• Monjardin

    Fråga Trädgårdsmästaren

     



    Jag svarar gärna på frågor som rör trädgård, växter, planering och anläggning. Jag är utbildad trädgårdsmästare och delar gärna med mig om jag kan svaret. Det jag brinner mest för är örtagårdar. Jag bor utanför Umeå och har eget företag, men nu är det lite lågsäsong för mig....börjar snart så lite förstås. Fråga gärna i tråden eller inboxa mig så ska jag göra mitt bästa.


    Katarina Trädgårdsmästare
  • Svar på tråden Fråga Trädgårdsmästaren
  • twain

    Hejsan!

    Förra sommaren köpte jag en rosplanta och satte med gott om utrymme att växa, men den växte sig hög utan att det kom en enda rosenknopp. Den stod ute på den inglasade balkongen över vintern och jag trodde att den dött, men den har vuxit som bara den även denna säsong, dock med samma resultat: massor med blad men inte en enda ros eller ens rosenknopp. I år har den blivit enormt hög! Hur ska jag ta hand om den över vintern oh hur ska jag göra för att få rosor nästa år?

    Tack på förhand! 

  • Angels

    #11 Har du klippt ner rosen något? Gör det annars till våren och så vill den ha rosgödsel.

  • Den allsmäktige

    Jag vill veta vad man kan plantera på balkongen nu till hösten. Gärna färgglatt och kyltåligt :)

  • Angels

    Ljung? Jag har ibland satt någon söt liten barrväxt i kruka, tillsammans med silverek och lagt i det som passar årstiden, pumpa till halloween och tomtar till jul, etc. Bara fantasin sätter stopp. Funderar på färggranna plantor som tål kyla men kommer bara å tänka på ljung just nu. Någon annan kanske har tips.

  • Rigmor Mortis

    Haha, jag hoppas att TS svarar i pm för annars är det en ganska usel "fråga trädgårdsmästaren"-tråd. Bara ett svar!

  • anitaq

    Jag undrar när man ska så fingerborgsblommor, lupiner och vallmo? Nu i höst eller ska jag förkultivera dom?

  • skjell

    Hej!
    Jag har en fråga angående min murgröna. Den har stått i kruka på balkongen hela vintern. Nu funderar jag om den har överlevt eller inte (den ska vara flerårig). Stammarna är sega, de går liksom inte bara att bryta av så de känns som de fortfarande lever även om bladen är bruna eller grön-bruna. Finns det något sätt jag kan få liv i den igen?
     

  • CurreTott

    Hej! Vad bra tråd! Vi flyttade till vårt radhus i augusti och har nu kommit igång med staketbygge och annat. Jag skulle vilja plantera lite högre/klängväxter längs staketet (ca 1,30 cm högt, 9 m långt). Sen vill jag gärna ha vita blommor i samma rabatt samt växter som täcker marken. Känner mig inte alls kunnig med växter än men antar att det kommer med åren ;)

    Solen står på hela fm/lunch och vi bor i Skåne.

  • Annikan

    Hej, jag har satt en granhäck (granplantor som säljs för plantering inom skogsbruket) för ca 4 år sedan. Jag har inte klippt någonting men vill förstås ha en tät och tjock granhäck. Granplantorna har växt olika fort pga de var olika stora från början, storlek från 50 cm - 140 cm höga. Jag vet att man inte ska toppa förrän den nått önskad höjd. Men hur klipper jag och kan jag klippa nu i september???? mvh

  • Teresiat

    Hej! Vad är tycker du att man ska plantera i en slänt, zon 6. Slänten går utmed tomten och är ca 20 meter i bredd, 3,5 meter "djup" och nästan 2 meter hög.. Den är riktigt brant med andra ord. Den ligger mkt soligt till.

    Är oerhört tacksam för tips från en expert :)

  • nessen

    Hej, 
    jag letar efter tips på en växt, gärna med blommor som kan växa i en rabatt där det under större delen av dagen är skuggigt men att det framåt eftermiddagen blir väldigt varmt om solen ligger på.

    Jag vill ha en och samma eller liknande växter i hela trädgården. så den fyller rabatten.

  • Ulf Södergren

    Hej.

    Vi har en klotformad tuija som har vuxit något alldeles förskräckligt.Den är säker 2,5 m i diameter.Problemet är att den växer in på gargaeinfarten och vi ser oss motvilligt nödsakade att klippa den.Men hur??

