Sannana skrev 2011-10-18 16:45:22 följande:
Hej, hoppar in här i tråden då jag har en liten tjej på 4,5 år som precis har startat sin utredning. Hon är nu 95 cm lång och väger 13.8 kilo, ligger -3 på kurvan. Hon har varit liten hela sitt liv, men tappar lite hela tiden och det märks mer och mer skillnad mot jämngamla som drar ifrån längdmässigt. Förutom litenheten märks ingenting avvikande på henne, hon är pigg och glad, fysiskt stark och pratar bra. Hon har tagit ett första blodprov som visade sig vara lågt, 26 där "normalvärdet" skulle ligga mellan 49-280 har jag för mig. Nu ska ett till blodprov tas, om det visar på lika lågt värde ska hon läggas in över en natt där det tas flera prov regelbundet. Tid för magnetröntgen bokades också då man vill se hur hypofysen ser ut.
Har någon av era barn gått igenom liknande undersökningar?
Kom gärna till facebook gruppen om du har möjlighet.
Vi låg inne över natten och de satte nålar i vardera armveck. De tog sedan blodprov ofta under natten plus att hon på morgonen fick göra en insulinbelasning.
De gav henne insulin och när hon mådde som sämst tog de blodprov och sedan gav de glukos direkt i blodet.
Det ska tydligen pressa kroppen att tillverka så mkt tillväxthormon som möjligt så de kan mäta hur mkt hon kan tillverka som max.