• Knoddster

Hur många gånger byter ni blöja under ett dygn?

Jag vet att det kan vara svårt att svara på hur ofta man byter blöja. Anledningen till att jag frågar är att jag och en väninna gör väldigt olika med våra barn. Våra barn är 2½ månader.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur många gånger byter ni blöja under ett dygn?
  • sannahyden

Min son är 18 månader och jag förstår inte hur man kan byta bara 4-5 gånger om dagen Förvånad
    Jag byter så fort jag känner att han har kissat. Kan ju inte vara så roligt att gå med kiss i blöjan. Det lär ju klia en del för de Obestämd

• salsajenny
    sannahyden skrev 2011-01-11 13:22:46 följande:
    Min son är 18 månader och jag förstår inte hur man kan byta bara 4-5 gånger om dagen Förvånad
    Jag byter så fort jag känner att han har kissat. Kan ju inte vara så roligt att gå med kiss i blöjan. Det lär ju klia en del för de Obestämd
    blöjorna är så torra idag (iaf de vi har, libero up n go) så det är inga problem att låta dem bli ganska fulla innan byte. det skadar inte barnet och det gynnar ekonomin. vi har aldrig bytt så ofta på andra barnet, jag kände att vi överdrev och tramsade när vi hela tiden bytte blöja efter minsta kiss-skvätt, oavsett tid på dygnet.
  • Alexi
    sannahyden skrev 2011-01-11 13:22:46 följande:
    verkar väldigt överdrivet.
    För det första, min son känns inte ens blöt på rumpan trots att blöjan är tung, (han är 2 månader), så pass bra är ju blöjorna idag. Dessutom, bebisar är väl inte direkt kända för att stå ut och lida i det tysta så om bebisen led på minsta sätt skulle den säkerligen tala om det.
  • ElsaT

Min kille är snart 3 mån och nu är det 6-8 blöjor per dygn. Första veckorna var det snarare 20 så skönt att det lugnat ner sig!

• salsajenny

Jösses! En gång i timmen nästan menar du? Fanns det inget bättre att lägga tiden på?

• ElsaT
    salsajenny skrev 2011-01-11 16:59:04 följande:
    Jösses! En gång i timmen nästan menar du? Fanns det inget bättre att lägga tiden på?
    Han bajsade hej vilt, sen var vi nog lite snabba med bytena ibland så det kunde bli tre blöjor på raken för han inte var färdigGlad. Vi har lärde oss att vänta ut honom.
    20 vad det väl inte varje dag men åtminstonde 15.
  • GulTussilago

Vi byter direkt när han verkar ha bajsat klart. Däremot byter vi inte efter varje kissning.
    Snarare när blöjan verkar tung och "degig" (om man klämmer på den)
    Han har aldrig haft problem med röd rumpa (förutom när han fick tänder, då blev han röd direkt)

Nu är han 2,5 och kissar mer sällan. Han får ny blöja på morgonen (men allt oftare är blöjan helt torr på morgonen. isåfall får han behålla den på). Sen byter de väl ett par gånger på dagis.
    Är blöjan blöt när han kommer hem så får han ny då, annars inte förrän läggdags.
    Så 1-3 blöjor per dag +typ 2 på dagis.

När han var bebis bytte vi oftare. Efter varje bajsning och kanske var 3:e timma annars.

• Minli
    GulTussilago skrev 2011-01-11 20:37:51 följande:
    Vi byter direkt när han verkar ha bajsat klart. Däremot byter vi inte efter varje kissning.
    Snarare när blöjan verkar tung och "degig" (om man klämmer på den)
    Han har aldrig haft problem med röd rumpa (förutom när han fick tänder, då blev han röd direkt)

Nu är han 2,5 och kissar mer sällan. Han får ny blöja på morgonen (men allt oftare är blöjan helt torr på morgonen. isåfall får han behålla den på). Sen byter de väl ett par gånger på dagis.
    Är blöjan blöt när han kommer hem så får han ny då, annars inte förrän läggdags.
    Så 1-3 blöjor per dag +typ 2 på dagis.

När han var bebis bytte vi oftare. Efter varje bajsning och kanske var 3:e timma annars.
    Lite ot men du har inte tänkt på att ta bort blöjan helt? Om han kan hålla sig så bra/länge och ha så få byten så kanske han skulle klara det fint

Själv röstade jag 8-10 ggr, men ibland blir det betydligt flera byten på min 3 månaders för han bajsar endel dagar nåt fruktansvärt mycket Min 19 månaders är torr dagtid så det blir en blöja per natt för hennes del.
  • Benet

4-5/dygn, han är 2 år nu.

Stor skillnad från när han var nyfödd och bajsade JÄMT! Jag skojar inte när jag säger att vi bytte MINST 20 blöjor/dygn Förvånad

Wilmer & Douglas - My reasons for existing
  • Diablo

Jag bytar så fort jag känner att hon kissat, även på natten. Hatar att hon är fuktig, dessutom så har alla mina barn blivit torra jättfort och det tror jag för att de är vana vid att vara torra. Jag tror inte alls att huden är torr för att dagens blöjor är bättre!

Har man tur behöver man inget vett!
  • Tjollabolla
    Diablo skrev 2011-01-13 13:32:28 följande:
    Jag bytar så fort jag känner att hon kissat, även på natten. Hatar att hon är fuktig, dessutom så har alla mina barn blivit torra jättfort och det tror jag för att de är vana vid att vara torra. Jag tror inte alls att huden är torr för att dagens blöjor är bättre!
    Men alltså, även på natten?! Väcker du henne då för att byta blöja för att hon har KISSAT?! Sover ni aldrig? Förvånad

Min flicka är 11 månader och vi byter inte ofta på henne, hon kissar inte så mycket heller. Hon får ny blöja på morgonen, sen nån gång på eftermiddagen och sen inför natten. Ungefär varannan dag bajsar hon, så då blir det ju en blöja till. Så, 3-4/dag. Det är nog ganska lite, men hon är ingen storkissare.
    ♥ Milo 22/2 2007 ♥ Lia 12/2 2010 ♥ milosblogg.blogspot.com
  • Diablo
    Tjollabolla skrev 2011-01-13 13:42:56 följande:
    Men alltså, även på natten?! Väcker du henne då för att byta blöja för att hon har KISSAT?! Sover ni aldrig? Förvånad

Min flicka är 11 månader och vi byter inte ofta på henne, hon kissar inte så mycket heller. Hon får ny blöja på morgonen, sen nån gång på eftermiddagen och sen inför natten. Ungefär varannan dag bajsar hon, så då blir det ju en blöja till. Så, 3-4/dag. Det är nog ganska lite, men hon är ingen storkissare.
    Nej, hon vaknar inte, jag bytar blöja på henne i sängen. Själv är jag uppe ett antal gånger på natten och då är det lätt att kolla om hon kissat!
    Har man tur behöver man inget vett!
Svar på tråden Hur många gånger byter ni blöja under ett dygn?