• Monjardin

    Fråga Trädgårdsmästaren

     



    Jag svarar gärna på frågor som rör trädgård, växter, planering och anläggning. Jag är utbildad trädgårdsmästare och delar gärna med mig om jag kan svaret. Det jag brinner mest för är örtagårdar. Jag bor utanför Umeå och har eget företag, men nu är det lite lågsäsong för mig....börjar snart så lite förstås. Fråga gärna i tråden eller inboxa mig så ska jag göra mitt bästa.


    Katarina Trädgårdsmästare
  • Svar på tråden Fråga Trädgårdsmästaren
  • twain

    Hejsan!

    Förra sommaren köpte jag en rosplanta och satte med gott om utrymme att växa, men den växte sig hög utan att det kom en enda rosenknopp. Den stod ute på den inglasade balkongen över vintern och jag trodde att den dött, men den har vuxit som bara den även denna säsong, dock med samma resultat: massor med blad men inte en enda ros eller ens rosenknopp. I år har den blivit enormt hög! Hur ska jag ta hand om den över vintern oh hur ska jag göra för att få rosor nästa år?

    Tack på förhand! 

  • Angels

    #11 Har du klippt ner rosen något? Gör det annars till våren och så vill den ha rosgödsel.

  • Den allsmäktige

    Jag vill veta vad man kan plantera på balkongen nu till hösten. Gärna färgglatt och kyltåligt :)

  • Angels

    Ljung? Jag har ibland satt någon söt liten barrväxt i kruka, tillsammans med silverek och lagt i det som passar årstiden, pumpa till halloween och tomtar till jul, etc. Bara fantasin sätter stopp. Funderar på färggranna plantor som tål kyla men kommer bara å tänka på ljung just nu. Någon annan kanske har tips.

  • Rigmor Mortis

    Haha, jag hoppas att TS svarar i pm för annars är det en ganska usel "fråga trädgårdsmästaren"-tråd. Bara ett svar!

  • anitaq

    Jag undrar när man ska så fingerborgsblommor, lupiner och vallmo? Nu i höst eller ska jag förkultivera dom?

  • skjell

    Hej!