    Ha en bra kväll.

    Med vänliga hälsningar
    Ulf

  • Kristina Andersson

    Hej! Vi har en gammal tujahäck ( 30år) som vi ska ta ner. För att slippa gräva bort rötterna tänkte vi plantera en ny tujahäck nära/intill den gamla. Vi kommer att kapa ner den gamla så bara små stubbar är kvar som vi tänker täcka med ett jordlager, så att de inte syns. Kommer  det att gå att plantera bredvid, och att den nya häcken kommer att trivas?

    M.v.h. Kristina!

  • Petranka

    Hej!

    Jag planterade ett olivträd nere i Montenegro i oktober 2014 och tycker inte att det växer. Bladen tycks även ha blivit angripna av ngt så jag besprutade dem när jag var nere på besök förra månaden. Har du några bra tips på hur jag bäst kan underhålla trädet då jag endast åker ner ca 2 ggr per år?

  • Kajsahaglund

    Hej! Jag satte en citronkärna för ca ett år sedan och nu har jag fått ett litet träd, men jag har sett att den börjar tappa blad, jag ställde ut den i solen under dagtid, det kanske var därför den tappade blad? Den står i medelhavsjord. Hur ska jag sköta den för att det ska må som bäst? Mvh Kajsa

  • Gurka

    Jag kanske kan svara på en del av era frågor, jag är ingen expert utan självlärd och har en herrejösses stor trädgård själv. 


    Nessen: Hortensior och hostor trivs gudomligt bra i skuggläge, de är som gjorda för det. Hortensior blir buskar och kan bli riktigt stora om de trivs bra. Emellan dessa kan du plantera Hostor i samma färgnyans som Hortensiorna, gärna arter med vitt längs med ytterkanten på bladen typ "Cabaret", "Blue ivory" och "Vulcan". Du kan även plantera buxbom, murgröna för att täcka ut liksom Backtimjan och marktäckare. Jag skulle också tipsa om att ha stenar som täcker rabatten, det hettar upp och alstrar värme så att du kan fuska lite med växter som älskar värme men annars inte trivs i skugga. 


    Ulf: En tuja kan du klippa ned topparna på egentligen vilken tid på året som helst. Skall du ansa den rejält rekommenderas det på hösten eller våren. Alla grenar som hänger ned, har dåligt med barr och de som växer på huvudstammen som är nya för i år kan du klippa bort. De grenarna som skall vara kvar skall liksom sitta mestadels på huvudstammen och dess grenar. Ungefär på samma sätt som när man ansar äppel och plommonträd. Ge den gödsel ett dygn innan du ansar. Du kan klippa bort de grenarna som du tycker måste bort bfrån garaget. Den tar igen sig rätt snabbt, Tujan. Avsluta med barkmull.

    Kajsa: Både citron och olivträden kan tappa sina blad över bara några få förändringar i temperaturen. Det betyder inte att den är död, bara att bladen är väldigt, väldigt känsliga! Ställ den ute bara när det är som varmast på dagen och gärna under en värmelampa eller på ett fönsterbräde med ett element under. När det gäller oliv och citron plantor tror många att man vattnat för mycket när bladen tappas, men så är det inte. Ge den en omgång vatten rejält och låt torka upp. Den kommer att börja producera nya blad när den vant sig vid den nya temperaturen. 


    Fråga på, jag tog de frågor som var nyast. :)

  • Josefin1981

    Hej!


     


    Vi har precis byggt ett nytt trädäck med inbyggda rabattlådor i framkant. Där i har vi tänkt ha några halvhöga växter som låg häck och för att det ska bli en avgränsning till rabatten nedanför. Det är en halvmeter nivåskillnad från trädäck ner till rabatten.


    Vi behöver även fundera på vad vi ska ha i rabatten i slänten nedanför.


     


    Vi bor i växtzon 1 och altan o rabatt ligger i söderläge med full sol hela dagen.


     


    En variant som vi tänkt oss är tex en lavendelhäck i rabattlådorna och växter som man skulle kunna kombinera nedanför i rabatten är tex allium, jätteverbena, silverhavre, kantnepeta, stäppsalvia, lammöron och brudslöja.


    Tips och tankar kring detta!?

Svar på tråden Fråga Trädgårdsmästaren