• Margaux

Bästa och enklaste bilstolen att flytta mellan bilar/resa med??

Behöver råd...
    Vi har köpt en Britax Multi-Tech som vi är nöjda med. Men den är ju en mindre operation att flytta på...
    Vi behöver en extra stol att använda i andra bilar och jättebra om den är enkel och lätt nog att resa med! Pappan är från Argentina och standarden är ju inte helt den samma där om man säger så... men vi kan heller inte ta med en stol som tar 10 min att montera varje gång!

Så, vilken stol är snabb in och ut och hur har ni tänkt på resor?? Det är viktigast med prestanda på enkelhet än komfort då den inte kommer användas till några längre sträckor!

Tack för hjälpen!!!

• Svar på tråden Bästa och enklaste bilstolen att flytta mellan bilar/resa med??
  • cicci85

Jag som tänkte föreslå multi-tech, jag tycker den är superenkel att flytta och montera. Varför tycker du den är jobbig att flytta på?
    britax twoway är oxå enkel att flytta och montera, den har ingen stödben och väger inte lika mycket.

• Margaux

Det jag är ute efter är egentligen en stol som inte spänns fast mad stödben och bälten fram.... Plus att med multi-tech ska man trä under klädsel etc. Pust!! Hur sitter 2way då?

• Cia o krabaten

Du vet att dte finns extra bälten att köpa va?
    så gjorde vi när vi flyttade mellan bilar.
    Fastsättningsbältena nere i golvet fanns alltid kvar i de 2 olika bilarna och så flyttade vi bara stolen.
    Men visst måste man mecka fast den med bilens egna bälte. 

• Dr Mupp

Det enda alternativ som finns till underförankringsband är isofix och det finns inte i alla bilar.

Vi har Freeway och two-way. Tycker det går snabbt att montera de stolarna.

If you cut the wings of a fly, Does it become a walk?
  • cicci85
    Margaux skrev 2011-01-15 09:07:21 följande:
    Det jag är ute efter är egentligen en stol som inte spänns fast mad stödben och bälten fram.... Plus att med multi-tech ska man trä under klädsel etc. Pust!! Hur sitter 2way då?
    Den monteras på samma sätt fast utan stödben, den ska lutas mot sätet
    man måste ju inte dra bältet under klädseln. Montera den några gånger så ska du se att det bara tar nån minut sen Och ha extra band i den bil ni ofta åker med.
    Multi-tech skulle jag inte ha med på resa, men twoway är mycket smidigare att släpa runt på. Men den tar lika lång tid att montera.
  • Joico

Det finns två olika sorters stolar som har två olika monteringssätt. Den ena sorten är den "vanliga" som man sätter fast med bilens bälte och underförankringsband, precis som ni gör med Multi-techen.

Det andra sättet är Isofix. Det är som ögglor som sitter i glappet mellan ryggstödet och sitsen på bilens säte. I dom ögglorna sätts en Isofix-stol fast väldigt lätt genom att man bara skjuter dit den. Nackdelen med detta är att det inte finns i alla bilar, det blev standard 2005 men det finns inget som säger att alla bilar fr.o.m 2005 med all säkerhet har detta. Och åker man i en bil utan Isofix så går det inte att montera stolen. En annan nackdel med Isofix är att viktgränsen för bakåtvända stolar ligger på endast 18kg. Och att utbudet av Isofix-stolar inte är så stort.

Det är egnetligen inte så svårt att sätta fast en "vanlig" stol.. gör det några gånger så går det som en dans sen. Men fumla aldrig med monteringen, den måste monteras korrekt varenda gång även om man har bråttom och det är jobbigt. Ett bra tips är att ha flera uppsättningar underförankringsband. Om ni vet att ni ofta åker med t.ex mormor och morfar så kan ni sätta fast banden i den bilen och sen låta dom vara kvar där. Då är det bara att klicka i stolen i underförankringsbanden, dra bilens bälte genom stolen och dra åt underförankringebanden.

Britax Two-way är lätt att bära med sig och rätt smidig rent allmänt. Men monteringförfarandet är detsamma som för Multi-techen, och alla andra "vanliga" stolar. Men som sagt - ni kommer in i det! Snart går det som en dans

• Margaux

Tack för alla svar!
    Är det någon som har erfarenhet av att resa med småbarn och behovet att åka bil?
    Vi har som sagt sydamerikansk släkt och jag vet inte alls hur vi ska göra när vi åker dit! Att ha en hyrbil hela tiden inne i Buenos Aires är inte praktiskt och jag tror inte ens de har bra bakvända stolar till uthyrning. Hur gör man då i taxi etc? Monterar i 10 min sin egen medtagna stol??

• Joico
    Margaux skrev 2011-01-19 22:00:36 följande:
    Att ha en hyrbil hela tiden inne i Buenos Aires är inte praktiskt och jag tror inte ens de har bra bakvända stolar till uthyrning. Hur gör man då i taxi etc? Monterar i 10 min sin egen medtagna stol??
    Fast det tar inte 10minuter när du har gjort det några gånger hemma i Sverige först Men ja, det är så det lär gå till om man vill att barnet ska åka säkert.
    Alternativet är ju att ha barnet i knät (absolut inte med bältet runt dig och barnet och du klarar inte av att hålla i barnet med armarna om ni krockar) eller sätta barnet på sätet och försöka sätta bältet runt men det lär inte hjälpa nå särskilt..
  • cicci85
    Joico skrev 2011-01-19 22:17:41 följande:
    Fast det tar inte 10minuter när du har gjort det några gånger hemma i Sverige först Men ja, det är så det lär gå till om man vill att barnet ska åka säkert.
    Alternativet är ju att ha barnet i knät (absolut inte med bältet runt dig och barnet och du klarar inte av att hålla i barnet med armarna om ni krockar) eller sätta barnet på sätet och försöka sätta bältet runt men det lär inte hjälpa nå särskilt..
    Det bästa altenativet om man inte orkar montera en bakåtvänd stol (dålig bortförklaring enligt mig...) är ju att använda en framåtvänd bilstol... tex Twoway som kan användas med internbälten från 9 kg.
  • Joico
    cicci85 skrev 2011-01-20 07:23:42 följande:
    Det bästa altenativet om man inte orkar montera en bakåtvänd stol (dålig bortförklaring enligt mig...) är ju att använda en framåtvänd bilstol... tex Twoway som kan användas med internbälten från 9 kg.
    Förvisso... men om man ändå ska släpa med sig en stol så tycker jag att man kan dra underförankringsbanden också. Om man ska använda TW med internbälten så måste man ju ändå dra bilens bälte genom stolen. Men visst, ja det är ju kanske ett bättre alternativ.

Margaux - kan inte släktingar hämta er?
  • Margaux

Jo förvisso kan det kanske fungera.... Men vi reser ju oftast en längre period och att kuppa en bil i en månads tid kanske blir lite länge. Nu är sonen precis över 9kg gränsen så det kan hända att det går att klämma ner stackaren i babyskyddet en stund till! Framvänd stol är inte ett alternativ därför kan vi heller inte låna stol av vänner eller släkt där då det är det som är standard hos dem!
    Eller så får jag helt enkelt gå ut och öva i bilen, i och ur, i och ur!

Svar på tråden Bästa och enklaste bilstolen att flytta mellan bilar/resa med??