

  • kix01

    Jag skall tillbaka pa Vul om 10 dagar sa vi far se vad som hant da. Svart att koncentrera sig pa andra saker nar man tanker pa detta hela tiden...

    Doghon: trakigt att du matt sa daligt men man far val tanka att det ar for ett gott andamal ;)

     

  • Double the joy

    Grattis till graviditeten!
    Vi satte in två ägg vid Ivf och var på vul i v7. Då såg de två hinnsäckar och två hjärtljud men den ena var rejält  mycket mindre än den andra. Kommer inte ihåg skillnaden i dagar. Läkaren sa att han visste inte om den lilla höll på att tillbakabildas så vi fick en ny tid en vecka senare. Det visade sig en vecka senare att där fortfarande var TVÅ pickande hjärtan =) Det skiljde rejält under hela graviditeten och i v 34 valde läkarna att göra ett kjejsarsnitt pga av att den lille sjönk i hjärtljuden.
    Först ut var flickan som vägde 2565g o 44cm lång. Sen kom pojken som vägde 1210g o var 40cm lång. Idag är dem lite över 2år  och mår toppen! =)

    Håller tummarna för att allt är som det ska vid återbesöket!
    Lycka till!!!


    ♥¸.?°´¯) ♥Double the joy and two times the pleasure♥¸.?°´¯) ♥
  • Lemon29

    Väcker kanske lite liv i tråden. Kanske andra med samma erfarenhet?

    Hur gick det för er? Är i samma situation nu, men var inne på VUL ca 6+1 visade det sig häromdagen och såg inga hjärtljud ännu. Nytt UL först om två veckor... Men magen växer i alla fall redan.

  • Lemon29

    Och kan uppdatera med att vid ultraljud ca 8+5 hade båda fostersäckarna tyvärr stannat.

    /Lemon29

Svar på tråden Tvillingar nu i vecka 7+3 men ena ar en vecka mindre...